یک مدیر برنامه تضمین می کند که گروهی از پروژه ها به طور موثر انجام می شوند و اهداف سازمان را دنبال می کنند. این گروه از پروژه ها به عنوان یک برنامه نامیده می شوند. در مقابل، یک مدیر پروژه به جای یک گروه از تلاش ها، یک پروژه فردی را رهبری می کند.
چه چیزی میخواهید بدانید
مدیریت برنامه مستلزم حفظ یک برنامه استراتژیک و برنامه ریزی چندین پروژه مختلف است. این پروژه ها به صورت پشت سر هم کار می کنند تا به سازمان کمک کنند تا به اهداف خود دست یابد. با در نظر گرفتن این موضوع، یک مدیر برنامه همیشه باید “تصویر بزرگ” را در هر موقعیتی در نظر بگیرد. علاوه بر وظایفی که قبلاً ذکر کردم، مدیریت برنامه ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:
- اطلاع رسانی و مشاوره به ذینفعان
- منتورینگ مدیران پروژه
- تضمین موفقیت هر طرح پروژه و قابل تحویل آن
برای درک بهتر نحوه عملکرد مدیریت پروژه، ابتدا باید بدانید چه چیزی به عنوان یک پروژه واجد شرایط است. در حالی که هیچ تعریف مشخصی از پروژه در رابطه با مدیریت پروژه وجود ندارد، PMI می گوید که پروژه ها اساسا “تلاش های موقتی برای ایجاد ارزش از طریق محصولات، خدمات و فرآیندهای منحصر به فرد هستند.” یک مدیر پروژه ممکن است بر ساخت نرم افزار جدید، اجرای تلاش های امدادی پس از یک فاجعه، حفظ بزرگراه های عمومی و غیره نظارت کند.
زیپیا همچنین میگوید که اکثر مدیران برنامه (65 درصد) در بخش دولتی کار میکنند – اما مدیران برنامه میتوانند در بخشهای دیگر مانند دولتی، آموزش و پرورش و خصوصی حضور داشته باشند.
مدیر برنامه در مقابل مدیر پروژه
تفاوت بین مدیریت برنامه و پروژه
مدیر برنامه در مقابل مدیر پروژه
وظایف مدیر برنامه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- کار با مدیران پروژه برای برنامه ریزی زمان بندی، پروژه ها و اهداف
- نظارت بر ارتباطات بین تیم ها و پروژه های مختلف
- کار با مدیریت اجرایی برای ایده پردازی استراتژی های جدید و اجرای اهداف
مسئولیت های یک مدیر پروژه می تواند شامل موارد زیر باشد:
- حصول اطمینان از اجرای روان، در حد بودجه و به موقع پروژه.
- برنامه ریزی و ایمن سازی منابع پروژه، مانند اعضای تیم، بودجه و ابزار
- حفظ روحیه تیم و رفع هرگونه کاستی برای اطمینان از کیفیت