چیست و چگونه آن را بنویسیم [+5 Templates]


سند الزامات تجاری (BRD) نقطه شروعی برای هر پروژه نرم افزاری یا راه حل تجاری است. این سند اعضای تیم را در مورد اینکه چه چیزی بسازند، چرا آن را بسازند و چگونه آن را انجام دهند هماهنگ می کند.

اکنون دانلود کنید: الگوی پیشنهاد کسب و کار رایگان

این مقاله اصول اولیه اسناد مورد نیاز کسب و کار را بررسی می کند. این شامل این است که چرا به یکی نیاز دارید، چگونه به طور مؤثر بنویسید و موارد دیگر. ما همچنین 5 نمونه جالب BRD از شرکت‌های بزرگ را گنجانده‌ایم.

برای راهنمای کامل به خواندن ادامه دهید.

فهرست مطالب

سند مورد نیاز تجاری چیست؟
چرا مستند کردن الزامات تجاری مهم است؟
نحوه نوشتن سند مورد نیاز کسب و کار در 9 مرحله آسان
نمونه هایی از اسناد مورد نیاز تجاری

BRD ها هر مرحله از توسعه محصول، از خلاصه اجرایی تا نتایج مورد انتظار را به تصویر می کشند. اسناد مورد نیاز تجاری اغلب شامل موارد زیر است:

  • نقاط درد فعلی و اهداف پروژه
  • چه منابعی یک شرکت نیاز دارد.
  • مراحل تحویل و نقاط عطف یک پروژه.
  • الزامات عملکردی یک راه حل جدید (فنی و غیر فنی).
  • محدودیت های پروژه (هر چیزی که ممکن است پیشرفت یک پروژه را کند یا مانع شود).
  • سهامداران.
  • خطرات
  • ROI مورد انتظار

ساختار اسناد مورد نیاز تجاری ممکن است بسته به نوع پروژه متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر راه حلی که قصد ساخت آن را دارید نرم افزار نباشد، الزامات عملکردی فنی را قطع خواهید کرد.

نحوه نوشتن BRD را به طور کامل توضیح خواهیم داد. در زیر می توانید نمونه ای از قالب را مشاهده کنید.

سند الزامات تجاری چیستمنبع تصویر

چرا اسناد مورد نیاز کسب و کار مهم هستند؟

BRD ها تصویر کاملی از یک پروژه بالقوه ترسیم می کنند. این اسناد تمام تیم های درگیر در راه اندازی پروژه را گرد هم می آورد و از تحویل موفقیت آمیز پروژه اطمینان حاصل می کند.

در واقع، موسسه مدیریت پروژه متوجه شد که تیم ها بدون برنامه ریزی قبلی پروژه های شکست خورده دو برابر بیشتر از تیم های آماده. PMI همچنین نشان داد که برنامه ریزی به تیم ها کمک می کند تا 77٪ از اهداف خود را برآورده کنند، در مقابل 56٪ برای تیم های با اهداف پایین. بلوغ مدیریت پروژه.

BRD همچنین به تیم شما اجازه می دهد:

  • بر سلامت کلی پروژه نظارت کنید.
  • ذینفعان و اعضای تیم را برای ایجاد اجماع و همکاری دور هم جمع کنید.
  • ریسک تغییرات غیرمنتظره پروژه را محافظت کنید.
  • بودجه و ROI پیش بینی شده خود را درک کنید.
  • محدودیت های پروژه خود را درک کنید و راه حل بهینه برای رفع آنها بیابید.
  • با تعیین اهداف واضح و شفاف، مسئولیت پذیری را در میان تیم خود تقویت کنید.

چگونه یک سند مورد نیاز تجاری بنویسیم

در اینجا، یاد خواهید گرفت که در هر بخش از یک سند الزامات تجاری چه چیزی بنویسید. برای درک آسان فرآیند، هر مرحله را در یک مثال توضیح خواهیم داد.

بنابراین برای شروع، تصور کنید که شرکت شما می خواهد یک سیستم مدیریت محتوا برای متخصصان TikTok ایجاد کند. چیزی که شما الان دارید، هولناکی از برگه‌های گوگل و یادداشت‌های روی کاغذ است. هدف شما برنامه ریزی، مدیریت و اندازه گیری عملکرد TikTok در یک مکان است.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید شروع به تشریح الزامات تجاری خود کنیم.

1. با خلاصه اجرایی خود شروع کنید.

خلاصه های اجرایی یک پروژه را به طور مختصر برای مدیران اجرایی شما یا سایر طرف های درگیر (مانند شرکای تجاری) توصیف می کنند. این بخش بیانیه سطح بالایی از اهداف پروژه را ارائه می دهد. یک خلاصه اجرایی باید موارد زیر را شامل شود:

  • نقاط درد فعلی و نحوه تأثیر آنها بر تجارت.
  • آنچه شما به عنوان راه حل ارائه می دهید.
  • داده‌های مرتبط، مانند بازگشت سرمایه مورد انتظار.
  • مهلت اجرای پروژه

خلاصه اجرایی شما باید به راحتی قابل درک باشد. خوانندگان شما باید با مطالعه این بخش یاد بگیرند که چرا پروژه مهم است و ارزش سرمایه گذاری را دارد.

برای پروژه TikTok CMS ما، خلاصه اجرایی به شرح زیر است:

سازمان ما به دنبال سیستم مدیریت محتوای TikTok برای سنجش عملکرد تیم TikTok است. هدف ما تجزیه و تحلیل کمپین‌ها، هزینه‌های تبلیغاتی و بازگشت سرمایه به منظور مقیاس‌بندی سودمندترین کمپین‌ها است.

ما انتظار داریم این محصول تا پایان سه ماهه سوم ساخته شود.

2. ارتباط اهداف تجاری.

اهداف تجاری که امیدوارید با پروژه به آنها برسید را فهرست کنید. هاب اسپات سیستم SMART یک روش هدف گذاری ساده را ارائه می دهد. اهداف شما باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان باشد.

بیایید اهدافی را برای TikTok CMS خود تعیین کنیم:

  • ROI تبلیغات TikTok را در ماه نوامبر 10 درصد افزایش دهید.
  • سرعت ایجاد پست را برای انتشار ۲ پست در روز افزایش دهید.
  • یک گزارش تحلیلی برای دسترسی و تجزیه و تحلیل معیارهای TikTok در یک مکان بسازید.
  • بهترین کمپین های TikTok را تعریف کنید تا آنها را بزرگ کنید.

اگر نمی توانید اعداد را مشخص کنید یا پیش بینی آنها دشوار است، نتایج خاصی را که امیدوارید از اجرای کامل پروژه به دست آورید، جزئیات دهید.

3. پیشینه پروژه و چرایی نیاز آن را توضیح دهید.

چند مشکل فوری که قصد دارید با پروژه حل کنید نام ببرید. داده ها و تحقیقات را برای حمایت از بیانیه خود ارائه دهید. به عنوان مثال، می توانید هزینه های جاری و مورد انتظار را مقایسه کنید. حتماً خلاصه ای از آزمایشات یا پروژه های گذشته را در این قسمت قرار دهید.

در اینجا پیش‌زمینه نمونه TikTok ما آمده است:

تیم ما هیچ سابقه دقیقی از بازگشت سرمایه TikTok ما ندارد. یک سیستم مدیریت محتوا TikTok به کاهش هزینه‌های کمپین‌های TikTok و افزایش بازگشت سرمایه کمک می‌کند. ما همچنین بهترین کمپین ها را از نظر بازگشت سرمایه تعیین خواهیم کرد.

4. محدوده کاری خود را تعیین کنید.

این مهمترین بخش BRD شما است. این بخش باید شامل موارد زیر باشد:

  • مروری دقیق از اهداف پروژه
  • نقاط عطف.
  • تحویل پروژه.
  • ملاک پذیرش.

محدوده کاری شما مشخص می کند که در یک دوره خاص چه کاری باید انجام شود. مطمئن شوید که الزامات پروژه را برای هر مرحله از توسعه به وضوح بیان می کنید. این امر باعث ایجاد ارتباط شفاف بین ذینفعان و اعضای تیمی می شود که روی پروژه کار خواهند کرد. شما همچنین خطر انحراف پروژه را کاهش خواهید داد.

5. الزامات عملکردی پروژه را تعریف کنید.

تمام ویژگی ها و عملکردهای ضروری محصول را فهرست کنید. این بخش شامل مواردی است که باید ساخته شود و هر ویژگی که پروژه جدید شما نیاز دارد. شما همچنین می توانید این بخش را تحت عنوان Scope of Work توضیح دهید.

برای سیستم مدیریت محتوا TikTok ما به موارد زیر نیاز داریم:

  • نمای کار تقویم برای مدیریت محتوا.
  • تجزیه و تحلیل عملکرد ماهانه برای یک پست مستقل و یک گروه از پست ها.
  • فیلتر کردن بر اساس کمپین های مختلف

6. سهامداران کلیدی خود را شناسایی کنید.

این بخش از BRD شما سهامداران کلیدی پروژه شما را فهرست می کند. برای ترسیم نقش ها و مسئولیت های هر فرد وقت بگذارید. اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف داخلی و خارجی را شامل می شود.

بیایید به مثال خود بپردازیم.

  • مدیر ارشد بازاریابی: ایجاد TikTok CMS را تأیید کنید.
  • مدیران پروژه: مسئول تجزیه پروژه، تخصیص اعضای تیم و اطمینان از تکمیل پروژه در برنامه زمانبندی هستند.
  • سرپرست تیم TikTok: مسئول تولید محتوا و جمع‌آوری معیارهای عملکرد است.

7. ارتباط با محدودیت های پروژه.

تعیین مرزهای موجود که بر توسعه پروژه تأثیر می گذارد، ضروری است. محدودیت‌های شما می‌تواند هر چیزی از بودجه، جعبه ابزار فعلی، محدودیت‌های فنی، در دسترس بودن تیم یا وابستگی‌ها باشد.

در اینجا یک مثال عالی از مرزهای پروژه برای یک محصول فنی آورده شده است:

نحوه نوشتن یک سند الزامات تجاری، لیست کردن محدودیت ها منبع تصویر

8. یک برنامه زمانی تنظیم کنید.

دست در دست مدیران پروژه خود برای تعیین ضرب الاجل برای هر مرحله از ابتکارات خود کار کنید. BRD برای مشتریان خارجی باید مهلت‌های نهایی و تاریخ‌های تحویل تخمینی را در حدود نقاط عطف داشته باشد.

برای TikTok CMS ما، برنامه ما در اینجا آمده است.

  • فاز 1. X را تا دسامبر 2022 تکمیل کنید
  • فاز 2. توسعه و اجرای تضمین کیفیت ویژگی X تا مارس 2023

9. تجزیه و تحلیل هزینه و فایده خود را خلاصه کنید.

تجزیه و تحلیل هزینه و فایده تعیین می کند که آیا مزایای پروژه بیشتر از هزینه های آن است یا خیر. صفحه گسترده ای ایجاد کنید که هزینه های جاری و بودجه از دست رفته به دلیل ناکارآمدی ها را مشخص کند. مقدار پول و سایر مزایایی که یک شرکت به دست می آورد را پیش بینی کنید.

هدف شما این است که مدیران اجرایی را متقاعد کنید که یک پروژه جدید ارزش سرمایه گذاری را دارد. با ارائه حقایق و ارقام پرونده خود را تقویت کنید.

سند الزامات کسب و کار، تجزیه و تحلیل هزینه-فایدهمنبع تصویر

5 نمونه سند مورد نیاز تجاری برجسته

ما مجموعه ای از 5 الگوی سند الزامات تجاری را جمع آوری کرده ایم. هر کدام را بررسی کنید و یکی را انتخاب کنید که با پروژه شما مطابقت دارد. مطمئن شوید که هر قالب را مطابق با نیازهای پروژه خود تنظیم کنید.

قالب PandaDoc BRD

اگر می خواهید یک BRD برای توسعه محصول تهیه کنید، این یک الگوی فوق العاده است. PandaDoc نمونه های ساده ای از متنی که باید در هر بخش قرار دهید ارائه می دهد. همچنین بهترین روش‌ها را برای هر موجودیت ذکر شده در الگو پیدا خواهید کرد.

سند الزامات تجاری، الگوی pandadocمنبع تصویر

الگوی TechWhirl BRD

این قالب به طور خاص برای راه حل های فناوری جدید طراحی شده است. TechWhirl شامل 17 بخش است که خلاصه پروژه، محدوده، نمای کلی فرآیند کسب و کار، الزامات تجاری و موارد دیگر را به تفصیل شرح می دهد. حتی می توانید داده ها را در نمودارها و نمودارها قرار دهید.

بهترین برای: توضیح فرآیندهای پیچیده کسب و کار و وابستگی ها.

الگوی الزامات تجاری techwhirl، الگوی BRDمنبع تصویر

قالب آسانا BRD

آسانا یک الگوی رایگان BRD ارائه می دهد که می توانید آن را در زمان واقعی ویرایش کنید. این الگوی فشرده فقط شامل فیلدهای ضروری است و هر بخش نکاتی در مورد آنچه باید بنویسد دارد. این الگو برای دریافت خرید از سهامداران داخلی بهترین است.

قالب الزامات تجاری آسانامنبع تصویر

قالب Smartsheet BRD

Smartsheet یک الگوی BRD یک اندازه برای همه ارائه می دهد. می توانید از آن برای پروژه های کوچک داخلی و برای پروژه های پیچیده و گران قیمت برای فروشندگان خارجی استفاده کنید. هر بخش با توضیح کوتاه یا مثالی از آنچه باید نوشته شود تکمیل می شود.

آیا می خواهید الگوهای بیشتری را ببینید؟ اینجا هستند 10 قالب رایگان BRD از Smartheet (همه از یک الگو پیروی می کنند).

کسب و کار-نیازمندی-سند-صفحه هوشمندمنبع تصویر

الگوی کلیک‌آپ BRD

به دنبال یک BRD ساده برای هدایت پروژه های خود هستید؟ این الگو را از ClickUp امتحان کنید. فقط بخش های اولیه (با برگه ها) وجود دارد که می توانید به راحتی آنها را به صورت آنلاین پر کنید. تیم‌های بازاریابی و فروش می‌توانند از این الگو برای دریافت توییک‌های CRM، توسعه رابط‌های API و غیره استفاده کنند.

بهترین برای: پروژه های داخلی کوچک با الزامات و قابل تحویل کم.

الگوی سند الزامات تجاری کلیک‌آپمنبع تصویر

نوشتن سند مورد نیاز کسب و کار شما

بدون توجه به محدوده پروژه شما، یک سند الزامات تجاری می تواند به شما کمک کند روند را مرتب نگه دارید. با این سند، شما یک برنامه روشن برای هدایت پروژه خود خواهید داشت. به علاوه، شما یک خلاصه فشرده از پرونده تجاری خواهید داشت که به ابتکار عمل شما دامن می زند.

اگر به دنبال راه اندازی کسب و کار خود به طور کلی هستید، الگوی پیشنهادی رایگان کسب و کار HubSpot را بررسی کنید. نحوه خلاصه‌سازی راه‌حل‌های شما، اشتراک‌گذاری قیمت‌ها و تعیین زمان‌بندی را توضیح خواهیم داد.

پیشنهاد تجاری



منبع