همان کاری که باعث میشود یک کسبوکار هر روز برای نگهداری یک رابطه درست با مشتریان خود انجام دهد. ابتداییترین شکل بازاریابی تلاش برای متقاعد کردن مشتریان به خرید محصولات بود و کسانی که مهارتهای ارتباطی بهتری داشتند در فروش موفقتر بودند. بازاریابی تشخیص میدهد که کدام بخش از بازار بیشترین پتانسیل را برای فروش محصول دارد. John Jantsch از متخصصین بازاریابی و نویسنده کتاب duct tape marketing (راهنمای کاربردی برای بازاریابی کسبوکارهای کوچک) است که از کاربردیترین کتابها برای موفقیت در بازاریابی کسبوکارهای کوچک است. دکتر اخلاصی عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران و از متخصصین در حوزه بازاریابی و برندینگ هستند. در واقع در مارکتینگ مشتریای که قرار است محصول را خریداری کند با تمام ویژگیها و رفتارها و عادات فردی مشخص میشود و محصول برای یک گروه از افراد با نیازی خاص طراحی میشود. بهطوری که در همان روز اول، 3000 نفر نام خود را در لیست مشتریان برای استفاده از خدمات وارد کردند. 1998- گوگل اولین محصول برای جستوجوی اینترنتی خود با قابلیت رتبهبندی صفحات منتشر کرد. 1971- اولین سرویس ایمیل به وجود آمد. 1885- جان دیر اولین مجله مخصوص مشتریان با نام The Furrow را منتشر کرد.
در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت مجله خبری learn-marketing.
اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اولین بار در دهه 1990 مطرح شد. 1931- نیل مک الری در دپارتمان بازاریابی P&G، برای اولین بار “مدیریت برند” را بهعنوان یک تکنیک هوشمندانه در بیزینس معرفی کرد. ایشان مفهوم بازاریابی را در کتاب “اصول بازاریابی برای مدیران اجرایی ” اینطور بیان کردهاند و در ادامه تعریف کاتلر را نیز بهعنوان تعریف معتبر از اینکه بازاریابی چیست، آوردهاند. “تعریف بسیار سادهای از بازاریابی وجود دارد که کماکان موردقبول است، در این تعریف بازاریابی به انجام دادن عملی در کسبوکار اطلاق میشود که موجب رضایت مشتری گردد؛ بنابراین، کسبوکار منجر به رضایت مشتری شده و از طریق این رضایت، همزمان سودآوری برای سازمان حاصل میشود. بررسی تاریخچه بازاریابی مانند بقیه علوم، از مباحث جذاب برای افراد فعال در این حوزه است. همچنین از نکات مهم در تولید هر نوع محصول بحث برندینگ است که از مباحث بازاریابی محسوب میشود. کسبوکارها نیز میتوانند محتوای خود را در هر زمانی در دسترس مخاطب قرار دهند و تعامل را با آنها حفظ کنند. با شناخت بهتر نیازهای مشتری و توجه به آن در طراحی محصول، انگیزه آنها را برای خرید محصولات افزایش دهید.
1932- دیوید اگیلوی موسسه Gallup’s Audience Research را درزمینهٔ تحقیقات بازاریابی تأسیس کرد. 1383- Lowenbrau برای برند خود، لوگوی “شیر” را انتخاب کرد. “بازاریابی علم و هنر جستجو، خلق و ارائه ارزش برای برطرف کردن نیازهای بازار همراه با سودآوری است. 1905- دانشگاه پنسیلوانیا رشته دانشگاهی “بازاریابی محصولات” را ارائه کرد. “بازاریابی شامل تحقیقات، انتخاب مشتریان هدف، ارتباطات (تبلیغات و ایمیل مستقیم) و روابط عمومی (PR) میشود. 1872- Montgomery Ward اولین سرویس سفارش از راه دور را به وجود آورد که شروعی برای بازاریابی مستقیم پستی محسوب میشد. علم بازاریابی مدرن، برای همه مراحل تولید یک محصول بر اساس نوع محصول و صنعت نکات مهمی برای موفقیت دارد. بعد از طی شدن مراحل تولید، بحث معرفی محصول به جامعه و فروش که جزئی از مارکتینگ است، مطرح میشود. تولید انبوه و ارزانتر با استفاده از ماشینآلات باعث شد که محصولات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد و رقابت برای فروش هم بیشتر شود.
2700 ق.م – برندسازی در مصر: برای شناسایی گاوها، با فلز داغ بر روی بدن آنها علامتهای خاصی ثبت میکردند تا در صورت دزدیده شدن یا گمشدن گاو بتوانند آن را پیدا کنند. اگر قصد دارید که در بازاریابی موفق باشید و یا نقش مؤثری در تیم بازاریابی کسبوکار داشته باشید، به تجربه استفاده مشتری از محصول و ذهنیتی که نسبت به برند و محصول تمرکز کنید. بازاریابی این فرصت را برای شما فراهم میکند تا با فروش بهتر محصولات خود، سودآوری داشته باشید. بازاریابی به فروش کمک میکند و فروش به دوام کسبوکار شما. پس شما برای هدایت مخاطب به سمت خرید به محتوای بازاریابی نیاز دارید. در گذشته این کار بیشتر به صورت چهره به چهره اتفاق میافتاد اما امروزه با کمک رسانههای مختلف این امکان فراهم شده که مخاطب با محصول یا خدمات مورد نیاز خود آشنا شود. در اینفوگرافیک زیر اطلاعاتی از شکلگیری حوزههای مختلف مارکتینگ بیانشده است. تغییر مهم دیگر در بازاریابی در دهه 90 میلادی اتفاق افتاد. مارکتینگ هنر تغییر ذهنیت مردم نسبت به هر چیزی است. 1266- ایجاد برند برای نان: نانواییهایی شروع به فعالیت کردند که در تهیه نان از علامتهای خاصی استفاده میکردند تا خود را از بقیه متمایز کنند. کتابهای او ازجمله پرفروشترین کتابها در مدیریت کسبوکار و بازاریابی است.