اصول سئو تصاویر به مارکترها مراجعه کنید.
با انجام این کار، وزن بیشتری به وب سایت شما اضافه می شود، آن را کندتر، بزرگتر می کند، سرعت بارگذاری صفحه را افزایش می دهد و موتورهای جستجو و کاربران شما را ناراحت می کند. مفهوم سئوی تصویر به ما کمک می کند تا از چنین بلایایی جلوگیری کنیم. جالب است بدانید سئوی تصویر کار سخت و پیچیده ای نیست و اگر از قبل می دانید سئو چیست و چگونه اعمال می شود، با مطالعه این مقاله از آکادمی دیجیتال مارکتینگ نوا می توانید سئوی تصویر صفر تا صد را یاد بگیرید. به اطلاعات بیشتری نیاز دارید وب سایت خود را بر اساس سئوی تصویر بهینه کنید.
چرا سئوی تصویر مهم است؟
حدود 20 درصد از جستجوهای گوگل مربوط به تصاویر است. نشان دهنده یک پنجم است که عدد زیادی است. آیا می خواهید از این دسته ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنید؟ همه منابع معتبر سئو تایید خواهند کرد که سئوی تصویر ارزش وقت شما را دارد. شما به راحتی می توانید ترافیک ورودی به وب سایت خود را با عکس های سئو افزایش دهید.
بهبود ترافیک، بهبود تجربه کاربری و افزایش سرعت سایت که نتیجه مستقیم سئوی تصاویر است، از عوامل کلیدی گوگل برای رتبه بندی صفحات وب سایت شما هستند. پس جدا از امکان افزایش بازدید از طریق جستجوی تصویر در گوگل، سئوی تصویر نیز تاثیر مثبتی بر رتبه بندی کلی وب سایت شما دارد.
مراحل سئوی تصویر
1. فرمت مناسب برای عکس های خود را انتخاب کنید.
اکثر تصاویر استفاده شده در سایت ما در یکی از دو فرمت هستند: PNG. یا JPEG. فرمت PNG کیفیت بالاتر و بهتری را ارائه می دهد، اما فضای بیشتری را اشغال می کند. از سوی دیگر، با JPEG، ممکن است لازم باشد بین کیفیت و حجم تعادل برقرار کنید. در اینجا یک نکته کلی وجود دارد که به شما کمک می کند بین این دو فرمت انتخاب کنید: برای تصاویر واقعی، JPEG به طور کلی همان کیفیت و نویز کمتری را ارائه می دهد. اما فرمت PNG برای متن و تصاویری که محتوایی مشابه متن دارند بهتر است.
2. تصاویر خود را فشرده کنید.
به طور متوسط 21 درصد از صفحات وب به تصاویر مرتبط هستند. بنابراین کاهش حجم این موارد و افزایش سرعت وب سایت بسیار مهم است. برای این کار می توانید از فتوشاپ یا افزونه های دیگر مانند tinyPNG یا افزونه های وردپرس مانند WPSmush استفاده کنید.
3. از تصاویر تکراری یا استفاده شده استفاده نکنید.
ممکن است به استفاده از تصاویر در وب برای سرعت بخشیدن به کار و کاهش هزینه های طراحی وب سایت عادت کرده باشید. باید بدانید که استفاده از تصاویر اصلی که خودتان ایجاد کرده اید می تواند در بهبود رتبه وب سایت در موتور جستجوی گوگل و همچنین متمایز ساختن وب سایت شما از سایر وب سایت ها موثر باشد. استفاده از تصاویر تکراری حتی می تواند بر جایگاه برند شما در ذهن عموم تاثیر بگذارد. وقتی گوگل دو تصویر تکراری را تشخیص میدهد، ترجیح میدهد فقط یکی را به عموم نشان دهد.
4. مراقب قوانین کپی رایت باشید.
برخی از تصاویر ممکن است دارای حق چاپ باشند و استفاده از آنها توسط مالک تصویر برای افراد دیگر ممنوع است. در این مورد، قانون کپی رایت ممکن است مشکلی ایجاد کند. قبل از استفاده از یک تصویر موجود، باید بررسی کنید که آیا مجوز استفاده از آن را دارید یا خیر. فراموش نکنید که قوانین کپی رایت در ایران مفهوم چندانی ندارد، اما اگر از تصویری در وب استفاده کنید که مرز ملی ندارد، ممکن است با شکایات بین المللی و واکنش موتور جستجوی گوگل مواجه شوید.
5. از عناوین مناسب برای تصاویر خود استفاده کنید.
چرا عنوان تصویر در سئوی تصویر مهم و موثر است؟ این به این دلیل است که عناوین تصاویر به گوگل کمک می کنند تا بفهمد مفهوم تصویر شما چیست و آیا آن مفهوم با سایر محتوای صفحه شما مطابقت دارد یا خیر. بنابراین، انتخاب عناوین مناسب می تواند ارزش کلی محتوای شما را از نظر گوگل افزایش دهد. هنگام نامگذاری تصاویر خود تا حد امکان خاص و مرتبط باشید. به عنوان مثال، اگر شما یک وب سایت خرید دارید و مدل های مختلفی از شکلات را می فروشید، انتخاب نام تصویر محصول به عنوان “شکلات” بی فایده است زیرا محصولات شما حاوی انواع شکلات است. به جای آن، بنویسید “شکلات 70% برند x”. این قرارداد نامگذاری اجازه می دهد تا به همه تصاویر یک نام منحصر به فرد داده شود.
6. از متن Alt غافل نشوید.
به زبان ساده، ویژگی های جایگزین تصویر، توضیحات کوتاهی از تصویر هستند که مانند نام تصویر، به گوگل کمک می کند تا تصویر را بهتر شناسایی کند. علاوه بر بهبود موقعیت شما در گوگل، ایجاد تصاویر جایگزین باعث بهبود موقعیت سئوی تصویر شما در گوگل می شود. زیرا با ایجاد توضیحات دقیق تصاویر، به گوگل کمک می کند تا تصمیمات بهتری در مورد انتخاب و نمایش تصاویر کاربران در صفحه نتایج جستجوی تصاویر اتخاذ کند.
• از کجا می توان تصاویر جایگزین را مشاهده کرد؟
به سادگی روی تصویر کلیک راست کرده و inspect را انتخاب کنید. سپس در سمت راست مرورگر و در بین کدها تصویر alt مورد نظر خود را مشاهده خواهید کرد.
نکاتی برای نوشتن ویجت های تصویر
شرح مفصلی از تصویر با حداکثر 100 کاراکتر وارد کنید.
خوب است از کلمات کلیدی خود در آن استفاده کنید.
از زبان توصیفی و طبیعی استفاده کنید.
این کار را برای همه تصاویر انجام دهید.
7. مراقب نحوه نمایش تصاویر خود در نسخه های موبایل و دسکتاپ باشید.
اندازه و ابعاد صفحه نمایش در نسخه موبایل و دسکتاپ بسیار متفاوت است و نسخه موبایل همیشه با محدودیت هایی مواجه است. بنابراین انتخاب و استفاده از تصاویر برای وب سایت باید به گونه ای انجام شود که در نسخه موبایل مشکلی ایجاد نشود. یک راه حل منطقی استفاده از تصاویر واکنش گرا است. تصاویر واکنش گرا ابعاد خود را با توجه به اندازه دستگاهی که استفاده می کنید تنظیم می کنند.
-
تصاویر را به نقشه سایت اضافه کنید.
شما باید تصاویر را به نقشه سایت خود اضافه کنید (یا یک نقشه سایت جداگانه برای تصاویر ایجاد کنید). به یاد داشته باشید که نقشه سایت به خزنده های گوگل کمک می کند تا محتوای وب سایت شما را بهتر ببینند و درک کنند. بنابراین این نکته مستقیما بر رتبه سئوی شما تاثیر می گذارد. افزونه های Yoast و Rankmath وردپرس گزینه های عالی برای این بخش هستند.
9. تکنیک Lazy Load
این صفحات به افزایش سرعت بارگذاری صفحات شما کمک زیادی می کنند Lazy Load به معنای لود تنبل است اگر این تصویر را برای یک تصویر فعال کنید، تصویر شما کمی کند می شود! یعنی بارگذاری سریع نیست این اجازه می دهد تا سایر عناصر وب سایت بارگیری شوند، بنابراین کاربران می توانند به سرعت سایت شما و عناصر آن را ببینند پس از بارگذاری سایر قسمت ها، اکنون تصویر شما شروع به بارگذاری می کند برای استفاده از این قابلیت می توانید از افزونه bLazy.js استفاده کنید
10. فرمت تصویر جدید: WEBP
فرمت WEBP یک فرمت ویدیویی زیبا و نسبتا جدید است. چرا خوب است زیرا می تواند کیفیت یکسانی را حتی در حجم کمتر در مقایسه با JPEG ارائه دهد.
11. چه زمانی نمی توانید از تصاویر استفاده کنید؟
تا اینجا به اهمیت سئوی تصویر و تکنیک ها و ترفندهای سئوی تصویر پرداختیم. اما آیا استفاده از تصویر خود وضعیت نامطلوبی است؟ پاسخ بله است. در حالی که تصاویر اغلب زیبا هستند و به بینندگان کمک می کنند تا مفاهیم را بهتر درک کنند، گاهی اوقات آنها غیر ضروری هستند و فقط به سایت شما حجم بیشتری می دهند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از خود بپرسید: آیا مفاهیمی که در نوشته هایم بیان می کنم به طور کامل و واضح بدون این تصویر به مخاطب منتقل می شود؟ اگر پاسخ مثبت است، نیازی به عکس نیست.
12. فناوری تجزیه و تحلیل تصویر گوگل
هوش مصنوعی گوگل به جایی رسیده است که می تواند تصاویر را ببیند! فناوری های پردازش تصویر نیز به موتور جستجوی گوگل راه یافته اند. در گذشته گوگل بی چشم و کور بود و فقط ربات های خزنده گوگل سعی می کردند متن را بخوانند و محتوا و معنای صفحه را بفهمند و اهمیت استفاده از عنوان و توضیحات تصاویر بسیار بیشتر بود. این مهم است زیرا بدون آنها، گوگل نمی تواند معنای تصویر را تعیین کند. اما مدتی است که چشمان گوگل به دنیا باز شده است، تصاویر را ببینید و درک کنید. با این حال، تمام ترفندهای سئوی عکس که در این مقاله به آنها پرداختیم، هنوز مهم هستند.