چه کارآفرینی باشید که به دنبال سرمایه گذار برای کسب و کار کوچک خود هستید یا مدیر عامل یک شرکت بزرگ، یک خلاصه اجرایی می تواند به موفقیت شما کمک کند و یک جزء حیاتی برای رشد بلندمدت است.
یک خلاصه اجرایی کوتاه و جلب توجه بخش مهمی از طرح کسب و کار شما است. اگر به درستی انجام شود، اطمینان حاصل می شود که شرکت شما به یک بازیگر کلیدی در صنعت شما تبدیل می شود یا باقی می ماند. در این پست، می آموزید که خلاصه اجرایی چیست و چگونه می توانید خلاصه ای بنویسید که سرمایه گذاران، مشتریان و مخاطبان عمومی را درگیر خود کند.
خلاصه اجرایی
خلاصه اجرایی یک نمای کلی از شرکت شما است که در ابتدای طرح تجاری شما و در صفحه “درباره ما” وب سایت شما قرار دارد. این بخشی است که توجه خوانندگان را به خود جلب می کند و اطلاعات مهم در مورد شرکت شما و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آینده شما را خلاصه می کند.
اساساً، یک خلاصه اجرایی جلد اول طرح کسب و کار شما است که خوانندگان را متقاعد می کند که ارزش وقتشان را برای خواندن کل مطلب دارد.
یک طرح کسب و کار شامل یک مرور کلی از شرکت، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت شما، اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات شما، اهداف فروش، بودجه هزینه ها، برنامه بازاریابی شما، و فهرستی شامل هر یک از اعضای تیم مدیریت شما می باشد. با این حال، یک مدیر عامل یا سرمایه گذار ممکن است علاقه یا زمان لازم برای خواندن طرح کسب و کار کامل شما را نداشته باشد، بدون اینکه ابتدا خلاصه ای از شرکت یا اهداف شما را از طریق یک خلاصه اجرایی دریافت کند.
در نهایت، خلاصه اجرایی به این منظور است که خوانندگان را از مهم ترین اطلاعات در طرح کسب و کار شما مطلع کند، بنابراین آنها مجبور نیستند همه آنها را بخوانند و به سرعت درگیر آن شوند.
برای نوشتن یک خلاصه اجرایی چشمگیر که به طور موثر تمام عناصر مهم طرح کسب و کار شما را در بر می گیرد، ما فهرستی از اجزای ضروری برای یک خلاصه اجرایی و همچنین مثالی برای شروع کار شما تهیه کرده ایم.
با الگوی خلاصه اجرایی HubSpot همراه باشید
برای دانلود کلیک کنید
چگونه یک خلاصه اجرایی بنویسیم
یک خلاصه اجرایی خوب داستان شرکت شما را بیان می کند، حاوی تحقیقات عمیق است، اطلاعات را با لحنی مناسب منتقل می کند، فاقد کلیشه است و از ساختار طرح کسب و کار شما پیروی می کند. این عناصر تضمین می کنند که خلاصه اجرایی شما مؤثر، آموزنده و تأثیرگذار است.
1. داستان خود را بگویید.
وقتی سرمایه گذاران یا مدیران اجرایی خلاصه اجرایی شما را می خوانند، باید بفهمند که تجارت شما در مورد چیست. این یکی از اولین عناصر طرح کسب و کار شما است، بنابراین باید لحن را تعیین کند.
در خلاصه اجرایی خود، حتما داستان خود را بگویید. شرکت شما چه می کند و چرا آن را انجام می دهید؟ چه کسی در شرکت شما نقش دارد؟ پاسخ به این سؤالات به خوانندگان کمک می کند تا در مورد شرکت شما هیجان زده شوند و مشتاق خواندن بقیه طرح تجاری باشند.
2. تحقیقات خود را انجام دهید.
یک خلاصه اجرایی، اگرچه کوتاه است، باید شامل تحقیقات زیادی باشد. به عنوان مثال، خلاصه شما شامل ملاحظات مالی و تجزیه و تحلیل رقیب خواهد بود.
در حالی که طرح کسب و کار شما جزئیات را مشخص می کند، مهم است که یافته های کلیدی خود را در خلاصه اجرایی خود بگنجانید. به این مانند یک زمین آسانسور فکر کنید. اگر کسی مطالعه را متوقف کند و شما فقط خلاصه اجرایی را برای توضیح شرکت خود داشته باشید، چه اطلاعاتی را وارد میکنید؟
3. به لحن خود توجه کنید.
لحن نوشته شما خود داستانی را بیان می کند. هنگامی که در حال نوشتن هر چیزی هستید، به خصوص یک سند تجاری، مطمئن شوید که لحن بیانگر داستان شما باشد. شما رسمی هستید یا غیر رسمی؟
در نهایت، لحن شما نه تنها باید نشان دهنده شخصیت شما به عنوان یک شرکت باشد، بلکه باید نشان دهنده مخاطبان هدف شما نیز باشد. چه سبک نوشتاری معرف مخاطب شما خواهد بود؟
هنگام نوشتن یک خلاصه اجرایی، فراموش نکنید که لحن و نوشته شما در مورد شما و مخاطبانتان چه می گوید.
4. از زبان کلیشه ای دوری کنید.
با هر سبک نوشتاری، بهتر است از کلیشه ها پرهیز کنید. کلیشهها میتوانند پیام اشتباهی را منتقل کنند یا دچار سوءتفاهم شوند، این چیزی است که وقتی کسی خلاصه اجرایی شما را میخواند، میخواهید از آن اجتناب کنید.
علاوه بر این، کلیشهها تمایل دارند بیش از حد وعده داده شوند و کمتر ارائه شوند. به عنوان مثال، گنجاندن چیزی مانند “بهترین رستوران در شهر” درست نیست زیرا شما به عنوان یک تجارت آزمایش نشده اید. خلاصه اجرایی شما باید حقیقت و اینکه شما به عنوان یک شرکت هستید را نشان دهد.
5. پس از تکمیل طرح تجاری خود آن را بنویسید.
خلاصه اجرایی خلاصه ای از طرح کسب و کار شما است. با این حال، زمانی که هنوز طرح کسب و کار خود را ننوشته اید، نوشتن خلاصه کار دشواری است. به همین دلیل است که باید خلاصه اجرایی خود را در آخر بنویسید تا بدانید چه چیزی را میخواهید بگنجانید.
اگر هنوز طرح تجاری ندارید، نگران نباشید. ما یک الگوی طرح کسب و کار جامع داریم که به شما کمک می کند آن را سریع و موثر ایجاد کنید.
منبع ویژه: الگوی طرح کسب و کار
قالب رایگان خود را از اینجا دانلود کنید
اکنون که میدانید چگونه یک خلاصه اجرایی بنویسید، بیایید به جزئیات مواردی که باید اضافه شود، بپردازیم.
چه چیزی را در خلاصه اجرایی خود بگنجانید
طرح کسب و کار شما باید ماموریت شرکت شما، محصول شما، برنامه ای برای متمایز شدن شما از رقبا، پیش بینی های مالی شما، اهداف کوتاه و بلند مدت شرکت، شخصیت خریدار و تناسب بازار شما را بیان کند.
پس یک خلاصه اجرایی باید خلاصه ای کوتاه و حداکثر دو صفحه ای از اطلاعات ارائه شده در طرح کسب و کار شما باشد.
در نهایت، یک خلاصه اجرایی باید یک پیشنمایش برای سرمایهگذاران یا مدیران عامل ارائه کند، تا بدانند از بقیه گزارش شما چه انتظاری دارند. خلاصه اجرایی شما باید شامل موارد زیر باشد:
- نام، مکان و مأموریت شرکت شما
- شرحی از شرکت شما، از جمله مدیریت، مشاوران و تاریخچه مختصر
- محصول یا خدمات شما، جایی که محصول شما در بازار قرار می گیرد و تفاوت محصول شما با رقبا در صنعت
- ملاحظات مالی، الزامات بودجه راه اندازی، یا هدف پشت طرح کسب و کار شما – آنچه را که امیدوارید خواننده به شرکت شما کمک کند را ذکر کنید
احساس ضرر می کنید؟ یک قالب رایگان را در زیر دانلود کنید که شما را از طریق فرآیند ایجاد خلاصه اجرایی راهنمایی می کند.
قالب خلاصه اجرایی
الگوی خلاصه اجرایی رایگان خود را از اینجا دانلود کنید
در این الگوی خلاصه اجرایی رایگان، میتوانید چندین بخش از اطلاعات، از جمله:
- مقدمه: توضیح دهید که خلاصه اجرایی شما شامل چه چیزهایی است.
- شرکت و فرصت: توضیح دهید که چه کسی هستید و بزرگترین فرصت های خود برای رشد.
- تحلیل صنعت و بازار: وضعیت صنعت و بازار هدف خود را توضیح دهید.
- مدیریت و عملیات: رهبران کلیدی شما و نقش آنها را توضیح دهید.
- پیاده سازی و بازاریابی: توضیح دهید که چگونه قصد دارید محصول خود را در بازار عرضه کنید.
- برنامه مالی: در مورد امور مالی شرکت خود توضیح دهید. بسته به اینکه برای سرمایه گذاران می نویسید یا مخاطبان عام، کلمات را تغییر دهید.
- نتیجه: آنچه را که پوشش داده اید خلاصه کنید.
آماده؟ قالب خلاصه اجرایی رایگان خود را دانلود کنید.
برای درک بیشتر تاکتیکی یک خلاصه اجرایی، اجازه دهید چند مثال را مرور کنیم.
نمونه های خلاصه اجرایی
1. متصل است
خلاصه اجرایی Connected فوراً توجه شما را با عنوان خود جلب می کند که کارهای شرکت را به صورت مختصر و واضح توصیف می کند. حتی اگر بقیه خلاصه را نخوانید، متوجه خواهید شد که Connected تنها از سرفصل چه می کند. سپس شرکت به طور کامل به تاریخ، مأموریت و ارزش های خود می پردازد.
خودت آن را امتحان کن
از عنوان صفحه خود برای توصیف فوری کاری که انجام می دهید استفاده کنید، در مقابل استفاده از «درباره ما» یا «خلاصه اجرایی» به عنوان عنوان. به خوانندگان این فرصت را بدهید تا آنچه را که در بالای صفحه نیاز دارند به دست آورند و گزینه ای برای خواندن بیشتر. توجه داشته باشید که این در یک خلاصه اجرایی در یک طرح تجاری اعمال نمی شود.
2. شورای صنعت رویدادها 
خلاصه اجرایی شورای صنعت رویدادها کوتاه و شیرین است، اما اطلاعات زیادی را در اختیار خوانندگان قرار می دهد تا بفهمند سازمان چه کاری انجام می دهد و چه محصولاتی ارائه می دهد. به کوتاهی بخشهای مأموریت، چشمانداز و ارزشها توجه کنید – که نشان میدهد اگر مناسب شما نیست، نیازی به ادامه طولانی نیست. بخش “ما چه کسی هستیم” در اینجا بیشترین تاکید را دارد که تکنیکی قدرتمند برای جلب توجه خوانندگان است.
خودت آن را امتحان کن
زمان بیشتری را در بخشی بگذرانید که احساس می کنید مخاطبان شما بیشتر به آن اهمیت می دهند. اگر به سرمایه گذاران پیشنهاد می دهید، ممکن است زمان بیشتری را در بخش تجزیه و تحلیل بازار و بخش های مالی صرف کنید. اگر برای مخاطبان عام می نویسید، ممکن است بر پیشینه شرکت خود تمرکز کنید.
3. گروه فروشگاهی شرکت
یکی از اولین چیزهایی که هنگام بازدید از صفحه درباره ما گروه فروشگاهی شرکت میبینید، عنوان فرعی آن است: «گروه فروشگاهی پیشرو در توزیع مجدد مواد غذایی مازاد و محصولات خانگی در بریتانیا است.» مانند Connected، Company Shop Group شامل کارهایی است که در بالای صفحه انجام می دهد، به طوری که خوانندگان این گزینه را دارند که یا به خواندن ادامه دهند یا اینکه بدانند شرکت در مورد چیست. این سازمان همچنین شامل چند رسانه ای است تا بازدیدکنندگان را درگیر کند و مدل کسب و کار خود را در قالبی قابل هضم تر توضیح دهد.
خودت آن را امتحان کن
کارهایی را که انجام میدهید در بالای صفحه قرار دهید و عناصر چندرسانهای را اضافه کنید تا روشی جایگزین برای خوانندگان فراهم کنید تا درباره شما بیشتر بدانند. ویدئوها، تصاویر و سرفصلها میتوانند اسکن خلاصه اجرایی شما را بسیار آسانتر کنند، اما مراقب باشید که از این روش فقط برای مخاطبان مناسب و از طریق رسانه مناسب استفاده کنید. (ممکن است برای مثال، تصاویر را در داخل یک طرح تجاری رسمی قرار ندهید.)
4. FirstEnergy
خلاصه اجرایی FirstEnergy الهام بخش خوبی است اگر شما یک برند رسمی و شرکتی هستید. خلاصه اجرایی شرکت، ماموریت، شرکت های تابعه، عملیات، محصولات و خدمات، ارزش های مسئولیت شرکتی و اهداف برنامه استراتژیک آن را پوشش می دهد. این اطلاعات مفیدی برای سرمایه گذاران بالقوه است، زیرا شرکت به صورت عمومی معامله می شود.
در حالی که جامع است، خلاصه اجرایی کوتاه است و از نقاط گلوله و تصاویر برای تجزیه اطلاعات استفاده می کند و به خوانندگان این فرصت را می دهد تا با منوی نوار کناری بیشتر کاوش کنند.
خودت آن را امتحان کن
هنگام نوشتن خلاصه اجرایی خود از وضعیت شرکت خود آگاه باشید. اگر به صورت عمومی معامله می شود، باید اطلاعات بیشتری مانند برنامه استراتژیک و فرصت های توسعه خود را در آن قرار دهید. اگر خلاصه اجرایی خود را در وب سایت خود منتشر می کنید، از یک نوار کناری استفاده کنید تا به خوانندگان اجازه دهید بدون ترک محل خود از صفحه ای به صفحه دیگر بپرند.
خلاصه اجرایی خود را شروع کنید
خلاصه اجرایی باید کوتاه و مختصر باشد، اما همچنان باید نشان دهد که شما به عنوان یک شرکت چه کسی هستید. اگر در حال راهاندازی یک شرکت هستید، به یاد داشته باشید که داستان خود را بگویید، در حالی که اطلاعات مهم مالی و پیشینه را نیز درج کنید. یک خلاصه اجرایی قوی راه را برای سرمایهگذاران بیشتر در کسب و کار شما و اعتماد مشتریان بیشتر به برند شما هموار میکند.
یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در دسامبر 2018 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.