هنگامی که یک صفحه ستون تعیین شده دارید، پیوندها را در صفحات محتوای مرتبطی که شناسایی کرده اید به روز کنید تا یک “خوشه” در اطراف صفحه ستون تشکیل شود. هر پست در مجموعه خوشه باید حداقل یک بار با همان متن لنگر (بخشی که ابرپیوند است) به آن پیوند داده شود تا موتور جستجو بداند که بخشی از یک خوشه موضوعی است.
با گذشت زمان، رتبه صفحه ستون را در موتورهای جستجو نظارت کنید. هنگامی که رتبه شما تثبیت شد و اقتدار خود را در مورد موضوع افزایش دادید، می توانید با پیوند دادن به یک موضوع مرتبط، زنجیره خوشه ها را جلوتر ببرید.
هنگامی که به این فکر می کنید که آیا چیزی باید صفحه ستون نامیده شود یا خیر، از خود بپرسید: آیا این صفحه به هر سؤالی که خواننده X که کلمه کلیدی X را جستجو می کند پاسخ می دهد و آیا به اندازه کافی گسترده است که چتری برای 20 تا 30 پست باشد؟
یک تست خوب در اینجا این است – اگر میخواهید صفحهای را که روی آن کار میکنید به عنوان یک کلمه کلیدی طولانی رتبهبندی کنید، صفحه ستونی نیست. اگر صفحه ای که روی آن کار می کنید یک موضوع بسیار باریک را با عمق زیاد بررسی می کند، صفحه ستونی نیست. اگر صفحه ای که روی آن کار می کنید جنبه های زیادی از یک موضوع گسترده را لمس می کند، احتمالاً صفحه ستونی است.”
بسیاری از شرکتها نیز در حال توسعه ابزارهایی برای کمک به تیمهای بازاریابی در سازماندهی محتوا بر اساس موضوعات هستند. راهحلهای نقطهای موجود در بازار، مانند MarketMuse، شکافهای محتوا را شناسایی میکنند و میتوانند به شما در سازماندهی و بهینهسازی محتوا بر اساس خوشه موضوعی کمک کنند.
منبع تصویر
یک خوشه پیگیری طبیعی برای موضوع “بازاریابی محتوا” می تواند گام بعدی در فرآیند بازاریابی محتوا باشد، مانند نحوه ایجاد محتوایی که تبدیل به آن شود.
نکات تاکتیکی برای شروع با خوشه های موضوعی
انتخاب موضوع برای ایجاد محتوای خوشه ای در اطراف و ممیزی محتوای موجود می تواند کاملاً دردناک باشد، به خصوص اگر شرکت شما آرشیو گسترده ای داشته باشد. در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به سازماندهی و ایجاد کلاسترهای موضوعی وجود دارد.
- پنج تا ده مشکل اصلی که شخصیت خریدار شما دارد را ترسیم کنید. از نظرسنجی ها، انجام مصاحبه ها و انجام برخی تحقیقات ثانویه در جوامع آنلاین در صورت نیاز برای جمع آوری داده ها استفاده کنید.
- هر یک از مشکلات را در حوزه های موضوعی گسترده گروه بندی کنید.
- هر یک از موضوعات اصلی را با موضوعات فرعی با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی بسازید.
- ایده های محتوایی را ترسیم کنید که با هر یک از موضوعات اصلی و موضوعات فرعی مربوطه همسو باشد.
- اعتبار هر ایده را با تحقیقات صنعتی و رقابتی انجام دهید.
- محتوا ایجاد کنید، تاثیر را اندازه بگیرید و اصلاح کنید.
بازاریابان و کارشناسان سئو فرآیند خسته کننده بازسازی ساختار سایت خود را فقط برای پیشی گرفتن از رفتار مصرف کننده طی نمی کنند. مجبور می شوند چون موتورهای جستجو الگوریتم های خود را در پاسخ به تغییرات رفتاری مصرف کنندگان تغییر داده اند.
این گزارش حاوی پیوندهایی برای محتوا، محصولات و خدمات HubSpot است.
منبع: مت باربی
برای جلوگیری از این امر، به ترتیبی منظمتر و متفکرانهتر نیاز است – ترتیبی که به موتورهای جستجو میگوید چه صفحهای باید اولویتبندی شود و برای موضوع اصلی نمایش داده شود. سپس تمام صفحات مربوط به آن موضوع را می توان به عنوان یک خوشه به هم پیوسته سازماندهی کرد.
در مثال زیر، اگر میخواهید اصطلاح «بازاریابی ورودی» را در اختیار داشته باشید، در مورد موضوعات مرتبط یا کلیدواژههای طولانی تحقیق میکنید، محتوا را روی آن موضوعات فرعی ایجاد میکنید و سپس به صفحه ستون بازاریابی ورودی پیوند میزنید تا خوشه خود را ایجاد کنید.
قبل از تغییر به خوشه های موضوعی، ساختار وب سایت HubSpot مانند تصویر زیر بود.
TL;DR: موتورهای جستجوی تأثیرگذار مانند گوگل الگوریتم خود را تغییر داده اند تا محتوای مبتنی بر موضوع را ترجیح دهند. در نتیجه، وبسایتها در حال بررسی روش جدیدی برای پیوند دادن محتوای مرتبط تحت مدل «خوشههای موضوعی» هستند. این گزارش به عنوان یک آغازگر تاکتیکی برای بازاریابان مسئول استراتژی های سئو عمل می کند.
فهرست مطالب (8-
- مقدمه
- موتورهای جستجو وب سایت ها را مجبور به انطباق می کنند
- آیا خوشه های موضوعی بر SERP ها تأثیر می گذارند؟
- این برای وب سایت من چه معنایی دارد؟
- چگونه یک خوشه موضوعی ایجاد کنم؟
- نکات تاکتیکی برای شروع با خوشه های موضوعی
- کمک در راه است
برای پیگیری محتوا و پیوندها در یک دسته موضوعی، تیم شما میتواند برگهای مانند شکل زیر تنظیم کند. بسته به پیچیدگی موضوع و تعداد صفحاتی که به آنها پیوند می دهید، ممکن است برخی از دسته ها ضروری نباشند.
ویژگی مثال موضوع: بازاریابی محتوا
- استراتژی بازاریابی محتوا
- تکنیک های طوفان فکری
- وبلاگ نویسی
- اشتباهات وبلاگ نویسی
- شخصیت های خریدار
- مهارت های نوشتن
- بهره وری نوشتاری
- سفر خریدار
- محتوای دروازهدار
- خوانندگان رو به رشد
- برنامه ریزی محتوا
- ابزارهای ایجاد محتوا
- موضوعات پست وبلاگ
- گرامر شکست می خورد
- انواع پست
- مقیاس بندی خروجی محتوا
اولین تغییر بزرگ مربوط به این تغییر با به روز رسانی مرغ مگس خوار گوگل در سال 2013 اتفاق افتاد. الگوریتم جستجو به جای تمرکز صرف بر روی کلمات کلیدی، شروع به تجزیه عبارات کرد. بسیاری از متخصصان سئو، مرغ مگس خوار را به عنوان تغییر رسمی گوگل از یک کلمه کلیدی به یک موضوع تمرکز می کنند.
HubSpot همچنین دارای یک ابزار استراتژی محتوا است که به شما در ایجاد، اجرا و اندازهگیری محتوا در موضوعات کمک میکند.
یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در سال 2017 منتشر شد اما برای جامعیت در سال 2022 به روز شد.
HubSpot و بسیاری از مشاغل مشابه که روی محتوا سرمایه گذاری می کنند، خود را با ده ها صفحه وب می بینند که زمینه های موضوعی مشابهی را پوشش می دهند. تمام این صفحات در نهایت برای یافتن توسط موتورهای جستجو و در نهایت جستجوگر با یکدیگر رقابت می کنند.
خوشه های موضوعی ساختار یک وب سایت را دوباره مرتب می کنند تا بیشتر شبیه تصویر زیر باشد. دستههایی از محتوا که یک حوزه موضوعی را پوشش میدهند به یک صفحه ستون مرکزی پیوند میدهند که به طور قطعی – در عین حال به طور کلی – موضوع را مشخص میکند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش کلاستر موضوعی، ویدیوی زیر را تماشا کنید:
منبع: مت باربی
چگونه یک خوشه موضوعی ایجاد کنم؟
محتوای خوشهای که ایجاد میکنید یا بهینهسازی میکنید باید فقط در یک ناحیه ذکر شده در صفحه ستون عمیق شود. به عنوان مثال، اگر یک صفحه ستونی در بهینه سازی موتورهای جستجو دارید، یک صفحه محتوای خوشه ای نحوه بهینه سازی معماری سایت خود را برای موتورهای جستجو توضیح می دهد.
مدل خوشه موضوعی، در هسته خود، راهی برای سازماندهی صفحات محتوای یک سایت با استفاده از معماری سایت تمیزتر و دقیق تر است.
نوشته شده با مشارکت لزلی یه، متیو باربی، آنوم حسین و کامبریا دیویس

در حالی که شما با خوشحالی (یا بیعلاقه) وب را مرور میکنید، بسیاری از شرکتها به آرامی صفحات وب خود را در پسزمینه پیکربندی مجدد میکنند. چرا؟
اجازه دهید از مبحث “بازاریابی محتوا” به عنوان مثال استفاده کنیم. صفحات محتوای موجود خود را حسابرسی کنید و آنها را بر اساس تمرکز موضوع گروه بندی کنید. در صورت نیاز، یک صفحه ستونی در بازاریابی محتوا ایجاد کنید که تمام جنبه های کلیدی موضوع را در یک صفحه نشان دهد (به مثال زیر مراجعه کنید).