به گفته معاون بازاریابی برند Semrush، کدام معیارهای سئو برای رهبران بازاریابی اهمیت بیشتری دارد.


داشتن یک استراتژی سئو قوی برای دستیابی به مخاطبان جدید و ایجاد سرنخ برای کسب و کار شما بسیار مهم است.

در واقع، 43 درصد از مدیران بازاریابی، معاونان و مدیران C-suite گزارش دادند که SEO به عنوان یکی از مؤثرترین استراتژی‌هایی است که شرکت‌هایشان در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند.

ایجاد یک استراتژی سئو قدرتمند نیاز به آزمایش و تکرار مداوم دارد. با گذشت زمان، معیارهای خاصی می‌توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید کدام حوزه‌های استراتژی شما کار می‌کنند – و کدام‌ها نیستند.

با این حال، تعیین معیارهای SEO واقعاً مهم است. برای ارزیابی واقعی موفقیت سئوی خود، به چه نکاتی باید توجه کنید؟ ترافیک ارگانیک؟ منجر می شود؟ رتبه بندی کلمات کلیدی؟ تبدیل ها؟

در اینجا، من با معاون بازاریابی برند Semrush، اولگا آندرینکو، صحبت کردم تا در مورد معیارهای SEO که او به رهبران توصیه می کند در سال 2023 به آنها توجه کنند، بحث می کنم. بیایید وارد آن شویم.

به گفته معاون بازاریابی برند Semrush، معیارهای SEO که بیشترین اهمیت را دارند

1. روی معیارهایی تمرکز کنید که مستقیماً به درآمد مرتبط هستند – مانند تبدیل و MRR جدید.

ممکن است انتظار داشته باشید که Andrienko با ترافیک ارگانیک یا رتبه بندی به عنوان یک معیار سئو برتر شروع کند، اما در عوض، او به رهبران توصیه می کند که از خط آخر – درآمد – شروع کنند و به عقب کار کنند.

آندرینکو به من گفت: “هنگامی که اهداف سه ماهه را مورد بحث قرار می دهیم، همیشه به درآمد تکراری ماهانه کاربر جدید (MRR جدید) نگاه می کنیم. و در این مورد، تبدیل تنها چیزی است که اهمیت دارد. من فکر می کنم معیارهای مهم آنهایی هستند که می توانند مستقیماً به درآمد بستگی دارد.”

او می افزاید: “به عنوان مثال، با استفاده از تجزیه و تحلیل، می توانید ببینید که کاربر از کجا آمده است، و چه مدت طول می کشد تا تبدیل شود و مشتری شود. بنابراین اگر ما بدانیم که اکثر کاربران از جستجوی ارگانیک آمده اند، ارگانیک معیار من خواهد بود. روی اندازه‌گیری متمرکز می‌شوید. عنصر موفقیت شما هر چه باشد، مهم‌ترین نتیجه است. رتبه‌بندی اهمیت زیادی ندارد. مردم باید در وب‌سایت شما بیایند، و باید خرید کنند یا نشان دهند که علاقه‌مند هستند.”

شنیدن «رتبه‌بندی خیلی مهم نیست» از معاون بازاریابی برند در Semrush، پلتفرمی که اغلب برای داده‌های رتبه‌بندی آنلاین استفاده می‌شود، در ابتدا من را شگفت‌زده کرد. اما منطقی است.

فرض کنید شما رتبه 1 را برای پرس و جو کلمه کلیدی دارید: “بازاریابی چیست؟” اگر شرکت شما محصولات یا خدمات مرتبط با بازاریابی را می فروشد، عالی است. اما اگر همان پست، نوع مناسبی از ترافیک را هدایت نمی‌کند، یا تبدیل آن ترافیک به سرنخ‌های واجد شرایط و درآمد برای کسب‌وکار نیست… آیا واقعاً مهم است؟

تمرکز بر معیارهایی که به درآمد مرتبط است، می‌تواند تأثیر زیادی بر محل صرف زمان و منابع خود داشته باشد. برای ارزیابی مؤثر محتوای خود بر اساس درآمد، صفحه‌گسترده‌ای درست کنید که همه پست‌های شما را که بیشترین تبدیل را دارند ردیابی کند. حتی اگر آن پست‌ها آنهایی نباشند که بیشترین ترافیک را برای سایت شما به ارمغان می‌آورند، این پست‌ها همان پست‌هایی هستند که می‌خواهید توجه بهینه‌سازی تاریخی خود را روی آن‌ها متمرکز کنید – زیرا ثابت شده است که این پست‌ها برای نتیجه کسب‌وکار شما ارزشمندترین هستند.

vp بازاریابی semrush بر اساس معیارهای سئو برتر 2023

2. حجم جستجوی کلمات کلیدی مارک دار را فراموش نکنید.

آندرینکو اذعان می کند که این معیار بعدی به دلیل نقش او به عنوان یک رهبر بازاریابی برند برای او مهم است، اما شایان ذکر است که این معیاری است که می تواند ارزش برند شما را نشان دهد.

همانطور که او می گوید، “برای من، که یک رهبر بازاریابی برند هستم، به طور خاص بر حجم جستجوی کلمه کلیدی مارک تجاری تمرکز می کنم – به این معنی که کلمه کلیدی “Semrush” در طول زمان چه تعداد بازدید و حجم جستجو دریافت می کند. ما در حال تقویت برند و افزایش آگاهی از برند هستیم.”

اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند برای کسب و کارتان باشد، این یک معیار بسیار مهم است. همانطور که استراتژی هایی را برای افزایش آگاهی از برند، مانند کمپین های بازاریابی مشترک، رویدادهای حمایت شده، یا انواع جدیدی از محتوا مانند پادکست آزمایش می کنید، می خواهید روی حجم جستجوی کلمه کلیدی مارک دار وسواس داشته باشید. آیا به مرور زمان بالا می رود؟ اگر چنین است، این یک شاخص قوی است که استراتژی آگاهی از برند شما کارآمد است.

در حالی که این می تواند یک معیار سطحی تر به نظر برسد، اینطور نیست. مصرف‌کنندگان می‌خواهند از شرکت‌هایی که به آنها اعتماد دارند خرید کنند – و آشنایی یک عامل قدرتمند برای ایجاد اعتماد با مشتریان بالقوه شما است.

3. نرخ کلیک و نحوه ارتباط آن با ترافیک ارگانیک را در نظر بگیرید.

آندرینکو به من گفت: «اگر می‌بینید افراد زیادی به دنبال کلمات کلیدی منتخب هستند، اما CTR شما رشد نمی‌کند، به این معنی است که چیزی خاموش است.

او ادامه می دهد: “به عنوان مثال، ما متوجه شدیم که CTR ارگانیک در یکی از کلمات کلیدی ما در حال کاهش است، و متوجه شدیم که به این دلیل است که گوگل یک ویژگی جستجوی برتر AdWords را اضافه کرده است – بنابراین ما برای کلمه کلیدی پیشنهاد دادیم. در نهایت، دیدیم که حتی اگر CTR ارگانیک باشد. در حال کاهش بود، ما توانستیم به هر حال کلیک ها را به شکل دیگری دریافت کنیم.”

“مهم است که فقط به ترافیک ارگانیک نگاه نکنید… بلکه نحوه ارتباط آن با نرخ کلیک را نیز بررسی کنید. این ارتباط بسیار مهمی است.”

در دنیایی که تقریبا دو سوم جستجوهای گوگل بدون کلیک به پایان می رسد، دستیابی به نرخ کلیک بالا به طور فزاینده ای دشوار شده است. و آندرینکو اعتراف می کند که همیشه امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، کاربری را در نظر بگیرید که “چگونه می توانم نرخ کلیک را اندازه گیری کنم؟” را جستجو می کند. این قطعه ویژه به آن‌ها نشان داده می‌شود که به طور خلاصه به درخواست آنها پاسخ می‌دهد:

اینجاست که قدرت کلمات کلیدی دم بلند به میان می آید.

آندرینکو در مورد یکی از مشتریان سمروش که یک دندانپزشک بود به من گفت. پس از مدتی تلاش برای جذب مخاطب به وب سایت خود، دندانپزشک تصمیم گرفت هر گونه سؤال مربوط به دندانپزشکی را جستجو کند. سپس، او آن کلمات کلیدی را برداشت، یک ضبط را برداشت و نزد پزشکانش رفت. پس از ثبت پاسخ آنها به سوالات خود، آنها را در وبلاگ خود قرار داد و شروع به رتبه بندی برای کلمات کلیدی طولانی مرتبط با صنعت خود کرد.

در حالی که این استراتژی ممکن است برای همه کارساز نباشد، شایان ذکر است که ایجاد محتوایی که نیاز به کلیک کاربران بر روی لینک برای دریافت مزایای کامل دارد، برای بهینه سازی استراتژی سئوی شما بسیار مهم است.

به عنوان مثال، به جای نوشتن پستی که به پرسش «چگونه می‌توانم نرخ کلیک را اندازه‌گیری کنم؟» پاسخ می‌دهد، ممکن است محتوایی ایجاد کنید که به سؤالات طولانی‌تر پاسخ دهد، مانند «بهترین استراتژی‌ها برای افزایش CTR چیست؟».

محتوای آموزنده و مفیدی که از کلمات کلیدی طولانی استفاده می کند فقط برای جذب مخاطب نیست. همچنین برای ایجاد اعتماد و ایجاد روابط قوی تر با مخاطبان شما حیاتی است. در واقع، آندرینکو به من گفت که نوع مورد علاقه اش محتوای اطلاعاتی است. “این جایی است که شما واقعاً می توانید به کاربر کمک کنید زیرا اطلاعات پاسخی مستقیم به مشکلی است که آنها تجربه می کنند. این مربوط به شرکت شما نیست. بلکه در مورد کمک به آنها است، جایی که اعتماد ایجاد می شود.”

Semrush معاون بازاریابی در زمینه محتوای اطلاعاتی

4. رتبه بندی، بک لینک، اعتبار دامنه و معیارهای رفتار کاربر را نادیده نگیرید.

در نهایت، آندرینکو فهرستی از چند معیار دیگر ارائه کرد که به عقیده او هنوز هم شایسته ذکر در این پست هستند.

برای یک: رتبه ها و موقعیت ها.

او به من گفت: “من روی رتبه‌بندی و موقعیت‌ها به عنوان اولین معیار تمرکز نمی‌کنم، اما هنوز باید عملکرد خود را در برابر رقبا ببینید. بنابراین این یک معیار مهم روزانه برای تماشا است.”

چند معیار دیگر که آندرینکو رهبران را تشویق می کند که تماشا کنند:

  • بک لینک ها
  • اقتدار دامنه
  • معیارهای رفتار کاربر، مانند سرعت بارگذاری صفحه

معیارهای دیگری نیز وجود دارد که او برای اهداف کیفی تر استفاده می کند، مانند نرخ پرش. او می‌گوید: «ردیابی نرخ پرش مهم است زیرا نشان می‌دهد که آیا محتوا واقعاً برای خوانندگان شما جذاب و جذاب است یا خیر».

او ادامه می دهد: “و صفحات در هر جلسه معیار دیگری است که باید به آن توجه کنید – زیرا فرض کنید کاربران در “SEO چیست؟” قرار می گیرند. ما می دانیم که آنها بلافاصله در آن صفحه تبدیل نخواهند شد. ما باید آنها را تشویق کنیم. برای رفتن به صفحه ای دیگر، و بعد از آن صفحه دیگری، بنابراین ما می توانیم توجه آنها را جلب کنیم و در نهایت آنها را تبدیل کنیم. اگر آنها فقط از یک صفحه در هر جلسه بازدید کنند، به این معنی است که ما کار خوبی در حفظ آنها انجام نداده ایم.”

معیارهای SEO که شما به آنها اهمیت می دهید در نهایت تا حد زیادی به اهداف شما به عنوان یک رهبر بازاریابی بستگی دارد. با نزدیک شدن به سال 2023، باید اهداف خود را در نظر بگیرید و سپس از آنجا به عقب برگردید تا مشخص کنید کدام معیارهای سئو به شما کمک می کند تا میزان هماهنگی استراتژی خود را با آن اهداف ارزیابی کنید.

مطمئن نیستید روی کدام اهداف تمرکز کنید؟ به اهداف برتر رهبران بازاریابی در سال 2023 نگاهی بیندازید، یا سایر مطالب مفید مرتبط با رهبری در سال 2023 را در پست پیدا کنید، مانند یک رهبر عمل کنید، مانند یک رهبر فکر کنید: داده های بیش از 300 مدیر بازاریابی در مورد چگونگی بردن تیم خود به سطح بعدی



منبع