

انتشار: آبان 18، 1401
بروزرسانی: 03 تیر 1404
بروزرسانی: 03 تیر 1404
چه چیزی میخواهید بدانید
مدیریت برنامه مستلزم حفظ یک برنامه استراتژیک و برنامه ریزی چندین پروژه مختلف است. این پروژه ها به صورت پشت سر هم کار می کنند تا به سازمان کمک کنند تا به اهداف خود دست یابد. با در نظر گرفتن این موضوع، یک مدیر برنامه همیشه باید "تصویر بزرگ" را در هر موقعیتی در نظر بگیرد. علاوه بر وظایفی که قبلاً ذکر کردم، مدیریت برنامه ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:
- اطلاع رسانی و مشاوره به ذینفعان
- منتورینگ مدیران پروژه
- تضمین موفقیت هر طرح پروژه و قابل تحویل آن
مسئولیت های یک مدیر پروژه می تواند شامل موارد زیر باشد:
- حصول اطمینان از اجرای روان، در حد بودجه و به موقع پروژه.
- برنامه ریزی و ایمن سازی منابع پروژه، مانند اعضای تیم، بودجه و ابزار
- حفظ روحیه تیم و رفع هرگونه کاستی برای اطمینان از کیفیت
مدیریت برنامه در مقابل مدیریت پروژه چیست؟
برای درک بهتر نحوه عملکرد مدیریت پروژه، ابتدا باید بدانید چه چیزی به عنوان یک پروژه واجد شرایط است. در حالی که هیچ تعریف مشخصی از پروژه در رابطه با مدیریت پروژه وجود ندارد، PMI می گوید که پروژه ها اساسا "تلاش های موقتی برای ایجاد ارزش از طریق محصولات، خدمات و فرآیندهای منحصر به فرد هستند." یک مدیر پروژه ممکن است بر ساخت نرم افزار جدید، اجرای تلاش های امدادی پس از یک فاجعه، حفظ بزرگراه های عمومی و غیره نظارت کند.
پروژه ها و برنامه ها برای پیشبرد اهداف سازمان مورد نیاز است. و در پشت هر پروژه یا برنامه، مدیری وجود دارد که با پشتکار تلاش می کند تا مطمئن شود همه چیز به طور موثر اجرا می شود. اما تفاوت بین مدیریت برنامه و مدیریت پروژه چیست؟ مدیران پروژه و مدیران برنامه چه می کنند؟

بنابراین اکنون می دانید که پروژه چیست، اما مدیر پروژه چه کاری انجام می دهد؟ طبق گزارش 2020 Wellingtone - کمی از همه چیز. این گزارش می گوید 6 فعالیت برتر انجام شده توسط یک مدیر پروژه عبارتند از:
- گزارش وضعیت
- حفظ لیست های نمونه کارها
- حفظ متدولوژی و الگوهای برنامه ریزی پروژه
- تسهیل فرآیندهای تصویب پروژه
- ارائه تخصص مدیریت پروژه
- تسهیل دروس آموخته شده