ابزاری ساده برای گرفتن تصمیمات اساسی بهتر


آیا تا به حال تصمیمی با ریسک بالا گرفته اید؟ اگر بله، آیا قبل از تصمیم گیری “درست” مدتی فکر کرده اید – و حتی پس از آن، هنوز در مورد بهترین اقدام مطمئن نیستید؟

در مواردی مانند آن، ممکن است به درخت تصمیم نیاز داشته باشید. این رسمی تر از چت با یک دوست یا یک لیست جوانب مثبت و منفی است.

راهنمای کامل بهره وری در محل کار ما را از اینجا دانلود کنید.

در اینجا، نحوه ایجاد درخت تصمیم و تجزیه و تحلیل ریسک در مقابل پاداش را به شما نشان خواهیم داد. ما همچنین به چند نمونه نگاه خواهیم کرد تا بتوانید ببینید که چگونه سایر بازاریابان از درخت تصمیم برای تبدیل شدن به تصمیم گیرندگان بهتر استفاده کرده اند.

فهرست مطالب

درخت تصمیم چیست؟

تجزیه و تحلیل درخت تصمیم

نحوه ایجاد درخت تصمیم

نحوه ایجاد درخت تصمیم در اکسل

نمونه های درخت تصمیم

وقتی نوبت به بازاریابی می‌رسد، تصمیم‌گیری می‌تواند به خصوص خطرناک باشد. چه چیزی است که همکار من اینقدر به یک محصول جدید دلبسته است، او نمی خواهد به هیچ یک از کاستی های آن اشاره کند؟ اگر تیم بازاریابی من اهمیتی برای رشد دفتر نداشته باشد، اما در نظر نگرفته باشد که چگونه بر استراتژی ما در بلندمدت تأثیر می گذارد، چه؟

عنصر بصری درخت تصمیم به شما کمک می کند تا اقدامات و نتایج بالقوه بیشتری را نسبت به آنچه که فقط در مورد آن صحبت می کردید بگنجانید و خطرات ناشی از پیامدهای پیش بینی نشده را کاهش دهید.

به علاوه، نمودار به شما امکان می دهد جزئیات کوچکتری را درج کنید و یک طرح گام به گام ایجاد کنید، بنابراین وقتی مسیر خود را انتخاب کردید، از قبل برای شما مشخص شده است که باید دنبال کنید.

درخت تصمیمدرخت تصمیم شامل چهار عنصر است: گره ریشه، گره تصمیم، گره برگ و شاخه هایی که آنها را به هم متصل می کنند.

  • گره ریشه جایی است که درخت شروع می شود این مسئله یا تصمیم بزرگی است که به آن می پردازید.
  • همانطور که از نامش پیداست، گره های تصمیم نشان دهنده یک تصمیم در درخت شما آنها راه های احتمالی برای “حل” مشکل اصلی شما هستند.
  • گره های سرب نشان دهنده نتایج احتمالی یک تصمیم به عنوان مثال، اگر تصمیم می گیرید برای ناهار کجا غذا بخورید، یک گره تصمیم گیری بالقوه است در مک دونالد همبرگر بخور یک گره برگ مربوطه می تواند باشد: با صرف کمتر از 5 دلار در پول خود صرفه جویی کنید.
  • شاخه ها فلش هایی هستند که هر عنصر را در درخت تصمیم به هم متصل می کنند. برای درک خطرات و مزایای هر تصمیم، شاخه ها را دنبال کنید.

حال بیایید نحوه خواندن و تجزیه و تحلیل تصمیمات در درخت را بررسی کنیم.

تجزیه و تحلیل درخت تصمیم [Example]

فرض کنید در حال تصمیم گیری برای تبلیغ کمپین جدید خود هستید:

  1. در فیس بوک، با استفاده از تبلیغات پولی، یا
  2. در اینستاگرام، با استفاده از اسپانسرهای اینفلوئنسر.

برای سادگی، فرض می کنیم هر دو گزینه برای جمعیت ایده آل شما جذاب است و برای برند شما منطقی است.

در اینجا درخت تصمیم اولیه ای است که برای کمپین تبلیغاتی خود ترسیم می کنید:

همانطور که می بینید، شما می خواهید هدف نهایی خود را در راس قرار دهید – در این مورد، کمپین تبلیغاتی تصمیمی است که باید بگیرید

در مرحله بعد، باید فلش (شاخه های خود) را برای هر اقدام بالقوه ای که می توانید انجام دهید (برگ های خود) بکشید.

برای مثال، شما فقط دو اقدام اولیه برای انجام دارید: تبلیغات پولی فیس بوک یا حمایت های مالی اینستاگرام. با این حال، درخت شما ممکن است بسته به هدف شامل چندین گزینه جایگزین باشد.

اکنون، می خواهید برای مقایسه هزینه ها، شاخه و برگ بکشید. اگر این مرحله نهایی بود، تصمیم واضح بود: اینستاگرام 10 دلار کمتر هزینه دارد، بنابراین شما احتمالاً آن را انتخاب می کنید.

با این حال، این مرحله نهایی نیست. شما باید شانس موفقیت در مقابل شکست را دریابید. بسته به پیچیدگی هدف خود، ممکن است داده‌های موجود در صنعت یا پروژه‌های قبلی در شرکت، توانایی‌های تیم، بودجه، زمان مورد نیاز و نتایج پیش‌بینی‌شده را بررسی کنید. شما همچنین ممکن است شرایط خارجی را که می تواند بر موفقیت تأثیر بگذارد در نظر بگیرید.

ارزیابی ریسک در مقابل پاداش

در مثال کمپین تبلیغاتی، احتمال موفقیت یا شکست فیسبوک و اینستاگرام 50 درصد است. اگر با فیس بوک موفق شوید، بازگشت سرمایه شما حدود 1000 دلار است. اگر شکست بخورید، در خطر از دست دادن 200 دلار هستید.

از سوی دیگر، اینستاگرام دارای بازگشت سرمایه 900 دلاری است. اگر شکست بخورید، خطر از دست دادن 50 دلار را دارید.

برای ارزیابی ریسک در مقابل پاداش، باید ارزش مورد انتظار را برای هر دو راه بیابید. در اینجا نحوه محاسبه ارزش مورد انتظارتان آمده است:

  • موفقیت پیش بینی شده خود (50%) را در نظر بگیرید و آن را در مقدار بالقوه پول به دست آمده (1000 دلار برای فیس بوک) ضرب کنید. اونم 500.
  • سپس، شانس شکست پیش بینی شده خود را (50%) در نظر بگیرید و آن را در مقدار پول از دست رفته (-200 دلار برای فیس بوک) ضرب کنید. یعنی -100.
  • این دو عدد را با هم جمع کنید. با استفاده از این فرمول، مقدار مورد انتظار فیس بوک را خواهید دید 400، در حالی که ارزش مورد انتظار اینستاگرام است 425.

ارزش مورد انتظار

با این اطلاعات پیش‌بینی‌کننده، باید بتوانید تصمیم بهتر و مطمئن‌تری بگیرید – در این مورد، به نظر می‌رسد اینستاگرام گزینه بهتری است. حتی اگر فیسبوک بازدهی بالاتری دارد، اینستاگرام ارزش انتظاری بالاتری دارد و شما ریسک از دست دادن پول کمتری را دارید.

نحوه ایجاد درخت تصمیم

با استفاده از مراحل زیر می توانید یک درخت تصمیم ایجاد کنید. به یاد داشته باشید: oپس از تکمیل درخت خود، می توانید تجزیه و تحلیل هر تصمیم را برای یافتن بهترین مسیر اقدام آغاز کنید.

تجزیه و تحلیل درخت تصمیم

1. ایده یا سوال اصلی خود را تعریف کنید.

اولین قدم شناسایی گره ریشه خود است. این مسئله، سوال یا ایده اصلی است که می خواهید بررسی کنید. گره ریشه خود را در بالای فلوچارت خود بنویسید.

2. تصمیمات و نتایج بالقوه را اضافه کنید.

بعد، درخت خود را با اضافه کردن تصمیمات بالقوه گسترش دهید. این تصمیمات را با شاخه ها به گره ریشه متصل کنید. از اینجا بدیهیات را بنویسید و نتایج بالقوه هر تصمیم

3. گسترش دهید تا زمانی که به نقاط پایانی برسید.

به یاد داشته باشید که هر تصمیمی را در درخت خود انجام دهید. هر تصمیم باید در نهایت به یک نقطه پایانی برسد و اطمینان حاصل شود که همه نتایج به سطح می‌آیند. به عبارت دیگر، جایی برای غافلگیری وجود ندارد.

4. محاسبه ریسک و پاداش.

حالا وقت آن است که اعداد را خرد کنیم.

موثرترین درختان تصمیم گیری داده های کمی را در خود جای می دهند. این به شما امکان می دهد ارزش مورد انتظار هر تصمیم را محاسبه کنید. رایج ترین داده ها پولی است.

5. نتایج را ارزیابی کنید.

آخرین مرحله ارزیابی نتایج است. در این مرحله، بر اساس میزان ریسکی که مایل به انجام آن هستید، تعیین می کنید که کدام تصمیم ایده آل ترین است. به یاد داشته باشید، تصمیم با بالاترین ارزش ممکن است بهترین اقدام نباشد. چرا؟ اگرچه با پاداش بالایی همراه است، اما ممکن است سطح بالایی از ریسک را نیز به همراه داشته باشد.

این به شما – و تیم شما – بستگی دارد که بهترین نتیجه را بر اساس بودجه، جدول زمانی و سایر عوامل تعیین کنید.

در حالی که نمونه کمپین تبلیغاتی دارای اعداد کیفی برای استفاده به عنوان شاخص ریسک در مقابل پاداش بود، درخت تصمیم شما ممکن است ذهنی تر باشد.

به عنوان مثال، شاید شما در حال تصمیم گیری هستید که آیا استارتاپ کوچک شما باید با یک شرکت بزرگتر ادغام شود یا خیر. در این مورد، ممکن است ریاضی دخیل باشد، اما درخت تصمیم شما ممکن است شامل سوالات کمی بیشتر نیز باشد، مانند: آیا این شرکت ارزش های برند ما را نشان می دهد؟ بله خیر. آیا مشتریان ما از ادغام سود می برند؟ بله خیر.

برای روشن شدن این نکته، بیایید نگاهی به چند نمونه درخت تصمیم گیری بیاندازیم.

نمونه های درخت تصمیم

مثال زیر از SmartDraw، سازنده فلوچارت رایگان است:

مثال اول: توسعه پروژه

در اینجا نمونه دیگری از وبلاگ مدیر پروژه معتبر شوید:

مثال 2: رشد دفتر

در اینجا یک مثال از آمار چگونه است:

مثال 3: یک محصول جدید توسعه دهید

برای دیدن نمونه‌های بیشتر یا استفاده از نرم‌افزار برای ساختن درخت تصمیم خود، برخی از این منابع را بررسی کنید:

برگردیم به تو

به یاد داشته باشید، یکی از بهترین مزایای درخت تصمیم، انعطاف پذیری آن است. با تجسم مسیرهای مختلفی که ممکن است در پیش بگیرید، ممکن است مسیری را پیدا کنید که قبلاً در نظر نگرفته بودید، یا تصمیم بگیرید مسیرها را برای بهینه سازی نتایج خود ادغام کنید.

مرا به پروژه ها ببرید



منبع