بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) چیست؟

به احتمال قوی اصطلاح نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) به گوشتان خورده باشد. در Network Marketing به صورت غیرمنطقی همیشه باید مثبت فکر کنید، حتی اگر وضعیت شما خوب نباشد. برای فعالیت در این کسب و کار نیاز به داشتن مکان خاصی ندارید و از هر نقطه ای از ایران، می توانید فعالیت کنید. در ادامه در مورد واقعیت هایی که ممکن است در هنگام معرفی بازاریابی شبکه ای، به شما گفته نشوند صحبت می کنم تا دید بهتری نسبت به این فعالیت پیدا کنید. نکته دیگری که باید حواستان را به آن جمع کنید، شرکت هایی هستند که در بدو عضویت یا به صورت ماهیانه، بازاریاب های خود را اجبار می کنند تا از محصولات شرکت خرید کنند. از سال 2000 میلادی شرکت های هرمی مانند گلدکوئست کار خود را در ایران شروع کردند و شاید بتوان گفت که بازاریابی شبکه ای به صورت نادرستی در ایران استارت خورد. برای آشنایی بیشتر با نتورک مارکتینگ، تاریخچه آن را در ایران و جهان بررسی می کنم تا دید کامل از آن پیدا کنید. اولین اقدام شناخت کامل فعالیتی است که می خواهید در آن وارد شوید. اما قبل از شروع به فعالیت در حوزه بازاریابی شبکه ای، بهتر است از چند و چون آن اطلاع داشته باشید و با آگاهی کامل در آن قدم بردارید؛ زیرا مسیر، آن طور که برای شما تصویر می شود هموار نخواهد بود.

تعریف بازاریابی شبکه ای چیست؟ همان طور که در مقاله بازاریابی چیست نیز اشاره شد؛ اصولا در تعریف بازاریابی در مورد روش های معرفی و رساندن محصول به دست مصرف کننده بحث می شود. اولین روش فروش محصول است و دومین روش عضوگیری و ایجاد شبکه ای از فروشندگان که از فروش آن ها نیز نیز سهم دریافت خواهید کرد. در کاغذ، عضوگیری و زیاد کردن فروشندگان برای افزایش فروش و سرنخ ها صورت می گیرد؛ ولی عملا شرکت های فعال در این حوزه، تمرکز خود را به جای فروش بر ایجاد شبکه ای از افراد استوار می کنند و به همین دلیل است که به سیستم های هرمی بسیار نزدیک می شود. در ادامه برای روشن تر شدن موضوع حقایقی را در مورد این گونه روش های کسب درآمد بازگو خواهم کرد که ممکن است کمتر در مورد آن ها صحبت شود. هدف اصلی در شرکت های هرمی عضوگیری است و افراد تنها با این روش می توانند درآمد داشته باشند.

در مورد این نوع از بازاریابی، شرکت های هرمی و شباهت های این دو سیستم بیشتر صحبت خواهم کرد. جلسات و اردوهایی که توسط لیدرها و کارشناسان این حوزه برای بازاریاب ها برگزار می شود، جلساتی انگیزشی و الهام بخش هستند و می توانند احساسات خوبی را در شما ایجاد کنند. اکثر این محصولات ارائه شده دارای برندهایی ناآشنا هستند و قیمت آن ها در بازار نسبت به نمونه های مشابه با برندهای شناخته شده تر، به میزان قابل توجهی گران تر هستند. شما نیز هرچه زیرمجموعه های بیشتری داشته باشید و شبکه سازی بیشتری انجام دهید، درآمد بالاتری خواهید داشت. به همین دلیل می توان این شیوه را به نوعی کسب و کار خانگی نیز به حساب آورد. اما اولین شرکت هایی که روش MLM را به کار گرفتند و می توان گفت بازاریابی شبکه ای با آن ها آغاز شد، Nutralite Corporation و Amway بودند. این شرکت ها فعالیت خود را در دهه های 40 و 50 میلادی آغاز کردند؛ پس می توان گفت که MLM در دهه 40 میلادی متولد شد. با این حساب تنها افرادی که موسس یا شروع کننده بوده اند و در راس هرم هستند؛ درآمدهایی که به بازاریاب ها وعده داده می شود را کسب کرده اند.

اما حال که صحبت از هرم شد بهتر است با سیستم های هرمی بیشتر آشنا شویم و این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم. این روش کسب درآمد برای افرادی مناسب است که پرانرژی بوده و با مهارت های فروش آشنایی نسبی داشته باشند. روش های سنتی مانند بازاریابی مستقیم و بازاریابی سنتی سال هاست که توسط کسب و کارها و بازاریاب ها استفاده می شود؛ ولی همان طور که در ادامه خواهید دید، بازاریابی شبکه ای به شیوه کنونی (MLM) قدمت آن چنان زیادی ندارد. در ادامه این دو مورد را با یکدیگر مقایسه خواهم کرد تا دید بهتری نسبت به آن ها پیدا کنید. اگر کسی در مورد وضعیت درآمد یا رشد شما سوال پرسید باید همواره از خوبی ها صحبت کنید، حتی اگر در موقعیت بدی قرار گرفته باشید. شرکت و افرادی که ابتدا وارد سیستم شده اند در راس هرم قرار می گیرند و با افزایش شبکه بازاریاب ها، ابعاد این هرم وسیع تر و گسترده تر می شود. در اینجاست که در معرض ورود به این شیوه کسب درآمد قرار می گیرید. یادتان هست که در مورد شرکت های هرمی نیز برای ورود باید هزینه پرداخت می کردید؟ در طرح های هرمی هیچ کالایی رد و بدل نمی شد و مبالغ با عنوان دریافت هدیه های لاکچری فرضی مانند الماس، ساعت و …

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از مجله خبری learn-marketing دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.