تمام آنچه نیاز است بدانید


به عنوان یک رهبر، شما انتظاراتی از تیم خود دارید. شما می خواهید سطح خاصی از عملکرد و کارایی را ببینید و استفاده از رویکرد مدیریت بر اساس اهداف (MBO) می تواند به شما در مدیریت موثر تیم کمک کند.

وقتی اهداف سازمانی به کارکنان ابلاغ نشود، نمی توانند انتظارات را برآورده کنند. این منجر به مدیریت خرد می شود و این باور را در کارکنان خود القا می کند که به آنها یا توانایی آنها برای دستیابی به نتایج اعتماد ندارید. با گذشت زمان، این باعث ایجاد رنجش می شود، رضایت شغلی را از بین می برد و نرخ جابجایی را افزایش می دهد زیرا کارمندان به دنبال مراتع سبزتر می روند.

اگر این وضعیت را چندین بار در سراسر سازمان خود مشاهده کرده اید، وقت آن است که به سبک رهبری خود نگاه کنید. آیا دانش مورد نیاز کارکنان خود را ارائه می دهید و آنچه را که می خواهید ببینید به وضوح بیان می کنید؟ آیا فرصت هایی برای کمک به آنها برای تقویت مهارت های خود فراهم می کنید؟ در غیر این صورت، ذهنیت و فرهنگ شرکت خود را به مدیریت بر اساس اهداف تغییر دهید و تماشا کنید که کارمندان خود را به چالش می کشند.

برای کمک به شما برای پیمایش بهتر به اطلاعاتی که نیاز دارید، پیوندهایی به بخش‌های مختلف این داستان داریم:

MBO چیست؟

هدف MBO چیست؟

نمونه های MBO

مزایا و معایب MBO

چگونه MBO را در سازمان خود بگنجانید

اکنون دانلود کنید: 5 الگوی توسعه مهارت رایگان

MBO چیست؟

اصطلاح “مدیریت بر اساس اهداف” به ایجاد اهداف ملموس برای یک کارمند برای دستیابی به بهبود سازمان اشاره دارد.

نمونه ای از مدیریت بر اساس اهداف

منبع تصویر

هدف MBO چیست؟

MBO اطمینان حاصل می کند که کارکنان ارتباط روشنی در مورد نقش ها و مسئولیت های خود دریافت می کنند و آنها نقشی را که در سلامت کلی سازمان ایفا می کنند را درک می کنند. این نه تنها به آن‌ها کمک می‌کند آنچه را که از آنها انتظار می‌رود روشن کنند، بلکه به آنها احساس هدفی می‌دهد، زیرا مالکیت نحوه تأثیرگذاری بر بقیه سازمان و کمک به انجام مأموریت آن را به دست می‌آورند.

در مشاغلی که در سیلوها فعالیت می‌کنند و از یک بخش به بخش دیگر، مردم نمی‌دانند دیگران روی چه چیزی کار می‌کنند، شانس کمتری برای موفقیت دارند. وقتی کارمندان نمی توانند تصویر بزرگتر را ببینند به راحتی ناامید می شوند. هدف مدیریت بر اساس اهداف، شکستن این دیوارها برای شفافیت عالی در سراسر سازمانها است.

نمونه های MBO

اگر این به نظر چیزی است که می خواهید امتحان کنید، ممکن است تعجب کنید که چند نمونه از اهدافی که می توانید تعیین کنید چیست.

در حالی که اهداف خاص ممکن است بسته به صنعت، محصول و شرکت خاص شما متفاوت باشد، برخی از اهداف کلی وجود دارد که می توانید با آنها شروع کنید. در حالی که هر بخش می تواند از MBO استفاده کند، ما به سه نمونه خاص نگاهی خواهیم انداخت.

نمونه های MBO فروش

  • چرخه فروش را از چهار ماه به دو ماه کاهش دهید
  • میانگین فروش را به 10000 دلار افزایش دهید
  • 15 مشتری جدید را در یک دوره زمانی خاص جذب کنید

نمونه های بازاریابی MBO

  • افزایش لایک شبکه های اجتماعی تا 40 درصد
  • زمان صرف شده در وب سایت را پنج دقیقه افزایش دهید
  • 500 سرنخ جدید در ماه ایجاد کنید
  • پنج جایگاه رسانه ای دریافت کنید

خدمات مشتری نمونه های BMO

  • زمان تماس را به کمتر از پنج دقیقه کاهش دهید
  • افزایش رضایت مشتری تا 30 درصد
  • کاهش مداخله تماس مدیر تا 10٪

نمونه های MBO منابع انسانی

  • افزایش نرخ نگهداری تا 15 درصد
  • اجرای یک برنامه آموزشی رهبری برای کارکنان قابل توجه
  • افزایش رضایت کارکنان تا 30 درصد

مزایا و معایب MBO

درست مانند هر سبک مدیریتی، مدیریت بر اساس اهداف، جوانب مثبت و منفی دارد. بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم:

مزایای

  • کارمندان می توانند تأثیر فردی خود را بر کل شرکت درک کرده و قدردانی کنند.
  • انتظارات به وضوح بیان شده و بر اساس نتایج کلیدی (KRAs) متناسب با هر کارمند است.
  • کارمندان می دانند که موفقیت چگونه به نظر می رسد و برای رسیدن به آن چه کاری باید انجام دهند.
  • کار تیمی بهبود می یابد و انگشت اشاره کاهش می یابد.
  • کارمندان می دانند که مسئولیت ها و وظایفشان کمتر از بین می رود.

معایب

  • این امکان برای مدیران وجود دارد که بیش از حد به MBO و سبک مدیریتی تکیه کنند. در حالی که می تواند سازمان شما را متحول کند، محدودیت هایی دارد و همیشه مناسب نیست.
  • با تأکید بیش از حد بر اهداف و مقاصد، جنبه‌های غیرقابل اندازه‌گیری محیط کار (مانند کار تیمی، تعاملات مثبت با مشتری، و غیره) ممکن است کمتر مورد تمرین و ارزش قرار گیرند.
  • با تمرکز مداوم بر اعداد و معیارها، کارمندان ممکن است در مورد عملکرد خود احساس اضطراب کنند که می تواند اوضاع را بدتر کند.

همانطور که می بینید، مدیریت بر اساس اهداف می تواند به سازمان شما کمک کند تا در مسیر درست حرکت کند. با این حال، برای هر چالشی که سازمان شما ممکن است با آن مواجه شود، درمان همه چیز نیست. بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه استفاده از این سبک رهبری برای اثربخشی بهینه بیندازیم.

چگونه MBO را در سازمان خود بگنجانیم

این به استراتژی MBO قبل از غواصی کمک می کند، بنابراین بیایید نحوه پیاده سازی MBO را در شرکت خود مرور کنیم.

مراحل MBO

اهداف خود را مشخص کنید

می خواهید شرکت به چه چیزی و در چه دوره زمانی دست یابد؟ این اهداف باید با همه افراد سازمان شما به اشتراک گذاشته شود.

ایجاد و برقراری ارتباط با اهداف کارکنان

مسئولیت های کارمند شما چگونه در اهداف سازمان نقش دارد؟ این به شما امکان می دهد تا اهداف و اهداف خاصی را برای رسیدن به آنها ایجاد کنید.

بر عملکرد و پیشرفت آنها نظارت کنید

عملکرد کارکنان خود را به طور منظم بررسی کنید. آیا آنها به هر شماره ای که به آنها اختصاص داده اید ضربه می زنند؟ آیا آنها به طور پیوسته برای رسیدن به یک هدف بزرگتر کار می کنند؟

عملکرد آنها را ارزیابی کنید

بدون بررسی منظم عملکرد، کارمندان شما نمی توانند نحوه عملکرد و نیاز به ایجاد تغییرات را بسنجند.

ارائه بازخورد

اگر کارمندان خوب هستند، به آنها اطلاع دهید. شما می توانید این کار را به صورت خصوصی یا عمومی برای الهام بخشیدن به دیگران انجام دهید. اگر آنها انتظارات شما را برآورده نمی کنند، این بازخورد را به صورت خصوصی ارائه دهید تا آنها را در مقابل همکارانشان تحقیر نکنید. شما همچنین باید اقداماتی را برای بهبود عملکرد آنها انجام دهید.

اگر آنها به اهداف خود نمی رسند، ممکن است به این دلیل باشد که آن اهداف به درستی بیان نشده اند، یا به این دلیل است که آنها ابزار مناسبی برای انجام آنچه مورد انتظار هستند ندارند. برای ارزیابی اینکه آیا یکی از این عوامل نقش دارد یا خیر، گفتگو کنید و سپس هر کاری را که برای اصلاح وضعیت لازم است انجام دهید.

هنگامی که این مراحل را دنبال می کنید، می توانید یک فرهنگ مدیریت موفق را بر اساس اهداف پیاده سازی کنید و شاهد بهبود عملکرد تیم خود باشید. این برای یک محیط فروش و همچنین خدمات مشتری یا هر بخش دیگری در یک سازمان کار می کند.

وقتی زمان الهام بخشیدن به تیم خود و دمیدن روح جدید به سازمان شما فرا می رسد، مدیریت بر اساس اهداف را در فرهنگ شرکت خود در نظر بگیرید. ممکن است تعجب کنید که کارکنان شما چقدر با این سیستم جدید برخورد می کنند. هنگامی که آنها انتظارات شما را درک می کنند، در موقعیت بهتری برای برآورده کردن یا فراتر از آنها هستند.

دعوت به اقدام جدید



منبع