تیم تحقیق و توسعه شما ماه هاست که روی یک محصول جدید کار می کند و منابع ارزشمندی را در طراحی و ساخت آن به کار می برد.
آنها به دقت در مورد بازار و مشکلی که قصد حل آن را دارند تحقیق کرده اند – و اکنون زمان آن رسیده است که به مدیر بازاریابی محصول خود اجازه دهید جادوی خود را انجام دهد.
من از گفتن این موضوع به شما متنفرم، اما بدون بازاریابی، محصول شما (هرچقدر هم که شگفت انگیز باشد) هرگز توسط مشتریانی که مشکلاتشان را حل می کند، پیدا نمی شود.
این می تواند منجر به فروش کم، شکست مالی و مشتریان بالقوه ای شود که هنوز از مشکلات اصلی خود رنج می برند.
یک مدیر بازاریابی محصول می تواند با یافتن زوایای استراتژیک برای ارتباط دادن ویژگی های محصول شما با مشتریان و نقاط دردناک آنها، به شما کمک کند تا از این امر جلوگیری کنید.
اخیراً از ناتان اوکلی، مدیر بازاریابی در RJ Living خواستم تا در مورد بازاریابی محصول و مسئولیت های شغلی با من صحبت کند. همچنین از او خواستم که یک روز معمولی را به عنوان مدیر بازاریابی محصول توصیف کند. این چیزی است که من یاد گرفتم.
فهرست مطالب
مدیر بازاریابی محصول چیست؟
من از طریق مسیر سنتی دانشگاه وارد بازاریابی نشدم. و اگر شما هم مثل من هستید (یا در زمینه دیگری مانند فروش یا خدمات مشتری کار می کنید)، ممکن است با مدیران بازاریابی محصول یا نقش آنها آشنا نباشید.
از طریق صحبت با اوکلی، متوجه شدم که یک مدیر بازاریابی محصول، یا به اختصار PMM، یک بازاریاب تخصصی است که مالکیت موقعیت، پیام رسانی و نام تجاری محصول را بر عهده می گیرد.
برای اینکه حتی بهتر از وظایف شغلی آنها به دست آورید، بیایید نگاهی به این نمونه شرح شغل بازاریابی محصول بیندازیم.
شرح شغل مدیر محصول
یک مدیر بازاریابی محصول مسئول نظارت بر ایجاد و توزیع کمپین های تبلیغاتی برای محصولات کلیدی خواهد بود.
این فرد درک دقیقی از مخاطبان هدف محصول و دانش عمیق از ویژگی های محصول مربوطه خواهد داشت.
مهارت ها و صلاحیت های مدیر بازاریابی محصول:
- تجربه بازاریابی بنیادی و مدیریت کمپین.
- مهارت های مدیریت پروژه.
- مهارت های سازمانی و ارتباطی قوی.
- توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط و تصمیم گیری آگاهانه.
- توانایی اولویت بندی وظایف و مسئولیت ها در پروژه ها.
در حالی که من کاملاً معتقدم که شما می توانید هر کاری را با آموزش و تجربه مناسب انجام دهید، کارفرمایان به دنبال حداقل مدرک لیسانس برای این نقش هستند.
در حالت ایده آل، مدرک لیسانس شما در مدیریت بازرگانی، بازاریابی یا یک رشته تحصیلی مرتبط خواهد بود.
برخی از کارفرمایان حتی ممکن است به دنبال کاندیداهایی باشند که دارای مدرک پیشرفته و تجربه گسترده تری در بازاریابی، فروش یا تبلیغات هستند.
اگرچه لازم نیست، گواهینامه های موجود (مانند تمایز مدیر بازاریابی محصول گواهی شده) وجود دارد که می تواند به آماده سازی بهتر مدیران بازاریابی محصول برای مسئولیت هایی که قرار است به عهده بگیرند، کمک کند.
به نظر من گواهینامه ها راهی عالی برای ادامه تحصیل و کسب مهارت های جدید هستند، به خصوص اگر به دنبال پیشرفت شغلی یا پرش به یک نقش جدید هستید.
سوال بعدی که ممکن است در مورد این نقش داشته باشید این است که یک مدیر بازاریابی محصول چقدر درآمد دارد؟ این یک سؤال معتبر است که من نیز داشتم، زیرا به عنوان یک معلم سابق، همیشه از محدوده حقوق برای مشاغل دیگر شگفت زده می شوم.
با توجه به PayScale، میانگین حقوق پایه برای مدیران بازاریابی محصول در ایالات متحده 99,814 دلار در سال است، اگرچه این می تواند بسته به شرکت و سطح تجربه متفاوت باشد.
مسئولیت های اصلی مدیر بازاریابی محصول
درست مانند حقوق، مسئولیت های یک مدیر بازاریابی محصول ممکن است از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد. با این حال، من متوجه شدم که چند مسئولیت اصلی وجود دارد که برای این نقش جهانی است.
1. تحقیقات بازار
وقتی عمیقاً در نقش فرو رفتم، اولین چیزی که دیدم تحقیقات بازار بود. یک مدیر بازاریابی محصول مسئول درک مخاطبان هدف و روندهای بازار است.
وظیفه آنها این است که وارد ذهن مشتری شوند، نکات دردناک آنها را درک کنند و سپس دریابند که چگونه محصول شما می تواند برای آنها جذاب باشد.
2. تعیین موقعیت و پیام
هنگامی که مدیر بازاریابی محصول شما ایده روشنی در مورد اینکه چگونه محصول شما می تواند به مشتری ایده آل شما کمک کند، داشته باشد، روی ایجاد پیام و موقعیت واضح محصول کار خواهد کرد.
در حالت ایده آل، موقعیت و پیام محصول شما چیزی است که محصول شما را از سایرین متمایز می کند. بنابراین، مهم است که PMM شما تحقیقات خود را انجام داده باشد.
3. استراتژی Go-To-Market (GTM) خود را ایجاد کنید
یک بازاریاب بدون استراتژی بازاریابی چیست؟
درست همانطور که بازاریاب محتوای شما وظیفه ایجاد و تضمین موفقیت عملیات بازاریابی محتوای شما را دارد، مدیر بازاریابی محصول شما نیز مسئول همکاری در کنار سایر اعضای تیم برای ساخت و اجرای راه اندازی محصول است.
4. فروش فعال
ممکن است فکر کنید فعال سازی فروش دقیقاً در حوزه بخش فروش شما است.
و اگرچه ممکن است این درست باشد، همکاری با مدیر بازاریابی محصول برای تجهیز تیم های فروش خود به ابزارها و آموزش هایی که برای فروش موثر محصول شما به مشتریان نیاز دارند، مفید است.
یک مدیر بازاریابی محصول می تواند به ایجاد اسکریپت ها و برگه های فروش کمک کند تا به تیم های فروش شما در تلاش هایشان کمک کند.
5. تجزیه و تحلیل عملکرد
هنگام چت با دنیز، او همچنین به من گفت که ردیابی عملکرد برای نقش او نیز بسیار مهم است.
دنیز گفت: «ردیابی عملکرد نیز یک امر ضروری است – من همیشه مطمئن میشوم که تجزیه و تحلیلهایمان را هر سه ماه یکبار برای تنظیم دقیق کمپینهایمان مرور میکنم، که به کاهش تقریباً 20 درصدی هزینه به ازای هر خرید کمک کرده است، بدون اینکه تعامل را از بین ببریم.
در پایان، من میتوانم بگویم همه چیز به این است که هم با بازار و هم با مخاطبانمان ارتباط برقرار کنیم تا همه چیز را کنار هم نگه داریم.»
بنابراین، اگر می خواهید بدانید که محصول شما چگونه با مشتریان خود طنین انداز می شود، از مدیر بازاریابی محصول خود بپرسید.
از آنجایی که آنها مسئول ردیابی معیارها برای تعیین عملکرد محصول هستند، PMM شما میتواند استراتژیهای بازاریابی را اصلاح کند یا موقعیتیابی محصول را تغییر دهد.
مدیر بازاریابی محصول چه می کند؟
پس از اینکه در مورد مسئولیت های اصلی یک مدیر بازاریابی محصول مطلع شدم، از خود پرسیدم: “مدیر بازاریابی محصول چه می کند؟” بنابراین، فکر کردم از اوکلی برای جزئیات بیشتر بپرسم.
اگرچه ممکن است عناوین شغلی آنها به صراحت “مدیر بازاریابی محصول” را نگوید، اما این دقیقاً همان کاری است که آنها انجام می دهند.
اوکلی به من گفت که آنها مسئول ایجاد داستانی در مورد محصولات خود هستند که مشتریان بالقوه را برای خرید آنها ترغیب کند. آنها پس از راه اندازی محصول، بازخورد مشتریان را جمع آوری می کنند.
به عبارت دیگر، زمانی که محصول برای عرضه آماده می شود، مدیر بازاریابی محصول (یا تیم) در آموزش به مردم در مورد ارزش و مزایای پیشنهاد مشارکت می کند تا آنها بتوانند مشتریان بالقوه را به طرفداران متحیر تبدیل کنند.
به گفته اوکلی، شما باید در تجزیه و تحلیل افراد خوب باشید. او گفت: “از آنجایی که شما مستقیماً با محصول کار می کنید، باید در تفکر استراتژیک و درک افراد و نیازهای آنها خوب باشید.”
همچنین یاد گرفتم که نقش PMM بسیار فراتر از درک افراد و نحوه استفاده آنها از محصول شما است. در عوض، شما همچنین باید در نظر بگیرید که چگونه آنها در قیف فروش حرکت می کنند در نظر گرفتن محصول شما
این بدان معناست که PMM بر سه سطح از قیف فروش تمرکز خواهد کرد:
- کسب. از طریق محتوایی مانند رسانه های اجتماعی، کپی رایتینگ و وبلاگ ها آگاهی را به محصول خود بیاورید. این امر مستلزم آن است که مدیر بازاریابی محصول تعیین کند که چه نوع کمپینی باید انجام شود، بودجه ای برای تلاش های بازاریابی ایجاد کند، یک طرح پروژه برای ترسیم زمان انتشار این محتوا تهیه کند و بر تیمی نظارت کند که محتوای مورد نظر را ایجاد می کند.
- نامزدی. ایجاد اعتماد و ایجاد مکالمه با مشتریان بالقوه از طریق رویدادها، کمپین ها و فراخوان های خاص.
- تبدیل و حفظ. تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان پولی برای خریدهای یکباره و وفادار نگه داشتن مشتریان فعلی از طریق مدلهای اشتراک یا خریدهای اضافی (در صورت لزوم).
شایان ذکر است که از یک شرکت (یا کمپین) به شرکت دیگر، مسئولیت ها و انتظاراتی که از یک مدیر بازاریابی محصول گذاشته می شود ممکن است متفاوت باشد.
یک مدیر بازاریابی محصول چه تفاوتی با مدیر محصول دارد؟
با عناوین مشابه، گاهی اوقات درک نقش های مختلف موجود در یک شرکت دشوار است.
بسیاری اغلب مدیران بازاریابی محصول را با مدیران محصول اشتباه می گیرند و در حالی که شباهت هایی وجود دارد، نقش ها دارای مسئولیت های بسیار متفاوتی هستند.
هم یک مدیر بازاریابی محصول و هم مدیر محصول صدایی برای محصول ارائه می دهند. با این حال، تفاوت این است که آنها با چه کسی صحبت می کنند به
مدیر محصول در مرحله تولید یک محصول پر سر و صدا است. آنها به نمایندگی از محصول به صورت داخلی صحبت می کنند و با مهندسان و توسعه دهندگان در مورد ویژگی ها و عملکرد آن ارتباط برقرار می کنند.
یک مدیر محصول بر روی پاسخ به این سوال متمرکز است که “آیا این محصول مشکلی را که ما قصد حل آن را داریم حل می کند؟”
از طرف دیگر، یک مدیر بازاریابی محصول مسئول صحبت با دنیای خارج است.
در حالی که این افراد نقش های بسیار متفاوتی را ایفا می کنند، گاهی اوقات با هم کار می کنند. هم مدیر محصول و هم مدیر بازاریابی محصول باید درک کاملی از شخصیت خریدار داشته باشند و تحقیقاتی را که برای کمک به دیگری انجام داده اند به اشتراک بگذارند.
چگونه مدیر بازاریابی محصول شویم
از آنجایی که اوکلی هر دو در این نقش کار می کردند، از او پرسیدم که آیا می تواند نکاتی را در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی محصول با من در میان بگذارد.
هر دوی آنها پیشنهاد کردند دو راه برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی محصول وجود دارد: گرفتن مدرک بازاریابی با تجربه کارآموزی و ارتقاء مهارت.
بازاریابی یا کسب و کار را مطالعه کنید تا تجربه کسب کنید.
اوکلی پیشنهاد کرد که ساده ترین راه برای ورود به بازاریابی محصول، تکمیل یک برنامه لیسانس است.
«برای ورود به بازاریابی محصول، سادهترین کار این است که با مدرک لیسانس در کسب و کار یا ارتباطات شروع کنید، و سپس کارآموزی در بازاریابی دیجیتال، برندسازی، یا فروش را انجام دهید. این به شما یک پایه محکم می دهد تا پای خود را در درب قرار دهید.”
در حالی که داشتن مدرک لیسانس مفید است، اوکلی بر اهمیت یادگیری مستمر تاکید کرد زیرا زمینه بازاریابی همیشه در حال تغییر است.
او به من گفت: «هرگز یادگیری یا ارتقاء مهارت در صنعت را متوقف نکن. بنابراین حتماً به آموزش خود در زمینه محتوا و دانش صنعت ادامه دهید تا بتوانید در نقش خود شکوفا شوید.»
ارتقاء مهارت و انتقال به بازاریابی محصول.
شما می توانید پس از کسب تجربه بازاریابی به بازاریابی محصول منتقل شوید، حتی اگر تجربه شما در بازاریابی دیجیتال یا محتوا باشد.
زمانی که امیدواریم وارد این حوزه شوید، همیشه بهترین کار این است که کارها را با تجربه در زمینه هایی مانند بازاریابی دیجیتال یا مدیریت برند شروع کنید. در طول مسیر، مهارت های تحلیلی و ارتباطی ایجاد خواهید کرد.
دوره های آنلاین مختلفی وجود دارد که می توانید برای کسب و تقویت مهارت های خود تکمیل کنید. با این حال، Oakley به شما پیشنهاد می کند که از LinkedIn Learning استفاده کنید.
مدیران بازاریابی محصول: یک عضو ارزشمند تیم
من آموخته ام که ایجاد یک محصول تنها نیمی از نبرد است.
برای اینکه در راه اندازی محصول خود موفق شوید، محصول خود را بسیار سودآور کنید و اطمینان حاصل کنید که به دست افرادی که قصد کمک به آنها را داشتید می رسد، به شخصی در رأس بازاریابی نیاز دارید.
و از طریق چت من با اوکلی، اهمیت داشتن یک مدیر بازاریابی محصول اختصاصی در تیم برای من واضح تر شد.
مدیران بازاریابی محصول تخصص خود را در بازاریابی و روانشناسی ترکیب می کنند تا به بهترین موقعیت برای محصول شما کمک کنند. هنگامی که مدیر بازاریابی محصول مناسبی را انتخاب می کنید، آنها مشتریان مناسب را به سمت شما هدایت می کنند.
یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در ژانویه 2022 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.