جوامع آنلاین گروههای اینترنتی هستند که در آن افراد دارای علایق مشترک با یکدیگر تعامل میکنند، بحث میکنند و روابط برقرار میکنند.
طبق گزارش HubSpot’s State of Consumer Trends، 24 درصد از کاربران رسانه های اجتماعی در سه ماه گذشته به طور فعال در یک جامعه آنلاین شرکت کرده اند.
این پست به بررسی این موضوع میپردازد که چرا مصرفکنندگان به جوامع آنلاین میپیوندند، مزایایی که از شرکت در آنها به دست میآورند، و این برای بازاریابان چه معنایی دارد.
چرا مصرف کنندگان در جوامع آنلاین شرکت می کنند؟
گزارش گرایش های مصرف کننده وبلاگ HubSpot بیش از 1000 مصرف کننده را مورد بررسی قرار داد و از آنها پرسید که چرا به جوامع آنلاین می پیوندند. مهمترین دلایل سرگرمی، به اشتراک گذاشتن علایق مشابه خود با دیگران و ارتباط ماندن با جوامع خود بود.
جوامع آنلاین به ویژه برای ژنرال Z که برای اتصال لحظه ای ارزش قائل است، تأثیرگذار هستند. در سه ماه گذشته، 22 درصد از Gen Z به یک جامعه آنلاین پیوسته اند، و 36 درصد از Gen Z به طور فعال در یک جامعه آنلاین (بالاتر از هر نسل دیگری) شرکت کرده اند.
کریستینا گارنت، مدیر ارشد بازاریابی، انجمن و حمایت آفلاین، میگوید جذابیت جوامع آنلاین این است که اصطکاک موجود در جوامع حضوری را از بین میبرند، زیرا مردم در سراسر جهان میتوانند بدون نیاز به سفر به مکانهای مختلف با دیگران ارتباط برقرار کنند.
او میگوید که با ظهور گوشیهای هوشمند، جوامع آنلاین به جوامع «در جیب شما» یا «لپتاپ خود را روشن کنید» تبدیل میشوند که تنها چیزی که برای احساس ارتباط با دیگران نیاز دارید اتصال به اینترنت است. دسترسی می تواند به سادگی ضربه زدن بر روی یک برنامه روی تلفن یا کلیک کردن بر روی یک وب سایت نشانک شده به جای سفر به جاهای دیگر باشد، بنابراین جذابیت افزایش می یابد.
گزارش HubSpot همچنین از مصرفکنندگان مهمترین مزایایی را که از شرکت در انجمنهای آنلاین دریافت میکنند پرسیده است و آنها میگویند یادگیری چیزهای جدید، به دست آوردن ایدهها و الهامهای جدید و توانایی ملاقات و تعامل با دیگران با علایق مشابه.
منبع تصویر
گارنت می افزاید: «توانایی برقراری ارتباط بدون مسافرت یا بدون احساس ارتباط اجباری به این معناست که نه تنها مردم در سراسر جهان می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، بلکه افرادی که درون گراتر هستند می توانند در روش هایی که راحت ترین آنها هستند مشارکت کنند. احساس اجبار برای رفتن به رویدادها و صحبت های کوچک برای اینکه احساس کنید عضو هستید.
نکاتی برای بازاریابان
دو نوع انجمن وجود دارد که مصرفکنندگان میتوانند به آن ملحق شوند: انجمنهای ساختهشده توسط کاربر، که در آن یک مصرفکننده جامعهای را حول یک علاقه ایجاد میکند یا به آن میپیوندد، مانند هیئت مدیره Reddit یا subreddit، یا جامعهای که توسط یک برند یا کسبوکار ساخته شده است، مانند یک سرور Discord مارک دار یا گروه فیس بوک.
حتی اگر کسبوکارها فقط میتوانند مالک یک نوع جامعه باشند، شما میتوانید از هر دو برای درک علاقهمندیها و علاقههای مخاطبانتان، آنچه در مورد آن صحبت میکنند و حتی نحوه صحبت آنها درباره کسبوکارتان استفاده کنید.
برای مثال، میتوانید از گوش دادن اجتماعی استفاده کنید تا ببینید مصرفکنندگان چگونه درباره محصول جدیدی که شما راهاندازی کردهاید صحبت میکنند، یا میتوانید از مشتریان سؤالی بپرسید و یک نظرسنجی تعاملی در برگه انجمن YouTube خود ایجاد کنید.
صرف نظر از این، جوامع آنلاین به کسبوکارها اجازه میدهند تا با مشتریان تعامل داشته باشند، مکالمه داشته باشند و روابط جذابی ایجاد کنند که باعث ایجاد ارتباط میشود – یک ستون مهم وفاداری مشتری.