فقط به این دلیل که کاری همیشه به روش خاصی انجام شده است، به این معنی نیست که بهترین راه است. این ذهنیت چیزی است که منجر به نزدیک بینی بازاریابی می شود.
به عنوان افراد، ما می دانیم که خواسته ها و نیازهایمان با رشدمان تغییر می کند. اما اغلب برای برندها دشوار است که از مشتریان خود همان انتظار را داشته باشند.
گذشته آینده را دیکته نمی کند. با این حال، می تواند به اطلاع رسانی آن کمک کند.
یکی دیگر از دلایل رایج عدم هماهنگی با تغییرات در بازار است.
Old Spice نمونه خوبی از شرکتی است که توانسته از نزدیک بینی بازاریابی جلوگیری کند.
منبع
با در نظر گرفتن این موضوع، داده های خود را مرور کنید، برای به دست آوردن بینش وقت بگذارید و سپس راه هایی برای بهبود عملکرد خود بیابید.
نمونه های نزدیک بینی بازاریابی
1. BlockBuster
با ذهنی باز و انعطاف پذیر، در موقعیت بهتری برای جلوگیری از نزدیک بینی بازاریابی خواهید بود.
3. در هوش رقابتی سرمایه گذاری کنید.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که سقوط Blockbuster به دلیل نزدیک بینی بازاریابی بود. این شرکت آنقدر بر مدل کسب و کار موجود خود متمرکز بود که نتوانست خود را با بازار در حال تغییر وفق دهد.
به عنوان مثال، سال 2020 را در نظر بگیرید – زمانی که بیماری همه گیر در ماه مارس شروع شد، برندها مجبور شدند استراتژی های بازاریابی خود و در برخی موارد، کل مدل های تجاری خود را تغییر دهند.
چند ماه می تواند دنیایی از تفاوت در رفتار مصرف کننده ایجاد کند.
چند سال پیش، رنگ مورد علاقه من قرمز بود، به طور منظم غذای بیرونی می خوردم و تنها گیاهانی که از آنها مراقبت می کردم، گیاهان مصنوعی بودند. امروز، 90 درصد از وعدههای غذاییام را میپزم، من یک مادر جدید (و موفق) گیاهی هستم، و پرتقال حال و هوای من را بیشتر کرده است.
یکی از بزرگترین خطراتی که می تواند یک کسب و کار را از دستیابی به اهداف خود باز دارد، نزدیک بینی بازاریابی است.
موضوع مسئولیت اجتماعی را در نظر بگیرید. ده سال پیش، این یک نگرانی عمده برای مصرف کنندگان روزمره نبود.
اغلب منجر به تصمیم گیری کسب و کارها می شود که به نفع مشتریانشان نیست یا تغییرات بازار را در نظر نمی گیرند.
مهمترین علل نزدیک بینی بازاریابی
قطع ارتباط بین کسب و کار و مشتریان آن
زمانی که این شرکت برای اولین بار تأسیس شد، محصولات خود را منحصراً برای مردان عرضه می کرد. اما با تغییر بازار، Old Spice متوجه شد که فرصتی برای دستیابی به مخاطبان گستردهتری وجود دارد.
برای بیرون آمدن از آن، مهم است که محیطی ایجاد کنید که در آن تیمهای شما برای نوآوری الهام بگیرند.
همچنین می توانید به چشم انداز آنلاین و نحوه مصرف محتوا توسط کاربران نگاه کنید. جایی که وبلاگ نویسی 10 سال پیش بود، اکنون پادکست است.
با محبوبیت بیشتر سرویس های پخش مانند Netflix و Hulu، Blockbuster از پذیرش آنها خودداری کرد. در عوض، آنها به فروشگاه های آجر و ملات و اجاره دی وی دی خود چسبیدند، که در نهایت منسوخ شد.
2. کداک
سایتهایی مانند Crayon، SEMrush و Kompyte ابزارهای خوبی هستند که به شما کمک میکنند تا از این هوش در بینشهای عملی برای پیشبرد شرکت خود استفاده کنید.
4. استراتژی بازاریابی خود را بهینه کنید.
اما در سال 2009، این شرکت اعلام ورشکستگی کرد. چه چیزی اشتباه پیش رفت؟
شایع ترین علت عدم درک آنچه مشتریان واقعاً می خواهند است. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که کسب و کارها بیش از حد روی محصولات و خدمات خود تمرکز کنند و به اندازه کافی بر آنچه که مشتریان واقعاً به دنبال آن هستند تمرکز نکنند.
همه اینها به این معنی است که نگه داشتن انگشت روی نبض کلیدی برای جلوگیری از یک تجارت نزدیک بینی است.
2. نوآوری را در تیم خود تقویت کنید.
بسیاری از کسبوکارها به دلیل تمرکز بیش از حد بر گذشته، نزدیکبین میشوند.
آنها شروع به تولید محصولات جدید به طور خاص برای زنان کردند و استراتژی بازاریابی خود را تغییر دادند. در نتیجه، Old Spice توانست از سقوطی که بسیاری از شرکتهای دیگر تجربه کردهاند، جلوگیری کند.
هوش رقابتی عبارت است از نظارت و جمعآوری دادههای مربوط به رقبا از طریق ابزارهای قانونی و اخلاقی. این می تواند مانند نظارت بر رسانه های اجتماعی، تنظیم هشدارهای Google برای مارک های خاص و دانلود پیشنهادات برای بررسی استراتژی محتوا باشد.
یکی از راههایی که میتوانید در صدر بازی خود باقی بمانید، همگام شدن با دیگران در صنعتتان است.
در اوایل دهه 2000، Blockbuster پادشاه بلامنازع صنعت اجاره ویدیو بود.
وقتی در رویکرد خود بیش از حد راحت هستید، آن موقع است که در معرض خطر نزدیک بینی بازاریابی قرار می گیرید.
حتی اگر استراتژی بازاریابی شما به خوبی کار می کند، به این معنی نیست که نباید روی بهینه سازی کار کنید. از این گذشته، شرکتهایی مانند BlockBuster موفقیت چشمگیری را شاهد بودند – تا زمانی که این کار را نکردند.
اگر مصرفکنندگان یکسان بمانند، آسانتر میشود – شما فقط باید یک بار تحقیقات بازار انجام دهید، استراتژیهایی را که کارآمد هستند شناسایی کنید و به آنها پایبند باشید. متأسفانه حقیقت پیچیده تر از این است.
نزدیک بینی بازاریابی یک رویکرد کوته بینانه و درونی در بازاریابی است که به جای نیازهای مشتری، بر نیازهای کسب و کار تمرکز دارد.