همان طور که مطرح شد بازاریابی اینترنتی دربردارنده مزایای عمده ای است. مدت خیلی زیادی از مطرح شدن موضوع بازاریابی چند کاناله نمی گذرد. یکی از این موارد، مدل « هفت آی » است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط آقای مایکل اسپالتر (Michale Spalter) مطرح شد. به عنوان مثال یک کسب و کار تنها از طریق مکان فیزیکی خود، یا تنها از طریق وب سایت خود و یا تنها از طریق صفحات و کانال های شبکه های اجتماعی خود به مشتریانش خدمات ارائه می دهد. یا بازاریابی نوین حوزه ای از بازاریابی است که در آن، از ابزارها و رسانه های آنلاین استفاده می کنند. با گستردگی استفاده از اینترنت و همین طور ابزارها و رسانه های بازاریابی اینترنتی ، امکان استفاده از چندین رسانه در آن واحد برای بسیاری از اشخاص و کسب و کارها فراهم شده است. اگر در گذشته حضور در فضای اینترنت و استفاده از بازاریابی اینترنتی Internet Marketing برای کسب و کارها یک کار تجملی به حساب می آمد، امروزه این حضور یک امر بسیار ضروری است. زمانی که مشتری به فروشگاه مراجعه می کند، به این معنی است که کانال ارتباطی خود را از آنلاین به آفلاین تغییر داده است. کارآفرینان اینترنتی می توانند با ایجاد اپلیکیشن های تلفن همراه و ارتباط آن با پایگاه داده وبسایت شان، اطلاعات مشتریان خود را به هم مرتبط کرده و از طرق گوناگون به آنها خدمات ارائه دهند.
از طریق بازاریابی همه کاناله مشتریان می توانند نظرات خود را بدون واسطه و مستقیماً به کسب و کار و سایر مشتریان انتقال دهند. اما بازاریابی همه کاناله، با استفاده از تمامی کانالهای بازاریابی یک اکوسیستم منحصر به فرد را برای مشتری به وجود می آورد. میان بازاریابی همه کاناله و چند کاناله تفاوت های اساسی نیز وجود دارد. لجستیک شامل یکپارچه سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه جایی کالا، بسته بندی و در مواردی امنیت نیز می شود. این روزها اکثر مردم وقت زیادی از زندگی خود را در اینترنت صرف می کنند. مشتریان از این اطلاعات برای یافتن محصولات مورد نظر خود استفاده می کنند در همان حالی که بازاریابان از اطلاعات موجود برای یافتن مشتری استفاده می نمایند. در این بازاریابی همه کاناله ، تمامی کانال های بازاریابی یک پیام یکپارچه و یک صدا را به مشتریان انتقال می دهند. همچنین می توانند با نصب افزونه، وبسایت وردپرسی خود را مجهز به تالار گفتگو، باشگاه مشتریان و یا عضویت های ویژه زمانی و مالی کنند. می توانند با نصب افزونه های معتبر، وب سایت وردپرسی خود را به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی مرتبط کنند، به طوری که پیام های منتشر شده در وب سایت به صورت خودکار در سایر رسانه ها نیز باز نشر شود، و برعکس.
امروزه بسیاری از کسب و کارهای کشور ما نیز از رسانه های اجتماعی، پیام رسان های تلفن همراه و … می توانند کاری کنند که مشتری در هرکجای محدوده عملکردی کسب و کار، بداند که می تواند با شرایط دلخواه خود خرید کند. برای ترغیب مشتری به خرید را از کانال های مختلف بازاریابی به نظر مشتری برسانند. در نتیجه اطلاعات و علایق خرید مشتری در مانیتور داخل فروشگاه نیز موجود بوده و همچنین متصدی فروش اطلاعات کافی از مشتری خود را داراست، پس پیشنهاد خرید دیگری را به وی می دهد. بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی سنتی است که به صورت آنلاین انجام می شود. این متغیرها در چهار متغیر اساسی دسته بندی شده اند که عبارتند از : محصول، قیمت، مکان و ترویج. در طی سالیان گذشته گاهی اجزای دیگری نیز به آمیخته بازاریابی اضافه شده است اما همواره این چهار مورد ثابت بوده و در مورد آن توافق عمومی وجود داشته است. یکپارچگی اطلاعات بین فروشگاه فیزیکی و مجازی به صورت کامل وجود دارد و اطلاعات وب سایت نیز کاملاً به روز است.
بازاریابی اینترنتی نیز یکی از روش های بقا در اینترنت است. البته علاوه بر کانال های سنتی گذشته (وب سایت و ایمیل)، رسانه های اجتماعی و موبایل نیز به آن اضافه شده اند. لجستیک قسمتی از زنجیره تأمین است که ارزش زمان و مکان را به آن اضافه میکند. در شهرهای مختلف، از طریق شعب گوناگون فروشگاه های فیزیکی، از طریق وبسایت، از طریق اپلیکیشن و یا از طریق سایر رسانه های تعاملی. مدیریت جریان کالا، اطلاعات یا هر نوع منابع دیگر؛ مانند انرژی یا انسان ها بین محل تولید یا محل موجودی تا نقطه مصرف یا مورد نیاز برای برآورده مجله خبری learn-marketing کردن نیازهای مصرفی. سایت شرکت اولین نقطه برخورد میان مشتری و شرکت در محیط مجازی است و باید به گونه ای باشد که ادامه ارتباط مشتری با سازمان را تشویق و تقویت کند. در اینجا ارتباط کسب و کار با مشتری به صورت تعاملی و چند سویه است، بنابراین مشتری این امکان را دارد تا به معنی واقعی با کسب و کار درگیر شود. می توانند به راحتی انواع سیستم های پشتیبانی را برای وبسایت و کسب و کار خود طراحی و اجرایی کنند. در این سیر تحول بازاریابی اینترنتی را بررسی می کنیم.
هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با مجله خبری learn-marketing وب سایت خود باشید.