کدام یک برای تجارت شما در سال 2022 بهتر است؟


ویدیوی کوتاه بر چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی تسلط دارد – و بسیاری از بازاریابان می‌خواهند بخشی از این اقدام را دریافت کنند. اما این یک سوال مهم باقی می‌گذارد: کدام پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو ارزش زمان، تلاش و پول شما را دارد – YouTube یا TikTok؟

در حالی که یوتیوب پلتفرم بالغ‌تر است، نادیده گرفتن سر و صدای اطراف TikTok دشوار است. برای تصمیم گیری درست، شناخت مخاطبان منحصر به فرد، فرصت های بازاریابی و الگوریتم های آنها ضروری است.

اکنون دانلود کنید: ترندهای رسانه های اجتماعی در سال 2022 [Free Report]

بیایید نگاهی دقیق‌تر به تفاوت‌های کلیدی بین YouTube و TikTok بیاندازیم – و نحوه انتخاب پلتفرم مناسب برای کسب‌وکارتان.

یوتیوب در مقابل TikTok: مقایسه رو در رو

1. جمعیت شناسی.

یوتیوب

با پایگاه کاربر جهانی بیش از 2 میلیارد نفر، می توان تصور کرد که مخاطبان هدف شما در YouTube هستند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به پایگاه کاربری آن بیندازیم.

یوتیوب در مردان و زنان تقریباً به یک اندازه تسلط دارد. کاربران مرد 53 درصد از جمعیت آن را تشکیل می دهند، در حالی که کاربران زن 46 درصد از جمعیت آن را تشکیل می دهند.

این پلتفرم در گروه های سنی مختلف نیز محبوب است. در خارج از چین، 77 درصد از نسل Z، 75 درصد از نسل هزاره، و 44 درصد از بچه‌های بومرز روزانه از YouTube بازدید می‌کنند. به طور خاص، گروه سنی 18 تا 25 سال بزرگترین پایگاه بازدیدکنندگان را در اختیار دارند.

یوتیوب با بیش از 95 درصد از جمعیت اینترنت مخاطبان جهانی را جذب می کند. گفتنی است، هند بیشترین تعداد مخاطب را دارد و پس از آن ایالات متحده و اندونزی قرار دارند.

TikTok

TikTok به عنوان پلتفرم Gen-Z شناخته می شود – و آمار آن را تأیید می کند. بیش از نیمی از مصرف کنندگان Gen-Z در TikTok هستند و 46 درصد از افراد 13 تا 19 ساله می گویند که روزانه از این پلت فرم استفاده می کنند.

با این حال، TikTok همچنین با سایر گروه‌های سنی طرفدار دارد. در سال 2021، 36 درصد از کاربران TikTok بین 35 تا 54 سال سن داشتند که نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشته است.

برخلاف یوتیوب، پایگاه کاربر TikTok عمدتاً زنانه است (57٪ در سراسر جهان). این رقم برای کاربران TikTok در ایالات متحده به 61٪ می رسد. در حالی که پایگاه کاربران TikTok به طور فزاینده ای متنوع است، نمی توان محبوبیت آن را در بین مخاطبان زن جوان انکار کرد.

TikTok یک پلتفرم جهانی است که در 154 کشور در سراسر جهان و به 75 زبان مختلف موجود است. ایالات متحده بزرگترین پایگاه کاربر (120 میلیون کاربر) را به خود اختصاص داده است و پس از آن اندونزی، برزیل و روسیه قرار دارند.

2. محبوبیت.

اینجا (هنوز) رقابت واقعی وجود ندارد. یوتیوب بیش از دو میلیارد کاربر ماهانه دارد – تقریباً نیمی از کل جمعیتی که از اینترنت استفاده می کنند. بر اساس گزارش اخیر وبلاگ HubSpot، تعجبی ندارد که از هر پنج بازاریاب رسانه های اجتماعی، یک نفر قصد دارد امسال بیشترین سرمایه گذاری را در یوتیوب داشته باشد.

YouTubeTrendReportبا این حال، TikTok یک پلتفرم نسبتا جدید با رشد سال به سال است. TikTok با بیش از سه میلیارد بار دانلود در سال‌های 2019 و 2020، بیشترین بارگیری را در سال‌های 2019 و 2020 داشته است. همچنین دارای 1.2 میلیارد کاربر ماهانه است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال 2022 به 1.5 میلیارد کاربر می‌رسد – یوتیوب را همچنان ادامه می‌دهد.

علاوه بر این، در حالی که TikTok همان کاربران ماهانه را وارد نمی کند، مطمئناً در تعامل برنده می شود. در واقع، TikTok جذاب‌ترین برنامه در بین تمام برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی است، با میانگین جلسه کاربر 10.85 دقیقه. در نتیجه، 52 درصد از بازاریابانی که از TikTok استفاده می کنند، قصد دارند سرمایه گذاری خود را در سال 2022 افزایش دهند.

TikTokTrendReport3. قالب و طول محتوا

یوتیوب

برخلاف دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، یوتیوب به خانه غیررسمی محتوای طولانی تبدیل شده است. به عنوان مثال، احتمالاً با یک ویدیوی تمرینی 30 دقیقه ای یا حتی یک پادکست 2 ساعته در YouTube برخورد کرده اید.

با این حال، نمی توان محبوبیت محتوای ویدیویی کوتاه را انکار کرد. در واقع، 31 درصد از بازاریابان در حال حاضر از ویدیوهای کوتاه استفاده می کنند و 29 درصد قصد دارند برای اولین بار در سال جاری از آن استفاده کنند.

ShortFormVideoTrendReportدر پاسخ، یوتیوب Shorts را راه‌اندازی کرد – به کاربران این امکان را می‌دهد تا ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای با پوشش‌های موسیقی ایجاد کنند. این همچنین به بازاریابان ویدیو اجازه می دهد تا با انواع محتوای مختلف در یک پلت فرم بازی کنند.

TikTok

به بیان ساده، TikTok یک نیروگاه کوتاه است. در واقع، این برنامه مترادف با محتوای سرگرم کننده و «غذایی» شده است که Gen-Z و مخاطبان هزاره را جذب می کند.

چرا این مهم است؟ ویدیوی کوتاه محبوب ترین و مؤثرترین قالب رسانه اجتماعی در سال 2022 است. به طوری که 50 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی قصد دارند برای اولین بار در سال جاری از ویدیوهای کوتاه استفاده کنند و 95 درصد از کسانی که قبلاً از آن استفاده می کنند، از آن استفاده خواهند کرد. سرمایه گذاری خود را افزایش یا حفظ کنند.

در ابتدا، ویدیوهای TikTok فقط می توانست 15 ثانیه باشد. با این حال، این برنامه محدودیت را به 60 ثانیه افزایش داده است. برای بازاریابان، این به معنای فضای بیشتری برای بازی با مفاهیم ویدیویی است. با این حال، این فقط برای ویدیوهایی که به صورت بومی در برنامه ضبط شده اند اعمال می شود.

4. فرمت های تبلیغاتی

یوتیوب

تبلیغات YouTube توسط Google ارائه می شود. شما چندین قالب تبلیغاتی برای انتخاب دارید، از جمله:

  • تبلیغات را کشف کنید – تبلیغاتی که در صفحه اصلی YouTube یا صفحات نتایج جستجو ظاهر می شوند.
  • تبلیغات TrueView – همچنین به عنوان تبلیغات قابل پرش شناخته می شود، اینها تبلیغاتی هستند که قبل از ویدیو پخش می شوند.
  • تبلیغات غیر قابل رد شدن – تبلیغاتی که قبل، وسط یا بعد از ویدیو ظاهر می شوند.
  • تبلیغات باپر – تبلیغات 6 ثانیه ای که قبل از ویدیو پخش می شوند.
  • تبلیغات همپوشانی – تبلیغات بنری که در پایین یک ویدیو ظاهر می شوند.

یوتیوب انعطاف پذیری زیادی را برای بازاریابان ارائه می دهد تا با فرمت های تبلیغاتی مختلف آزمایش کنند. به عنوان مثال، می‌توانید یک تبلیغ سریع 6 ثانیه‌ای در ابتدای ویدیو یا یک آگهی 30 ثانیه‌ای غیرقابل پرش را در وسط ویدیو انتخاب کنید.

TikTok

با وجود «جدید بودن»، TikTok به گزینه ای مناسب برای برندهایی تبدیل شده است که مایل به خلاقیت در بازاریابی دیجیتال خود هستند. به همین دلیل، TikTok برای کسب و کار را در سال 2021 راه‌اندازی کرد و به بازاریابان اجازه داد تا کمپین‌های تبلیغاتی را در این پلتفرم ایجاد و مدیریت کنند.

علاوه بر این، روش‌های مختلفی برای تبلیغ در پلتفرم وجود دارد، از جمله:

  • TopView – تبلیغاتی که بلافاصله پس از باز کردن برنامه در بالای فید آنها ظاهر می شوند.
  • تبلیغات درون فید – تبلیغاتی که در صفحه کشف کاربر ظاهر می شوند.
  • هشتگ های مارک دار – هشتگی که کسب‌وکارها به امید الهام بخشیدن به TikTokers برای ایجاد محتوا پیرامون آن، آن را تبلیغ می‌کنند.
  • تصاحب برند – یک فرمت تبلیغاتی که می تواند شامل TopView، In-Feed و هشتگ های مارک دار به طور همزمان باشد. آنها همچنین می توانند ویدیو، گیف یا تصاویر ثابت باشند.

همانطور که بعداً بحث خواهیم کرد، هر قالب تبلیغاتی در TikTok برچسب قیمت متفاوتی دارد – بنابراین حتی اگر بودجه کمتری دارید، می‌توانید کارت‌های خود را درست با یک استراتژی قوی بازی کنید.

5. هزینه تبلیغات

یوتیوب

یوتیوب از مدل قیمت گذاری هزینه به ازای مشاهده پیروی می کند. بسته به صنعت شما و کلمات کلیدی هدف، هر نما می تواند بین 0.10 تا 0.30 دلار هزینه داشته باشد. شما فقط زمانی پرداخت می کنید که کاربر اقدامی انجام دهد – مانند تماشای کل تبلیغ شما یا کلیک کردن بر روی یک تماس برای اقدام.

شما می توانید هر چقدر که می خواهید خرج کنید. با این حال، اکثر مشاغل روزانه 10 دلار یا بیشتر برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی در یوتیوب سرمایه گذاری می کنند. اگر یک بودجه روزانه تعیین کنید، گوگل فقط تا آن مقدار از شما هزینه می گیرد و تبلیغات YouTube را به یک سرمایه گذاری نسبتا مطمئن تبدیل می کند.

TikTok

اگر تصمیم دارید در TikTok تبلیغ کنید، می توانید بودجه روزانه یا مادام العمری را انتخاب کنید که در هر نقطه از کمپین خود قابل تنظیم باشد. با این حال، در سطح کمپین، شما باید حداقل بودجه روزانه و کل 50 دلار داشته باشید. برای سطح گروه تبلیغاتی، بودجه شما باید روزانه بیش از 20 دلار باشد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که TikTok از هزینه به ازای هر کلیک به عنوان معیار استفاده نمی کند. در عوض، از هزینه به ازای هر میلیون (CPM) استفاده می کند، که به معنای هزینه به ازای هر 1000 بازدید است. تبلیغات TikTok از 10 دلار به ازای هر CPM شروع می شود، بنابراین امکان تأثیرگذاری با هزینه نسبتاً کم وجود دارد.

کدام پلتفرم برای کسب و کار شما مناسب است؟

یک سوال آخر باقی می ماند – کدام پلتفرم برای کسب و کار من بهتر است؟ در نهایت، پاسخ به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اول اینکه مخاطب هدف شما کیست؟ همانطور که می بینید، YouTube و TikTok هر دو دارای مخاطبان متنوعی هستند، اما TikTok دارای مخاطبان جوان تر و عمدتاً زن است. از سوی دیگر، یوتیوب در بین گروه های سنی مختلف محبوب است. برای بیان موارد بدیهی، باید پلتفرمی را که به مخاطبان شما دسترسی پیدا می کند، اولویت بندی کنید.

دوم اینکه چه نوع محتوایی می خواهید بسازید؟ آیا آن را بیشتر به ویدیوهای سبک دل، تند و سریع و یا طولانی تر و عمیق تر کمک می کند؟ آیا 15 ثانیه برای انتقال پیام شما کافی است یا به زمان بیشتری نیاز دارید؟

در نهایت، مهم است که بودجه خود را در نظر بگیرید. YouTube انعطاف پذیری بیشتری در انتخاب بودجه روزانه ارائه می دهد. و از آنجایی که از مدل قیمت گذاری هزینه به ازای مشاهده پیروی می کند، شما فقط زمانی پرداخت می کنید که کاربر اقدامی انجام دهد. برای اجرای یک کمپین در TikTok، باید بودجه روزانه 50 دلاری را متعهد کنید که به سرعت جمع می شود.

با در نظر گرفتن این سوالات، ایده بهتری دارید که کدام پلتفرم برای کسب و کار شما مناسب است. اما به یاد داشته باشید، بازاریابی همه چیز در مورد آزمایش است. نیازی نیست فوراً به یک پلتفرم متعهد شوید – در واقع، ممکن است انجام آزمایش‌های جانبی روی هر دو برای دیدن نتایجی که می‌گیرید مفید باشد.

دعوت به اقدام جدید



منبع