به عنوان یک بازاریاب، شما همیشه ایده های جدیدی را برای تیم خود مطرح می کنید. و شما همچنین با یک سوال پیگیری مداوم روبرو شده اید، “چه مقدار از بودجه بازاریابی خود را باید اجرا کنیم؟”
در نهایت، یک بازاریاب موفق بودن فقط به معنای تفکر استراتژیک نیست. همچنین در مورد پایبندی به یک بودجه دقیق، دستیابی به سطوح جدید رشد و انتخاب مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای شرکت شما است.
ما بررسی خواهیم کرد که چگونه می توانید این کارها را انجام دهید و تعیین خواهیم کرد که چگونه بودجه شما با رقبا مطابقت دارد. در اینجا چیزی است که ما پوشش خواهیم داد:
برای اطلاعات بیشتر متن کامل را بخوانید. همچنین می توانید در پادکست زیر بیاموزید که معاون بازاریابی HubSpot چگونه بودجه بازاریابی 10 میلیون دلاری را خرج می کند.
چرا به بودجه بازاریابی نیاز دارید
چشم انداز بازاریابی امروزی پیچیده است. با نزدیک شدن به رکود، کاهش بودجه رایج شده است و بازاریابان با عملکرد ضعیف به سرعت زیر تیشه می روند. ایجاد یک بودجه بازاریابی جامع، گلوله نقره ای شما برای اجتناب از این نتایج و داشتن پول نقد برای اجرای استراتژی بازاریابی است.
تهیه بودجه بازاریابی نیز به شما کمک می کند:
- اولویت بندی پروژه ها برای سرمایه گذاری
- اختصاص بودجه برای خرید نرم افزار.
- پیشرفت سال به سال خود را مقایسه کنید.
- تخصیص اعتبار برای پروژه ها از قبل.
- اهمیت پروژه های خاص را توجیه کنید.
- ROI پروژه های بازاریابی خود را محاسبه کنید.
- ارزش پروژه های بازاریابی پیشنهادی را به افراد بالاتر خود نشان دهید.
- بازگشت سرمایه مثبت را نشان دهید، که می تواند به شما کمک کند در آینده بودجه بهتری داشته باشید.
- بودجه را برای فریلنسرها و استخدام کنندگان تمام وقت که استراتژی شما را اجرا می کنند، اختصاص دهید.
در داخل یک بودجه بازاریابی معمولی
طبق نظرسنجی سالانه CMO شرکت Deloitte، بازاریابی تقریباً 13.6٪ از کل بودجه یک شرکت در سال 2023 را شامل می شود. این رقم نسبت به دو سال قبل 3.9 درصد افزایش داشته است.
منبع تصویر
حتی با وجود رکود اقتصادی، بسیاری از بازاریابان انتظار دارند که بودجه سالانه آنها در سال 2023 افزایش یابد.
در نظرسنجی HubSpot از 1000 بازاریاب، 47 درصد از پاسخ دهندگان گزارش دادند که بودجه آنها افزایش خواهد یافت. 45 درصد دیگر انتظار دارند که بودجه آنها در سال جدید تقریباً ثابت بماند.
اولویت بندی کانال های بازاریابی نیز در حال تغییر است. طبق گزارش Deloitte، تبلیغات سنتی کمتر از بودجه بازاریابی سال 2023 را تشکیل می دهد که 0.7٪ کاهش می یابد. در عوض، بازاریابان قصد دارند پول بیشتری را در رسانه های اجتماعی و پلتفرم های رسانه های جدید خرج کنند.
به عنوان مثال، بازاریابان قصد دارند در سال 2023 بیشترین سرمایه گذاری را در بازاریابی فیس بوک انجام دهند. در حالی که بسیاری از بازاریابان در حال حاضر یک استراتژی قوی فیس بوک دارند، 25 درصد از بازاریابان مورد بررسی توسط HubSpot برای اولین بار در سال آینده در این پلت فرم سرمایه گذاری خواهند کرد.
علاوه بر این، ویدئو سرمایه گذاری بزرگ تری در بودجه بسیاری از بازاریابان خواهد بود. HubSpot دریافت که 91٪ از بازارها قصد دارند سرمایه گذاری خود را در YouTube در سال آینده افزایش یا حفظ کنند.
در همین حال، در TikTok، 56٪ برای افزایش سرمایه گذاری TikTok در سال 2023 برنامه ریزی می کنند – بالاترین افزایش در بین هر برنامه رسانه های اجتماعی. 34 درصد دیگر نیز قصد دارند بودجه فعلی TikTok خود را حفظ کنند.
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی دیگر از تاکتیک های نسل پیشرو است که ارزش سرمایه گذاری دارد. طبق گزارش وضعیت بازاریابی ما، 68 درصد از بازاریابان در سال 2022 با اینفلوئنسرها کار کردند و 88 درصد دارای بودجه اختصاصی بازاریابی اینفلوئنسر هستند.
این روند در سال 2023 ادامه خواهد داشت. در واقع، 89 درصد از بازاریابان قصد دارند در سال آینده سرمایه گذاری خود را در اینفلوئنسر مارکتینگ افزایش یا حفظ کنند. 17٪ اضافی برای اولین بار در این تاکتیک بازاریابی سرمایه گذاری می کند.
ما بررسی کردهایم که شرکتها چگونه قصد دارند بودجه سال آینده را خرج کنند. در مرحله بعد، خواهید آموخت که چگونه هزینه های بازاریابی با درآمد یک برند مرتبط است. بیایید شیرجه بزنیم
بودجه بازاریابی به عنوان درصدی از درآمد
میزان درآمدی که کسبوکارها به بازاریابی تخصیص میدهند طی 12 سال گذشته افزایش یافته است و میانگین آن 13.8 درصد از کل درآمد شرکت در سال 2022 است. این رشد بیش از 5 درصد از سال 2011 است.
صنایع محصول B2B به طور متوسط تقریباً 7.8 درصد از درآمد را به بازاریابی اختصاص می دهند. این مشابه خدمات B2C (6.5٪) و خدمات B2B (5.9٪) است. محصول B2C بیشترین مقدار را با 15.1 درصد از کل درآمد اختصاص می دهد.
کسب و کارهای کوچک نیز هزینه می کنند. در یک نظرسنجی از 85 صاحب کسب و کار کوچک و بازاریاب، 52 درصد گفتند که ماهیانه 5 تا 15000 دلار برای بازاریابی هزینه می کنند.
منبع تصویر
تصمیمات مربوط به تخصیص بودجه بازاریابی عمدتاً به صنعت اختصاص دارد. برای تعیین بینش دقیقتر برای کسبوکارتان، بیایید بودجههای بازاریابی را براساس صنعت بررسی کنیم.
بودجه بازاریابی بر اساس صنعت
Deloitte اخیراً نظرسنجی انجام داده است که نشان می دهد درصد درآمدی که صنایع باید صرف بازاریابی کنند. داده ها اینجاست.
صنعت |
بودجه بازاریابی (٪ از درآمد شرکت) |
بانکداری، مالی، بیمه و املاک و مستغلات |
8% |
رسانه های ارتباطی |
10% |
کالاهای بسته بندی مصرفی |
9% |
خدمات مصرف کننده |
6% |
تحصیلات |
3% |
انرژی |
1% |
مراقبت های بهداشتی |
18% |
ساخت |
13% |
معدن و ساخت و ساز |
3% |
خرده فروشی |
14% |
مشاوره خدمات |
21% |
فن آوری |
21% |
حمل و نقل |
6% |
به عنوان یک بازاریاب، مهم است که از این درصدها به عنوان معیار استفاده کنید، به خصوص برای صنایعی که بودجه بازاریابی پایینی را اختصاص می دهند.
اگر صنعت شما تمایلی به هزینه کردن برای ابتکارات بازاریابی ندارد، این فرصتی برای تیم شما برای درخشش است.
هنگامی که افراد بالاتر را در مورد آنچه برای اجرای استراتژی های برتر خود نیاز دارید متقاعد کنید، به راحتی از سایرین در صنعت خود پیشی خواهید گرفت و شرکت خود را به مرجعی برای نحوه بازاریابی سایر تیم ها تبدیل خواهید کرد.
6 نکته تخصصی برای استفاده حداکثری از بودجه بازاریابی
1. سفر مشتری خود را درک کنید.
سفر مشتری به سادگی جستجو کردن یک اصطلاح، پرش به لیست ایمیل و سپس تبدیل نیست. سفر پر از پیچ و خم است.
فهمیدن اینکه مشتریان شما چگونه از آگاهی محصول به خرید می روند، در صنایع متفاوت است. آنچه برای مارک های B2B کار می کند ممکن است برای B2C یا برای مشاغل کوچک کارایی نداشته باشد.
به همین دلیل است که دیوید هوس، مدیر بازاریابی عملکرد B2B در گروه Outloud، میگوید قبل از صرف یک سکه از بودجه بازاریابی خود، باید برای درک سفر مشتری خود وقت بگذارید. اگر ابتدا روی این تحقیق سرمایه گذاری کنید، متوجه خواهید شد:
- بودجه خود را در چه کانال هایی خرج کنید.
- چه پلتفرم هایی برای دستیابی به مخاطبان هدف
- چه پیام هایی با آنها طنین انداز خواهد شد.
- چه خلاقانه ای آنها را سرگرم و آموزش می دهد.
- چه راه حلی آنها را تبدیل می کند.
درک سفر مشتری برای باز کردن بالاترین تلاش های بازگشت سرمایه کلیدی است. اگر درست انجام شود، بهترین استفاده از بودجه بازاریابی شما را تضمین می کند.
2. در صورت نیاز یک آژانس بازاریابی استخدام کنید.
ممکن است نظارت بر چندین پروژه بازاریابی بدون کمک دشوار باشد – حتی زمانی که یک تیم بازاریابی داخلی دارید.
علاوه بر زمان مورد نیاز برای استخدام، آموزش و حضور در یک تیم، حقوق و مزایایی را نیز پرداخت خواهید کرد. همه اینها ممکن است طولانی باشد اگر بودجه شما نتواند تیم بزرگی را برآورده کند یا زمانی برای نظارت بر آنها ندارید. اینجا جایی است که آژانس های بازاریابی وارد عمل می شوند.
در حالی که آژانس ها ارزان نیستند، برخی از این چالش ها را از بین می برند و می توانند به عنوان بازوی گسترده تیم شما عمل کنند. همکاری با آژانس های بازاریابی همچنین به شما امکان دسترسی به تیمی از متخصصان را می دهد که ممکن است به شما کمک کنند تا سریعتر به اهداف خود برسید و بودجه بازاریابی شما را هدر ندهند.
3. یک تیم بازاریابی داخلی دریافت کنید.
اتکا به یک آژانس برای اجرا همه از پروژه های شما عاقلانه ترین استفاده از بودجه بازاریابی شما نیست. مارلا مالکین، معاون بازاریابی و مشارکت های استراتژیک Attivo ERP، با این موضوع موافق است.
4. روی تغییر کاربری و به روز رسانی محتوا سرمایه گذاری کنید.
چارلی ساوتول، مدیر بازاریابی و متخصص سئو در Let’s Talk Talent، خاطرنشان می کند که ایجاد محتوای منحصر به فرد و ارزشمند گران است. به همین دلیل، تیم چارلی سعی میکند هر چیزی را که میسازد تغییر کاربری دهد.
اولین قدم آنها تولید محتوای همیشه سبز است که حداقل برای دو سال ارزشمند باقی بماند. پس از ایجاد این داراییها، تیم آنها را در قالبهای محتوایی مختلف تغییر داده و تبلیغ میکند.
اگر مدتی قبل دارایی های همیشه سبز را منتشر کرده اید، آنها را به روز کنید. علاوه بر ارائه اطلاعات فعلی برای مخاطبان شما، به روز رسانی محتوا ممکن است باعث شود قطعات شما به سمت SERP حرکت کنند.
بهترین بخش در مورد تغییر کاربری و به روز رسانی محتوا، آزادی عمل برای ارتقای مجدد دارایی های خود چندین بار در سال است. به قول چارلی، «انجام ندادن این یک فرصت از دست رفته است که باعث میشود محتوا به اندازه کافی مسافت پیموده نشود و ارزش بودجه بازاریابی شما را به حداکثر برساند».
5. اولویت بندی کانال هایی که عملکرد ضعیف دارند.
درک کانال هایی که بیشترین درآمد را برای کسب و کار شما ایجاد می کنند برای بهینه سازی بودجه بازاریابی بسیار مهم است.
همانطور که سیدارت کومار، مدیر بازاریابی محصول در Exoprise Systems میگوید، کسبوکارها باید دائماً کمپینهای خود را ارزیابی کنند تا کمپینهایی را که عملکرد ضعیفی دارند، آشکار کنند. انجام این کار به بهینه سازی هزینه ها در جهت درست کمک می کند و کمپین هایی را که هیچ ROI ایجاد نمی کنند، حذف می کند.
اگر دادههایی دارید که نشان میدهد برخی از کانالهای با عملکرد ضعیف ممکن است همچنان کار کنند، از آن کانالها برای آزمایش استفاده کنید و قانون 70-20-10 را هنگام بودجهبندی برای آنها اعمال کنید.
در اینجا، 70٪ از بودجه بازاریابی شما به استراتژی های اثبات شده، 20٪ به استراتژی های جدید و 10٪ به استراتژی های تجربی اختصاص می یابد که می تواند فرصت های رشد آینده را برجسته کند.
6. استراتژی بازاریابی خود را به طور مداوم مورد ارزیابی مجدد قرار دهید.
یک استراتژی بازاریابی که به درستی انجام شود، دارای اهداف و نتایج کلیدی است که از چارچوب SMART پیروی می کند. این برای بهینهسازی بودجه مهم است، زیرا اهداف و معیارهای SMART به شما کمک میکنند پیشرفت را پیگیری کنید و کانالها و کمپینهایی را که کار میکنند شناسایی کنید.
توماس سایمون، مدیر بازاریابی در Monitask میگوید: «بازبینی و ارزیابی مجدد استراتژی بازاریابی به طور مداوم به شما کمک میکند بدانید که چه زمانی باید در مسیر یا محور قرار بگیرید. همچنین به شما این امکان را میدهد تا از تاکتیکهای مؤثر استفاده کنید و کورکورانه یک برنامه خاص را بدون دادهها یا نتایجی که پشتیبان تصمیمتان است دنبال نکنید.»
اما چند وقت یکبار باید یک بررسی انجام دهید؟
کوری هینز، یکی از بنیانگذاران SwipeWell، به بازاریابان توصیه می کند که تخصیص بودجه را به صورت دو هفته ای یا ماهانه بررسی کنند. کوری میگوید: «بررسیهای منظم به شما کمک میکند هزینههای غیرضروری را کاهش دهید، دوباره به کمپینهای با عملکرد بالا اختصاص دهید، و تصمیم بگیرید که چه زمانی هزینههای متغیر مانند هزینههای تبلیغاتی را افزایش یا کاهش دهید».
بودجه بازاریابی خود را به روش صحیح مدیریت کنید
اکنون که درصد معمولی بودجه بازاریابی را بر حسب درصد و درآمد می دانید، گام بعدی این است که یاد بگیرید چگونه بودجه بازاریابی خود را مدیریت کنید.
راهنمای ما را برای مدیریت بودجه بازاریابی خود برای اصلاح برنامه استراتژیک خود برای سال 2023 بررسی کنید.
یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در مارس 2021 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.