معنی آنها چیست و چگونه آنها را محاسبه می کنید؟
انتشار: خرداد 11، 1402
بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1404

معنی آنها چیست و چگونه آنها را محاسبه می کنید؟

این معیارها همچنین می توانند به کسب وکارها کمک کنند تا در صورت جستجوی سرمایه، بینش های کلیدی خود را با سرمایه گذاران به اشتراک بگذارند. این فرآیند تصمیم گیری را آسان تر می کند که بر رشد تأثیر می گذارد.

تا زمانی که انحصار نباشید، به احتمال زیاد نمی توانید 100٪ از بازار آدرس پذیر قابل سرویس خود را تصاحب کنید. حتی اگر فقط یک رقیب داشته باشید، باز هم متقاعد کردن کل بازار برای خرید محصول یا خدمات شما بسیار دشوار است. به همین دلیل بسیار مهم است که بازار قابل دستیابی قابل استفاده خود را اندازه گیری کنید تا تخمین بزنید که چه تعداد مشتری به طور واقعی از خرید محصول یا خدمات شما سود می برند.

نحوه محاسبه فرمول سام

گرافیک SOM (بازار قابل دسترسی قابل سرویس).

آنجا من تعاریف هستم

با توجه به محدودیت های مدل کسب وکارتان (مانند تخصص یا محدودیت های جغرافیایی)، برای خدمات رسانی به کل بازار آدرس پذیر خود، زمان سختی خواهید داشت.

  اکنون دانلود کنید: الگوهای تحقیقات بازار [Free Kit]

اگر این کار را نکنید، می توانید وارد بازاری شوید که اندازه بازار به اندازه کافی بزرگ ندارد تا سرمایه گذاران را متقاعد کند که از شما حمایت کنند، یا می توانید یک هدف درآمد غیر واقعی برای کسب و کار خود تعیین کنید و کارمندان خود را به آتش بکشید.

برای محاسبه بازار آدرس پذیر قابل سرویس خود، تمام مشتریان بالقوه ای را که برای کسب و کار شما مناسب هستند حساب کنید و آن عدد را در میانگین درآمد سالانه این نوع مشتریان در بازار خود ضرب کنید.

محاسبه بازار قابل دسترسی (SOM).

TAM SAM SOM نیز مفید است زیرا روشی ساده و مختصر برای ارائه ارزش یک ایده است. این داده ها به تیم ها ایده ای از مخاطبان هدف و فرصت های درآمدی برای یک بازار یا جایگاه خاص می دهد.

TAM، SAM و SOM برای استراتژی کسب و کار و برنامه ریزی رشد ضروری هستند. این به این دلیل است که این معیارها نشان می دهد که یک بازار خاص در هر مرحله از رشد کسب و کار چقدر فرصت دارد.

نحوه محاسبه فرمول تام

راه اندازی یک شرکت جدید هیجان انگیز است. اندازه گیری پتانسیل سود یک صنعت یا پیش بینی هدف درآمدی برای کسب و کار شما نیز همینطور است. اما همانطور که شروع به محاسبه می کنید، باید به یاد داشته باشید که این ارقام را در واقعیت ریشه کنید.

گرافیک TAM SAM SOM با دایره ها، گیاهی برای رشد و یک تاجر

TAM، SAM و SOM مخفف سه معیار برای توصیف بازاری هستند که سازمان شما در آن فعالیت می کند: بازار کل آدرس پذیر، بازار آدرس پذیر قابل سرویس و بازار قابل دسترسی قابل خدمات.

یادداشت سردبیر: این پست در اصل در مارس 2019 منتشر شده است و برای جامعیت به روز شده است.

دعوت به اقدام جدید


منبع

بهترین راه برای محاسبه کل بازار آدرس پذیر، اجرای یک تحلیل از پایین به بالا از یک صنعت است. تجزیه و تحلیل از پایین به بالا شامل شمارش تعداد کل مشتریان در یک بازار و ضرب آن عدد در میانگین درآمد سالانه هر مشتری در این بازار است.

محاسبه بازار آدرس پذیر قابل سرویس (SAM).

همانطور که شروع می کنید، به خاطر داشته باشید که این ارقام تا حد زیادی تخمینی برای اطلاع رسانی استراتژی شما خواهند بود. هرچه تحقیقات بازار بیشتری انجام دهید و داده های تاریخی بیشتری ایجاد کنید، برنامه ریزی شما دقیق تر خواهد بود.

برای کمک به شما در اجتناب از این مسائل، ما راهنمایی را گردآوری کرده ایم که دقیقاً به شما یاد می دهد چگونه کل بازار آدرس پذیر، بازار قابل خدمات رسانی و سهم بازار صنعت خود را محاسبه کنید.