بازاریابی اینترنتی چیست؟

در این مطلب قصد داریم با بازاریابی اینترنتی آشنا شویم و انواع روشهای بازاریابی اینترنتی و استراتژی آن را مورد بررسی قرار دهیم. با این وجود نیاز داریم تا توضیحات بیشتری در رابطه با بازاریابی اینترنتی بویژه بازاریابی محتوا بیان کنیم تا صاحب کسب و کار با پیشنیازهای بازاریابی اینترنتی آشنا باشد و از آنها به خوبی استفاده کند. بازدید کاربر از محصول: هرگاه که کاربری از محصول شما در سایت بازدید کرد این امکان وجود دارد که محصولات مرتبط با آن محصول را نیز به ایمیل او ارسال کنید. البته پیشتر با این استراتژیها به طور خلاصه آشنا شدیم اما توضیحات بیشتر در رابطه با استراتژی بازاریابی محتوا در ادامه آورده شده است. برای آنکه محتوای تولیدی شما در بازاریابی اینترنتی به جذب مشتری احتمالی و فروش بیانجامد باید محلی برای انتشار این محتوا داشته باشید و علاوه بر آن، لینک آن را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید که البته در صورت داشتن چندین لینک، استفاده از بهلینک توصیه میشود. «بهینهسازی موتورهای جستجو» (Search Engine Optimization | SEO) به فرآیندی میگویند که در آن، با بهینهسازی وبسایت خود، رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید. در این روش، یک کسب و کار برنامهای را تنظیم میکند که به وبسایتهایی که ترافیک را به سایت اصلی سرازیر میکنند یا با تبلیغات خود سبب فروش کالا میشوند، درصدی از فروش را اختصاص دهد.

بازاریابی اینترنتی به مجموعهای از روشها میگویند که از طریق آنها به بازاریابی محصولات و خدمات خود برای مخاطب آنلاین بپردازید. علاوه بر این، بازاریابی اینترنتی، گونهای از بازاریابی همراستا با محصولات ورد علاقه کاربر برای خرید به شمار میآید. بازاریابی ایمیلی سبب میشود تا با مشتریهای بالقوه (لید) ارتباط برقرار کنید و علاقهمندان به محصولات و خدمات خود را بشناسید. نوع محتوا: با مشخص شدن نوع محتوا، بازههای زمانی انتشار و محل انتشار، تولید محتوا به شکل مستمر و با کیفیت صورت میگیرد. حال که اهداف خود را تعیین کردهاید و محلی نیز برای انتشار محتوای خود دارید باید استراتژی بازاریابی اینترنتی خود را تهیه کنید. در صورتی که یک تقویم محتوایی مناسب به همراه استراتژی مناسبی برای انتشار داشته باشید و به کمک شبکههای اجتماعی، محتوای خود را به اشتراک بگذارید، مخاطبانی بدست خواهید آورد که برای ایجاد تعامل بیشتر با سایر افراد به شما کمک میکنند و در چنین شرایطی، تبلیغات محتوا نتایج بسیار بهتری را فراهم میکنند. طراحی مناسب سایت: اینکه تا چه حد سایت مناسبی را طراحی کرده باشید و و افراد تا چه حد بتوانند به راحتی از سایت شما استفاده کنند، از جمله مواردی است که از نگاه گوگل بسیار پراهمیت است. حضور و فعالیتهای مختلف شما در سایر پلتفرمها به طور معمول سبب میشود تا مشتریان بالقوه به وبسایت شما هدایت شوند و در آنجا خرید یا به عبارت بهتر «تبدیل» (Conversion) صورت بگیرد.

تولد مخاطب یا رویدادی ویژه: در رویدادهای ویژه با ارسال کدهای تخفیف با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید تا این ارتباط به خرید بیانجامد. در نهایت باید گفت که رسانههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای تعامل با مشتری، ایجاد لحن خاص کسب و کار و هویت او بکار گرفته میشوند و خدمات و پشتیبانی مناسبی را برای مشتری فراهم میکنند. ایجاد لحن خاص برای برند: رسانههای اجتماعی از جمله بهترین مکانها برای نمایش وجه تمایز شما به شمار میآیند. اگر مخاطب هدف را به درستی انتخاب نکرده باشید، موفق نخواهید بود یعنی افراد به صحبتهای شما یا محتوای تولیدی شما واکنشی نشان نمیدهند. باید روش یا روشهایی را انتخاب کنید که سبب دستیابی شما به مخاطب هدف شود. نکته مهمی که در بازاریابی اینترنتی مطرح میشود این است که افراد بتوانند به راحتی وبسایت شما را در اینترنت و به هنگام جستجو پیدا کنند. سرعت: سرعت یک سایت اهمیت بسیاری در میزان بازدید آن دارد به گونهای که طبق آمارهای ارائه شده، در صورتی که سایت شما بعد از ۳ ثانیه بارگذاری نشود، ۵۳ درصد کاربران موبایل از دکمه بازگشت استفاده میکنند و هیچگاه از سایت شما بازدید نخواهند کرد.

محتوای ارائه شده نیز باید محتوای با کیفیتی باشد که در زیر به خصوصیات یک محتوای با کیفیت اشاره شده است. از جمله روشهای دیگری که به عنوان استراتژی بازاریابی اینترنتی مطرح میشود میتوان به تبلیغات شبکههای اجتماعی اشاره کرد. شبکههای اجتماعی فرصتهای مناسبی را برای بازاریابی اینترنتی فراهم میکنند چراکه اشتراکگذاری اطلاعات در این شبکهها به سادگی انجام میگیرد. فعالیتهای بازاریابی مختلفی را میتوان به کمک شبکههای اجتماعی انجام داد که در زیر به آنها اشاره شده است. استراتژی «بازاریابی محتوا» (Content Marketing) بر اشتراکگذاری اطلاعات با ارزشِ مرتبط با حوزه تخصصی اشاره دارد که این اطلاعات در اختیار مخاطبان قرار میگیرند. با اهمیت وبسایت در مراحل قبلی آشنا شدیم. در مرحله بعد و پس از آشنایی کامل با این روش بازاریابی باید استراتژی بازاریابی اینترنتی متناسب با کسب و کار و فعالیت خود را تدوین کنیم. برای این کار از دیگران کمک بگیرید و زمانی را برای بهبود خروجی و محتوای خود در نظر بگیرید تا در نهایت، به بهترین محتوای تولیدی دست پیدا کنید.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از مجله خبری learn-marketing ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.