ایجاد محتوایی که کارآمد باشد، مستلزم آن است که تصمیمات آگاهانه بگیرید، به جای تکیه بر حدس و گمان یا پرتاب اسپاگتی به دیوار تا ببینید چه چیزی می چسبد.
برای اتخاذ این تصمیمات آگاهانه، باید بر بازاریابی مبتنی بر داده تمرکز کنید و اینکه چگونه می تواند به شما در جمع آوری، تجزیه و تحلیل و اعمال داده ها در محتوای خود کمک کند.
اگر ایدههای وبلاگ شما تمام شده است و مطمئن نیستید که چگونه از دادهها در محتوای خود استفاده کنید، به خواندن ادامه دهید تا بهترین روشهای استفاده از دادهها را قبل، در طول و بعد از فرآیند تولید محتوا بیاموزید.
استفاده از داده ها در تولید محتوا
به عنوان یک بازاریاب، باید از داده ها در سه مرحله استفاده کنید: قبل از ایجاد محتوا (برای تعیین نوع محتوایی که ایجاد می کنید، برای چه کسی ایجاد می کنید)، در طول تولید محتوا (برای شکل دادن به روایت ها، مقیاس دادن و غیره) و پس از ایجاد محتوا (برای تجزیه و تحلیل عملکرد محتوای شما).
نحوه استفاده از داده ها در تولید محتوا
بیایید نحوه استفاده صحیح از داده ها را در مراحل مختلف فرآیند تولید محتوا در نظر بگیریم: قبل، حین و بعد.
1. استفاده از داده ها قبل از ایجاد محتوا
همانطور که هیچ کس بدون محاسبه هزینه شروع به ساخت خانه نمی کند، بازاریابان نیز نباید بدون نگاه کردن به آنچه داده ها می گویند، محتوا تولید کنند.
بینش دادهها میتواند به شما کمک کند تا بدانید چه نوع محتوایی باید ایجاد کنید، برای چه کسی آن را ایجاد کنید و بهترین قالب برای ارائه چنین محتوایی چیست.
در اینجا چند روش خاص برای استفاده از داده ها قبل از شروع ایجاد آورده شده است.
تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید
قبل از ایجاد هر محتوایی، اولین قدم این است که موضوعاتی را که می خواهید در مورد آنها صحبت کنید یا کلمات کلیدی مورد نظر خود را بشناسید.
از آنجایی که یکی از اهداف اصلی تولید محتوا تعامل با مخاطبان است، کشف پرسشهایی که آنها بهصورت آنلاین جستجو میکنند بسیار مهم است. تحقیق کلمات کلیدی این است که چگونه می توانید بینش (داده) ارزشمندی را در مورد این پرس و جوها بدست آورید.
هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل هدف پشت جستجو بسیار مهم است – چه اطلاعاتی، ناوبری، تراکنشی یا چیز دیگری باشد.
برخی از بهترین ابزارهایی که می توانید برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید عبارتند از: نرم افزار بازاریابی سئو HubSpot، Arel=”noopener” target=”_blank” hrefs، SemRush و غیره.
مخاطبان خود را شناسایی کنید
تصور کنید بهترین استیکها را در شهر بسازید، اما سعی کنید آنها را به مخاطبان گیاهخوار بفروشید – مطمئناً هیچ فروشی نخواهید داشت. به طور مشابه، اگر آنها را در مقابل افراد مناسب قرار ندهید، حتی بهترین محتوای شما نیز می تواند نتایج متوسطی داشته باشد.
داده ها می توانند به شما در شناسایی افراد مناسب کمک کنند.
با استفاده از داده ها، می توانید فرضیات مربوط به مخاطبان خود و افرادی که محتوای شما را می خوانند حذف کنید.
دادهها میتوانند چیزهایی را درباره مخاطبان هدفتان به شما بگویند، مانند محدوده سنی، علایق، محرکهای عاطفی و پلتفرم رسانههای اجتماعی که در آن حضور دارند.
میتوانید از Google Analytics، نظرسنجیهای مشتریان یا سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی برای کشف اطلاعات بینش در مورد مخاطبان خود استفاده کنید.
فرمت محتوای مناسب را انتخاب کنید
پس از اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه چیزی را آنلاین جستجو میکنند، میتوانید از دادهها برای پیدا کردن قالب محتوای ترجیحی آنها نیز استفاده کنید.
آیا آنها می خواهند یک پست وبلاگ را بخوانند؟ تاپیک توییتر؟ یا محتوای ویدیویی مانند ویدیوهای TikTok را ببینید؟ حلقه های اینستاگرام؟
آنچه که دادهها نشان میدهند تعیین میکند که بیشتر تلاشهای تولید محتوا خود را در کجا صرف کنید تا بالاترین بازده سرمایهگذاری را داشته باشید.
BuzzSumo و Sparktoro نمونه های بسیار خوبی از ابزارهایی هستند که می توانید برای یافتن قالب محتوای مناسب مورد علاقه مخاطبان هدف خود از آنها استفاده کنید.
2. استفاده از داده ها در طول تولید محتوا
حال بیایید نحوه استفاده از داده ها را در حین ایجاد محتوا در نظر بگیریم.
دادهها میتوانند حیات و اهمیت جدیدی به پستهای شما ببخشند، وقتی به خوبی از آنها استفاده کنید. این به این معنی نیست که صفحات گسترده را مستقیماً در پست های خود قرار دهید. در عوض، باید به این فکر کنید که چگونه مسئولانه داده ها را به گونه ای چارچوب بندی کنید که روایت شما را پیش ببرد.
با قرار دادن دادهها در متن و استفاده از آنها برای تقویت نظر خود، میتوانید به خوانندگان پستی بدهید که مدتها پس از خروج از صفحه با آنها باقی بماند. در اینجا چند تکنیک روایتی وجود دارد که باید هنگام استفاده از داده ها در پست های خود در نظر بگیرید.
تغییر را نشان دهید
هیچ تکنیک روایی قدرتمندتر از استفاده از داده ها برای نشان دادن تغییرات در طول زمان وجود ندارد.
در مثال زیر، The Zebra از داده ها و نقشه ها برای نشان دادن تغییر هزینه بیمه خودرو در ایالات متحده طی چند سال گذشته استفاده می کند.
مناطق تیره تر روی نقشه مناطقی را نشان می دهد که بالاترین نرخ بیمه خودرو را دارند.
با کلیک بر روی دکمه کشویی می توانید تغییرات هزینه را در طول زمان مشاهده کنید.
چرا کار می کند
نمایش یک روند تغییر قابل توجه (خواه وخامت یا بهبود چشمگیر) نه تنها به بحث اهمیت می دهد، بلکه می تواند واکنش احساسی خوانندگان شما را نیز برانگیزد.
نمایش مغایرت
جدا شده به خودی خود، داده ها می توانند ثابت شوند. اما مجموعه ای از داده ها را در متن قرار دهید تا اختلافات را برجسته کنید، و شما یک روایت قوی خواهید داشت.
در مثال زیر، The Atlantic اختلاف بین بسیاری از پیشبینیهای COVID (و سایر مسائل اقتصادی) و واقعیت را برجسته میکند.
چرا کار می کند
با نشان دادن اختلاف بین ادراک و واقعیت یا بین دو مجموعه داده، میتوانید شکافهایی را که منجر به فراخوانهای واضح میشود برجسته کنید.
نمایش اتصال یا همبستگی
در این مقاله، بنیاد قلب بریتانیا (BHF) از دادهها برای نشان دادن ارتباط بین تماشای تلویزیون و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب استفاده کرد. اگرچه داده های اصلی از منبع سوم است، BHF به خوبی تأثیر سبک زندگی بی تحرک را نشان می دهد.
توجه: هنگام نشان دادن همبستگی بین دو چیز، مراقب باشید که دلالت بر علیت نداشته باشید. واضح باشید که شما فقط نشان می دهید که دو چیز به نحوی به هم مرتبط هستند، نه اینکه یکی مستقیماً به دیگری منتهی شود.
چرا کار می کند
استفاده از داده ها برای نشان دادن ارتباط بین دو یا چند چیز مختلف به خوانندگان کمک می کند تا تصمیمات بهتری در مورد اقدامات آینده بگیرند.
مقیاس بدهید
یکی دیگر از راه های عالی برای استفاده از داده ها در تولید محتوا، نشان دادن مقیاس است.
در این نمودار، نیویورک پست از نمایش تصویری داده ها برای نشان دادن مقیاس بلندترین ساختمان های جهان استفاده می کند.
چرا کار می کند
مقیاس می تواند به شما کمک کند تا زمینه را به پست های خود اضافه کنید. چه داده هایی دارید که می تواند به این نوع تجسم کمک کند؟ به عنوان مثال، آیا در سال گذشته بیشتر از میانگین تعداد شرکت کنندگان در یک بازی Red Sox به مشتریان خدمات ارائه کردید؟ چگونه می توانید دامنه تأثیر خود را نشان دهید؟
3. استفاده از داده ها پس از ایجاد محتوا
شما دیده اید که چگونه داده ها می توانند قبل و در حین ایجاد محتوا کار کنند. بیایید اکنون در نظر بگیریم که چگونه میتوانید حتی پس از انتشار در پست خود همچنان از دادهها استفاده کنید.
بهینه سازی محتوای منتشر شده
یکی از راههای عالی برای استفاده از دادهها «تولید پس از محتوا» یافتن فرصتهایی برای تازهسازی محتوا است.
دادههای ابزاری مانند Google Analytics و Google Search Console میتوانند محتوایی را به شما نشان دهند که در طول زمان به طور مداوم ترافیک خود را از دست داده است و به شما امکان میدهد محتوایی را که نیاز به بهروزرسانی یا بهروزرسانی دارد شناسایی کنید.
همچنین میتوانید ممیزی محتوا را اجرا کنید تا بهترین عملکردها را از محتوای موجود شناسایی کنید که میتواند برای کانالهای بازاریابی دیگر استفاده یا تغییر کاربری دهد.
تعامل با مخاطب را تجزیه و تحلیل کنید
تعداد زیادی معیار وجود دارد که می توانید پس از انتشار یک محتوا، آنها را ردیابی کنید تا نحوه تعامل یا تعامل مخاطبان با محتوای مذکور را مشاهده کنید.
به عنوان مثال، می توانید از Google Analytics برای بررسی مدت زمان ماندن خوانندگان در قطعات خاص استفاده کنید. همچنین می توانید از ابزارهای دیگری برای ردیابی تعامل مخاطبان خود از نظر کلیک ها و حرکات مکان نما در یک صفحه وب استفاده کنید.
افکار نهایی
در اینجا شما آن را دارید – نه روش ساده اما موثر برای استفاده از داده ها در مراحل مختلف فرآیند تولید محتوا.
حتی اگر قبلاً از دادهها در فرآیند خود استفاده نکردهاید، استراتژیهای ذکر شده در این مقاله به راحتی قابل پیروی هستند و ابزارهای زیادی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید تا دادهها برای شما کار کنند.
یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در سپتامبر 2011 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.