تگ های متعارف چیست؟ راهنمای مبتدی دوستانه


برای یادگیری در مورد برچسب های متعارف خارش دارید؟ ابتدا، اجازه دهید توضیح دهم که چرا آنها با رتبه وب سایت شما مرتبط هستند.

این باور قدیمی وجود دارد که گوگل محتوای تکراری را جریمه می کند. اگر قبلاً نشنیده اید، این کاملاً درست نیست.

همانطور که جان مولر مدافع جستجوی گوگل توضیح می دهد:

“… آنقدر نیست که یک نمره منفی در ارتباط با آن باشد.”

بیشتر این است که اگر دقیقاً همان اطلاعات را در چندین صفحه در وب پیدا کنیم، و شخصی به طور خاص آن اطلاعات را جستجو کند، سپس سعی خواهیم کرد بهترین صفحه منطبق را پیدا کنیم.»

علاوه بر این، گوگل در صفحه “چگونه از محتوای تکراری جلوگیری کنیم” می گوید:

«محتوای تکراری عموماً به بلوک‌های محتوایی در داخل یا در بین دامنه‌ها اشاره دارد که یا کاملاً با محتوای دیگر در همان زبان مطابقت دارند یا به طور قابل ملاحظه‌ای مشابه هستند.»

همانطور که گوگل به وضوح بیان می کند، مواقعی وجود دارد که مالک وب سایت دلیل واقعی برای داشتن محتوای تکراری دارد، مانند فروشگاه های آنلاین یا صفحات وب فقط چاپگر. با این حال، این صفحات تکراری می توانند باعث سردرگمی موتورهای جستجو شوند و آنها همیشه نمی دانند که کدام صفحه اصلی است یا کدام صفحه را می خواهید اولویت بندی کنید.

چگونه از این موضوع عبور می کنید؟ می‌توانید ریدایرکت‌های 301 را امتحان کنید یا از دامنه‌های سطح بالا استفاده کنید، اما می‌توانید از URL تگ متعارف نیز استفاده کنید.

اگر می‌پرسید تگ‌های متعارف چیست، یا می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانند به شما کمک کنند، برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

مبانی تگ های متعارف

در ابتدایی ترین اصطلاح، یک تگ متعارف یک قطعه HTML (rel=canonical) است. همانطور که در مقدمه به آن اشاره کردم، وقتی می خواهید به موتورهای جستجو نشان دهید که صفحه اصلی کدام است، یک برچسب متعارف را پیاده سازی می کنید. به عنوان مثال، اگر صاحب سایت تجارت الکترونیکی هستید یا اگر نسخه موبایل و دسکتاپ وب سایت خود را دارید، ممکن است چندین نسخه از یک صفحه داشته باشید.

اکنون، اگر می‌خواهید موتورهای جستجو صفحات موبایل را در اولویت قرار دهند، باید یک تگ متعارف مرجع خود را به نسخه موبایل اضافه کنید تا به موتور جستجو بگویید آن صفحه را فهرست کند. این بدان معنی است که URL پیوست شده به rel=canonical خود صفحه است.

به عبارت دیگر، هنگامی که تگ‌های متعارف را پیاده‌سازی می‌کنید، موتورهای جستجو می‌دانند که کدام صفحات را رد کنند و کدام‌ها را در SERP نمایش دهند.

نموداری که نشان می دهد برچسب های متعارف چگونه کار می کنند.

تگ های Canonical با قرار دادن rel=”canonical” در هدر به سادگی به صفحه شما اضافه می شوند، اما این برای سئوی شما چه می کند؟

برچسب های Canonical چگونه به سئو کمک می کنند؟

تگ‌های متعارف بخش ضروری هر استراتژی سئو هستند و سایت شما را قادر می‌سازد تا رتبه بالاتری داشته باشد. چندین روش وجود دارد که آنها این کار را انجام می دهند:

اول، آنها به موتورهای جستجو می گویند که کدام نسخه URL “درست” است، و از رتبه پایین تر محتوای تکراری جلوگیری می کند و اطمینان حاصل می کند که صفحه مناسب ایندکس می شود.

علاوه بر این، یک تگ متعارف به تلاش های سئوی شما به روش های دیگری کمک می کند، مانند:

محتوای اشتراکی: تگ های Canonical به شما این امکان را می دهند که محتوای همبسته را بهتر مدیریت کنید. هنگامی که محتوایی را از یک سایت به سایت دیگر منتقل می کنید، مهم است که مطمئن شوید موتورهای جستجو همچنان به محتوای اصلی ارجاع می دهند. فقط تگ rel=”canonical” را به هدر خود اضافه کنید تا نشان دهید کدام صفحه را می خواهید ایندکس کنید.

رتبه های بهبود یافته: وقتی چندین نسخه از یک صفحه وب یا مقاله دارید، افزودن یک متعارف به موتور جستجو نشان می‌دهد که می‌خواهید افراد به آن صفحه خاص بروند و رتبه اصلی را افزایش می‌دهد.

ردیابی: تگ های متعارف به شما امکان می دهند ترافیک را از منابع مختلف ردیابی کنید. برای مثال، اگر دو نسخه URL دارید، مثلاً یکی با www و دیگری بدون. این می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام نسخه ترافیک بیشتری ایجاد می کند و بر این اساس سایت خود را بهینه کنید.

خزیدن منظم موتورهای جستجو: در اینجا چیزی است که گوگل در مورد خزیدن می گوید: “Google یک URL را به عنوان URL انتخاب می کند ابتدایی [main] نسخه و خزیدن آن، و همه URL های دیگر در نظر گرفته خواهد شد تکراری نشانی‌های اینترنتی و کمتر خزیده می‌شوند.» به عبارت دیگر، اگر نمی خواهید گوگل برای شما انتخاب کند، یک تگ متعارف اضافه کنید.

فیلتر کردن فروشگاه های تجارت الکترونیک: غیر معمول نیست که فروشگاه های تجارت الکترونیک حجم زیادی از محتوای تکراری داشته باشند که ممکن است به شکل زیر باشد:

نمونه ای از محتوای تکراری در فروشگاه های تجارت الکترونیک.

برای اطمینان از اینکه موتورهای جستجو صفحه تجارت الکترونیکی مورد نظر شما را فهرست می کنند، باید یک برچسب متعارف اضافه کنید.

تگ Canonical چه کاری انجام می دهد؟

همانطور که توضیح دادم، تگ‌های متعارف می‌توانند به موتورهای جستجو بگویند که کدام نسخه از URL را می‌خواهید فهرست کنند. آنها همچنین به عنوان “rel canonical” یا “یک عنصر پیوند متعارف” شناخته می شوند. شما یک تگ متعارف به بخش صفحه خود اضافه می کنید که به شکل زیر است:

یک برچسب متعارف چگونه به نظر می رسد.
نمونه هایی از تگ های متعارف.

هنگامی که از یک برچسب متعارف برای گفتن نسخه ای که ترجیح می دهید به موتور جستجو استفاده می کنید، به حفظ سئوی سایت شما کمک می کند و همچنین می تواند به جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری کمک کند.

مشکلات محتوای تکراری چیست؟

ابتدا اجازه دهید توضیح دهیم که محتوای تکراری چیست.

ما می توانیم محتوای تکراری را به عنوان محتوای یکسان یا مشابه که در چندین صفحه سایت شما ظاهر می شود تعریف کنیم. عوامل متعددی می تواند در ایجاد کپی شدن نقش داشته باشد، مانند چاپ مجدد مقاله از سایتی دیگر، کپی و چسباندن متن از یک صفحه به صفحه دیگر، یا استفاده از چندین URL برای یک صفحه.

یکی دیگر از دلایل رایج، تکرار ناخواسته است.

این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که دو یا چند صفحه دارای عناوین و ابرداده های مشابه باشند، و زمانی که صاحبان سایت محتوای خود را به وب سایت های دیگر ارسال می کنند یا از نرم افزار برای تولید صفحات به صورت خودکار استفاده می کنند، ممکن است رخ دهد.

دلیل دیگری برای محتوای تکراری، تکرار عمدی است. گاهی اوقات صاحبان سایت در تلاش برای دستکاری در رتبه بندی موتورهای جستجو، چندین نسخه از یک صفحه را ایجاد می کنند. آنها همچنین ممکن است برای افزایش ترافیک یا بهبود رتبه سئو خود – که اساساً سئو کلاه سیاه است – محتوای سایر وب سایت ها را کپی و جایگذاری کنند.

هنگامی که چندین صفحه در یک وب سایت حاوی محتوای مشابه یا بسیار مشابه هستند، می تواند موتورهای جستجو را گیج کند و قدرت رتبه بندی آن صفحات را کاهش دهد، که بر اهمیت افزودن یک برچسب متعارف تأکید می کند.

نحوه بررسی محتوای تکراری

چند راه برای شناسایی محتوای تکراری در وب سایت شما وجود دارد.

ساده ترین کار این است که یک جستجوی سایت در گوگل انجام دهید. این شبیه سایت:yourdomain.com است و ببینید آیا نتایجی که انتظارش را نداشتید نشان می‌دهد. اگر نقشه سایت XML دارید، می توانید از اپراتور «site:www.yoursite.com» گوگل نیز برای بررسی صفحات تکراری استفاده کنید.

روش های دیگر برای بررسی محتوای تکراری عبارتند از:

  • بررسی وضعیت فهرست سایت شما در کنسول جستجوی گوگل. تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل را با تعداد صفحاتی که فکر می کنید باید ایندکس شوند مقایسه کنید. نتایج ممکن است چیزی شبیه به این باشد:
نحوه بررسی محتوای تکراری
  • با استفاده از عملگر جستجوی “site:example.com” صفحاتی را پیدا کنید که فقط در سایت شما هستند و در سایر وب سایت ها نیستند.
  • مشاهده محتوای تکراری با استفاده از ابزاری مانند Copyscape یا Siteliner. این ابزارها وب سایت شما را اسکن می کنند و هر نمونه ای از متن کپی شده را گزارش می دهند.
  • همچنین می توانید از ابزاری مانند Screaming Frog برای خزیدن وب سایت خود استفاده کنید.

نحوه پیاده سازی تگ های متعارف

دو راه برای اضافه کردن تگ های متعارف به صفحات وجود دارد: دستی یا با افزونه. اگر آنها را به صورت دستی اضافه می کنید، باید یک تگ را به بخش هر صفحه ای که می خواهید متعارف کنید اضافه کنید (صفحه اصلی/اصلی خود را بسازید).

اگر از یک پلاگین استفاده می کنید، بسیاری از پلتفرم ها راه ساده ای را برای افزودن برچسب های متعارف به صفحات شما ارائه می دهند. در زیر برخی از گزینه های اضافه کردن برچسب به گزینه های میزبانی اصلی مختلف آورده شده است.

پیاده سازی تگ های Canonical در وردپرس

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، ساده‌ترین راه برای افزودن برچسب متعارف، استفاده از یک افزونه است. کاربران وردپرس می توانند آن را از طریق:

  • رفتن به صفحه نصب در وردپرس و انتخاب «افزودن جدید»
  • به دنبال افزونه Yoast SEO باشید
  • Yoast را فعال کنید
  • سپس به گزینه “after activation” بروید

همچنین می‌توانید تگ‌های canonical را به صورت دستی با افزودن کد PHP به هدر نصب کنید که به شکل زیر است:

پیاده سازی تگ های متعارف در وردپرس.

پیاده سازی تگ های متعارف در Shopify

Shopify راهنمای اضافه کردن نشانی وب تگ متعارف را توضیح می دهد.

یا برای اضافه کردن تگ های متعارف به صورت دستی، فقط:

  • به پنل مدیریت خود بروید
  • گزینه «کانال‌های فروش» را پیدا کنید، به «فروشگاه آنلاین» بروید و روی «تم‌ها» کلیک کنید.
  • موضوع مورد نظر را برای ویرایش انتخاب کنید، “عملکردها” و سپس “ویرایش کد” را انتخاب کنید
  • به layout بروید و theme.liquid را انتخاب کنید
  • کد را در برچسب “head” در حال بستن قرار دهید
  • کد را وارد کنید که به شکل زیر است:
پیاده سازی تگ های متعارف در shopify.

پیاده سازی تگ های متعارف در Squarespace

خوشبختانه، تگ های متعارف به راحتی در وب سایت های Squarespace پیاده سازی می شوند. در ویرایشگر Squarespace، تنها کاری که باید انجام دهید این است:

  • رفتن به “صفحات”
  • گزینه چرخ دنده را انتخاب کنید
  • “پیشرفته” را از منو انتخاب کنید
  • از آنجا دستورالعمل ها را دنبال کنید.

بهترین روش ها برای پیاده سازی تگ های متعارف

با تگ های متعارف، چند روش برتر وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید. اول، همیشه از یک تگ متعارف زمانی که چندین نسخه صفحه دارید استفاده کنید.

دوم، مطمئن شوید که تگ canonical به صفحه صحیح اشاره می کند. اگر به طور تصادفی به صفحه اشتباهی اشاره کنید، می تواند منجر به رتبه پایین تر آن صفحه شود. :

همچنین:

  • از تگ های متعارف در تمام صفحات تکراری استفاده کنید. این تضمین می کند که موتورهای جستجو فقط یک نسخه از هر صفحه را فهرست می کنند.
  • هنگام تعیین تگ متعارف، URL های مطلق را پیاده سازی کنید تا موتورهای جستجو بتوانند صفحات را به درستی فهرست بندی کنند.
  • فقط یک تگ rel=”canonical” در هر صفحه مشخص کنید.

یک ایده خوب این است که مطمئن شوید که برچسب های متعارف خود را بررسی می کنید تا به شناسایی مشکلات احتمالی پیاده سازی و اصلاح آنها کمک کند. SiteChecker آزمایشی رایگان از جستجوگر URL متعارف را ارائه می دهد.

در نهایت، فقط در صورت لزوم از تگ های متعارف استفاده کنید. تعداد بیش از حد متعارف می تواند به پتانسیل رتبه بندی سایت شما آسیب برساند.

سوالات متداول

نمونه ای از تگ متعارف چیست؟

یک برچسب متعارف به این صورت است: example.com?dress=1234 و example.com/dresses/1234 (منبع: Google).

آیا تگ Canonical لازم است؟

برخی افراد استدلال می کنند که برچسب های متعارف غیر ضروری هستند، زیرا گوگل اعلام کرده است که از آنها به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده نمی کنند. با این حال، اگر می‌خواهید از مشکلات تکراری جلوگیری کنید و صفحه ترجیحی دارید که می‌خواهید ترافیک را به آن هدایت کنید، ممکن است یک برچسب متعارف راهی برای رفتن باشد.

نتیجه

یک تگ متعارف برای کمک به موتورهای جستجو برای درک رابطه بین صفحات در یک وب سایت مهم است. تگ های Canonical می توانند از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری کنند و تلاش های سئوی شما را افزایش دهند و به صفحات دلخواه شما اجازه دهند توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند.

افزودن برچسب های متعارف مزایای قابل توجهی دارد، مانند بهبود عملکرد صفحه وب، خزیدن منظم تر و ردیابی آسان تر. آنها همچنین برای صاحبان سایت های تجارت الکترونیکی که اغلب صفحات متعددی از محتوای تکراری دارند بسیار مفید هستند.

اگرچه روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما یک برچسب متعارف به سرعت پیاده‌سازی می‌شود و پلتفرم‌های اصلی مانند WordPress و Shopify گزینه‌هایی برای اضافه کردن افزونه‌ها برای ساده‌تر کردن کار دارند.

آیا از تگ های متعارف استفاده می کنید؟ آنها چگونه به شما کمک کرده اند؟

مشاوره با نیل پاتل

ببینید آژانس من چگونه می‌تواند رانندگی کند عظیم میزان ترافیک وب سایت شما

  • سئو – حجم عظیمی از ترافیک SEO را باز کنید. نتایج واقعی را ببینید.
  • بازاریابی محتوا – تیم ما محتوای حماسی ایجاد می کند که به اشتراک گذاشته می شود، لینک ها را دریافت می کند و ترافیک را جذب می کند.
  • رسانه پولی – استراتژی های پولی موثر با بازگشت سرمایه روشن.

یک تماس رزرو کنید



منبع