۵ توصیه برای استخدام یک بازاریاب رسانه‌ی اجتماعی

۵ توصیه برای استخدام یک مدیر شبکه اجتماعی

۵ توصیه برای استخدام یک بازاریاب رسانه‌ی اجتماعی

این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

هر هفته با این سوال همیشگی روبرو می‌شویم: موقع استخدام بازاریاب رسانه‌ی اجتماعی باید دنبال چه بگردم؟ این سوال مهمی است که با حضور آنلاین شرکت‌ها رفته رفته مهم‌تر هم می‌شود.

%d9%85%d9%88%d9%82%d8%b9-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9

بازاریابان رسانه‌ی اجتماعی در نگاه اول همچون یک نژاد تازه‌ی خاص و مرموز با ویژگی‌های فرابشری به نظر می‌آیند. آن‌ها می‌توانند سریع پیامک دهند، تصاویری که در فیسبوک می‌گذارد آنقدر زیاد است که از تمام عکس‌هایی که پدربزرگ در تمام عمر خود هم گرفته تجاوز می‌کند و توانایی جادویی نگه داشتن گوشی به درست‌ترین حالت ممکن برای یک سلفیِ مخصوص اینستاگرام را دارند.

بازاریابان رسانه‌ی اجتماعی ممتاز با اینکه توانایی‌هایشان در ابتدا اسرارآمیز به نظر می‌آید، اما درواقع چیزی جز بازاریابان باهوش نیستند. یافتن کسی که این حرفه و آخرین ابزارهای دیجیتالی را بفهمد می‌تواند فرایند مشکلی باشد اما می‌توان این فرایند را با در نظر داشتن نکات زیر کمی آسان‌تر کرد.

۱- یک بازاریاب واقعی پیدا کنید.

بازاریابی یک رشته و یک حرفه است. اغلب اوقات کسب و کارها فکر می‌کنند هر کسی که حساب فیسبوک یا توئیتر داشته باشد می‌تواند از پس بازاریابی رسانه‌ی اجتماعی بر بیاید. اما حقیقت امر این است که با اینکه هرکسی می‌تواند در فیسبوک پست بگذارد اما هرکسی نمی‌تواند نیازهای بازاریابی یک شرکت را درک کند. کسی را پیدا کنید که سابقه‌ی ایجاد مخاطب، تبلیغ یک برند و کارکردن با یک تیم یا کارگزاری، برای جذب و ابقای مشتریان را داشته باشد.

۲- یک متفکر نقاد بیابید.

بازاریابانِ خوب دست به بررسی، آزمودن و خطر کردن می‌زنند و فرضیه‌های جدید را با استراتژی‌های درس‌پس‌داده متعادل کند. آن‌ها می‌دانند که بازاریابی یک چرخه‌ی آزمون و خطاست و انتظار ندارند که یک شبه راه صد ساله را بپیمایند. همچنین می‌دانند که بازار امروز رقابتی است و استراتژی امروز تاابد یک برگ برنده نخواهد بود.

از کارکنان احتمالی‌تان درمورد فرضیه‌ای که در شغل قبلی‌شان برای جذب مشتری امتحان کرده‌اند، سوال کنید. ازشان بخواهید که توضیح دهند چگونه این تئوری را ساخته و آزموده‌اند و اینکه نتیجه‌ی نهایی چه بوده است. یک داوطلب برجسته جوابی متفکرانه و پرجزئیات خواهد داد و حرفش ساده نخواهد بود.

۳- عملتان باید بی‌نقص باشد.

خوبی یک ایده در عمل مشخص می‌شود. رسانه‌ی اجتماعی، که ذاتاً نیازمند تدبیر فراوان است، شخصی را می‌خواهد که صبر، تمرکز و چاره‌جویی بلد باشد.

چندین ماه پیش یک کسب و کار کوچک به من زنگ زد. آن‌ها هر روز توئیت جدیدی بیرون می‌دادند ولی شاهد هیچ ترافیکی در سایت‌شان نبودند. شرکت می‌خواست بداند که باید چکار کند. به توئیت‌های قبلی‌شان نگاهی انداختم (از سیستمی استفاده می‌کردند که تمام پست‌های قبلی را ثبت می‌کرد) و پی بردیم که هیچ کدام از توئیت‌هایشان به وب‌سایت‌شان لینک نداده بود. وقتی لینکی نباشد قاعدتاً بازدیدکننده‌ای هم نیست. در این مورد، آن‌ها یک کارآموز را مسئول بخش رسانه‌ی اجتماعی کرده بودند که به تمرین و نظارت بیشتری نیاز داشت. مشکل آن‌ها، نداشتن منابع نبود، بلکه اجرای معیوب کارآموز بود که کارشان را خراب کرده بود.

هنگامی که با معرف‌های داوطلب صحبت می‌کنید حواستان باشد که در خصوص عملکرد او هم سوال کنید. از آن‌ها بپرسید که داوطلب‌تان در شغل قبلی‌اش چقدر واقع‌گرا و سودمند بوده است؟ آیا توانایی‌اش در اجرا را ثابت کرده است؟ آیا در کیفیت کارش عیب و ایرادی وجود داشته است؟ آیا شده به ضرب‌الاجلی نرسد؟ درمورد اشتباهات رایج یا نقاط ضعف این کارمند بپرسید. (چرا که حتی افراد درجه یک نیز نقطه ضعف دارند)

باید از داوطلب‌تان این سوالات را بپرسید و سپس آن‌ها را با نمونه‌های کاری او مطابقت داده تا تصویر بهتری از مزایایی که برای پروژه‌هایتان دارد، به دست آورید. بعلاوه، از داوطلب‌تان بپرسید که درمورد یک هدف خیلی خاص ولی کوچک، مثلاً مجاب کردن ۵۰ نفر به خواندن پست وبلاگ جدیدی که منتشر کرده‌اید، چه شیوه‌ای را به کار می‌گیرند. به دنبال جواب‌های دقیق و معقول باشید. به دنبال راه‌حل‌های ساده باشید. هرچیزی را که در مقایسه با آن هدف کوچک، بزرگ به نظر می‌آید را رد کنید.

۴- به دنبال افراد مشهور رسانه‌ی اجتماعی نباشید.

البته این حرف به این معنا نیست که نباید یک فرد تاثیرگذار در رسانه‌ی اجتماعی را استخدام کرد. شما افرادی را می‌خواهید که تمرکزشان روی برند شخصی خود آنقدری نباشد که نتوانند لحن و صدایشان را با شما تطبیق دهند. فیدهایشان را نگاه کنید تا ببینید چطور فعال بوده و فالوئر جمع کرده‌اند. اما کار حرفه‌ایشان را هم بررسی کنید تا مطمئن شوید که می‌توانند وفادار باشند و ابتدا معرف برند باشند.

۵- وقتی استخدام کردید، مداخله کنید.

%d9%88%d9%82%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%85-%da%a9%d8%b1%d8%af%db%8c%d8%af%d8%8c-%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%ae%d9%84%d9%87-%da%a9%d9%86%db%8c%d8%af

از آنجایی که رسانه‌ی اجتماعی با جادو فرق دارد، انتظار گذراندن وقت با کارمند جدیدتان برای انتقال فرهنگ شرکت به او را داشته باشید. شما دارای تمام داستان‌هایی هستید که می‌تواند شما را در رسانه‌ی اجتماعی محبوب کند ولی آنها نه. بنابراین وقتی که استخدام شدند به وسیله‌ی این داستا‌ن‌ها و همچنین تصاویر و مطالب به کمک‌شان بیایید. انتظار این را نداشته باشید که در غیبت‌تان معجزه کنند.

همچنین باید انتظارات‌تان را مشخص کرده و زمان لازم برای فهمیدن ارزش طولانی‌مدت کار انجام شده را تعیین کنید. نشان دهید که برای به سرانجام رساندن اقدامات مربوط به رسانه‌ی اجتماعی خود از تعهد کافی برخوردارید. همچنین با مسئول کردن بازاریاب‌تان بابت هدف‌گذاری و پیگیری تلاش‌ها، می‌توانید به اوضاع کمک کنید. در این عملیات پای هر دویتان وسط است و تنها با یکدیگر می‌توانید به موفقیت برسید.

منبع: entrepreneur

عضویت در خبرنامه آکادمی

با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغ‌ترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.

envelope-o
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید
close

دانلود رایگان کتاب
۷ مزیت میلرلایت بر سایر سیستم های ایمیل مارکتینگ

کتاب ۷ مزیت میلرلایت نسبت به سایر سیستم های ایمیل مارکتینگ