چگونه یک اکوسیستم محصول بسازیم که خریداران می خواهند در آن حضور داشته باشند

اپل مجموعه ای از محصولات دارد که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند تا به طور موثر و آسان نیازهای تکنولوژیکی مخاطبان خود را برآورده کنند. به عنوان مثال، شما آیفون خود را به مک بوک پرو متصل می کنید تا تمام جزئیات مربوط به گوشی از جمله فضای ذخیره سازی، جنبه های مختلف تاریخچه تلفن، کتابخانه موسیقی و موارد دیگر را از طریق لپ تاپ خود مشاهده کنید. و در مورد موسیقی خود صحبت کنید، AirPods خود را در عرض چند ثانیه به iPhone و MacBook خود وصل کنید تا فرصت‌های گوش دادن بی‌نظیر بین دستگاه‌ها را داشته باشید.

بیایید عمیق‌تر به چگونگی ایجاد یک اکوسیستم محصول برای خود بپردازیم.

چگونه یک اکوسیستم محصول بسازیم

همه ما با موتور جستجوی گوگل و G-suite آنها (گوگل درایو، عکس ها، ابزارهای همکاری و ایمیل) آشنا هستیم، اما این شرکت همچنین در حال ساخت اکوسیستمی شبیه به اپل است.

اکثر ما با Adobe Photoshop و Acrobat PDF Reader آشنایی داریم. با این حال، آنها محصولات بیشتری در فهرست خود دارند، یعنی Creative Cloud. برای کسانی که در زمینه های خلاقانه فعالیت می کنند، Creative Cloud برنامه های متعددی را برای مقابله با همه پروژه های شما ارائه می دهد:

  • طراحی UX
  • عکاسی
  • ویراش ویدیو
  • طراحی گرافیک

عملکرد یک اکوسیستم محصول بسیار شبیه به یک اکوسیستم محیطی است. مانند رابطه همزیستی که در طبیعت یافت می‌شود، اکوسیستم محصول زمانی است که محصولات می‌توانند به نحوی همزیستی کنند که برای مشتری مفید باشد (ناگفته نماند، درآمد بیشتری برای کسب‌وکار به ارمغان می‌آورد).

ساخت-یک-محصول-اکوسیستم

یک اکوسیستم محصول زمانی ایجاد می‌شود که یک کسب‌وکار چندین محصول یا خدمات مکمل را برای مشتریان خود ارائه می‌کند تا آن‌ها را به صورت پشت سر هم خریداری و استفاده کنند. هدف اکوسیستم محصول ساده کردن زندگی مشتریان با ارائه محصولات یا خدماتی است که می تواند برای نیازهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این محصولات یا خدمات می توانند به طور مسالمت آمیز همزیستی داشته باشند و با یکدیگر ادغام یا ارتباط برقرار کنند که آنها را برای کاربران قدرتمندتر و ارزشمندتر می کند.

چرا اکوسیستم محصول ارزشمند است؟

مثال اکوسیستم محصول: مربع منبع تصویر

CRM HubSpot به کاربران کمک می کند اطلاعات تماس و مشتری خود را در یک مکان ردیابی کنند. برای توسعه‌دهندگان، API HubSpot به تیم‌ها اجازه می‌دهد ادغام‌های سفارشی خود را بر اساس نیازهای برندشان بسازند. وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها را می‌توان در این پلتفرم ساخت، به‌علاوه این اکوسیستم دارای ابزارها، برنامه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات بررسی‌شده برای کمک به مقیاس کسب‌وکار شما است.

Square برای مدت طولانی یک سیستم POS محبوب برای مشاغل کوچک بوده است. از خرده‌فروشی گرفته تا رستوران‌ها و تجارت الکترونیک، Square راه‌حل ساده‌ای برای پذیرش و پردازش پرداخت‌ها برای کسب‌وکارها ارائه کرد. اکنون، پیشنهادات آنها به یک راه حل پردازش پرداخت خدمات کامل گسترش یافته است.

فرآیند ساخت یک اکوسیستم محصول موفق به دلایل متعدد برای کسب و کارها ارزشمند است – اکوسیستم محصول کار می کند …

از فروش گرفته تا بازاریابی تا خدمات و توسعه، اکوسیستم HubSpot راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد که با هم کار می‌کنند تا اصطکاک را از بین ببرند تا بتوانید روی آنچه برای کسب و کارتان اهمیت دارد تمرکز کنید.

2. سیب

همانطور که گفته شد، اولین قدم شما در ایجاد یک اکوسیستم محصول مستلزم آن است که بازخورد مشتری را بخواهید و به آنها گوش دهید. این کار را با تکامل و گسترش اکوسیستم خود ادامه دهید، نه فقط زمانی که برنامه های اولیه خود را برای ساختن آن انجام می دهید.

شما می توانید اکوسیستم محصول خود را به روش های مختلفی بسازید. در زیر، چهار مورد از متداول ترین مراحل را در هنگام انجام این کار مرور می کنیم. این مراحل همه جانبه هستند، بنابراین می توانید بدون توجه به صنعتی که در آن هستید، آنها را در فرآیند خود بگنجانید.

1. به مشتریان خود گوش دهید.

علاوه بر سیستم های POS موجود برای مشاغل، آنها اکنون به موارد زیر دسترسی دارند:

برای اینکه اکوسیستم محصول برای خریداران سودمند باشد، باید اطمینان حاصل کنید که محصولات یا خدمات شما به طور موثر چالش ها و نقاط دردناک مخاطبان هدف شما را حل می کنند. برای انجام این، گوش بده به مشتریان شما از آنها بپرسید که در محصولات و خدمات فعلی شما چه چیزی کم دارند. از آنها در مورد کاری که به صورت روزانه انجام می دهند بپرسید تا بتوانید بهترین راه ها را برای برآورده کردن نیازهای آنها و فراتر رفتن از آنها با حمایت اکوسیستم محصول خود تعیین کنید.

چه دانش آموز هستید، یک کسب و کار دارید یا فقط دوست دارید در رسانه های خلاقانه مختلف فعالیت کنید، Adobe Creative Suite برنامه های متنوعی را متناسب با نیازهای شما ارائه می دهد. علاوه بر نرم‌افزار، Adobe مجموعه‌ای از ابزارها را نیز ارائه می‌کند که همکاری با دیگران و مدیریت پروژه‌های خود را برای ارائه تجربه‌ای بی‌نظیر برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

5. گوگل

در مرحله بعد، چند نمونه از اکوسیستم های موفق را در نظر بگیرید تا درک بهتری از نحوه عملکرد آنها به دست آورید.

نمونه های اکوسیستم محصول

1. هاب اسپات

مثال اکوسیستم محصول: اپل منبع تصویر

اکوسیستم گوگل بر سیستم عامل اندروید، Android TV، سیستم عامل کروم و ساعت هوشمند تمرکز دارد. با استفاده از این گزینه‌های محصول و نرم‌افزار، برند می‌تواند برای ارائه لوازم جانبی و خدمات متنوعی که به هر یک متصل است، منشعب شود. با عنوان “بهتر با هم”، می توانید ببینید که این برند تلاش ها را برای ارائه اتصال و عملکرد بهتر در همه محصولات و خدمات خود افزایش داده است.

اکوسیستم محصول خود را بسازید

کیت بازاریابی محصول



منبع

در این پست، نگاهی خواهیم داشت به نحوه ساخت اکوسیستم های محصول موفق و اینکه چرا خریداران می خواهند بخشی از آنها باشند.

یادداشت سردبیر: این مقاله در ابتدا در ژانویه 2020 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.

با انجام مراحل بالا، احتمالاً برای رسیدن به این مرحله نهایی مشکلی نخواهید داشت – با این حال، همچنان مهم است که نیاز به ارزشمند بودن اکوسیستم محصول شما برای پیوستن مشتریان را تکرار کنید.

در همین حال، مسافت پیموده شده، زمان، ضربان قلب و سایر جزئیات تمرین شما نیز در حین دویدن ثبت می شود. سپس، هنگامی که از دویدن برگشتید، به دفتر کار خود بروید و Apple Watch خود را به iMac خود وصل کنید تا خلاصه تمرین خود را در صفحه نمایشی که به راحتی قابل مشاهده است مشاهده کنید.

مثال اکوسیستم محصول: گوگل منبع تصویر

مثال اکوسیستم محصول: Adobe منبع تصویر

بنابراین صاحبان مشاغل نه تنها می توانند از سیستم POS و ابزار موجودی خود استفاده کنند، بلکه بیشتر نیازهای عملیاتی خود را در یک مکان برآورده کنند.

4. Adobe

به این ترتیب، محصولاتی را در اکوسیستم ایجاد می کنید که به طور موثر نیازهای مشتریان شما را برطرف می کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا بخش‌های جداگانه اکوسیستم خود را در صورت نیاز به‌روز کنید و بهبود دهید، به گونه‌ای که حضور در آن برای مشتریان ارزشمند باشد.

4. پیوستن به اکوسیستم خود را برای مشتریان ارزشمند کنید.

بخشی از دلایلی که خریداران می‌خواهند در اکوسیستم محصول باشند، سهولت استفاده از محصولات یک برند واحد است. به عنوان مثال، به عنوان یک کاربر HubSpot، می توانید کل کسب و کار خود را در تمام بخش ها در یک سیستم مدیریت کنید. همانطور که کسب و کار مشتریان HubSpot رشد می کند و نیازهای آنها گسترش می یابد، آنها می توانند به راحتی محصولات، ابزارها یا هاب های اضافی در نرم افزار را در عرض چند ثانیه خریداری یا به آنها متصل شوند.

سپس، تلفن خود را قفل کنید و مک بوک پرو خود را قبل از رفتن به بیرون ببندید. اپل واچ خود را بریزید تا بتوانید دستگاه های بزرگتر را در خانه رها کنید و در عین حال با AirPods خود به موسیقی خود دسترسی داشته باشید. نگران نباشید، اپل واچ شما همچنان به شما در مورد تماس، پیامک و اعلان‌های ایمیل شما را در حین حرکت باخبر می‌کند.

→ اکنون دانلود کنید: کیت بازاریابی محصول رایگان [Free Templates]

در اینجا چند راه برای ایجاد درک قوی‌تر از مشتریان و گوش دادن به نیازهای آنها وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که اکوسیستم محصول شما ارزشمند است:

2. ارتباطات درون اکوسیستم محصول خود را ساده کنید.

اکوسیستم محصول HubSpot کاربران را قادر می سازد تا خدمات خارجی را به پلتفرم خود متصل کنند، علاوه بر ارائه مجموعه ای از راه حل های نرم افزاری خود، به رشد بهتر مشتریان کمک کنند.

پرش به: