آیا مسیر تمام محتوایی که ایجاد کرده اید را گم کرده اید؟ انجام آن آسان است.
اگر شما هم مثل من هستید، آنقدر روی ایدهپردازی و ایجاد مقالههای جدید تمرکز کردهاید که ممکن است ردیابی آنچه قبلاً ایجاد کردهاید را از دست بدهید.
اما حقیقت این است که محتوایی که قبلاً ایجاد کردهاید به اندازه هر چیزی که هنوز خلق نکردهاید ارزشمند است، احتمالاً بیشتر. بهینه سازی کمی آن می تواند هزاران دلار درآمد بیشتر داشته باشد.
به همین دلیل است که شما نیاز به ممیزی محتوای صفحات موجود دارید. در این مقاله به موارد زیر می پردازم:
- ممیزی محتوا چیست؟
- چرا به حسابرسی نیاز دارید
- ابزارهای ممیزی محتوا در اختیار شماست
- نحوه اجرای گام به گام ممیزی محتوا
برای ایجاد فهرستی از دارایی های خود آماده اید؟ سپس بیایید شروع کنیم.
حسابرسی محتوا چیست؟
ممیزی محتوا فرآیند ایجاد فهرستی از دارایی های محتوای وب سایت شما و تجزیه و تحلیل آنها بر اساس مجموعه ای از معیارها است.
این روشی برای پیگیری محتوایی است که ایجاد کردهاید، ببینید کدام داراییها نیاز به بهبود دارند، و شناسایی موضوعاتی که بعداً باید به آن بپردازید.
ممیزی محتوا می تواند به هر اندازه که شما می خواهید مختصر یا دقیق باشد. شما می توانید کل سایت خود، فقط وبلاگ خود یا حتی فقط یک دسته از وبلاگ خود را بررسی کنید. همه آنها می توانند ارزش و بینش ارائه دهند. هر چند توصیه می کنم یک ممیزی جامع انجام دهید. زمانی که اکنون صرف حسابرسی خود می کنید، بعداً نتیجه خواهد داد.
چرا وب سایت من به حسابرسی محتوا نیاز دارد؟
شما باید زمانی را برای انجام ممیزی محتوا اختصاص دهید تا ببینید که شکاف ها کجا هستند و شروع به تولید محتوای بهتر کنید.
چرا باید ممیزی محتوا انجام دهید؟ دلایل مختلفی وجود دارد که ممیزی محتوا می تواند به عملکرد بهتر وب سایت شما کمک کند.
ممیزی محتوا انبوهی از مزایای را ارائه می دهد. این شامل:
- تجزیه و تحلیل عملکرد محتوای خود برای کمک به تصمیم گیری مبتنی بر داده در مورد اینکه کدام صفحات را بهبود دهید.
- برجسته کردن صفحاتی در سایت شما که برای سئو بهینه نشده اند. به عنوان مثال ممکن است برخی از صفحات دارای ابرداده نباشند یا ساختار عنوان ضعیفی داشته باشند.
- شناسایی فرصت های سئو و شکاف های محتوایی که می توانید با محتوای جدید پر کنید.
- بهبود کیفیت محتوای سایت شما برای ارتقاء تجربه خواننده.
- شناسایی محتوایی که می توانید آن را تغییر دهید.
- ایجاد فهرست کاملی از محتوا که مدیریت استراتژی محتوای شما را در آینده آسان تر می کند.
- بهبود دسترسی و جامعیت محتوای شما.
چه ارزشی در اجرای ممیزی محتوا می بینید یا نه، نکات خاصی در زندگی وب سایت شما وجود دارد که اجرای ممیزی محتوا ضروری می شود. اگر:
- وب سایت شما چند ساله است و هرگز ممیزی انجام نداده اید.
- هیچ استراتژی مشخصی وجود ندارد یا استراتژی بازاریابی محتوا را از تیم دیگری به ارث برده اید.
- شما در حال طراحی مجدد وب سایت خود هستید.
- شما فکر می کنید در مورد هر موضوع ممکن در جایگاه خود محتوا ایجاد کرده اید.
هدف حسابرسی محتوای خود را تعیین کنید
نحوه برخورد شما با ممیزی محتوا به اهداف شما بستگی دارد. در حالی که می توانید یک ممیزی محتوا ایجاد کنید که تمام مزایایی را که در بالا ذکر کردم به دست آورد، اگر یک یا دو هدف را برای تمرکز روی آن انتخاب کنید بسیار مؤثرتر خواهد بود.
به عنوان مثال، اگر می خواهید از ممیزی محتوا برای بهبود سئوی خود استفاده کنید، باید بر شناسایی شکاف های محتوا و صفحات دارای ابرداده از دست رفته تمرکز کنید. این به معنای توجه ویژه به سئو فنی هر صفحه است.
با توجه به اینکه در حال خواندن یک وبلاگ بازاریابی دیجیتال هستید، من بقیه این راهنما را طوری می نویسم که گویی در حال اجرای یک ممیزی محتوای مبتنی بر SEO هستید. اگر میخواهید تجربه خواننده خود را بهبود ببخشید یا محتوای خود را جامعتر و در دسترستر کنید، همچنان میتوانید از این راهنما استفاده کنید، اما فقط بدانید که برخی از جنبههای فنیتر ممکن است مرتبط نباشند.
ابزارهای حسابرسی محتوا
ابزارهای نرم افزاری بخش مهمی از فرآیند ممیزی محتوا هستند. به جای اینکه وب سایت خود را به صورت دستی مرور کنید و هر مشکل را به نوبه خود یادداشت کنید، می توانید از ابزارهای زیر برای خودکارسازی بیشتر فرآیند استفاده کنید.
Ubersuggest
اگر در حال اجرای ممیزی محتوا برای بهبود سئوی خود هستید، Ubersuggest ضروری است. اجرای ممیزی سایت آسان است. فقط URL خود را وارد کنید، روی «جستجو» کلیک کنید و روی «ممیزی سایت» در سمت چپ کلیک کنید. به این به عنوان یک نگاه کلی سریع و رایگان به نحوه عملکرد وب سایت خود فکر کنید.
همچنین یک عکس فوری از اینکه کدام مسائل سئو در سایت شما شایع است و چقدر مهم هستند دریافت خواهید کرد.
تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
آیا می خواهید عملکرد صفحات خود را با هم مقایسه کنید؟ سپس از Google Analytics برای یافتن داده های ترافیکی هر صفحه استفاده کنید.
توجه داشته باشید: توجه داشته باشید که Google در تاریخ 1 ژوئیه 2023، Universal Analytics را به نفع Google Analytics 4 غروب میکند. اگر قبلاً این کار را نکردهاید، باید قبل از تکمیل ممیزی محتوای خود به GA4 بروید. هرچه سریعتر جابجا شوید، داده های تاریخی بیشتری خواهید داشت و استفاده مجدد از ممیزی محتوای خود در آینده آسان تر خواهد بود.
چکرهای لینک شکسته
همانطور که محتوای خود را تجزیه و تحلیل می کنید، می خواهید پیوندهای شکسته را پیدا کرده و آنها را تعمیر کنید. یکپارچگی، Ahrefs و Dead Link Checker میتوانند به شما کمک کنند.
موجودی محتوا
میتوانید هر پیوند محتوای مرتبط با وبسایت خود را بهصورت دستی بکشید، اما این ممکن است خیلی طول بکشد و ممکن است خطر نادیده گرفتن برخی چیزها را داشته باشید. در عوض، ممکن است بخواهید ابزار موجودی محتوا مانند Screaming Frog یا DynoMapper را امتحان کنید.
مراحل حسابرسی محتوای وب سایت
ممکن است به نظر برسد که کار زیادی برای ایجاد یک حسابرسی محتوا وجود دارد. اما وقتی آن را به مراحل قابل مدیریت تقسیم کنید، آسان است.
شماره 1: فهرستی از دارایی های محتوای خود ایجاد کنید
اولین مرحله ممیزی محتوای وب سایت، تهیه فهرست دارایی های شما است. دیدن همه آنها در یک مکان، تجزیه و تحلیل عملکرد محتوا، برجسته کردن مناطق برای بهبود، و به روز رسانی روشمند هر دارایی را بسیار آسان تر می کند.
Screaming Frog’s SEO Spider Tool بهترین راه برای استخراج دارایی های محتوا از سایت شما است. اگر سایت شما کمتر از 500 صفحه داشته باشد، استفاده از آن رایگان است. اما می توانید از هر یک از استخراج کننده های محتوای دیگر که در بالا ذکر کردم نیز استفاده کنید.
از هر ابزاری که استفاده می کنید، داده های خود را به یک صفحه گسترده صادر کنید و مطمئن شوید که نقاط داده مرتبط (تعداد کلمات، توضیحات متا، کلمه کلیدی هدف، تعداد تصاویر و غیره) گنجانده شده است. همچنین ممکن است بخواهید داده های ترافیکی را از Google Analytics به هر صفحه اضافه کنید تا بتوانید عملکرد محتوا را در کنار معیارهای فنی SEO تجزیه و تحلیل کنید.
قالب های حسابرسی محتوا
همانطور که در بالا توضیح دادم، شما می خواهید یک صفحه گسترده ممیزی محتوا بسازید تا بتوانید تمام داده ها را در یک مکان نگه دارید. می توانید یکی از ابتدا بسازید، یکی از الگوهای زیر را دانلود کنید، یا از آنها به عنوان نقطه راه اندازی استفاده کنید و صفحه گسترده خود را سفارشی کنید.
اهدافی را که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم را در نظر داشته باشید. تعداد زیادی آمار یا نقاط داده وجود دارد که می توانید در کنار هر محتوا جمع آوری کنید. با این حال، برخی از داده ها بیشتر از سایرین به شما مرتبط هستند.
اگر از این ممیزی برای بهبود تعامل بازاریابی محتوای خود استفاده میکنید، میخواهید اطلاعات مربوط به کلیکها، مشارکت رسانههای اجتماعی، نظرات و غیره را بررسی کنید.
اگر هدف شما با سئو مرتبط است، میتوانید هشدارها و توصیههایی را که از Ubersuggest جمعآوری میکنید، اضافه کنید.
شماره 2: فهرستی از مشکلات محتوا برای شناسایی ایجاد کنید
اکنون همه دارایی های محتوای خود را در یک مکان دارید. وقت آن است که آنها را تجزیه و تحلیل کنیم. هر قسمت از محتوا را یکی یکی مرور کنید تا ببینید عملکرد آن چگونه است، آیا ابردادهای از دست رفته است یا راههای واضحی برای بهبود آن وجود دارد.
در اینجا چند چیز وجود دارد که باید به طور خاص به دنبال آنها باشید:
- محتوای تکراری: موتورهای جستجو محتوای تازه را در اولویت قرار می دهند. اگر محتوای تکراری زیادی در صفحات یا پستهای مختلف دارید، میخواهید آن صفحات را حذف یا بازنویسی کنید.
- مطالب قدیمی: مردم تمایلی به خواندن محتوای قدیمی ندارند و موتورهای جستجو نیز از آن غافل هستند. هر جا ممکن است آن را به روز کنید.
- شکاف های محتوا: چه چیزی در محتوای شما کم است؟ آیا موضوعاتی وجود دارد که هنوز به آنها نپرداخته اید؟ بازارهای هدفی که با آنها صحبت نکرده اید؟ اینکه بتوانید همه چیز را به یکباره نگاه کنید می تواند به شما کمک کند شکاف ها را پیدا کنید و آنها را پر کنید.
- کلمه کلیدی هدف: آیا دارایی محتوا کلمه کلیدی خاصی را هدف قرار می دهد و آن را در کپی گنجانده است؟
- فراداده: آیا توضیحات فراداده برای همه صفحات نوشته اید؟ این صفحهگسترده به شما کمک میکند ببینید کدامها باید نوشته شوند و کدامها تکراری هستند و باید بهروزرسانی شوند.
- داده های تصویری: آیا هر تصویر دارای عنوان توصیفی و تگ alt است؟ این اطمینان حاصل می کند که تصاویر شما از نظر SEO بهینه شده و در دسترس هستند.
- تعداد کلمه: آیا صفحات و پست های شما کلمات کافی برای بهینه سازی سئو دارند؟ یا خیلی کوتاه هستند؟ تعداد کلمات را بررسی کنید تا ببینید آیا صفحات باید به روز شوند یا ویرایش شوند.
با ایجاد یادداشتی در کنار هر دارایی درباره دلیل نیاز به بهبود، همه چیز را پیگیری کنید. همچنین میتوانید صفحهگسترده خود را بر اساس نوع بهینهسازی مورد نیاز رنگبندی کنید، اما اگر یک دارایی دارای چندین مشکل باشد، این موضوع میتواند به سرعت پیچیده شود.
شماره 3: به مشکلات محتوا رسیدگی کنید
شما نمی توانید همه کارها را به یکباره انجام دهید، بنابراین اکنون زمان آن است که مسائل محتوایی خود را اولویت بندی کنید. یک استراتژی این است که بر روی هر یک از دارایی ها به صورت عددی کار کنید، از آنهایی که در بالای صفحه گسترده هستند شروع کنید. مورد دیگر این است که هر موضوع بهینه سازی را با هم گروه بندی کنید و به صورت انبوه به آنها رسیدگی کنید. به عنوان مثال، می توانید متا داده ها را در هر صفحه به روز کنید، سپس به رفع مشکلات تصویر و غیره بروید.
از طرف دیگر، از Ubersuggest برای اولویت بندی مسائل محتوا برای شما استفاده کنید. هنگامی که در Ubersuggest یک ممیزی SEO را اجرا می کنید، توصیه هایی را بر اساس سختی یک موضوع و تأثیر سئو دریافت خواهید کرد.
تمرکز روی کارهایی با تاثیر سئوی بالا و سختی کم، یک سری برد سریع به شما می دهد. اما اگر چندان اعتماد به نفس ندارید، میتوانید همه کارهای آسان را نیز در اولویت قرار دهید.
ممیزی محتوا زمانی بهترین نتیجه را دارد که چندین نفر با آن مقابله کنند، بنابراین از درخواست کمک و تقسیم کار نترسید. شاید بتوانید در حالی که یکی از همکاران به شکاف های محتوایی که ممیزی شما برجسته کرده است، به مشکلات موجود در صفحه رسیدگی کنید.
سوالات متداول
ممیزی محتوا فرآیند ایجاد فهرستی از صفحات وب سایت شما و تجزیه و تحلیل عملکرد آنها است.
ممیزی محتوا به شما کمک می کند تا شکاف ها، مشکلات و زمینه های بهبود در وب سایت خود را شناسایی کنید. محتوای خوب به شما کمک می کند در گوگل رتبه بهتری داشته باشید و می تواند ترافیک، تبدیل و درآمد بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد.
برای اجرای ممیزی محتوا می توانید از ابزارهایی مانند Ubersuggest، SEMrush و Ahrefs استفاده کنید.
شما باید محتوای خود را با تهیه لیستی از تمام دارایی های محتوای خود شروع کنید. شما می توانید این کار را با کشیدن گزارش از طریق ابزارهایی مانند Screaming Frog و سپس تجزیه و تحلیل نتایج در یک صفحه گسترده انجام دهید.
نتیجه
ممیزی محتوا ممکن است در نگاه اول بسیار دشوار باشد. اما اجازه نده که شما را متوقف کند.
شروع ممیزی محتوای وب سایت یکی از بهترین گام هایی است که می توانید برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوای خود بردارید. جمعآوری همه داراییهای شما در یک مکان باعث میشود تا ببینید چه چیزی نیاز به بهبود دارد و کدام داراییها از دست رفتهاند. همچنین اولویت بندی و رفع مشکلات را آسان تر می کند.
هنگامی که یک بار ممیزی محتوا را اجرا کردید، مدیریت دارایی های خود در آینده به یک نسیم تبدیل می شود. هیچ مشکلی نخواهید داشت که تلاش های بازاریابی محتوای خود را به سطح بالاتری ببرید.
ممیزی محتوای شما چه مسائلی را شناسایی کرده است؟
ببینید آژانس من چگونه میتواند رانندگی کند عظیم میزان ترافیک وب سایت شما
- سئو – حجم عظیمی از ترافیک SEO را باز کنید. نتایج واقعی را ببینید.
- بازاریابی محتوا – تیم ما محتوای حماسی ایجاد می کند که به اشتراک گذاشته می شود، لینک ها را دریافت می کند و ترافیک را جذب می کند.
- رسانه پولی – استراتژی های پولی موثر با بازگشت سرمایه روشن.
یک تماس رزرو کنید