2 روش ساده و سرراست برای تعیین اندازه بازار کسب و کار شما


هنگامی که به یک سرمایه گذاری جدید فکر می کنید، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که تعیین کنید آیا بازار ارزشمندی برای آن وجود دارد یا خیر.

صاحب کسب و کار اندازه بازار را برای شرکت تخمین می زند

تصور کنید که ماه ها کار سختی را متحمل شده اید تا متوجه شوید که تنها 100 نفر در ایالات متحده وجود دارند که به طور بالقوه محصول شما را می خرند. دانستن این موضوع در مراحل اولیه به شما این امکان را می دهد که تصمیمات تجاری تحصیل کرده بگیرید و تصمیم بگیرید که چه چیزی ارزش دنبال کردن را دارد.اکنون دانلود کنید: الگوهای تحقیقات بازار [Free Kit]

روش هایی را برای محاسبه اندازه بازار خود و اندازه گیری دقیق پتانسیل درآمد کسب و کار خود کشف کنید.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا هر کسب و کاری باید زمان خود را صرف تعیین اندازه بازار خود کند:

  • این به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا سرمایه گذاری ارزشمندی است یا خیر – بگویید ایده خوبی برای یک محصول دارید اما در حال حاضر فقط 100 نفر هستند که آن را خریداری می کنند. از آنجا، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا آن اندازه جمعیت ارزش هزینه‌های تولید، تولید، توزیع و موارد دیگر را برای محصول شما دارد یا خیر.

  • این به شما کمک می کند حداکثر سود کل را تخمین بزنید – اگر می دانید که کسب و کار شما بالقوه به چند نفر دسترسی دارد، می توانید تخمین بزنید که چقدر می توانید درآمد داشته باشید. این هم برای صاحبان مشاغل و هم برای سرمایه گذاران ارزشمند است.

  • برای چه کسانی بازاریابی می کنید و چه نیازهایی دارند – هیچ کسب و کاری بدون بازاریابی نمی تواند موفق شود. دانستن اندازه بازار خود اولین گام برای درک بازار هدف و نیازهای آنهاست.

روش های اندازه گیری بازار

رویکرد بالا به پایین

اولی یک رویکرد از بالا به پایین است که در آن شما با نگاه کردن به بازار به عنوان یک کل، از دید پرنده شروع می‌کنید، سپس آن را اصلاح می‌کنید تا اندازه بازار دقیقی به دست آورید. به نظر می رسد از کل بازار آدرس پذیر خود شروع کنید و از آنجا فیلتر کنید.

نحوه محاسبه اندازه بازار با استفاده از رویکرد بالا به پایین

نمونه اندازه بازار

فرض کنید می خواهید یک شرکت شراب راه اندازی کنید. ابتدا، می‌خواهید تعیین کنید که چند فروشگاه مشروب در ایالات متحده وجود دارد – این به شما کمک می‌کند کل بازاری را که به آن وارد می‌شوید، مشخص کنید. میتوانست به صورت تئوری محصول خود را بفروشید

پس از تحقیق، متوجه می شوید که 50000 فروشگاه مشروب فروشی در ایالات متحده وجود دارد. از کل این لیست، شما فقط می خواهید به منطقه نیوانگلند – از جمله ماساچوست، مین، و رود آیلند بفروشید.

شما تعیین می کنید که بازار هدف شما شامل 1000 فروشگاه مشروب در منطقه نیوانگلند است. از اینجا، شما تحقیقات انجام می دهید و با توزیع کنندگان الکل صحبت می کنید تا تعیین کنید که تقریباً 40٪ میزان موفقیت برای توزیع شراب وجود دارد.

با استفاده از این به عنوان مثال، اندازه بازار را با استفاده از فرمول زیر محاسبه می کنیم:

1000 مشروب فروشی x 40% = 400 مشروب فروشی

سپس، اگر فرض کنید هر مغازه مشروب فروشی 20000 دلار به دست می آید، می توانید درآمد بالقوه را با استفاده از فرمول زیر محاسبه کنید:

400 مشروب فروشی x 20000 دلار = 8000000 دلار

این بدان معناست که اگر به 40٪ از کل بازار در منطقه نیوانگلند نفوذ کنید، 8 میلیون دلار درآمد خواهید داشت.

رویکرد پایین به بالا

رویکرد از پایین به بالا دقیقا برعکس است – از کوچک شروع کنید و به سمت بیرون حرکت کنید.

به نظر می‌رسد ابتدا تعداد واحدهایی را که می‌توانید انتظار فروش داشته باشید، مشخص کنید، سپس تعداد فروش پیش‌بینی‌تان از هر خریدار و در نهایت میانگین قیمت هر واحد را در نظر بگیرید.

نمونه اندازه بازار

با استفاده از همان مثال شراب – فرض کنید که داده های اخیر را پیدا کرده اید که نشان می دهد میانگین هزینه یک بطری شراب در نیوانگلند 10 دلار است. یک نظرسنجی نشان می دهد که مصرف کننده به طور متوسط ​​یک بطری شراب در هفته یا 48 بطری در سال می خرد. این بدان معناست که مصرف کننده به طور متوسط ​​480 دلار در سال برای شراب خرج می کند.

در مرحله بعد، متوجه می‌شوید که تعداد مصرف‌کنندگان (یا خانواده‌هایی) که می‌توانید انتظار داشته باشید در منطقه نیوانگلند به آنها دسترسی پیدا کنید، 16000 نفر است.

در نتیجه، اندازه بازار شما است 480 x 16,000 = 8,000,000 دلار.

توجه به این نکته مهم است که هر دو روش وجود رقبا، نرخ ریزش مشتری و سایر عواملی را که بر فروش تأثیر می‌گذارند نادیده می‌گیرند. با در نظر گرفتن این موضوع، هنگام تخمین اینکه چه مقدار از اندازه بازار برنده خواهید شد، باید محافظه کار باشید و از آن به عنوان نقطه شروع استفاده کنید.

چگونه از اندازه بازار خود استفاده کنید

شما اندازه بازار تخمینی خود را دارید – حالا چی؟

اندازه بازار به کسب و کار شما کمک می کند تا به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • چه مقدار درآمد بالقوه می توانیم از این بازار خاص به دست آوریم؟ به عبارت دیگر آیا ارزش وقت و انرژی ما را دارد؟

  • آیا بازار به اندازه ای بزرگ است که ما را به خود جلب کند؟

  • آیا بازار در حال رشد است؟ وجود دارد هنوز فرصتی برای کسب درآمد از این بازار در 3، 5، 10 سال است؟

اندازه بازار یک عدد مهم است که باید بدانید چه زمانی به دنبال سرمایه هستید. سرمایه گذاران باید بدانند که چقدر پول از یک بازار معین به دست می آورند. به‌علاوه، تشخیص اینکه آیا درآمد بالقوه‌ای که می‌توانید به دست آورید بر هزینه‌های کسب‌وکارتان بیشتر است یا خیر، حیاتی است.

هنگامی که اندازه بازار را به دست آوردید، باید در نظر بگیرید که بازار در حال حاضر چقدر از محصولات رقبای شما اشباع شده است.

در نهایت، شما نمی توانید کل بازار آدرس پذیر (TAM) را تصاحب کنید – برخی از این افراد محصولات رقبا را به محصولات شما ترجیح می دهند. بنابراین باید تعیین کنید که آیا می‌توانید به اندازه کافی مصرف‌کنندگان را از TAM به دست آورید تا این سرمایه‌گذاری ارزشمند باشد.

یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در آوریل 2019 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.

دعوت به اقدام جدید



منبع