هوش مصنوعی واکنشی ابزارهای بازاریابی زیادی را تقویت می کند. یک مثال قابل توجه چت ربات است. این برنامه ها از هوش مصنوعی واکنشی برای پاسخ دادن به پیام ها (یا ورودی ها) با اطلاعات مناسب استفاده می کنند.
از ماشین های واکنشی گرفته تا هوش مصنوعی با حافظه محدود، تئوری ذهن و خودآگاهی، هر نوع هوش مصنوعی دارای نقاط قوت و محدودیت های خود است. دانستن این تفاوت ها کلید انتخاب ابزارهای مناسب، استفاده موثر از آنها و جلوتر ماندن از منحنی است.
چت بات ها ابزاری محبوب در خدمات مشتری هستند، اما می توانند بهره وری بازاریابان را نیز افزایش دهند. به عنوان مثال، ChatSpot HubSpot یک دستیار مفید با هوش مصنوعی است که می تواند گزارش ها را جمع آوری کند، مخاطبین ایجاد کند و ایمیل های بعدی را بر اساس دستورات خاص ارسال کند.
چت ربات های یادگیری ماشینی، مانند چت ربات های مکالمه، هوش مصنوعی حافظه محدودی دارند، زیرا از داده ها و مکالمات گذشته برای پاسخ به مشتریان استفاده می کنند. آنها با گذشت زمان مؤثرتر می شوند، اما حافظه آنها محدود است.
این فناوری را می توان در خودروهای خودران پیدا کرد. این می تواند خطوط را تشخیص دهد و جاده پیش رو را ترسیم کند. همچنین می تواند بر اساس الگوهای ترافیکی و شرایط جاده سرعت و شکست خودرو را در زمان واقعی تنظیم کند.
اگرچه الگوریتمهای حافظه محدود مؤثر هستند، اما بیخطا نیستند. آنها می توانند اشتباه کنند یا پیش بینی های نادرست ارائه دهند، به خصوص هنگام کار با داده های قدیمی. به عبارت دیگر، خروجی فقط به اندازه ورودی شما خوب است. بنابراین، آموزش این الگوریتم ها با اطلاعات دقیق، مرتبط و به روز بسیار مهم است.
هوش مصنوعی دارای سه مرحله است که عمدتاً با توانایی آن در تکرار توانایی های انسانی تعریف می شود:
- هوش باریک (ANI): هوش مصنوعی باریک نشان دهنده اکثر سیستم های هوش مصنوعی است که امروزه وجود دارند. در این مرحله، هوش مصنوعی برای انجام یک کار خاص یا مجموعه ای از وظایف طراحی شده است. توانایی یادگیری یا تطبیق فراتر از برنامه نویسی آنها را ندارد. به عنوان مثال می توان به چت بات ها و دستیاران مجازی (مانند سیری) و الگوریتم های توصیه اشاره کرد.
- اطلاعات عمومی (AGI): این تکامل بعدی هوش مصنوعی است. این سیستمها به گونهای طراحی شدهاند که هوش انسانمانندی داشته باشند و به آنها اجازه میدهند یاد بگیرند و با موقعیتهای جدید سازگار شوند، انتزاعی فکر کنند، استدلال کنند و مشکلات را حل کنند. در این لحظه، AGI هنوز تا حد زیادی نظری است.
- ابر هوش (ASI): ASI شکل پیشرفتهای از هوش مصنوعی است که از هوش انسان پیشی میگیرد و آن را قادر میسازد تا مشکلات پیچیده را حل کند، فناوری جدید ایجاد کند و تصمیماتی فراتر از محدوده درک انسان بگیرد. ASI یک موضوع داغ بحث است و مزایا و خطرات بالقوه آن بسیار حدس و گمان است.
در زیر هر نوع را توضیح خواهیم داد.
4 نوع هوش مصنوعی
همانطور که از نام آن پیداست، ماشینهای واکنشگرا به درخواستهای مختلف واکنش نشان میدهند و پاسخ میدهند. این کار را بدون استفاده از حافظه یا درک وسیع تری از زمینه انجام می دهد.
چند نوع هوش مصنوعی وجود دارد؟
چت بات ها می توانند هم هوش مصنوعی با حافظه واکنشی و هم با حافظه محدود باشند. به عنوان مثال، یک چت بات مبتنی بر قانون که از یک مدل if/then پیروی می کند و با پاسخ های آماده برنامه ریزی شده است، می تواند هوش مصنوعی واکنشی نامیده شود زیرا از ساختار مجموعه ای پیروی می کند و نمی تواند از ساختار منحرف شود.
احتمالاً شنیده اید که چگونه هوش مصنوعی می تواند شیوه کار بازاریابان را متحول کند. در واقع، ممکن است در حال حاضر از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی استفاده کنید.
در بلندمدت، تئوری ذهن هوش مصنوعی میتواند پیامدهای مهمی برای بازاریابی داشته باشد. با این حال، هنوز در مراحل اولیه خود است و پیشبینی اینکه چه زمانی به واقعیت میپیوندد را دشوار میکند.
خودآگاه
اما اگر شما هم مثل من هستید، تا به حال «پرده را کنار نکشیدهاید» تا ببینید این فناوری چگونه کار میکند.
هوش مصنوعی خودآگاه به عنوان مرحله بعدی در تکامل نظریه ذهن دیده می شود، جایی که ماشین ها قادر به درک احساسات انسان هستند. و احساسات، نیازها و باورهای خود را دارند. در حال حاضر این نوع هوش مصنوعی فقط به صورت فرضی وجود دارد.
ابتدا، وقتی در مورد ابزارهای مولد هوش مصنوعی مورد استفاده در نقش های بازاریابی خود سوال شد، بیشتر بازاریابان از ربات های چت استفاده می کنند (66%).
به عنوان مثال، اگر به دلیل از دست دادن نوبت بر سر Google Maps فریاد بزنید، آزرده نمی شود یا حمایت عاطفی ارائه نمی دهد. در عوض، با یافتن مسیر دیگری پاسخ می دهد.
ماشین های واکنشی
فراتر از چت بات ها، هوش مصنوعی واکنشی می تواند رفتار مشتری، عملکرد کمپین و روند بازار را تجزیه و تحلیل کند. با این بینش، بازاریابان میتوانند کمپینهای خود را در لحظه بهینهسازی کنند و اثربخشی و ROI آنها را بهبود بخشند.
حافظه محدود
ما بیش از 1350 بازاریاب در ایالات متحده را بررسی کردیم تا درباره استفاده آنها از هوش مصنوعی و اتوماسیون و ابزارهایی که در نقش خود استفاده می کنند بیشتر بیاموزیم. در اینجا چند نکته کلیدی آورده شده است.
همه کاربران هوش مصنوعی/اتوماسیونی که به نظرسنجی ما پاسخ دادند می گویند که هوش مصنوعی و ابزارهای اتوماسیون به طور متوسط 2 ساعت و 24 دقیقه در روز صرفه جویی می کنند.
برگردیم به تو