با نزدیک شدن به رکود، بسیاری از برندها در حال کاهش بودجه خود هستند و اغلب، بازاریابی یکی از اولین مواردی است که می رود.

اگر بدون بودجه بازاریابی می کنید، در زیر چند استراتژی بازاریابی رایگان با بازگشت سرمایه بالا را بیابید. به علاوه، از بازاریابان HubSpot که در کار با استارت آپ ها تخصص دارند، مشاوره دریافت کنید.
در زیر، بیایید تاکتیکهای برتر را برای اجرای بدون بودجه مرور کنیم.
10 استراتژی بازاریابی که می توانید به صورت رایگان اجرا کنید
- یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید.
- به دنبال فرصت های بازاریابی مشترک باشید.
- روی حضور خود در رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری کنید.
- مشارکت جامعه را افزایش دهید.
- نسخه آزمایشی یا منابع رایگان را ارائه دهید.
- هدایا ترتیب دهید
- محتوای تولید شده توسط کاربر را تشویق کنید.
- میزبانی یک وبینار
- در سئو سرمایه گذاری کنید.
- شرکت خود را در فهرست های تجاری فهرست کنید
1. یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید.
به دنبال رشد پایدار با هزینه کم هستید؟ به گفته ژانل آپایدین، رئیس بازاریابی HubSpot برای استارتاپ ها، بازاریابی محتوا راهی است که باید طی شود.
او میگوید: «یک استراتژی بازاریابی محتوای قوی به شما امکان میدهد به مشتریان خود آموزش دهید و کسبوکار خود را در ذهن خود نگه دارید و در عین حال حجم جستجوی ارگانیک را در طول زمان افزایش دهید.
نمی دانید از کجا شروع کنید؟ ویدیوها را در نظر بگیرید – به ویژه ویدیوهای کوتاه.
در حال حاضر تقریباً 33 درصد از بازاریابان مورد بررسی در گزارش گرایشهای بازاریابی ما در سال 2023 از ویدیوی کوتاه استفاده میکنند که آن را به محبوبترین روند در میان بازاریابان تبدیل میکند. علاوه بر این، پاسخ دهندگان همچنین می گویند که موثرترین است و بالاترین بازگشت سرمایه را دارد.
در مرحله بعد، وبلاگ ها – آنها راهی عالی برای دستیابی به مخاطبان شما، ایجاد ترافیک ارگانیک در سایت شما و به دست آوردن سرنخ هستند.
Vana Korrapati، یک استراتژیست بازاریابی دیجیتال، گفت: “مخاطبان هدف خود و نقاط درد آنها را شناسایی کنید. وبلاگ هایی بنویسید که نقاط درد آنها را حداقل با یک نکته کلیدی بررسی کنند.”
HubSpot تا حد زیادی موفقیت خود را مدیون وبلاگ نویسی است، زیرا به منبعی برای بازاریابان، متخصصان خدمات مشتری و رهبران فروش تبدیل شد تا به بینش های ارزشمند صنعت دست پیدا کنند.
یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت پادکست است. راه اندازی این یکی ممکن است چند دلار هزینه داشته باشد، اما هزینه راه اندازی و راه اندازی آن کم است. اگر از قبل یک وبلاگ دارید، می توانید همان محتوا را در قسمت های پادکست هیجان انگیزی که داستان سرایی شما را به سطح بالاتری می برد، تغییر دهید.
یک نکته کلیدی که باید در همه این موارد به خاطر بسپارید: کیفیت بر کمیت.
مینا بهروز، رئیس GTM Partnerships در HubSpot برای استارتآپهای کانادا، میگوید: «این در مورد انتشار 60 پست وبلاگ یا ویدیوهای YouTube با کیفیت پایین و امیدواری به جذب ترافیک نیست. تنها چیزی که نیاز دارید 3 تا 5 پست وبلاگ واقعا با کیفیت یا یک ویدیوی یوتیوب است که می دانید امتحانش را خواهد داد.
از اونجا بهروز میگه تا جایی که میشه تبلیغشون کن و صبور باش.
برای کمک به شما برای شروع، نرم افزار بازاریابی مانند HubSpot’s Marketing Hub می تواند این فرآیند را یکپارچه کند.
2. به دنبال فرصت های بازاریابی مشترک باشید.
بازاریابی مشترک شامل مشارکت با برند دیگری است که با مخاطبان هدف شما همپوشانی دارد. مدیر ارشد بازاریابی در تیم HubSpot برای استارتآپها، Tricia O’Brien، میگوید که این یک راه عالی برای تجمیع منابع در زمانی که بودجهها محدود است، است.
او میگوید: «با هم میتوانید محتوایی ایجاد کنید که به مشتریان بالقوه شما ارزش میافزاید و محصولات یا خدمات شما را برجسته میکند. از طریق این مشارکت، هر شرکت میتواند از مخاطبان جدیدی از مشتریان بالقوه استفاده کند و در عین حال هزینه را به اشتراک بگذارد.
می خواهید الهام بگیرید، این مقاله را در مورد کمپین بازاریابی مشترک HubSpot که چند سال پیش اجرا کرد، بخوانید.
3. روی حضور خود در رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری کنید.
رسانه های اجتماعی همچنان یک تاکتیک بازاریابی رایج برای هر شرکتی بوده است. در واقع، این یکی از راههای اصلی کشف برندها و محصولات جدید توسط Gen Z است.
تا زمانی که تلفن و دوربین دارید، میتوانید با تمرکز بر روی جامعهسازی و تعامل و داستانگویی بر رسانههای اجتماعی تسلط داشته باشید.
@qmdsuite ما تمام تلاش خود را میکنیم که بیماران خود را منتظر نگذاریم و دوست داریم که بیماران ما همین رفتار را داشته باشند! #blackdentist #blackdentistsmatter #blackdentistswhitecoats #dentalhumor #queensdentist #smile ♬ صدای اصلی – A Bored Human
با این گفته، تصور نکنید که باید همه جا باشید.
من همیشه به استارتآپها میگویم، سه نفر برتر خود را انتخاب کنید. لازم نیست همه جا باشید، با رایگان کار کنید و اقتدار خود را در آنجا بسازید.» بهروز می گوید.
برای تصمیم گیری، محل زندگی مخاطبان خود را مشخص کنید. آیا شما Gen-Z را هدف قرار می دهید؟ سپس، TikTok باید در اولویت باشد. تمرکز بر هزاره ها؟ شاید سه مورد برتر شما می تواند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر باشد. به دنبال گیمر هستید؟ روی Twitch یا Discord بروید.
برای شروع، استفاده از نرم افزار رسانه های اجتماعی مانند ابزار مدیریت رسانه های اجتماعی HubSpot را در نظر بگیرید.
4. مشارکت جامعه را افزایش دهید.
طبق گزارش ما در سال 2023، بازاریابان رسانه های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری اهمیت ایجاد یک جامعه اجتماعی فعال را می بینند. 90 درصد از افراد مورد بررسی می گویند ایجاد یک جامعه آنلاین فعال برای یک استراتژی موفق رسانه های اجتماعی در سال 2023 بسیار مهم است.
این با دادههایی منعکس میشود که ما در نظرسنجی گرایشهای مصرفکننده جمعآوری کردیم، که در آن ۲۰٪ از کاربران رسانههای اجتماعی گفتند که در سه ماه گذشته به یک جامعه آنلاین پیوستهاند و ۲۲٪ گزارش دادند که فعالانه در یک انجمن شرکت کردهاند.
منبع تصویر
همه اینها به این معنی است که ساختن یک برند موفق بدون ایجاد یک جامعه اتفاق نمی افتد. انجام این کار نیازی به هزینه ندارد.
با بودجه محدود، می توانید به صورت آنلاین از طریق گروه های فیس بوک، لیست های ایمیل و کانال های Discord شروع کنید.
همه چیز به محل زندگی مخاطبان شما در فضای آنلاین بستگی دارد. اگر بودجه ای برای کار دارید، می توانید میزبانی یا حامی رویدادهای اجتماعی باشید که شما را به مخاطبان هدف نزدیک تر می کند.
5. نسخه آزمایشی یا منابع رایگان را ارائه دهید.
اگرچه ممکن است این یک تصمیم شرکتی یا مالی به نظر برسد، ارائه یک دوره آزمایشی رایگان در واقع یک تاکتیک بازاریابی عالی است.
آپایدین میگوید: «آزمایشهای رایگان راهی عالی برای اثبات ارزش به مشتریانتان در حالی که بودجه دارید، است. “اگر به توانایی محصول خود برای فروش خود به مشتری اعتقاد دارید، ارائه یک دوره آزمایشی رایگان به شما امکان می دهد قبل از اینکه کاملاً متعهد شوند، به آنها نشان دهید که چگونه مشکل آنها را حل می کنید.”
آپایدین به اشتراک میگذارد که با استفاده از آزمایشهای رایگان به عنوان انگیزهای برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با شما، میتوانید پیشتاز باشید و تا زمانی که آماده خرید شوند به پرورش آنها ادامه دهید.
کوراپاتی گفت: “شما باید اجازه دهید مشتری یک پای خود را وارد محصول شما کند تا تجربه شگفت انگیز بودن آن را داشته باشد. شما آنقدر او را ناز و نوازش خواهید کرد که هرگز نمی خواهند آن را ترک کنند.”
کوراپاتی می افزاید، حتی اگر برخی از محصولات ممتاز شما خرید نکنند، بازخورد ارزشمندی دریافت خواهید کرد. بهعلاوه، بدون صرف پول اضافی برای تحقیقات بازار، نکات دردناکی را که قبلاً نمیدانستید، کشف خواهید کرد.
آزمایشی تنها چیزی نیست که میتوانید ارائه دهید، همچنین میتوانید از طریق کتابهای الکترونیکی، راهنماها، صفحات سفید، مطالعات موردی و گزارشها اطلاعات ارائه دهید. آنها ارزش افزودههای فوقالعادهای هستند که با مشتریان بالقوه شما اعتماد ایجاد میکنند و به شما سرنخ میدهند – در غیر این صورت به عنوان آهنربای سرب شناخته میشوند.
6. هدایا ترتیب دهید.
به گفته O’Brien، هدایا ابزاری قدرتمند برای شیرین کردن معامله و ترغیب مشتریان احتمالی برای تبدیل یا خرید هستند. بهترین قسمت؟ آنها مجبور نیستند برای شما هزینه ای داشته باشند.
یک تصور غلط رایج این است که برای اجرای هدایا به بودجه زیادی نیاز دارید. اگر پول نقد کم باشد، شرکتها میتوانند با کالاها یا خدماتی که از قبل در اختیار دارند، هدایایی ارائه کنند. به عنوان مثال، یک ساعت از وقت خود را برای ارائه خدمات مشاوره در حوزه تخصصی خود یا یک دوره آزمایشی رایگان از خدمات خود استفاده کنید.
کیتی گلد، مدیر ارشد بازاریابی شریک در HubSpot، این را تکرار می کند و اضافه می کند که همه چیز به نحوه بسته بندی آن بستگی دارد.
گلد می گوید: «اگر از مشتری خود می خواهید برای دریافت چیزی اقدام کند، به نحوه درخواست خود نگاه کنید. “شما باید مطمئن شوید که مشتری باور می کند که یک معامله شیرین دریافت می کند و به سادگی فرم دیگری را برای دریافت هدیه ای که برای همه در دسترس است پر نمی کند.”
7. محتوای تولید شده توسط کاربر را تشویق کنید.
UGC یکی از بهترین هدایایی است که یک برند می تواند دریافت کند. چرا؟ این به عنوان اثبات اجتماعی عمل می کند، قابل استفاده مجدد است و می تواند به تلاش کمی از جانب شما نیاز داشته باشد.
UGC می تواند به شکل زیر باشد:
- گواهی تصویری از یک مشتری
- پست یک مشتری در شبکه های اجتماعی
- یک ویژگی در وب سایت یک وبلاگ نویس یا تأثیرگذار
اوبراین میگوید با توجه به اینکه همه تلفنی با دوربین و میکروفون در دست دارند، محتوای تولید شده توسط کاربر مانند توصیفات مشتری دیگر نیازی به بودجه ندارد.
او میافزاید: «افزودن گواهیهای مشتریان واقعی میتواند به بازاریابی شما اعتبار بیافزاید و شاهدی اجتماعی باشد که مشتریان از پیشنهاد شما راضی هستند.»
گلد توصیه می کند به این فکر کنید که چگونه مشتریان خود را تشویق کنید تا محتوایی را ایجاد کنند که به شرکت شما خدمت کند.
او میگوید: «در حالی که ارائه کارتهای هدیه یا سواگ معمولاً این کار را انجام میدهد، ارزش آن را دارد که درازمدت فکر کنید. «چگونه میتوانید مشتریان را بدون نیاز به هزینه کردن تشویق کنید؟ ممکن است به سادگی به اشتراک گذاشتن نظر یک مشتری در رسانه های اجتماعی در حالی که آنها را در پست برچسب گذاری می کنید – UGC دریافت می کنید، در حالی که مشتری از طرفداران شما شناسایی می شود.
همچنین می توانید از محتوای تولید شده توسط کاربر به عنوان بخشی از یک کمپین بزرگتر استفاده کنید.
به عنوان مثال، Lay’s برای سالها کمپین “Do Us a Flavor” را انجام داده است که در آن مخاطبانش ایدههای جدید طعم چیپ را ارائه میدهند. این سرگرم کننده، جذاب است و باعث ایجاد دید بیشتر برای برند می شود.
8. یک وبینار برگزار کنید.
بازاریابی ورودی همه چیز در مورد استفاده از تاکتیک های مفید برای حل مشکلات مخاطبان و جذب سرنخ ها به شرکت شما است. یکی از راه های انجام این کار از طریق وبینار است.
آپایدین می گوید: «وبینارها یک راه عالی (و ارزان) برای آموزش مشتریان شما در مراحل مختلف قیف هستند. “آنها نیاز به سرمایه گذاری مالی اندکی دارند و اغلب می توانند توسط تیم شما به عنوان کارشناسان موضوع میزبانی شوند.”
با این حال، بهروز میگوید هنگام میزبانی یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، وجود دارد.
بهروز میگوید: «شما نمیخواهید وبینار شما به صورت فروش باشد، بلکه میخواهید وبینار شما چیزی آموزشی باشد». “[Otherwise]، مخاطبان شما تعامل خود را از دست خواهند داد.”
آپایدین این احساس را تکرار می کند و توصیه می کند با مشکلی که مشتریان با آن مواجه هستند شروع کنید.
او میگوید: «بحثهای پانل شامل مشتریان و/یا شرکای شما به جلب علاقه بیشتر به رویداد و همچنین جذابتر کردن آن کمک میکند.
علاوه بر این، می توانید از وبینارها برای جمع آوری سرنخ ها و ایجاد لیست ایمیل خود استفاده کنید. این یک برد در همه جا است.
9. در سئو سرمایه گذاری کنید.
آیا می خواهید مخاطبان شما بدون پرداخت هزینه برای تبلیغات شما را به صورت ارگانیک پیدا کنند؟ سپس باید روی استراتژی سئوی خود سرمایه گذاری کنید.
ایجاد یک استراتژی سئو میتواند دلهرهآور به نظر برسد، اما یکی از راههای سادهسازی آن، تمرکز بر دو چیز است: مخاطبان و گوگل.
اولی به این دلیل که شما باید بدانید که کدام کلمات کلیدی را هدف قرار دهید تا مطمئن شوید زمانی که مخاطبان شما را جستجو می کنند ظاهر می شوید. و دومی این است که مطمئن شوید وب سایت شما به گونه ای قالب بندی شده است که گوگل بتواند آن را بخواند.
برخی از ارکان سئو عبارتند از:
- تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی
- لینک بیلدینگ
- معماری سایت
در اینجا درباره سئو بیشتر بدانید.
10. شرکت خود را در فهرست های تجاری فهرست کنید.
دایرکتوری های آنلاین مانند Yelp، Google My Business و Facebook جایی هستند که بسیاری از مصرف کنندگان شرکت ها را کشف می کنند و ضروری است که فهرست خود را حفظ کنید.
مصرف کنندگان نه تنها اطلاعات شرکت شما مانند نام، آدرس و وب سایت را پیدا می کنند، بلکه نظرات مربوط به کسب و کار شما را نیز می خوانند.
به روز رسانی این دایرکتوری ها یک راه سریع و رایگان برای بهینه سازی حضور آنلاین شماست و مطمئن شوید که مخاطبان شما را در زمانی که به دنبال آن هستند، پیدا می کنند.
در نهایت، بازاریابی نیازی به هزینه یک دست و یک پا ندارد. با بودجه محدودتر می توانید از چندین تاکتیک استفاده کنید. در واقع، بیشتر استراتژی های بالا فقط به کارکنانی نیاز دارند که برای تولید محتوا نیاز دارند.
یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در ماه می 2020 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.