با نگاهی به داده های مصرف کننده، متوجه می شویم که چرا. نظرسنجی ما نشان داد که 20٪ از کاربران رسانه های اجتماعی در سه ماه گذشته به یک جامعه آنلاین پیوسته اند، در حالی که 22٪ به طور فعال در یکی از آنها شرکت کرده اند.
چشم انداز اجتماعی اطراف ما دائما در حال تغییر است. و اگرچه فکر میکنیم میدانیم در رسانههای اجتماعی چه انتظاری باید داشته باشیم، این فهرست از روندها احتمالاً جامعی از آنچه در سال 2023 خواهیم دید نیست.
در زیر، ده روند کارشناسی یا تحقیقاتی را گردآوری کردهام که بازاریابان رسانههای اجتماعی باید در سال 2023 ببینند و از آنها استفاده کنند.
10 ترند برتر رسانه های اجتماعی در سال 2023
- برندهایی با جامعه رسانه های اجتماعی درگیر در سال 2023 برنده خواهند شد.
- رسانه های اجتماعی آینده تجارت الکترونیک هستند.
- مصرف کنندگان برای خدمات به مشتریان به DM برندها می روند.
- با روی آوردن مشتریان به جستجوی اجتماعی، موتورهای جستجو قدرت خود را از دست می دهند.
- اینفلوئنسر مارکتینگ سلبریتی ها را به خاطر میکرو اینفلوئنسرها کنار می گذارد.
- ویدئوی فرم کوتاه بالاترین فرمت بازگشت سرمایه است و بیشترین رشد را در بین هر روندی در سال 2023 شاهد خواهد بود.
- محتوای خنده دار، مرسوم، مد روز و مرتبط در تمام سال 2023 برجسته خواهد شد.
- اینستاگرام بالاترین پلتفرم ROI است و بیشترین رشد را در بین هر اپلیکیشن اجتماعی در سال 2023 خواهد داشت.
- بودجه های اجتماعی زیر ذره بین قرار خواهند گرفت، اما بازاریابان خوش بین هستند.
- اشتراکگذاری مجدد همان محتوا در پلتفرمها در سال 2023 انجام نخواهد شد.
1. برندهایی با جامعه رسانه های اجتماعی درگیر در سال 2023 برنده خواهند شد.
نظرسنجی ما نشان داد که تنها 17 درصد از بازاریابان دقیقاً همان محتوا را به صورت متقاطع ارسال می کنند. بیشتر آنها از رویکرد کپی-پیست دور شده و به جای آن به رویکردی سفارشی میروند.
بازاریابان رسانه های اجتماعی نیز متوجه افزایش خریدهای اجتماعی شده اند، به طوری که 47 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی مورد بررسی نیز فروش درون برنامه ای را گزارش کرده اند.
با کشف محصول شروع می شود. برای مصرف کنندگان 18 تا 54 ساله، رسانه های اجتماعی کانال ترجیحی برای یافتن محصولات جدید است.
بسیاری از برندها فکر میکنند که رسانههای اجتماعی فقط در مورد اشتراکگذاری محتوا هستند، اما این تنها نیمی از نبرد است. نیمه دوم ایجاد جامعه است – به عبارت دیگر، ارتباط و تعامل با مخاطبان خود.
در نتیجه، 52 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی که از اینستاگرام استفاده می کنند، قصد دارند در سال 2023 سرمایه گذاری خود را افزایش دهند. علاوه بر این، 36 درصد از کسانی که هنوز از آن استفاده نمی کنند، قصد دارند برای اولین بار در سال جاری از اینستاگرام استفاده کنند.
9. بودجه اجتماعی زیر ذره بین قرار خواهد گرفت.
به نظر می رسد که اکثر برندها برای این کار آماده شده اند، به طوری که 76٪ از بازاریابان رسانه های اجتماعی می گویند که شرکت آنها در حال حاضر خدمات مشتری را از طریق شبکه های اجتماعی ارائه می دهد و 42٪ می گویند که ارائه خدمات به مشتری از طریق DM مسئولیت اصلی کار آنها است.
سه نگرانی بزرگی که کاربران رسانه های اجتماعی گزارش داده اند عبارتند از:
- مشروعیت برند (54%)
- امکان بازپرداخت (48%)
- کیفیت محصول (44%)
از بین کسانی که در جوامع آنلاین شرکت می کنند، تقریباً یک چهارم (21٪) می گویند بزرگترین مزیت کشف محصول است.
به همین دلیل است که 42 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی که هنوز از فرم کوتاه استفاده نمی کنند، برای اولین بار در سال 2023 برنامه ریزی می کنند – بالاترین در بین هر قالبی.
7. محتوای خنده دار، مد روز و مرتبط در تمام سال 2023 برجسته خواهد شد.
با این حال، محتوای خنده دار بالاترین ROI را ارائه نمی دهد – محتوای مرتبط و مد روز با شماره 1 گره خورده است. با وجود این، 66 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی می گویند محتوای خنده دار موثرترین قالبی است که استفاده می کنند.
مزایای این استراتژی چیست؟ مقرون به صرفه تر است، مشارکت های بلندمدت ایجاد می کند، و دسترسی به مخاطبان درگیر و شوالیه را ارائه می دهد.
رغوان توضیح داد که امروزه مصرف کنندگان جوان به دنبال نتایج بصری غنی تر و دوری از موتورهای جستجو هستند که به نفع متن هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه برندها در سال 2023 و پس از آن چه انتظاراتی دارند، وبلاگ HubSpot از 1283 بازاریاب نظرسنجی کرد تا روندهایی را که کسب و کارهای B2B و B2C در سال 2023 اعمال خواهند کرد و اینکه کدام یک را در سال 2022 ترک کرده اند، بررسی کرد.
چگونه متوجه می شوید که یک جامعه درگیر دارید؟ در اینجا چند نشانه وجود دارد که باید مراقب آنها بود:
- تبلیغ بی دلیل برند شما
- به اشتراک گذاری مطالب شما
- جشن مشترک نقاط عطف و موفقیت های برند
- ایجاد رابطه ریشه در علاقه به برند و/یا محصولات شما دارد
اما نه تنها محبوب است، بلکه موثر است – 83٪ از کسانی که از آن استفاده می کنند می گویند که این مؤثرترین قالبی است که از آن استفاده می کنند.
به عنوان یک بازاریاب رسانههای اجتماعی، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که به تحقیق در مورد روندها، رفتارهای مصرفکننده آنلاین و دادههای رسانههای اجتماعی تیم خود ادامه دهید تا تعیین کنید به کدام گرایشها یا استراتژیها تکیه کنید یا چگونه در سناریوهای آنلاین بیسابقه حرکت کنید.
57 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی می گویند که نحوه خرج کردن بودجه و ROI تولید شده توسط آنها بیشتر از گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. با وجود آن، 91 درصد از آنها نسبت به بازگشت سرمایه ای که فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی آنها ارائه می دهد، مطمئن هستند.
برای کمی عمیق تر، 43٪ از شرکت هایی که خدمات مشتری را از طریق DM ارائه می دهند، یک نماینده خدمات مشتری دارند که به مشتریان پاسخ می دهد، در حالی که 41٪ این کار را به بازاریاب مسئول مدیریت آن پلت فرم واگذار می کنند.
در مورد بازاریابان رسانه های اجتماعی، این محبوب ترین قالب مورد استفاده 54 درصد از بازاریابان مورد بررسی است. علاوه بر این، 33 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی قصد دارند بیش از هر قالب دیگری روی آن سرمایه گذاری کنند که بالاترین میزان در بین هر قالب دیگری است.
68 درصد از مصرف کنندگان می گویند که محتوای رسانه های اجتماعی معتبر و قابل ربط بودن مهمتر از محتوای صیقلی و با کیفیت است.
تا آنجا که محتوای خندهدار دومین سرمایهگذاری بالاتر از هر نوع محتوا در سال 2023 خواهد بود. علاوه بر این، نیمی از آنهایی که از محتوای خندهدار در رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، قصد دارند سرمایهگذاری خود را در آن افزایش دهند.
8. اینستاگرام بالاترین پلتفرم ROI است و بیشترین رشد را در بین هر اپلیکیشن اجتماعی در سال 2023 خواهد داشت.
سال جدیدی است و سوالی که در ذهن هر بازاریاب رسانه های اجتماعی وجود دارد این است:چه روندهای رسانه های اجتماعی را باید انتظار داشته باشم؟”
در سال 2021، ما پیشبینی کردیم که TikTok تأثیر موجی بر چشمانداز رسانههای اجتماعی داشته باشد و شاهد افزایش مداوم ویدیوهای کوتاهمدت باشیم. در سال 2023، این روند ادامه خواهد داشت.
از هر پنج کاربر شبکههای اجتماعی Gen Z، Millennial و Gen X یک نفر در سه ماه گذشته از طریق DM برای خدمات مشتری با یک برند تماس گرفتهاند. و 84 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی پیش بینی می کنند که این کانال در سال 2023 به کانال خدمات مشتری ترجیحی مصرف کنندگان تبدیل خواهد شد.
در مورد خریدها. بیش از یک نفر از هر پنج کاربر شبکه های اجتماعی Gen Z، Millennial و Gen X در سه ماه گذشته محصولی را مستقیماً در یک برنامه رسانه اجتماعی خریداری کرده اند.
ویدیوی کوتاه قالب ترجیحی Gen Z و Millennials برای اطلاع از محصولات جدید است، به طوری که 57٪ از Gen Z و 42٪ از Millennials ترجیح می دهند در مورد محصولات و ویژگی های آنها از طریق ویدیوی کوتاه بیاموزند.
اگر DM های برند شما از قبل مملو از درخواست های خدمات مشتری نبوده است، ممکن است امسال باشد.
در سال 2022، بسیاری از بازاریابان با کاهش بودجه با تهدید رکود مواجه شدند. در سال 2023، بیشتر بازاریابان انتظار کاهش قیمت را ندارند، اما با نظارت بیشتری روبرو هستند.
بنابراین، این نشانه شما برای ایجاد برنامه ای برای قیف کردن درخواست های خدمات مشتری از طریق شبکه های اجتماعی از طریق کانال های مناسب است.
4. موتورهای جستجو با روی آوردن مشتریان به جستجوی اجتماعی، قدرت خود را از دست می دهند.
کاربران شبکه های اجتماعی چگونه از جستجو استفاده می کنند؟ برای پیدا کردن:
- افراد (58%)
- مطالب جالب (57%)
- برندها (32%)
- ایده/الهام (32%)
- محصولات/خدمات برای خرید (31%)
آنها رتبه اول را برای بازگشت سرمایه (ROI)، تعامل و سرنخهای کیفیت دارند. بازاریابان رسانه های اجتماعی همچنین می گویند اینستاگرام دقیق ترین الگوریتم را دارد که برای آگاهی از برند و دسترسی به آن ضروری است.
بنابراین، با این گفته، کجا باید جامعه آنلاین خود را بسازید؟ بازاریابان رسانه های اجتماعی که ما تقسیم می کنیم بین فیس بوک و اینستاگرام تقسیم شده اند. توصیه ما این است که از هر کجا که مخاطبان زندگی می کنند شروع کنید و از این آموخته ها برای اطلاع رسانی استراتژی خود در پلتفرم های دیگر استفاده کنید.
2. رسانه های اجتماعی آینده تجارت الکترونیک هستند.
با وجود این اعداد، بسیاری از مصرف کنندگان هنوز نسبت به خرید از طریق رسانه های اجتماعی محتاط هستند. بر اساس نظرسنجی ما، تنها 41 درصد از کاربران رسانه های اجتماعی از خرید در پلتفرم های رسانه های اجتماعی احساس راحتی می کنند و تنها 37 درصد به پلتفرم های رسانه های اجتماعی با اطلاعات کارت خود اعتماد دارند.
در سال 2022، خرید در رسانه های اجتماعی واقعاً اوج گرفت. پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، خریدهای درون برنامهای را از طریق برگههای خرید، دکمههای «save later» و موارد دیگر آسان کردند.
با توجه به اینکه نیمی از بازاریابان انتظار افزایش بودجه را دارند و 41 درصد انتظار دارند که بودجه ثابت بماند، چشمهای اضافی بدترین خبر نیستند زیرا اقتصاد هنوز در ذهن بسیاری از برندها قرار دارد.
10. اشتراکگذاری مجدد همان محتوا در پلتفرمها در سال 2023 انجام نخواهد شد.
طبق نظرسنجی ما، 48 درصد در هنگام اشتراک گذاری در پلتفرم های مختلف، محتوای خود را اصلاح می کنند. در همین حال بیش از یک سوم (34٪) هر بار از ابتدا شروع می کنند.
به یاد دارید زمانی که رسانه های اجتماعی تماماً در مورد زیبایی شناسی بودند؟ شما باید بالاترین ارزش تولید را داشته باشید تا در بین رقبا متمایز شوید. خب دیگه نه
بنابراین، واضح است که اینفلوئنسر مارکتینگ راه به جایی نمی برد. چیزی که تغییر کرده این است که کدام اینفلوئنسرها بیشترین ارزش را دارند.
6. ویدئوی فرم کوتاه بالاترین فرمت بازگشت سرمایه است و بیشترین رشد را در بین هر روندی در سال 2023 خواهد دید.
طبق نظرسنجی ما، 90 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی می گویند ایجاد یک جامعه آنلاین فعال برای یک استراتژی موفق رسانه های اجتماعی در سال 2023 بسیار مهم است. این بسیار مهم است که دومین هدف بزرگ آنها برای سال 2023 است.
مدیر اجرایی گوگل گفت: «در مطالعات ما، تقریباً 40 درصد از جوانان، وقتی به دنبال مکانی برای ناهار هستند، به Google Maps یا جستجو نمیروند. آنها به TikTok یا Instagram می روند.
وقتی صحبت از رسانههای اجتماعی میشود، 50 درصد از مصرفکنندگان محتوای خندهدار را بالاترین رتبهبندی برای خاطرهانگیزترین و پس از آن محتوای مرتبط (36 درصد) قرار میدهند.
در میان همه برنامههایی که خریدهای درونبرنامهای را ارائه میکنند، اینستاگرام یکی از گزینههایی است که مصرفکنندگان میگویند بهترین تجربه خرید را ارائه میدهد. بازاریابان رسانه های اجتماعی همچنین معتقدند که بهترین ROI و ابزارهای بازاریابی را ارائه می دهد.
یک سوم از کاربران رسانه های اجتماعی کشف محصول در رسانه های اجتماعی را از طریق اینفلوئنسر ترجیح می دهند. با Gen-Z، این رقم حتی بالاتر است.
نظرسنجی ما نشان داد که بازاریابان رسانه های اجتماعی به طور متوسط چهار پلتفرم را مدیریت می کنند. اگرچه مزایای ارسال متقابل واضح است، بسیاری از آنها شروع به دور شدن از آن کرده اند.
نظرسنجی ما نشان داد که اینستاگرام در سال 2023 بیشترین رشد را در مقایسه با سایر پلتفرمهای اجتماعی خواهد داشت.
بنابراین، اگر جایی برای شروع وجود دارد، نظرسنجی نشان میدهد که اینستاگرام بهترین تماس است.
3. DM کانال خدمات مشتری ترجیحی مصرف کنندگان خواهد بود.
نظرسنجی ما نشان داد که 24 درصد از مصرف کنندگان بین 18 تا 54 سال در حال حاضر بیشتر از طریق موتورهای جستجو برای برندها در پلتفرم های رسانه های اجتماعی جستجو می کنند. این در میان ژن Z تا 36 درصد افزایش می یابد.
تعجب میکنم چرا؟ خوب، اگر از بازاریابان رسانه های اجتماعی پلتفرم اجتماعی مورد علاقه آنها را بپرسید، احتمالا می گویند اینستاگرام.
در روزهای اولیه اینفلوئنسر مارکتینگ، تعداد فالوورها جذابیت اصلی بود. امروزه کیفیت محتوا و همسویی با برند بسیار سنگین تر است.
در اینجا یک یافته جالب از مطالعه ما وجود دارد: 80٪ از اینفلوئنسر مارکتینگ ها با سازندگان کوچک (1K تا 99999 دنبال کننده/مشترک) کار می کنند، در حالی که فقط 16٪ با حساب های بیش از 1 میلیون دنبال کننده کار می کنند.
بنابراین، سوال این است که چگونه باید پروفایل های خود را برای جستجوی اجتماعی بهینه کنید؟ در اینجا بهترین توصیه های بازاریابان رسانه های اجتماعی آمده است:
- از جمله کلیدواژه ها و هشتگ های مرتبط در پست ها و بیو خود.
- اطمینان حاصل کنید که جستجوی نام کاربری شما آسان است.
- داشتن یک نام کاربری ثابت در سراسر حساب ها.
5. بازاریابان اینفلوئنسر، سلبریتی ها را به خاطر میکرو اینفلوئنسرها کنار می گذارند.
علاوه بر این، حدود 80 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی می گویند که مصرف کنندگان محصولات را بیشتر در برنامه های اجتماعی می خرند تا در وب سایت های برندها یا وب سایت های شخص ثالث مانند آمازون.
طبق نظرسنجی ما، 87 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی فکر می کنند که مصرف کنندگان در سال 2023 بیشتر از طریق موتورهای جستجو، برندها را در رسانه های اجتماعی جستجو می کنند.
این روند حتی در سال 2022 توسط معاون ارشد دانش و اطلاعات Google، Prabhakar Raghavan تأیید شد. او گفت که پلتفرمهای اجتماعی محصولات اصلی گوگل را میخورند: جستجو و نقشه.