نقش برند در بازاریابی شرکت های هواپیمایی- بخش دوم

%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%84%d8%b1%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b1%da%a9
۱۰ مرداد ۱۳۹۵
|
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

در مقاله‌ی «نقش برند در بازاریابی شرکت‌های هواپیمایی – بخش اول» شعار تبلیغاتی سه شرکت مطرح صنعت هواپیمایی را مطرح کرده و به بررسی مخاطبان خاص هر یک، پرداختیم. در بخش دوم مقاله، با توضیح تفاوت‌های صنعت هواپیمایی با دیگر صنایع تولید‌کننده‌ی کالا – ونه خدمات – راهکاری برای تمایز خدمات هر شرکت از رقبا ارایه‌ می‌دهیم.

تفاوت ماهیت محصول شرکت‌های تولید‌کننده‌ی کالا، مانند خودروساز‌ها، تولیدکنندگان مواد‌غذایی، پوشاک و … با فعالان بخش صنعت خدمات،مانند شرکت‌های هواپیمایی، باعث ایجاد تفاوت در جنس تجربه‌ی مشتریان این دو حوزه شده است. برای مثال، تمامی افرادی که با هواپیما پرواز می‌کنند، یک هدف مشترک دارند و آن رسیدن به مقصد است. این موضوع که مشتریان از بین شرکت‌های هواپیمایی، کدام‌یک را انتخاب می‌کنند، تابع سیاست شرکت‌ها در معرفی برند محصول خود و موفقیت آن‌ها در عرضه مناسب آن است.

در مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۹ با موضوع بررسی سیاست‌های بازاریابی شرکت هواپیمایی کلاسیک منتشر شده‌است، با معرفی چهار ویژگی مشخصه‌ی کالا‌های خدماتی، توجه مدیران این صنایع به این بخش‌ها معرفی‌شده‌است:

  • غیر محسوس بودن: امکان تجربه‌‌ی کالاها‌های خدماتی قبل از خرید آن‌ها وجود ندارد. در واقع تنها زمان سوار شدن بر هواپیما است که امکان ارزیابی راحتی، آرامش در پرواز، سرعت در دریافت خدمات و … وجود‌دارد. نتیجه آن که با وجود اهمیت زیاد این عوامل، مشتریان نمی‌‌توانند قبل از خرید بلیط و سوار شدن به هواپیما از آنها مطلع شوند.
  • عدم ثبات: آهنگ تغییر در تعیین قیمت و بهبود خدمات، در این صنعت سریع است. صنعت هواپیمایی بیش از هر صنعت دیگری، خود را با شرایط اقتصادی و نیازهای مشتریان تطبیق می‌دهد. به عنوان مثال، قیمت بلیط هواپیما‌ها در نزدیکی زمان پرواز، افزایش می‌یابد و یا بعضأ، بدون اطلاع به مشتری، هزینه‌ی حمل بار افزایش می‌یابد.
  • تفکیک‌ناپذیری: ارایه‌دهنده‌ی خدمات و خود خدمت را نمی‌توان از هم جدا کرد. خطوط هوایی به خاطر خدمتی که ارائه می‌دهند، شناخته می‌شوند (پرواز و جابجایی) و به همین دلیل، برای تمایز با رقیبان خود، باید خدمات متفاوتی ارایه کنند.
  • مدیریت اموال: شرکت ها باید کالاها و محصولاتی را که مرتبط با خدمات آن‌ها است، مدیریت کنند. شرکت‌های هواپیمایی مسول کیفیت هواپیما، میان وعده حین سفر و هر  عامل احتمالی دیگر مرتبط با تجربه‌ی خوب از پرواز هستند.

در بخش دیگری از آن مقاله، پیشنهاد ‌شده‌است که برای کمک به مشتریان برای انجام ارزیابی و مقایسه انواع شرکت‌ها،لازم است که حداکثر تلاش برای ملموس‌کردن خدمات، انجام‌شود. به این معنا که فعالیت‌ها و تلاش‌های بازاریابی باید به صورت مستقیم، بر مزایای هر شرکت تمرکز داشته‌باشد.

البته شرکت‌های هواپیمایی مطرحی چون دلتا و American Airlines این نکته را در بازاریابی خود در نظر داشته‌اند: به عنوان مثال، شعار شرکت هواپیمایی دلتا، “برای زمان شما ارزش قائلیم” است. این شرکت به مخاطب خود قول می‌‌دهد که در صورت انتخاب خط هواپیمایی این خط هوایی، طبق برنامه و بدون استرس به مقصد خواهد‌رسید.

از طرفی، کمپین تبلیغاتی شرکت American Airlines بر راحتی مسافران در طول پرواز تمرکز دارد. در تبلیغات آن شرکت با گفتن «پرواز بدون نیاز به متوقف کردن زندگی شما»، به مسافران داشتن اینترنت وای فای در حین پرواز وعده ‌داده‌شده است.‌

در یک کلام، تمام تلاش شرکت‌های هواپیمایی آن است که با بازاریابی مناسب، خود را به عنوان بهترین سرویس دهنده‌ی موجود،  معرفی کرده و برند خود را در ذهن مشتریان ثبت‌ کنند. و از طرف دیگر، برای حفظ این مشتریان و جذب مجدد بخشی که به سمت رقیبان رفته‌اند، برنامه‌هایی برای افزایش وفاداری مشتریان اجرا کنند تا احساس تعلق خاطر به این شرکت در مشتریان تقویت شود.

در بخش سوم مقاله، به معرفی برنامه‌های شرکت‌های هواپیمایی برای تقویت حس وفاداری در مشتریان، خواهیم پرداخت.

 

عضویت در خبرنامه آکادمی

با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغ‌ترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.

envelope-o
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

دریافت رایگان کتاب ۷ مزیت میلرلایت
 بر سایر سیستم های ایمیل مارکتینگ

کتاب رایگان ۷ اصل اساسی برای برندسازی

کتاب ۷ اصل اساسی برای برندسازی

برندسازی تنها راه افزایش قطعی فروش و درآمد شماست. داشتن چهره‌ای متفاوت از سایر رقباست که باعث می‌شود نسبت به دیگران ترجیح داده شوید.

همین الان این کتاب را به رایگان در ایمیل خود دریافت کنید

x