چگونه کسب و کارها از گیمیفیکیشن برای بهبود بازاریابی خود استفاده می کنند؟


شما برنده می شوید!

این یک عبارت کوتاه و ساده است، اما یک عبارت قدرتمند – و مبنایی برای گیمیفیکیشن در بازاریابی است.

با گنجاندن عناصر بازی در تلاش‌های بازاریابی مانند آگاهی از برند، برنامه‌های پاداش یا تبلیغات محصول جدید، کسب‌وکارها می‌توانند کمپین‌های اساسی را به تلاش‌های ارتباطی تبدیل کنند که باعث می‌شود مشتریان برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند.

دانلود رایگان: 30 نکته، ترفند و ایده برای نسل پیشرو

چالش؟ در حالی که یافتن شواهد حکایتی مبنی بر اینکه گیمیفیکیشن باعث بهتر شدن تلاش‌های بازاریابی می‌شود، آسان است، یافتن راهنمای گیمیفیکیشن که به بازاریابان کمک می‌کند تا این رویکرد را برای آنها کارآمدتر کنند، دشوارتر است. در این بخش، شما را با اصول گیمیفیکیشن، استراتژی‌های رایج، و مثال‌های واقعی آشنا می‌کنیم تا به کمپین شما کمک کنیم رهبری را به دست بیاورند.

به زبان ساده، این فرآیند تبدیل هر فرآیند به یک بازی است. برای تیم های بازاریابی، این می تواند تبدیل بازاریابی ورودی شما به یک بازی برای دستیابی به یک نتیجه خاص باشد. مخاطبان شما (مشتریان، سرنخ‌ها، طرفداران، دنبال‌کنندگان، خوانندگان، هر کسی) در بازی‌ای شرکت می‌کنند که شانس بردن چیزی را ارائه می‌دهد و در ازای آن، شما افزایش بازاریابی را دریافت می‌کنید.

شبیه زمانی است که ما میزبان یک وبینار هستیم و می گوییم هرکسی که هشتگ وبینار را بیشتر توییت می کند، یک بلیت رایگان برای کنفرانس بازاریابی بعدی ما دریافت می کند — این به روحیه رقابتی و انگیزه افراد برای برنده شدن ضربه می زند و محتوای ما را در توییتر بیشتر در معرض دید قرار می دهد. باز هم، یک سناریوی برد-برد، و سناریویی که خلاقانه تر از این است که فقط از کسی بپرسید: “هی، می توانی این لینک را توییت کنی؟”

برخی از استراتژی های رایج بازی سازی برای تیم های بازاریابی عبارتند از:

بازی های وب سایت

بازی های وب سایت اشکال مختلفی دارند. آنها می‌توانند صفحات ساده و «چرخ چرخ» باشند که وقتی مشتریان روی محصولات کلیک می‌کنند یا به سایت شما می‌رسند، ظاهر می‌شوند، یا ممکن است کارت‌های خراش مجازی باشند که به خریداران اجازه می‌دهند برای محصولات مورد علاقه‌شان تخفیف بگیرند.

صرف نظر از نوع، کلید کارکرد بازی های وب سایت ساده و نسبتاً محجوب نگه داشتن آنهاست. بازی را برای کاربران آسان کنید، همیشه به آنها اجازه دهید چیزی برنده شوند و اگر علاقه ای به بازی ندارند، به آنها اجازه دهید به سرعت بازی ها را تعطیل کنند.

برنامه های وفاداری

برنامه های وفاداری نیز یک راه عالی برای بازی سازی تجربه مشتری هستند. با ارائه امتیاز، ستاره یا ارز دیگر به مشتریان پس از خرید و گره زدن این ارزها به تخفیف یا پیشنهادات ویژه، برندها می توانند مخاطبان هدف خود را بازگردانند.

مترهای تکمیل

راه دیگر برای جلب علاقه مشتری از طریق مترهای تکمیل است. این یک تاکتیک بسیار مفید برای برندهایی است که به دنبال علاقه مند نگه داشتن مشتریان به برنامه های تلفن همراه خود هستند. با دادن هدفی برای دستیابی به کاربران یا سطح دیگری برای کسب درآمد – همراه با مزایای متناسب – شرکت ها می توانند تعامل مداوم را ایجاد کنند.

نشان های مجازی

نشان‌ها یا پاداش‌های مجازی برای اقدامات خاص می‌تواند به بازگشت مشتریان کمک کند و آنها را تشویق کند تا جایزه دیجیتال بعدی را کسب کنند، به‌خصوص اگر به تخفیف یا مزیت دیگری مرتبط باشد.

دانستن اصول یک چیز است – اجرای تلاش‌های گیمیفیکیشن که مستقیماً به کسب و کار شما سود می‌رساند، چیز دیگری است. در اینجا نگاهی به 10 نمونه واقعی برای برند شما می‌اندازیم تا آنها را امتحان کنید.

KFC: بازی موبایل

KFC ژاپن به این نتیجه رسید که بهترین راه برای جلب مشارکت کاربران، استفاده از یک بازی تبلیغاتی موبایلی به نام حمله میگو است. فرض ساده بود: کاربران میگوهای مجازی را که از آسمان کارتونی سقوط می‌کردند کنار زدند و آنها را تشویق کردند که سری جدید میگوهای کتک خورده رستوران را با کوپن‌های جایزه امتحان کنند.

طبق گفته Gamify، شرکت سازنده این بازی، 22 درصد از افرادی که این بازی را بازی کردند، کوپن های خود را بازخرید کردند و شرکت مجبور شد زمان کمپین را برای افزایش تقاضا تنظیم کند.

Under Armour: چیزهای بی اهمیت

Under Armour از طریق برنامه مسابقه “Steph IQ” خود با کاربران درگیر شد، که هر زمان که او اولین پرتاب سه امتیازی خود را در یک بازی فصل معمولی انجام می داد، سوالاتی در مورد پوینت گارد استف کوری می پرسید. این برنامه به سبک حذف راه اندازی شد تا دانش کاربران را از Curry آزمایش کند و در عین حال آنها را با نام تجاری Under Armor نیز درگیر کند.

M&M’s: پازل های دیجیتال

در سال 2010، برند محبوب و لذیذ آب نبات M&M’s طعم چوب شور با روکش شکلاتی را روانه بازار کرد. در حالی که رفتار جدید به خوبی انجام شد، شرکت می خواست تعامل کاربران را افزایش دهد. راه حل؟ یک پازل دیجیتالی که کاربران را موظف می‌کرد تا تصویری از چوب شور را که در یک میدان M&M پنهان شده بود پیدا کنند.

این تلاش نتیجه داد: M&M’s 25000 لایک جدید برای شرکت دید و بازی بیش از 600 بار به اشتراک گذاشته شد.

برنامه Starbucks: Rewards

قهوه می خواهی؟ چرا برای همراهی با آن جوایزی دریافت نمی کنید؟ این ایده پشت برنامه پاداش استارباکس است که به مشتریان این امکان را می دهد که برای هر خریدی که می تواند برای نوشیدنی یا غذا استفاده شود، “ستاره” کسب کنند.

راه حل مبتنی بر ستاره موفقیت چشمگیری داشته است: طبق مجله QSR، برنامه عضویت مبتنی بر برنامه 52٪ از کل فروش فروشگاه های ایالات متحده در سال 2021 را به خود اختصاص داده است.

نایک: رقابت تناسب اندام

NikeFuel یک برنامه تناسب اندام است که با دستگاه های پوشیدنی نایک جفت می شود و کاربران را تشویق می کند تا اهداف و دستاوردهای تناسب اندام خود را به اشتراک بگذارند. این نه تنها به ارتقای شناخت اجتماعی برند کمک می کند، بلکه به نایک کمک می کند تا نام تجاری خود را در زندگی روزمره کاربران ادغام کند.

Duolingo: آموزش بازی سازی شده

اوه اون جغد اگر با این برنامه یادگیری زبان آشنایی دارید، می‌دانید که طلسم جغد این شرکت به طور مرتب ظاهر می‌شود تا به کاربران یادآوری کند که جلسه خود را برای آن روز انجام نداده‌اند.

اما مهمتر از آن، استفاده از مینی گیم ها برای کمک به کاربران برای یادگیری یک زبان جدید است. با چند بازی کوتاه که شامل انتخاب کلمه مناسب برای تکمیل یک جمله، گوش دادن به یک عبارت و سپس ترجمه آن، یا صحبت کردن در میکروفون دستگاه شما برای دیدن اینکه آیا تلفظ درستی دارید، Duolingo گیمیفیکیشن را به درستی انجام می دهد.

آنها در واقع آنقدر خوب کار می کنند که تحقیقاتی در مورد روش های آنها منتشر شده است.

Wordle: نوار شمارنده

اگر نام وردل را نشنیده اید، کجا بوده اید؟ این اپلیکیشن حدس کلمه در شش تلاش به تازگی توسط نیویورک تایمز خریداری شده است، و اگرچه این شرکت هنوز به شدت از آن درآمدزایی نکرده است، مطمئناً پتانسیلی برای رفتن به این سمت وجود دارد.

یکی از عناصر کلیدی بازی فراتر از خود بازی، شمارنده رگه‌ای است که به کاربران نشان می‌دهد میزان تکمیل آن‌ها در تمام پازل‌هایی که انجام داده‌اند. از دست دادن یک روز، و شمارنده شما دوباره شروع می شود.

eBay: سرمایه گذاری احساسی

در حالی که eBay به لطف ظهور سایت‌هایی مانند آمازون و اتسی، آن چنان جذابیتی را که قبلاً داشت، به دست نمی‌آورد، همچنان در سه ماهه اول 2022 تقریباً 2.5 میلیارد دلار فروش داشت.

بخشی از جذابیت، ساختار بازی مانند فرآیند فروش است. کاربران برای اقلامی که می‌خواهند پیشنهاد قیمت می‌دهند، و اگر خوش‌شانس باشند، می‌توانند امتیاز زیادی کسب کنند – اگر بیشتر از آن‌ها پیشنهاد خرید نداشته باشند. EBay به کاربران این امکان را می دهد که هم حداکثر قیمت پیشنهادی را تعیین کنند و هم در صورت افزایش قیمت، اعلان دریافت کنند و به آنها اجازه می دهد به طور مستمر با فرآیند خرید درگیر شوند.

ارتش ایالات متحده: بازی اول شخص

ارتش ایالات متحده برای کمک به جلب علاقه افراد جدید، بازی FPS خود را به نام ارتش آمریکا: زمینه های اثباتی ایجاد کرد. این به گیمرها امکان می‌دهد تاکتیک‌های گروه‌های کوچک را امتحان کنند که کار با هم تیمی را در اولویت قرار می‌دهند و در فروشگاه‌های برنامه محبوب مانند Steam در دسترس هستند.

Headspace: اشتراک گذاری اجتماعی

برنامه مدیتیشن Headspace کاربران را تشویق می کند تا اولین داروی خود را در عرض سه دقیقه پس از باز کردن برنامه تکمیل کنند. اگر چنین کنند، دستاوردی دریافت می کنند که می توانند با دیگران به اشتراک بگذارند. همه دستاوردها قابل اشتراک‌گذاری هستند و به کاربران Headspace اجازه می‌دهند به طور مداوم متصل شوند.

زمان ارتقاء سطح

گیمیفیکیشن در بازاریابی می تواند به کمپین های شما کمک کند تا از فراموش شدنی به سرگرم کننده تبدیل شوند، هم کاربران را درگیر می کند و هم باعث افزایش فروش می شود.

بهترین شرط؟ ساده شروع کن یک رویکرد را برای گیمیفیکیشن انتخاب کنید و آن را در وب سایت، اپلیکیشن موبایل یا کمپین های ایمیلی خود پیاده سازی کنید. سپس، ببینید که کاربران چگونه واکنش نشان می دهند و تغییراتی را برای بهبود تجربه ایجاد می کنند.

با کمی زمان و تلاش، نام تجاری شما می تواند بازاریابی گیمیفیکیشن را ارتقا دهد و تعامل متقابلی با مشتریان ایجاد کند که هم تبدیل اولیه را ایجاد می کند و هم علاقه پایدار را ایجاد می کند.

یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در سپتامبر 2012 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.

نکات و ترفندهای رایگان نسل های سرب



منبع