اینستاگرام و TikTok معمولاً برای اشتراکگذاری لحظات خاص، ارتباط با دیگران یا تبلیغ برندهایمان استفاده میشوند – اما آیا میتوانیم از این پلتفرمها برای ایجاد و اشتراکگذاری رزومه نیز استفاده کنیم؟ در سال 2021، TikTok رزومههای TikTok را راهاندازی کرد، برنامهای که برای «تداوم گسترش و ارتقای TikTok به عنوان کانالی جدید برای استخدام و کشف شغل» طراحی شده است.
مجله نیویورک تایمز TikTok را موتور جستجوی جدید Gen Z می نامد، بنابراین منطقی است که کاربران Gen Z نیز بتوانند فرصت های شغلی را در برنامه جستجو کنند. همچنین منطقی است که برندهایی که به دنبال استعدادهای جوان هستند ممکن است برای آگهی های شغلی به این برنامه مراجعه کنند. اما آیا مدیران بازاریابی و استخدامکنندگان ویدیوهای TikTok را تماشا میکنند و آنها را بهجای رزومه میپذیرند؟
برای فهمیدن این موضوع، از استخدامکنندگان در HubSpot پرسیدم و از تصمیمگیرندگان بازاریابی نظرشان را درباره رزومهها در قالب ویدیوهای TikTok بررسی کردم. اگر به فکر فیلمبرداری رزومه بعدی خود هستید، در اینجا چیزی است که باید بدانید.
رزومه TikTok چیست؟
رزومه TikTok یک ویدیوی 60 ثانیهای است که در TikTok ارسال شده است و تجربه شغلی، مهارتها و خلاقیت کاربری که به دنبال کار است را نشان میدهد. برای اطمینان از اینکه رزومه به دست استخدام کنندگان می رسد، نامزدهای شغلی باید #TikTokResumes را در پست های خود قرار دهند.
در زیر نمونه ای از رزومه TikTok آورده شده است:
تقریباً نیمی از کاربران TikTok در ایالات متحده بین 10 تا 29 سال سن دارند، بنابراین این برنامه احتمالاً جویندگان کار را هدف قرار می دهد که به دنبال موقعیت های ابتدایی هستند.
نظر حرفه ای ها در مورد رزومه های TikTok یا Instagram چیست؟
از آنجایی که ویدیوهای TikTok اغلب به حلقههای اینستاگرام راه پیدا میکنند، تصور میکنم بیخطر است که کاربران نیز ویدیوهای خود را در اینستاگرام آپلود کنند تا توجه بیشتری به رزومه خود داشته باشند. با در نظر گرفتن این موضوع، من 98 متخصص بازاریابی را مورد بررسی قرار دادم تا افکار آنها را در مورد رزومه TikTok یا اینستاگرام ارزیابی کنم. در اینجا نتایج آمده است:
- وقتی از آنها پرسیده شد که آیا تا به حال نامزدی با رزومه اینستاگرام یا TikTok در نظر گرفتهاند، 68٪ گفتند که دارند، و 32٪ گفتند که این کار را نکردهاند.
- وقتی از آنها پرسیده شد که آیا رزومه اینستاگرام یا TikTok را بررسی می کنند، 71 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که این کار را می کنند.
- 27 درصد گفتند که یکی را بررسی خواهند کرد، اما فقط با یک سند رزومه سنتی. 2 درصد باقی مانده گفتند که نمی دانند و با رزومه های اینستاگرام و TikTok آشنا نیستند.
من همچنین از پاسخ دهندگان خواستم که دلیل خود را برای اینکه چرا رزومه TikTok یا Instagram را می پذیرند (یا نمی کنند) توضیح دهند. پاسخ دهندگان به نفع این رزومه های ویدیویی اغلب می گفتند که رزومه ها منحصر به فرد، سرگرم کننده، خلاقانه و جالب هستند.
پاسخ دهندگانی که طرفدار رزومه های TikTok و Instagram نیستند اغلب می گویند که رزومه ها غیرحرفه ای هستند یا بینش کافی در مورد نامزد ارائه نمی دهند. یک بار دیگر، برخی از پاسخ دهندگان گفتند که ترجیح می دهند ویدیو را با یک سند رزومه سنتی بپذیرند.
من همچنین از استخدام کنندگان بازاریابی HubSpot دیدگاه هایشان را پرسیدم.
“به احتمال زیاد من می خواهم [a TikTok or Instagram resume) as an addition versus replacing a resume completely,” Marketing Recruiter Kassandra Pirela said. “A resume gives more insight on the experience and whatnot … I would like this as an addition to show that they put more effort into applying, and it’s just nice to get to know them a little more.”
Some HubSpot recruiters seemed to agree that video resumes like a TikTok or Reel are best as a supplement, rather than a replacement, for traditional resumes. However, other HubSpot recruiters also pointed out that video resumes can be more efficient than conventional resumes since they’re quicker to view and showcase personality.
However, a common concern brought up by the recruiters is that a video resume could trigger unconscious biases in the job-searching processes. For example, a recruiter may be more interested in the interactive video than a traditional resume, regardless of either candidate’s experience.
Should you make a TikTok or Instagram resume?
In an increasingly digital world, social media resumes could likely become more acceptable in the professional world in the coming years. However, candidates should always research the job they are applying for and adhere to the job posting guidelines.
In other words, if the job posting says to submit a resume document and cover letter — do that. You can include a link to your TikTok resume in your application to stand out, but you still need to have the materials the job posting specifies. A TikTok resume could be beneficial if you’re applying for a reactive position like a videographer or social media manager — but make sure to have a traditional resume on hand.