زیپیا همچنین میگوید که اکثر مدیران برنامه (65 درصد) در بخش دولتی کار میکنند – اما مدیران برنامه میتوانند در بخشهای دیگر مانند دولتی، آموزش و پرورش و خصوصی حضور داشته باشند.
یک مدیر برنامه تضمین می کند که گروهی از پروژه ها به طور موثر انجام می شوند و اهداف سازمان را دنبال می کنند. این گروه از پروژه ها به عنوان یک برنامه نامیده می شوند. در مقابل، یک مدیر پروژه به جای یک گروه از تلاش ها، یک پروژه فردی را رهبری می کند.
مدیر برنامه در مقابل مدیر پروژه
در حالی که مدیریت برنامه به معنای تفکر در مورد چگونگی اتصال تمام قطعات متحرک یک هدف است، مدیریت پروژه به معنای تمرکز بر یکی از آن قطعات متحرک منحصر به فرد است. موسسه مدیریت پروژه مدیریت پروژه را اینگونه تعریف می کند: “استفاده از دانش، مهارت ها، ابزارها و تکنیک های خاص برای ارائه چیزی با ارزش به مردم”.
یکی دیگر از وظایف رایج مرتبط با مدیریت برنامه، مدیریت بودجه است. اغلب، مدیران برنامه باید اطمینان حاصل کنند که بودجه به طور مناسب در پروژه های فعلی و آینده تخصیص داده شده است. انجام این کار به مدیران پروژه اجازه می دهد تا به جای رقابت برای تامین مالی، روی وظایف خود تمرکز کنند. با وجود تمام مسئولیتهای مرتبط با مدیریت برنامه، جای تعجب نیست که مدیران برنامه با رشد شرکت ضروریتر میشوند. طبق گفته Zippia، اکثر مدیران برنامه (55%) در شرکتهایی با بیش از 10000 کارمند کار میکنند.
مدیر برنامه در مقابل مدیر پروژه
بنابراین اکنون می دانید که پروژه چیست، اما مدیر پروژه چه کاری انجام می دهد؟ طبق گزارش 2020 Wellingtone – کمی از همه چیز. این گزارش می گوید 6 فعالیت برتر انجام شده توسط یک مدیر پروژه عبارتند از:
- گزارش وضعیت
- حفظ لیست های نمونه کارها
- حفظ متدولوژی و الگوهای برنامه ریزی پروژه
- تسهیل فرآیندهای تصویب پروژه
- ارائه تخصص مدیریت پروژه
- تسهیل دروس آموخته شده
تفاوت بین مدیریت برنامه و مدیریت پروژه
مدیریت برنامه در مقابل مدیریت پروژه چیست؟
وظایف مدیر برنامه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- کار با مدیران پروژه برای برنامه ریزی زمان بندی، پروژه ها و اهداف
- نظارت بر ارتباطات بین تیم ها و پروژه های مختلف
- کار با مدیریت اجرایی برای ایده پردازی استراتژی های جدید و اجرای اهداف
مسئولیت های یک مدیر پروژه می تواند شامل موارد زیر باشد:
- حصول اطمینان از اجرای روان، در حد بودجه و به موقع پروژه.
- برنامه ریزی و ایمن سازی منابع پروژه، مانند اعضای تیم، بودجه و ابزار
- حفظ روحیه تیم و رفع هرگونه کاستی برای اطمینان از کیفیت
مدیریت برنامه در مقابل مدیریت پروژه چیست؟
مدیریت برنامه مستلزم حفظ یک برنامه استراتژیک و برنامه ریزی چندین پروژه مختلف است. این پروژه ها به صورت پشت سر هم کار می کنند تا به سازمان کمک کنند تا به اهداف خود دست یابد. با در نظر گرفتن این موضوع، یک مدیر برنامه همیشه باید “تصویر بزرگ” را در هر موقعیتی در نظر بگیرد. علاوه بر وظایفی که قبلاً ذکر کردم، مدیریت برنامه ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:
- اطلاع رسانی و مشاوره به ذینفعان
- منتورینگ مدیران پروژه
- تضمین موفقیت هر طرح پروژه و قابل تحویل آن
پروژه ها و برنامه ها برای پیشبرد اهداف سازمان مورد نیاز است. و در پشت هر پروژه یا برنامه، مدیری وجود دارد که با پشتکار تلاش می کند تا مطمئن شود همه چیز به طور موثر اجرا می شود. اما تفاوت بین مدیریت برنامه و مدیریت پروژه چیست؟ مدیران پروژه و مدیران برنامه چه می کنند؟

تفاوت بین مدیریت برنامه و پروژه