منبع تصویر
واربی پارکر نمونه بارز این است که چگونه بازاریابی نمونه به کاربر اجازه می دهد قبل از خرید امتحان کند. شرکت عینک های مدرن، شیک و مد روز به شما این امکان را می دهد که هر پنج فریم را برای امتحان رایگان در خانه خود انتخاب کنید.
آنچه ما دوست داریم: شخصی سازی نمونه های رایگان آنها. مشتریان می توانند قاب مناسب را پیدا کنند و سپس در عمل از آنها قبل از تعهد استفاده کنند.
Spotify
همانطور که دن آریلی، پادشاه امروزی اقتصاد رفتاری در دانشگاه دوک میگوید، «عمل متقابل یک غریزه بسیار بسیار قوی است. اگر کسی کاری برای شما انجام دهد، واقعاً احساس میکنید که به طرز شگفتانگیزی یک تعهد قوی برای انجام کاری برای او دارید.»
از طریق بازاریابی نمونهبرداری محصول، میتوانید با صحبت کردن با آنها به شیوهای مرتبط با استراتژیهای UGC خود، پای خود را به این بخشهای بازار وارد کنید.
نمونه های بازاریابی
چه راهی بهتر از اینکه مستقیماً از آنها بپرسید برای درک اینکه محصول شما چگونه برای کاربر کار می کند؟ با دادن نمونه ای از محصول خود به آنها به صورت رایگان، بدون هیچ رشته ای، آنها می توانند محصول را صادقانه امتحان کنند.
میگل گومز، استاد دانشگاه کرنل، مطالعه ای در مورد مزه شراب انجام داد.
در Costco، تأثیر این نظریه واضح است. نمودار زیر ترجمه مستقیم از نمونه به خرید را نشان می دهد.
این جدول زمانی اغلب یک نقطه شیرین برای ارائه نرم افزار است. به اندازه کافی طولانی است تا کاربران ببینند محصول چگونه می تواند بر قیمت نهایی آنها تأثیر بگذارد. با این حال، زمان زیادی نیست که کاربران بتوانند همه چیز را قبل از پایان آزمایشی انجام دهند.
اگر از کاربران Apple Music هستید، اشکالی ندارد. همه ما آن دوست را داریم و هنوز هم دوستشان داریم. با این حال، من از اعتراف آن متنفرم، اما Spotify ممکن است شما را به چند روش، مانند رابط شخصی و دسترسی، شکست دهد.
در این مقاله به بحث خواهیم پرداخت:
بازاریابی نمونه برداری چیست؟
منبع تصویر
Databox نشان داد که بیش از 40٪ از شرکت های B2B SaaS بین 14 تا 29 روز یک دوره آزمایشی رایگان دارند.
بعد از پنج روز استفاده از عینکی که باعث میشود احساس کنم شبیه کری بردشاو از فیلم Sex and the City هستم، من هم نمیخواهم آنها را پس بدهم! واربی پارکر از بازاریابی نمونهبرداری محصول دقیقاً همانطور که در نظر گرفته شده بود استفاده میکند – به من طعم زندگیای را که میتوانستم داشته باشم، میدهد، اما قبل از اینکه در دوران برادشاو خیلی راحت باشم، آن را از بین میبرد.
منبع تصویر
از بازخورد برای اطلاع از توسعه محصول استفاده کنید.
امروزه، 89 درصد از خریداران قبل از خرید، نظرات را بررسی می کنند. از طریق بررسی های ایجاد شده توسط کاربر، از مزایای محصول جدید خود مطلع شوید.
بهترین راه برای انتشار اخبار در مورد یک محصول جدید از طریق خود کاربران است. نمونهبرداری محصول تعداد کاربران و فروش را افزایش میدهد و در عین حال بازاریابی محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) را نیز ترویج میکند.
نتایج نشان داد که مشتریانی که از مزه کردن لذت می برند، 93 درصد بیشتر احتمال دارد که 10 دلار اضافی در کارخانه شراب سازی خرج کنند. همچنین احتمال خرید مجدد آنها در آینده بسیار زیاد بود.
اوه، نمونه، هدایای کوچکی که به توجیه هر گونه عضویت در Costco کمک می کند. شما می توانید همه چیز را از یک لقمه پیتزای گرم گرفته تا اسموتی گرفته تا لوسیون دست، همه را در یک جابجایی دریافت کنید.

منبع تصویر
بازاریابی نمونهبرداری محصول مزایایی را برای شرکتهای آجر و ملات، مارکهای آنلاین B2C و B2B و هر چیزی در این بین ارائه میدهد. شما می توانید دسترسی خود را گسترش دهید، وفاداری مشتری را افزایش دهید، و در نهایت تبدیل را افزایش دهید و نرخ ریزش را کاهش دهید. جالب به نظر می رسد، درست است؟ به خواندن ادامه دهید تا بدانید چگونه بازاریابی نمونه می تواند به شرکت شما کمک کند.
مدل های مبتنی بر زمان برای محصولات فیزیکی کار نمی کنند. برای این کالاها، Shopify به اشتراک میگذارد، «نمونهای را ارائه میکند که میتوانند حداقل دو یا سه بار از آن استفاده کنند … و نمونه پیشنهادی خود را متناسب با مشخصات مصرفکننده سفارشی کنید».
و اشتباه نکنید، این استراتژی یک تاکتیک باورنکردنی است که می تواند فروش را در برخی موارد تا 2000% افزایش دهد. اما در استراتژی بازاریابی نمونه چیزهای بیشتری از صرف تنقلات و مزایا وجود دارد.
آنچه ما دوست داریم: سه ماه Spotify شما را درگیر خود می کند. شما با پرورش لیست های پخشی که پس از سه ماه نمی توانید از آن ها جدا شوید، در برنامه سرمایه گذاری کرده اید. وقتی این مزیت را از دست دادید، دیگر نمیتوانید به سطح رایگان بازگردید – با تبلیغات، کیفیت صدای بدتر و بدون دسترسی به انتشار انحصاری.
بزرگنمایی
این مطالعه این ایده را تقویت می کند که یک نمونه رایگان نه تنها اولین خرید را تشویق می کند، بلکه باعث ایجاد حس وفاداری نسبت به شرکت می شود.
با این حال، اگر فقط از یک حساب شخصی رایگان استفاده می کنید، به 40 دقیقه محدود می شوید. دیروز ایمیلی مبنی بر ارتقای حسابم دریافت کردم که روی آن نوشته شده بود: «از محدودیت 40 دقیقه خسته شدید؟ در این فصل تعطیلات، از طریق همه چیز در ارتباط بمانید – رایگان! فقط امروز، یک ماه زوم رایگان خود را درخواست کنید!»
چه کووید شما را به یک متعصب زوم تبدیل کرده باشد و چه از شما متنفر مشتاق از زوم، کنفرانس ویدیویی اینجا باقی می ماند – و زوم در خط مقدم آن قرار دارد.
بازاریابی نمونه به دلیل ترس فیزیولوژیکی ذاتی ما از دست دادن، صرف نظر از اندازه، کار می کند. اقتصاددان محترم رفتاری دانیل کانمن، بسیاری از مطالعات خود را به این مفهوم اختصاص داد و ادعا کرد که “مفهوم ضرر گریزی مطمئناً مهم ترین سهم روانشناسی در اقتصاد رفتاری است.”
این میتواند به اشکال مختلف ظاهر شود، از هدایای رایگان Sephora با خرید تا آزمایش رایگان 14 روزه HubSpot.
همین نظریه برای فضای دیجیتال نیز صادق است. دادن توانایی به مشتری بالقوه برای آزمایش خدمات قبل از انجام، همان احساس تعهد متقابل را ایجاد می کند.
هنگامی که این کاربران خوش شانس محصولی را امتحان می کنند، به دلیل حس ذاتی متقابل، تمایل بیشتری به بررسی آن و تبلیغ آن دارند.
شما باید به این سوالات قدیمی پاسخ دهید. اما نگران نباشید. این بهترین شیوه ها می تواند به شما در ایجاد استراتژی بازاریابی نمونه برداری مناسب کمک کند.
مقدار نقطه شیرین را پیدا کنید.
در اینجا سه مزیت عمده بازاریابی نمونه برداری با پشتوانه تحقیقات ارائه شده است.
1. عمل متقابل
در اینجا، هنگامی که یک نمونه آزمایشی یا نمونه رایگان دریافت میکنید، احساس میکند که صاحب آن محصول است. زمانی که آن را در اختیارشان قرار میدهد، تمایلی به از دست دادن آن ندارند. به گفته کانمن، درد از دست دادن تقریباً دو برابر قدرت لذت بردن است.
نمونه برداری از بهترین شیوه های بازاریابی
سپس، پس از پنج روز، مشتری می تواند چیزی را بخرد که بهترین احساس را در او ایجاد می کند. بقیه بازپس فرستاده می شوند (البته رایگان).
چرا نمونه برداری بازاریابی کار می کند؟
هزاران مثال درخشان برای راهنمایی سفر نمونه برداری محصول شما وجود دارد. در اینجا سه مطالعه موردی برای الهام بخشیدن به شما آورده شده است.
واربی پارکر
شما باید نقطه شیرینی را برای پیشنهاد رایگان خود پیدا کنید. زیاد ندهید که نیاز مشتری را به خرید محصول شما برطرف می کند. خیلی کم ندهید، در غیر این صورت آنها این شانس را ندارند که پیشنهاد شما را به طور کامل امتحان کنند.
منبع تصویر
به عنوان مثال، یک کسب و کار آنلاین ممکن است به طور متوسط پنج مقاله در ماه قبل از درخواست پرداخت اشتراک ارائه دهد.
راه اندازی محصول جدید را تقویت کنید.
این آزمایش رایگان واقعاً کار می کند. در سال 2019، آنها 217 میلیون کاربر فعال و 100 میلیون مشترک داشتند – یعنی نرخ تبدیل 46٪.
چقدر مجانی بدم؟ چگونه می توانم این نمونه های رایگان را در استراتژی بازاریابی خود پیاده کنم؟
همه ما پس از استفاده از یک نمونه خرید کردهایم – خواه Spotify، LinkedIn Premium، Costco یا Sephora باشد. این که به مشتریان اجازه دهید یک محصول را امتحان کنند، آنها را جذب کنند و سپس فروش را ببندند، مزایای زیادی دارد.
وفاداری مشتری ابزاری ضروری برای رشد است. در واقع، شرکتهای B2B با ارجاعها ۷۰ درصد نرخ تبدیل بالاتری را تجربه میکنند. این حس اعتماد باعث حفظ مشتری در کسب و کار شما می شود و به شما کمک می کند تا به طور یکسان به مشتریان جدید برسید.
3. بیزاری از دست دادن
استراتژی پشت بازاریابی نمونه گیری ریشه در روانشناسی و اقتصاد رفتاری دارد. ارائه یک نگاه اجمالی به مشتری از پیشنهاد شما می تواند مزایای آن را قبل از خرید نشان دهد.
هنگامی که آنها با برند شما رابطه ایجاد می کنند، انگیزه بیشتری برای آنها وجود دارد تا معامله را تکمیل کنند و تعداد فروش هایی را که برند شما می تواند به دست آورد افزایش دهد. سپس می توانید یک ارتباط پایدار با کاربران ایجاد کنید که آنها را به بازگشت بازگرداند.
2. وفاداری مشتری
همانطور که احتمالاً از بالا استنباط کرده اید، بازاریابی نمونه چیزی بیش از یک تاکتیک برای گسترش آگاهی از شرکت و محصول شما به یک مشتری احتمالی نیست. به بیان ساده، قبل از خرید امتحان کنید.
آنچه ما دوست داریم: Zoom از فصل ها و تعطیلات برای هدف قرار دادن تبلیغات خود استفاده می کند. فصل تعطیلات زمانی است که همه می خواهند با هم ارتباط برقرار کنند و زوم این را می داند. آنها میتوانند ریسمانهای قلب ما را بکشند و ما را خوشحال کنند که خدمات خود را در زمانی که نیاز است در دسترستر میکنند.
استفاده بهینه از نمونه ها
با ارائه نمونه هایی از محصولات منتخب از کوچک شروع کنید. هنگامی که استراتژی خود را اثبات کردید، می توانید بازاریابی نمونه برداری خود را گسترش دهید.
از این فرصت برای جمعآوری بازخورد واقعی، نظرات کاربران و رتبهبندی استفاده کنید.
راه هایی برای دستیابی به بازارهای جدید پیدا کنید.
بیش از 70٪ از مشتریان به دنبال دیدگاه هایی هستند که منعکس کننده دیدگاه های خود هستند، به این معنی که شما باید راه هایی را برای بازاریابی بر اساس جمعیت هدف خاص پیدا کنید.
بله، Spotify یک سطح رایگان دارد، اما قطعاً به اندازه مدل Premium آنها استفاده نمی شود. به همین دلیل است که Spotify به همه کاربران خود یک دوره آزمایشی رایگان سه ماهه ارائه میکند تا همه چیزهایی را که Premium در اختیار دارد، تجربه کنند.
منبع تصویر