اقتصاد خالق چیست؟
اقتصاد خالق یک افزوده نسبتاً جدید به صنعت رسانه و سرگرمی است و چیزی است که هر کسی از هر نسلی میتواند بخشی از آن باشد. چه یک هزاره با یک پادکست جنایی واقعی باشید یا یک شیک پوش Gen Z با یک وبلاگ سبک – می توانید در هر زمینه ای که انتخاب کنید بخشی از اقتصاد سازندگان باشید.
برخی از تولیدکنندگان محتوا نیز ممکن است از حضور آنلاین خود به عنوان پلهای به سوی سرمایهگذاریهای پرسودتر استفاده کنند. به عنوان مثال، تابیتا براون یک شخصیت و بازیگر رسانه های اجتماعی است که در TikTok به دلیل ویدیوهای آرامش بخش خود از جمله های تاکیدی و دستور العمل ها مشهور شد.
اما اقتصاد خالق دقیقاً چیست و چرا بازاریابان باید به آن اهمیت دهند؟ در اینجا همه چیزهایی است که بازاریابان باید بدانند:
جدای از فرصتهای مالی (و فرار از خستگی)، رسانههای اجتماعی فضای دیجیتالی را برای تقریباً هر کسی فراهم میکند تا محتوای خود را پست کند، کار خود را تبلیغ کند و یک پایگاه هواداران وفادار ایجاد کند. در اقتصاد سازندگان، میتوانید بدون سرمایهگذاری بر روی تجهیزات گران قیمت یا حمایت استودیوهای بزرگ، خالق باشید.
راه های زیادی برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارد. تاکتیک های محبوب شامل تصاحب رسانه های اجتماعی است که در آن یک اینفلوئنسر حساب رسانه های اجتماعی یک برند را برای یک روز “تسلط” می کند. برخی از برندها مانند Genius میزبان پرسش و پاسخ زنده با تأثیرگذاران یا افراد مشهور در پلتفرم هایی مانند Instagram Live یا Twitter Spaces هستند. علاوه بر این، مشارکت های پولی، قرار دادن محصول، و حمایت های مالی روش های آزمایش شده و واقعی تلقی می شوند.
پلتفرمهای دارای بودجه و برنامههای سازنده محتوا
برای مثال، کایل پرو با ویدیوهایی که طنز خشک او را به نمایش میگذارد در TikTok به شهرت رسید. تمام ویدیوهای او با استفاده از آیفون و میکروفون هدفون اپل از آپارتمانش گرفته شده است. با وجود راه اندازی ساده، پرو بیش از 1 میلیون دنبال کننده در TikTok و 32.5 میلیون لایک دارد.
پلتفرم استریم توییچ برنامه شریک توییچ خود را دارد که سازندگان می توانند از راه های مختلف درآمد کسب کنند. یک راه از طریق اشتراک کانال است. با اشتراکهای کانال، پخشکنندهها زمانی درآمد کسب میکنند که بینندگانشان از طریق گزینههای زیر مشترک شوند: ردیف 1، ردیف 2، ردیف 3 یا پرایم.
همانطور که اشاره کردم، بسیاری از مردم برای کسب درآمد به اقتصاد مبتکر روی آوردند – به خصوص در آغاز همهگیری، زمانی که شرکتها در حال تجربه تعطیلی استخدام و اخراج بودند. بسیاری از پلتفرمهای دیجیتال از طریق بودجه و برنامههای سازنده خود به این اقتصاد کمک میکنند، از جمله:
یوتیوب
اقتصاد خالق یک اقتصاد آنلاین است که از میلیون ها سازنده محتوا مانند تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی، فیلمبرداران، وبلاگ نویسان و سایر خلاقان دیجیتال تشکیل شده است. اقتصاد سازندگان همچنین شامل نرمافزار و ابزارهایی است که برای کمک به رشد این سازندگان و کسب سود از محتوایشان طراحی شدهاند.
از زمان به دست آوردن میلیونها فالوور در برنامه، Afualo برای تبلیغ فیلمهایی مانند “شهر گمشده” با بازی ساندرا بولاک وچنینگ تاتوم مورد استفاده قرار گرفته است.
اقتصاد خالق چیست؟
منبع تصویر
بیت ها یکی دیگر از ویژگی های این برنامه است که به بینندگان امکان می دهد کالاهای مجازی را برای “تشویق” پخش کننده ها خریداری کنند. پخشکنندهها درصدی از درآمدی که Twitch از این خریدها دریافت میکند، دریافت میکنند. و در نهایت، استریم های Twitch می توانند از طریق درآمد تبلیغاتی از تبلیغات اجرا شده در طول پخش خود درآمد کسب کنند.
پلتفرمهای دارای بودجه و برنامههای سازنده محتوا
اقتصاد خالق این است که اینفلوئنسرها و خلاقان چگونه با ایجاد محتوای منحصر به فرد خود و جذب مخاطبان خاص خود درآمد کسب می کنند. با این حال، این همچنین یک راه عالی برای برندها برای ایجاد آگاهی و مرتبط ماندن در یک چشم انداز رسانه ای در حال تغییر است. اکنون که در مورد این اقتصاد رو به رشد می دانید، می توانید راه های جدید و نوآورانه ای برای گنجاندن آن در استراتژی بازاریابی خود بیابید.
شهرت او در شبکه های اجتماعی باعث شد تا در برنامه های تلویزیونی محبوبی مانند “The Chi” از شوتایم انتخاب شود. براون همچنین نمایش خود را با نام “همه عشق” در پلتفرم دیجیتال الن دی جنرس در الن تیوب و همچنین یک کتاب آشپزی پرفروش و همکاری مداوم با Target دارد.
برندها چگونه باید از اقتصاد خالق استفاده کنند
در مورد آن فکر کنید – اگر حمام رتبه بندی حساب TikTok در اطراف شهر نیویورک می تواند ویروسی شود، در واقع هیچ محدودیتی برای آنچه در کسب و کار تولید محتوا ممکن است وجود ندارد.
نقش رسانه های اجتماعی در اقتصاد خالق
سایر فرصت های پولی عبارتند از:
- محتوای مارک دار
- برای سازندگان خرید کنید تا مستقیماً به دنبال کنندگان خود بفروشند
- تبلیغات ویدیویی در جریان
- برنامه های وابسته
TikTok
خرده فروش آنلاین مد شین نیز با Afualo برای تبلیغ مجموعه SheinX این شرکت همکاری کرده است.
اقتصاد خالق در طول شروع همهگیری کووید-19 رشد قابل توجهی داشت. در این مدت، بسیاری از مردم به دلیل کاهش بودجه و اخراج، خود را در خانه کار می کنند یا به دنبال جریان های درآمدی جدید می گردند. این باعث شد افراد بیشتری زمان یا انگیزه بیشتری برای ایجاد محتوا در پلتفرم هایی مانند TikTok، Twitch و YouTube داشته باشند.
در واقع، TikTok شاهد افزایش قابل توجهی در کاربران در اوج همهگیری بود که مستقیماً به رونق اقتصاد تولید محتوا کمک کرد. طبق آمار Statista، TikTok پس از شیوع بیماری همه گیر در ایالات متحده در سال 2020، رشد 180 درصدی را در میان کاربران 15 تا 25 ساله تجربه کرد.
برنامه Creator Next TikTok شامل صندوق 200 میلیون دلاری سازنده، فرصتهای انعام و هدیه، و بازار سازندگان برای ارتباط سازندگان با برندها است. صندوق سازندگان برای بسیاری از سازندگان، از جمله آنهایی که فقط 10000 دنبال کننده دارند، قابل دسترسی است – تا زمانی که حداقل 100،000 بازدید از ویدیو در 30 روز داشته باشند.
تکان دادن
برندها باید با تأثیرگذاران وفادار در رسانه های اجتماعی تماس بگیرند تا در مورد محصولات یا خدمات خود اطلاعاتی را منتشر کنند. یک نمونه عالی از اینفلوئنسر مارکتینگ، کار شخصیت TikTok درو آفوالو است. Afualo در TikTok به دلیل ایجاد ویدیوهایی که زن ستیزان را مسخره می کند و زنان را نشاط می بخشد مشهور است.