مشتری داخلی و مشتری خارجی - تفاوت بین آن‌ها و دلایل توجه به هر گروه

مشتری داخلی چیست ؟ تفاوت مشتری داخلی با مشتری خارجی
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

مشتری داخلی

مشتری داخلی فردی است که درون یک کسب و کار فعالیت می‌کند. بنابراین مشتری داخلی می‌تواند هر کسی اعم از هیات مدیره، مدیر عامل و هر یک از اعضای تیم‌ها باشد.

دستورات و تصمیم‌گیری‌ها به وسیله‌ی هیات مدیره انجام می‌شود و به کارمندان منتقل می‌شود تا آن‌ها را انجام دهند. سپس اطلاعات شامل بازخوردها و فیدبک‌ها از هر کسی که در حال استفاده از خدمات و محصولات این کسب و کار است، جمع‌آوری می‌شود و به مشتری داخلی واقع در واحد بازاریابی منتقل می‌شود.

در هر سازمان هر کارمند می‌تواند هم مشتری و هم خدمت دهنده باشد. در زمانی که این کارمند نیازمند فعالیت کارمند دیگری است، به مثابه مشتری داخلی آن سرویس است و در زمانی که سایر کارمندان نیازمند فعالیت این کارمند می‌باشد، او ارائه دهنده ی سرویس و خدمت است. بازاریابی به صورت مستقیم تحت تاثیر واحد تحقیق و توسعه، تولید، انبارداری، مدیریت منابع انسانی، واحد فناوری اطلاعات و … می‌باشد.

مشتری خارجی

هر مشتری خارجی را می‌توان یکی از این سه مورد دانست:

۱. مشتری

۲. مصرف کننده

۳. ذی‌نفعان

مشتری خارجی کسی است که در قبال خرید محصولات و خدمات شما پول پرداخت می‌کند. مصرف کننده کسی است که کالا یا خدمت خریداری شده را مصرف می‌کند.

ذی نفع کسی است که از فعالیت های کسب و کار تحت تاثیر قرار می گیرد. یکی از ذی نفعان های بسیار مشخص سهام داران می‌باشند که به صورت سالیانه در مجمع عمومی حق رای دارند. یک ذی نفع پنهان تر می‌تواند کسی باشد که مالک زمین مجاور کارخانه‌ی شما است و یا پدری که در شرکت شما کار می‌کند و مسئول تامین خانواده‌ی خود است.

یک ذی نفع مستقیم کسی است که به صورت مستقیم با شرکت شما در ارتباط است. مانند تولید کنندگان مواد اولیه، تهیه کنندگان ماشین آلات صنعتی و تجهیزات، شرکت های حمل و نقل و مدیریت کننده زنجیره فروش و ….

سایر ذی نفعان شامل کسانی است که در این حد و به صورت مستقیم تحت تاثیر شرکت شما نیستند. مانند جامعه‌ی روستایی و شهری‌ای که فعالیت شرکت شما در آن است.

عضویت در خبرنامه آکادمی

با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغ‌ترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.

envelope-o
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

دریافت رایگان کتاب ۷ مزیت میلرلایت
 بر سایر سیستم های ایمیل مارکتینگ

کتاب رایگان ۷ اصل اساسی برای برندسازی

کتاب ۷ اصل اساسی برای برندسازی

برندسازی تنها راه افزایش قطعی فروش و درآمد شماست. داشتن چهره‌ای متفاوت از سایر رقباست که باعث می‌شود نسبت به دیگران ترجیح داده شوید.

همین الان این کتاب را به رایگان در ایمیل خود دریافت کنید

x