روانشناسی مصرف کننده در بازاریابی خودرو و ۳ کلیپ برای شما

%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88

روانشناسی مصرف کننده در بازاریابی خودرو و ۳ کلیپ برای شما

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
|
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

اغلب ما خودروهای خود را بیان کننده‌ی شخصیت‌مان می‌دانیم. اگر شما از سطح اجتماعی بالایی برخوردار هستید و می‌خواهید که یک وجهه‌ی خیلی خوب در اجتماع داشته باشید، قطعا به سراغ خودروهای لوکس خواهید رفت. اگر شما علاقه‌مند به سرعت و لذت بردن از بزرگراه‌ها هستید، ممکن است بخواهید که مالک یک خودروی سوبارو باشید.

شرکت­ های خودروسازی برای امر بازاریابی خود بی‌وقفه در تلاش هستند تا یک تصویر ذهنی مناسب را در مصرف کنندگان ایجاد کنند. آن‌ها می‌خواهند برند منحصر به فردی را برای خود خلق کنند. برای پاسخگویی به نیاز طیف وسیعی از مخاطبان، شرکت‌های خودروسازی از راه‌ها و روش‌های مختلفی برای عرضه‌ي محصولات خود استفاده می‌کنند (مقاله‌ی گروه بندی و تقسیم بندی مشتریان را ببینید) که در همه‌ي این روش‌ها هدف این است که به احساسات، نیازها و خواسته های یک گروه خاص از مشتریان پاسخ داده شود.

برانگیختن این احساسات و برآورده کردن این نیازها و خواسته ها نیازمند آن است که بازاریابان مخاطبان خود را از منظر روانشناختی بررسی کنند و به این سوالات پاسخ دهند: مصرف کنندگان آن‌ها چه چیزی را از یک خودرو می­‌خواهند؟ (مقاله‌ی زنجیره ارزش پورتر را ببینید) آیا رانندگان بیشتر به ایمنی خودرو اهمیت می‌­دهند و یا خودروهایی را می‌خواهند که هنگام شنیدن صدای موتور، احساس شور و هیجان به آن‌ها دست دهد؟

بررسی سلسله نیازهای مصرف کننده، به شرکت های خودروسازی این امکان را می­‌دهد که کنترل بهتری روی میزان تاثیرات آگهی های تبلیغاتی خود داشته باشند. (مقاله‌ی بازاریابی شرکت به شخص (B2P) – بخش اول و بازاریابی شرکت به شخص (B2P) – بخش دوم) با در نظر گرفتن یک مجموعه از نیازهای روانشناختی خاص، شرکت های خودروسازی کمپین های بازاریابی موثری را ایجاد می‌کند که به افزایش فروش در آن‌ها کمک می‌کند.

در این‌جا به ذکر چند نمونه نیاز روانشناختی و نحوه‌ی پاسخگویی شرکت‌های خودروسازی به آن‌ها می‌پردازیم

«چه چیزی می‌رانید» از مزدا

  • توضیح تبلیغ: راوی می‌پرسد: چه چیزی می‌رانید؟ اگر الهام‌بخش باشد، اگر مرزهای سنتی و قدیمی را بشکند؟ اگر متفاوت و منحصر به فرد باشد؟ همچنان که راوی این پرسش‌ها را مطرح می‌کند، تصاویری از محصولات مفید و کاربردی نظیر توستر و مایکروویو نمایش داده می‌شود؛ سپس تصاویر عوض شده و خودروهایی با کارایی بالا که با سرعت در جاده حرکت می‌کنند، نمایش داده می‌شود.
  • جامعه هدف:مردان و زنانی که به  موقعیت اجتماعی، وجهه‌ی خود و کارآیی اهمیت می‌دهند.
  • واکنش روانی برانگیخته شده: میل به خاص بودن، میل به خوشحالی و لذت بردن: مزدا به عنوان یک برند خودروی متمایز از سایر تولیدکنندگان بزرگ خودرو نمایش داده می شود. راوی مصرف کنندگان را به سمتی سوق می‌دهد تا خودشان را به عنوان معدود افراد نکته سنجی ببینند که برای خودروهای خوب، خوش ساخت و باکیفیت ارزش قائل اند. اگر خودرویی می خواهید که قوانین را بشکند و الهام‌بخش باشد، مزدا بخرید.

“راننده‌ی کودک” از شرکت سوبارو

  • توضیح تبلیغ: پدری نشان داده می‌شود که نکاتی در مورد رانندگی را به دخترش که در  یک خودروی سوبارو، نشسته است، می‌گوید. در نمای بعدی دوربین دختر را نمایش می‌دهد تا نشان دهد که او یک کودک است که روی صندلی نشسته و کمربند ایمنی اش هم بسته است. پدر همچنان به نصیحت ادامه می‌دهد و سپس می‌گوید: “مراقب باش”، ناگهان دوربین حرکت می‌کند و این بار دختر جوانی نشان داده می‌شود. انگار که پدر تمام این مدت در حال صحبت با دختر جوان خود بوده است و بعد راوی می‌گوید: اطلاع داشتید که چنین روزی می‌رسد. به همین دلیل است که یک سوبارو خریده‌اید.
  • جامعه هدف: والدین و خانواده‌ها
  • واکنش روانی برانگیخته شده: آسودگی و آرامش. شما به خاطر اهمیت به ایمنی، یک سوبارو خریده‌اید. با وجود اینکه شما فرزند خود را دوست دارید و نگران او هستید از این که او سوار یک سوبارو است، احساس امنیت می‌کنید.

“کیک” – از شرکت بی ام دبیلیو

  • توضیح تبلیغ: خودروی براق و صیقلی ب‌.‌ام‌.و نشان داده می‌شود که در یک بزرگراه با مناظر زیبا در حال حرکت است. راوی با لحنی آرام می‌گوید، “دینامیک کارا، بیشترین بهره‌وری در مصرف سوخت و بهترین نمایش عملکردها.”
  • جامعه هدف: مردان و زنان بین ۱۸ تا ۳۴ سال
  • واکنش روانی برانگیخته شده: میل به داشتن وسیله‌ای سودمند و میل به لذت جویی: ماشین جدید دارای بهره‌وری در مصرف سوخت و در عین حال کارایی بالا است. دلیل نام‌گذاری این خودرو به یک ضرب المثل انگلیسی برمی‌گردد که می‌گوید: شما نمی‌توانید هم کیک‌تان را بخورید و هم آن را سالم و دست نخورده داشته باشید. به عبارت دیگر نمی‌توانید هم زمان دو چیز ناسازگار را در کنار هم داشته باشید. ب‌.ام‌.و با این ویدئو می‌گوید که اگر شما علاوه بر نگرانی در مورد محیط زیست، خواهان سرعت و کارآیی بالا هم هستید، ب.‌ام‌.و کیک را بخرید.

در آینده باز هم در مورد روانشناسی بازاریابی خودرو صحبت خواهیم کرد.

عضویت در خبرنامه آکادمی

با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغ‌ترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.

envelope-o
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید
close

دانلود رایگان کتاب
 ۱۰ اصطلاح مهم ایمیل مارکتینگ که باید بدانید

۱۰ اصطلاح مهم ایمیل مارکتینگ که باید بدانید