نقش برند در بازاریابی شرکت های هواپیمایی- بخش اول

%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%84%d8%b1%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b1%da%a9

نقش برند در بازاریابی شرکت های هواپیمایی- بخش اول

۱۰ مرداد ۱۳۹۵
|
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

تصور کنید که پس از یک مسافرت هوایی طولانی، سوار تاکسی ویژه فرودگاه شده‌اید و از راننده خواسته‌اید که شما را به منزل برساند. راننده‌ی تاکسی به سمت شما برگشته و تذکر می‌دهد که بر اساس قوانین جدید شرکت، می‌بایست مبلغی اضافه بابت چمدان‌های موجود در صندوق عقب پرداخت کنید. به احتمال زیاد، عصبانی خواهید‌شد و حتی اگرهم از تاکسی پیاده نشوید، شگفت زده از خود خواهید پرسید که چرا باید برای خدماتی که تا چندی پیش رایگان بوده، هزینه‌ی اضافه‌ پرداخت کنید؟

این موقعیت، که موضوع آگهی تبلیغاتی شرکت هواپیمایی ارزان‌بر Jetblueبوده‌است، دقیقأ با طعنه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی بزرگ، سیاست قیمت‌گذاری آن شرکت‌ها را که بر هر‌چه بیش‌تر گرفتن پول از مسافران متمرکز است، به باد انتقاد می‌گیرد و در آخر پیام، با گفتن این کهاگر با این شرکت سفر کنید، با چنین مشکلاتی مواجه نخواهید‌شد، برند خود را معرفی می‌کند.

برای پیاده‌سازی چنین استراتژی های برند‌سازی‌ای لازم‌است که بدانید مسافران خواستار چه خدماتی از شرکت‌های هواپیمایی هستند و چرا شرکتی خاص را انتخاب می‌کنند.

آیا مشتریان به دنبال راحتی بیشتر به قیمت صرف هزینه‌ی بالاتر هستند یا ترجیح می‌دهند که سفری سریع و کم‌خرج داشته باشند؟

خوب است اگر بدانید که شکل‌گیری احساس رضایت و یا عدم رضایت در مشتریان نسبت به برند، تحت موضوع «روانشناسی مصرف کننده» مطرح‌ شده و با دو مفهوم «رضایت مندی مشتری» و «وفاداری مشتری» کمّی می‌شود.

 

پیش از این در مقاله‌ “چهار راه ساده و نادیده گرفته‌شده برای تمایز یافتن از رقبایتان، به صورت کلی به توضیح روش ساختن هویتی متمایز پرداخته ایم. حال به صورت خاص، با مقایسه کمپین تبلیغاتی سه شرکت هواپیمایی، به بررسی راهکار این شرکت‌ها برای برند‌سازی، می‌پردازیم:

شرکت American Airlines

توصیف تبلیغ: یک بستنی گردوییBen & Jerryبا یک پس زمینه‌ی مبهم از یک هواپیما نمایش داده شده‌است. جمله‌ی تبلیغاتی “ما به فکر نصب تابلوی اعلان “کمربندتان را باز کنید” هستیم”- که در واقع عکس دستوری است که در هواپیماها برای حفظ ایمنی گفته‌می‌شود.

مخاطبان این شرکت: گروه سنی ۲۵ تا ۶۵ سالی هستند که مایل به پرواز تجاری یا فرست کلاس هستند.

پیام روانشناسی تبلیغ: این شرکت هواپیمایی شما را به سفری آرام و به دور از استرس، تشویق می کند.

شرکت Jetblue

توصیف تبلیغ: با راهنمایی یک یک راهور هوایی، هواپیما بر زمین می نشیند. وعده‌ی این شرکت،داشتن نقش پر‌‌رنگ روابطانسانی در سفر‌‌های‌هوایی است.

مخاطبان این شرکت: گروه سنی ۲۵ تا ۶۵ سالی هستند.

پیام روانشناسی تبلیغ: برخلاف دیگرسفرهای‌هوایی آزار‌دهنده متداول، این شرکتبه مشتریان اطمینان می‌دهد که در این خط هوایی، همانند گذشته به درستی با مشتریان برخورد خواهد‌شد.

شرکت Southwest Airlines

  • شعار: “هزینه ها

توصیف تبلیغ: تجربه‌ی یک تاجر حین پرواز را نشان می‌دهد که از پرداخت هزینه‌های اضافی، عصبانی است.

آمارها: مسافران تجاری – سن ۲۵-۴۵

پیام روانشناسی تبلیغ: با احمقانه جلوه‌دادن پرداخت هزینه‌های متفاوت در سرویس‌های هواپیمایی باعث میشود که این سوال از ذهن بینندگان بگذرد که چرا باید هزینه های متفاوتی زیادی را برای یک سفر پرداخت کنند؟ سپس به بینندگان وعده می‌دهد که در”هزینه ها با شما پرواز نخواهند کرد” (منظور این است که لازم نیست مرتبا هزینه های متفاوتی را پس از خرید بلیط پرداخت کنید).

 

در بخش دوم مقاله، به بررسی ویژگی‌های خاص صنعت هواپیمایی که لازم است در انتخاب شعار تبلیغاتی مدنظر قرار بگیرند، خواهیم‌پرداخت.

 

عضویت در خبرنامه آکادمی

با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغ‌ترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.

envelope-o
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید
close

دانلود رایگان کتاب
 ۱۰ اصطلاح مهم ایمیل مارکتینگ که باید بدانید

۱۰ اصطلاح مهم ایمیل مارکتینگ که باید بدانید