به خواندن ادامه دهید یا به بخش مورد نظر خود بروید:
طبقه بندی محصول چیست؟
این دانش به شما کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی مشتری محور موثری ایجاد کنید. همچنین به شما کمک می کند تا در مورد یک بودجه بازاریابی واقعی تصمیم بگیرید.
برای تبلیغ یک کالای خرید، روی محتوایی سرمایه گذاری کنید که خریدار شما را در مورد ارزش محصول شما متقاعد کند. این مهم است که مواد بازاریابی شما نشان دهد که محصول شما چگونه با رقبا و ارزش منحصر به فردی که ارائه می دهد متفاوت است. این آگهی تجاری برای هوندا یک نمونه عالی از بازاریابی کالاهای خرید است:
به عنوان مثال، بگویید محصولات شما در طبقه بندی “کالاهای جستجو نشده” قرار می گیرند. این بدان معناست که احتمالاً باید رویکرد بازاریابی تهاجمیتری را برای دستیابی به مشتریانی که ممکن است محصول یا برند شما را در نظر نگرفتهاند در پیش بگیرید.
منابع بیشتر:
آگاهی رقابتی
برای ترویج یک کالای راحتی، به یاد داشته باشید که اکثر مردم این محصولات را می خرند. قرار دادن محصولات خود در نزدیکی خط پرداخت در یک فروشگاه می تواند ایده خوبی برای این محصولات باشد. به همین دلیل است که اغلب آب نبات و آدامس در جلوی یک فروشگاه پیدا می کنید.
محصولات ناخواسته کالاهایی هستند که مردم معمولاً مشتاق خرید آن نیستند. این محصولات دارای کاربرد هستند، اما معمولا خریدهای سرگرم کننده ای نیستند. نمونه های خوبی از کالاهای ناخواسته عبارتند از کپسول آتش نشانی، بیمه و یخچال.
مصرف کنندگانی که به محیط زیست اهمیت می دهند به دلیل استفاده از مواد قابل بازیافت برای محصولات و بسته بندی آن، به سمت این برند گرایش پیدا می کنند.
5. پیر ماس
طبقه بندی صحیح محصولات به کسب و کارها کمک می کند تا از خطرات غیر ضروری اجتناب کنند. آنها همچنین بر قیمت گذاری و توزیع تأثیر می گذارند.
برای مثال، آیفونها به دلیل هویت برند قوی، ویژگیهای منحصربهفرد و سیستم عامل اپل، یک محصول تخصصی هستند. این ترکیب درک کیفیت محصول را ایجاد می کند.
درک طبقه بندی محصول هنگام طراحی استراتژی بازاریابی حیاتی است. چرا؟ خوب، این به شما امکان می دهد طرز فکری که اکثر مصرف کنندگان دارند و رفتاری که هنگام تعامل با محصول شما از خود نشان می دهند را بدانید.
طبقه بندی محصولات با دسته بندی محصولات یکسان نیست. هر دو می توانند به سازماندهی محصولات برای تبلیغ کمک کنند. اما دسته بندی محصولات معمولاً مختص یک تجارت، صنعت یا جایگاه خاص است.
طبقه بندی محصولات در بازاریابی
به عنوان یک کالای راحتی، Energizer نیاز داشت که شناخت برند خود را افزایش دهد تا بتواند در بین رقبا در فروشگاه متمایز شود.
همانطور که می بینید، برای هر طبقه بندی محصول باید عواملی را در نظر گرفت. هرچه با عادات و باورهای مصرف کننده برای آن دسته بیشتر آشنا باشید، برای بازاریابی محصول خود مجهزتر خواهید بود.
چهار طبقه بندی محصولات چیست؟
- کالاهای راحتی
- کالاهای خرید
- کالاهای تخصصی
- کالاهای جستجو نشده
استیت فارم در تلاش های بازاریابی خود، خود را به عنوان یک شریک قابل اعتماد و قابل اعتماد معرفی می کند تا زمانی که اتفاقات بدی در زندگی شما رخ می دهد، به آن تکیه کنید.
به این ترتیب، وقتی صحبت از بازاریابی می شود، آگاهی از برند و محصول در اولویت قرار دارد.
نمونه هایی از کالاهای رفاهی عبارتند از:
- آدامس
- دستمال توالت
- صابون
- خمیر دندان
- شامپو
- شیر
کالاهای راحتی بازاریابی
چهار نوع طبقه بندی محصولات و دلایل مختلفی برای اهمیت این طبقه بندی ها وجود دارد. بیایید به هر نوع شیرجه بزنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که محصولتان کجا بیفتد و بهترین استراتژی های بازاریابی را برای هر کدام بیاموزید.
کالاهای راحتی محصولاتی هستند که مصرف کنندگان به طور مکرر و بدون فکر زیاد آنها را خریداری می کنند.
یک تخصص خوب است فقط محصول در نوع خود در بازار این بدان معناست که مصرفکنندگان معمولاً آنقدر که در مورد محصولات خرید احساس میکنند نیازی به مقایسه و بررسی ندارند.
هنگامی که مصرف کنندگان برند مورد نظر خود را انتخاب می کنند، معمولاً به آن پایبند می مانند مگر اینکه دلیلی برای تغییر پیدا کنند. به عنوان مثال، یک تبلیغ جالب یا قرار دادن مناسب در راهروی صندوق میتواند الهام بخش آنها باشد تا یک برند جدید را امتحان کنند.
کالاهای خرید محصولاتی هستند که خریداران معمولاً قبل از خرید زمان بیشتری را صرف تحقیق و مقایسه می کنند. برخلاف کالاهای رفاهی، اینها به ندرت خریدهای فوری هستند.
به عنوان مثال، اگر اپل به روز رسانی آیفون های خود را متوقف کند، کاربران ممکن است به تغییر برند فکر کنند. اما بهروزرسانیهایی مانند حالت عمل، کلیدهای حریم خصوصی، و جستجوی بصری به خریداران نشان میدهند که این برند همچنان به نوآوری خود ادامه میدهد.
4. کالاهای جستجو نشده
چیزی که مصرف کنندگان در عوض به دنبال آن هستند هویت برندی است که می توانند با آن ارتباط برقرار کنند، چشم اندازی که با آن شناسایی می کنند.
برای حفظ تقاضای بالا برای محصولات تخصصی، بر نوآوری و بهبود محصول تمرکز کنید. این باعث می شود مشتریان شما به برند شما وفادار باشند.
کالاهای خرید می توانند اقلام مقرون به صرفه ای مانند لباس و دکوراسیون منزل باشند. به عنوان مثال، اگر رویدادی در راه است و میخواهید یک جفت کفش زیبا تهیه کنید، این موضوع در خریدهای ناگهانی قرار نمیگیرد. در عوض، باید آن را امتحان کنید، در نظر بگیرید که آیا قیمت آن ارزشش را دارد یا خیر، و حتی از عزیزانتان نظر دریافت کنید.
از سوی دیگر، کالاهای خرید بسیار قابل مشاهده و رقابتی هستند. مصرف کنندگان معمولاً قبل از خرید وقت خود را صرف مقایسه کیفیت، هزینه و ارزش می کنند. به همین دلیل ایجاد وفاداری به برند برای این طبقه بندی محصول حیاتی است.
بیایید با جزئیات بیشتر در مورد هر یک غواصی کنیم.
1. کالاهای راحتی
پیامهایی مانند «بانداژ عالی برای پوست قهوهای» در وبسایت، بستهبندی و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی این برند وجود دارد. این باعث می شود آن را در برابر رقبای مانند Band-Aid که معمولاً بر روی مزایای پزشکی تمرکز می کنند متمایز شود.
2. بیمه کشاورزی دولتی
مثلا من سال هاست که همین خمیردندان را می خرم. من به آزمایش مارک متفاوت یا خرید از خردهفروشی دیگر فکر نمیکنم. خمیر دندان، همانطور که معلوم است، یک “مطلوب راحتی” است. خریدارانی مثل من معمولاً این محصول را بدون فکر کردن زیاد می خرند.
مانند بسیاری از شرکت های بیمه، State Farm در طبقه بندی کالاهای ناخواسته قرار می گیرد.
منبع تصویر
برای اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی محصول، به علاوه الگوهای رایگان، این کیت بازاریابی محصول رایگان را دانلود کنید.
چرا طبقه بندی محصولات مصرفی مهم است؟
آگاهی مشتری
طبقه بندی محصولات کلیدی برای کشف دلایل رفتارهای خرید مشتریان شما است.

مردم اغلب کالاهای ناخواسته را به دلیل احساس ترس، خطر یا سودمندی می خرند. به عنوان مثال، شما برای جستجوی کپسول آتش نشانی “جدید و بهترین” آنلاین نمی شوید. شما فقط به دلیل ترس از آتش سوزی احتمالی یکی را می خرید. مردم همچنین کالاهای ناخواسته مانند یخچال یا توستر را می خرند زیرا قدیمی ها کار نمی کنند.