راهنمای نهایی برای شروع یک پادکست [Checklist]


آیا می خواهید پادکست خود را راه اندازی کنید (یا یک پادکست برای شرکت خود) اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ من شما را درک کردم – راه اندازی یک پادکست ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

➝ راهنمای رایگان: چگونه یک پادکست راه اندازی کنیم

من سال‌ها شنونده مشتاق پادکست بودم قبل از اینکه تصمیم گرفتم در سال 2018 برنامه خود را شروع کنم. پادکست خود را از ایده به راه‌اندازی در عرض 10 روز بدون تجربه صوتی رساندم – و اگر بتوانم این کار را انجام دهم، شما هم می‌توانید. در واقع، راه اندازی یک پادکست ساده تر از همیشه است زیرا این رسانه در محبوبیت و سودآوری افزایش یافته است.

پادکست رسانه ای است که به سرعت در حال رشد است و 62 درصد از افراد 12 ساله و بالاتر به آن گوش می دهند. داشتن یک پادکست یک راه عالی برای قرار گرفتن در مقابل مخاطبان برای ایجاد ارتباطات و رشد کسب و کار شما است.

در اینجا چک لیست نهایی برای کمک به شما برای شروع یک پادکست موفق وجود دارد.

1. جایگاه خود را مشخص کنید.

ابتدا، باید تصمیم بگیرید که پادکست شما در کدام ژانر قرار می گیرد. این مهم است تا پلتفرم هایی مانند Apple Podcasts و Spotify بتوانند پادکست شما را به درستی دسته بندی کنند و به کسانی که به موضوعاتی که شما پوشش می دهید علاقه مند هستند کمک می کند تا برنامه شما را پیدا کنند.

طبق تحقیقات ادیسون، 10 سبک پادکست برتر با بیشترین شنونده هفتگی در سال 2022 عبارتند از:

  1. کمدی
  2. اخبار
  3. جامعه و فرهنگ
  4. جرم و جنایت واقعی
  5. ورزش ها
  6. تلویزیون و فیلم
  7. کسب و کار
  8. هنرها
  9. دین و معنویت
  10. تحصیلات

مشخص کنید که کدام ژانر به بهترین وجه پادکستی را که می خواهید ایجاد کنید یا صنعتی را که در آن فعالیت می کنید توصیف می کند، و این موضوع را در حین برنامه ریزی محتوای خود و آماده شدن برای راه اندازی در نظر داشته باشید.

2. شنونده ایده آل خود را شناسایی کنید.

اکنون که می دانید پادکست شما قرار است درباره چه موضوعی باشد، باید بخواهید شنونده ایده آل شما چه کسی است. درست مانند ایجاد یک شخصیت خریدار، زمان بگذارید تا مشخص کنید که می خواهید با نمایش خود به چه کسی برسید.

در اینجا چند ویژگی وجود دارد که باید هنگام شناسایی شنونده ایده آل خود در نظر بگیرید:

  • سن
  • اشتغال
  • سطح تحصیلات
  • درآمد
  • منافع
  • سرگرمی ها
  • موقعیت جغرافیایی

همانطور که شخصیت شنونده ایده آل خود را می سازید، سؤالات زیر را در نظر بگیرید: این شنونده به چه چیزی علاقه دارد؟ اگر با این شنونده گفتگو می کردید، چه سوالاتی می پرسیدند؟ این شخص به چه پادکست‌های دیگری گوش می‌دهد، و آن چیزی که می‌خواهد بشنود به شما چه می‌گوید؟ چقدر به پادکست گوش می دهند؟ آنها از کجا در مورد پادکست های جدید یاد می گیرند؟

پاسخ به این سوالات می تواند به شما در ایجاد محتوای مورد نظر مخاطبان بالقوه شما کمک کند. ممکن است بخواهید از گروه کوچکی از مردم نظرسنجی کنید تا نظرات آنها را در مورد ایده پادکست خود دریافت کنید و در مورد عادات مصرف رسانه آنها بیشتر بدانید.

3. پادکست خود را نام ببرید و تاریخ راه اندازی را مشخص کنید.

در این مرحله، می‌دانید که پادکست شما چیست و شنونده ایده‌آل خود را شناسایی کرده‌اید – اکنون زمان انتخاب نام است. چه نام پادکست شما مربوط به کسب و کار شما باشد یا یک چیز کاملاً جدید، جستجوی گسترده ای انجام دهید تا مطمئن شوید نام مورد نظر شما در دسترس است و با هیچ پادکست، مارک یا علامت تجاری ثبت شده دیگری مرتبط نیست.

این همچنین زمان خوبی برای تعیین تاریخ راه اندازی شما خواهد بود. با در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای تایید پلتفرم‌های پادکست، زمان زیادی را برای راه‌اندازی در اختیار خود قرار دهید (در زیر در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید).

4. تصمیم بگیرید که کدام قالب و برنامه انتشار را می خواهید دنبال کنید.

در مرحله بعد، می خواهید قالبی را که برای پادکست خود دنبال می کنید، تعیین کنید. آیا این یک پادکست مصاحبه خواهد بود؟ نمایشنامه ای؟ به سبک مستند؟ یا میزبان (ها) به تنهایی صحبت خواهند کرد؟

در این مرحله، باید سرعت انتشاری را که می‌خواهید دنبال کنید، در نظر بگیرید. رایج ترین برنامه های انتشار پادکست به صورت هفتگی، دو هفته ای و ماهانه است. هنگامی که صحبت از پادکست به میان می آید، یکنواختی مهمتر از تکرار است، بنابراین سعی کنید برنامه ای را انتخاب کنید که بتوانید آن را حفظ کنید.

5. یک سرویس میزبانی پادکست را انتخاب کنید.

اکنون زمان آن است که این نمایش را از روی زمین انجام دهیم! برای ایجاد یک پادکست، باید برای یک سرویس میزبانی پادکست ثبت نام کنید. این یک سرویس آنلاین است که فایل های صوتی شما را در فیدهای RSS ذخیره می کند و صدا را در پلتفرم هایی مانند پادکست اپل، اسپاتیفای و استیچر توزیع می کند.

برخی از محبوب ترین پلتفرم ها Anchor، Libsyn، Buzzsprout و Podbean هستند. بسیاری از پلتفرم ها بسته به نیاز شما میزبانی رایگان با ارتقاء پولی ارائه می دهند.

اگر می دانید که می خواهید در نهایت پادکست خود را با تبلیغات کسب درآمد کنید، از پلتفرمی استفاده کنید که گزینه های کسب درآمد را ارائه می دهد.

6. آثار هنری پادکست ایجاد کنید.

آثار هنری پادکست شما قبل از اینکه پخش را فشار دهند، اولین تصور را از نمایش شما به شنوندگان می دهد، بنابراین می خواهید خوب باشد. می توانید خلق آثار هنری خود را به یک طراح گرافیک برون سپاری کنید یا می توانید از ابزاری مانند Canva برای ایجاد آثار خود استفاده کنید.

فهرست پادکست انتخابی خود را مرور کنید تا ببینید که نمایش‌های دارای رتبه برتر در جایگاه شما چه عناصری برای الهام بخشیدن به آثار هنری شما دارند و مطمئن شوید که آن‌ها با برند شما صادق هستند.

شروع چک لیست پادکست: آثار هنری پادکست از شبکه پادکست HubSpotهنگام ایجاد اثر هنری، مطمئن شوید که:

  • تصویر واضحی است که تار به نظر نمی رسد
  • حاوی هیچ گونه تصویر یا آرم دارای حق نسخه برداری از شرکت های غیر وابسته نیست
  • در اندازه های کوچکتر به راحتی خوانده می شود
  • با برند شما سازگار است

همچنین ضروری است که اثر هنری پادکست شما اندازه مناسبی داشته باشد. اپل پیشنهاد می کند از یک تصویر 3000×3000 پیکسل استفاده کنید. اندازه نادرست می تواند بر توانایی پادکست شما برای انتشار و نمایش صحیح در فهرست ها تأثیر بگذارد، بنابراین باید مطمئن شوید که اثر هنری شما اندازه مناسبی دارد.

وقتی اثر هنری شما کامل شد، آن را در سرویس میزبانی پادکست خود آپلود می‌کنید تا مطمئن شوید که در همه پلتفرم‌ها به درستی نشان داده می‌شود.

7. تجهیزات پادکست خود را تهیه کنید.

تنظیم ضبط پادکست شما می تواند به همان اندازه پیچیده یا ساده باشد که شما می خواهید. اگر تصمیم به ضبط در یک استودیوی محلی دارید، این بهترین نقطه برای تحقیق در مورد گزینه های نزدیک شما و رزرو زمان برای ضبط است.

اگر قصد دارید در خانه ضبط کنید و به دنبال راه اندازی ساده هستید، تنها چیزی که نیاز دارید این است:

می‌توانید فهرست کامل ابزارهای پادکست را که ما توصیه می‌کنیم در اینجا بررسی کنید. هنگامی که آنچه را که نیاز دارید به دست آورید، یک مکان آرام در خانه برای راه اندازی پیدا کنید و آماده ضبط هستید.

8. تریلر پادکست خود را ایجاد کنید.

تریلر یک کلیپ صوتی کوتاه است که پادکست شما را به شنوندگان جدید معرفی می کند و آنها را برای تنظیم هیجان انگیز می کند. در تریلر پادکست خود باید موارد زیر را اضافه کنید:

  • مقدمه ای برای پادکست شما و آنچه در مورد آن است
  • تیزر چیزی که قرار است بیاید، یا نکات برجسته تا مخاطب بداند چه انتظاری دارد
  • زمانی که شنوندگان می توانند منتظر قسمت های جدید باشند
  • فراخوانی برای اقدامی که از شنونده دعوت می کند تا برگردد

بیشتر تریلرهای پادکست حدود یک تا دو دقیقه طول می کشند. هنگامی که تریلر شما آماده شد، می توانید آن را در سرویس میزبانی پادکست خود آپلود کنید.

9. پادکست خود را به دایرکتوری های پادکست آنلاین ارسال کنید.

در مرحله پنجم، پادکست خود را در سرویس میزبانی پادکست خود تنظیم می کنید. پلتفرم شما یک فید RSS ارائه می‌کند که می‌توانید آن را به فهرست‌های پادکست ارسال کنید تا شنوندگان بتوانند برنامه شما را تنظیم کنند. در اینجا دو پلتفرم برتری که می خواهید پادکست خود را ارسال کنید آمده است:

پخش جریانی پادکست خود به پلتفرم های دیگر مانند Stitcher، Castbox، Pandora و Amazon Music را می توان در تنظیمات میزبان پادکست مدیریت کرد.

10. سه قسمت اول خود را آماده کنید.

هنگامی که پادکست خود را برای مخاطبان خود راه اندازی می کنید، می خواهید چند قسمت در دسترس داشته باشید تا آنها بتوانند تا حد امکان از نمایش شما ارزش بیشتری کسب کنند و در آینده تمایل بیشتری به گوش دادن داشته باشند.

راه‌اندازی با چند قسمت همچنین به نمایش شما فرصتی می‌دهد تا در مدت زمان کوتاه‌تری بارگیری، رتبه‌بندی و بررسی بیشتری کسب کنید، که می‌تواند برای شناسایی و رتبه‌بندی در نمودارها مفید باشد. هنگامی که راه اندازی می کنید، هدف خود را برای در دسترس قرار دادن تریلر و سه قسمت اول خود داشته باشید.

من دوست دارم برای هر قسمت پادکست یک فیلمنامه ایجاد کنم که در آن نکاتی را که می‌خواهم در صورت ضبط انفرادی بیان کنم، یا سؤالاتی را که می‌خواهم از مهمانی که با آن مصاحبه می‌کنم بپرسم، ایجاد کنم. ایجاد یک اسکریپت یا طرح کلی به ویژه زمانی مفید است که یک پادکست جدید هستید که به رسانه عادت می کند. متن را کامل بخوانید و ویرایش کنید و خواندن آن را با صدای بلند تمرین کنید تا صدای آن را بشنوید.

هنگامی که اسکریپت های شما آماده شد، قسمت های راه اندازی خود را در نرم افزار ضبط مورد نظر خود ضبط کنید. از آنجا می توانید خودتان آنها را ویرایش کنید یا یک ویرایشگر استخدام کنید تا آنها را برای شما ویرایش کند. هنگام ویرایش، مراقب هرگونه صدای پس زمینه و کلمات پرکننده ای باشید که می تواند حواس شنونده را پرت کند.

11. یادداشت های نمایش را برای قسمت های شروع خود بنویسید.

اکنون که چند قسمت اول شما ضبط شده است، وقت آن است که یادداشت های نمایش را بنویسید. نمایش یادداشت ها اساساً پست های کوتاه وبلاگ هستند که هر قسمت پادکست را همراهی می کنند. یادداشت‌های نمایش مکانی عالی برای قرار دادن یک توصیف کلی از قسمت به همراه پیوندهایی به منابع ذکر شده یا محصولاتی هستند که می‌خواهید به آنها توجه کنید.

در حالی که می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که روی یادداشت‌های نمایشی وسوسه شود، اما ارزش کمی تلاش را دارد. یادداشت‌های نمایش پادکست نه تنها برای SEO مفید هستند که می‌توانند شنوندگان جدیدی را به برنامه شما بیاورند، بلکه می‌توانند مخاطبان شما را درگیر و آماده برای دنبال کردن محتوای شما در پلتفرم‌های دیگر کنند.

12. دسته های رسانه های اجتماعی پادکست خود را ایمن کنید.

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، مطمئن شوید که دسته‌های رسانه‌های اجتماعی مربوط به پادکست خود را ذخیره کرده‌اید. برخی از پادکست‌ها حساب‌های رسانه‌های اجتماعی اختصاص داده شده به پادکست‌های خود ایجاد می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از حساب‌های شخصی یا تجاری موجود خود برای تبلیغ نمایش‌های خود استفاده می‌کنند.

هر کدام که تصمیم بگیرید، همچنان می‌خواهید مطمئن شوید که نام و هویت نمایش خود را در شبکه‌های اجتماعی و آنلاین دارید، بنابراین مطمئن شوید که دسته‌های رسانه‌های اجتماعی و دامنه‌های وب مرتبط را ذخیره کرده‌اید.

13. قسمت های راه اندازی خود را آپلود و برنامه ریزی کنید.

پس از ویرایش قسمت‌های شما و نوشته شدن یادداشت‌های نمایش شما، آماده انتشار هستید. فایل های صوتی خود را آپلود کنید و یادداشت ها را به میزبان پادکست خود نشان دهید و قسمت های خود را برای انتشار در تاریخ راه اندازی مورد نظر خود برنامه ریزی کنید. تاریخ راه‌اندازی شما باید به روزی از هفته باشد که قصد دارید در آینده منتشر کنید.

شروع چک لیست پادکست: چه زمانی پادکست خود را طبق تحقیقات منتشر کنید

تحقیقات Megaphone نشان داد قسمت‌های پادکست منتشر شده در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه در حوالی ساعت 5 صبح به وقت شرقی، نسبت به مواردی که در تاریخ‌ها و زمان‌های دیگر منتشر شده‌اند، دانلود بیشتری داشته‌اند.

14. پادکست خود را بازاریابی کنید و راه اندازی خود را جشن بگیرید.

تبریک می گویم، شما به تازگی اولین پادکست خود را راه اندازی کردید! اکنون زمان آن رسیده است که با بازاریابی برنامه خود برای شنوندگان ایده آل خود و جشن گرفتن از سخت کوشی خود، این خبر را به اطلاع برسانید. در سال 2022، ویدیوهای کوتاه به یک رسانه محبوب برای تبلیغ پادکست تبدیل شده است، به طوری که پادکست ها ویدیوهای کوتاه یا فایل صوتی هر قسمت را در پلتفرم هایی مانند Reels، TikTok و YouTube به اشتراک می گذارند.

راه اندازی یک پادکست می تواند یک تلاش خلاقانه ارزشمند باشد که به شما امکان می دهد به روشی جدید به مخاطبان خود خدمت کنید. این پست را علامت گذاری کنید تا به عنوان چک لیست شما در حین حرکت در راه اندازی شما استفاده شود.

دعوت به اقدام جدید



منبع