هنر برند‌ سازی در بازاریابی

این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

برند‌سازی در ذهن مشتری شروع می‌شود؛ دقیقأ همان نقطه‌ی تعیین سرنوشت برند: آیا برند جدید به‌یاد‌می‌ماند یا به تاریخ می‌پیوندد؟

شاید ارزیابی خود از جایگاه مشتری و پاسخ به چند سوال کلیدی، راهگشا باشد: این که کسب‌و‌کارتان دنبال چیست؟ آیا بازار جدیدی خلق کرده‌اید؟ آیا در بازاری پیشرو هستید؟ آیا حداقل به‌عنوان دومین-بهترین بازار شناخته می‌شوید؟ یا که واقعأ‌ یکی از آخرین گزینه‌های مشتریان هستید؟

به خاطر داشته‌باشید که بیشتر برندهای موفق؛ آن‌هایی هستند که بخش‌های جدیدی را خلق کرده‌، برند خود را در ذهن مشتریان جای داده‌اند و بر آن بخش مسلط شدند . مثلأ گوگل در جستجوی مطلب، کوکاکولا در تولید نوشیدنی‌های غیر‌الکلی و شرکت اسنپ ایران هم در سفارش تاکسی پیشرو بوده‌اند.

در مورد خاص شرکت گوگل، نکته‌جالب این‌جاست که وقتی دیگر رقبا عمل جستجو کردن را تنها بخش کوچکی از کار می‌دیدند، این گوگل بود که با تمرکز بر همین بخش، یکه‌تاز صنعت شد.

نکته این‌جاست که اگر می‌خواهید گوگل بعدی باشید، اولین چیزی که باید به آن فکر کنید، ذهن افراد است: این‌که چطور می‌توان با تمرکز بر محصولی مناسب، در ذهن افراد باقی ماند؟ چطور می‌توان محصول انتخابی را به جزیی جدا‌ناپذیر از زندگی افراد تبدیل کرد؟

هدف‌گذاری خود را به شکلی انجام دهید که در بازار خود سردمدار باشید. اگر هم رقیبی پیش از شما به این رتبه رسیده باشد، در آن صورت باید سعی کنید که یک نفر دوم قوی باشید، آن هم با انتخاب یک استراتژی مقابل نفر اول صنعت.

برای مثال، رد‌بول اولین برند تولید‌کننده‌ی نوشیدنی انرژی‌زا بود و به راحتی هم پیشتاز بازار شد. هر چند که پس از آن بیش از هزار برند نوشیدنی انرژی‌زا در بازار آمریکا شکل گرفت، ولی همگی به تقلید از رد‌بول، در قوطی‌های ۲۵۰ میلی‌لیتری بازار خود را تأمین می‌کردند؛ استراتژی‌ای برای القای این حس که محتوایی مثل دینامیت قوی دارند.‌ولی همین تقلید از رد‌بول بود که مانع از پیشرفت نفرات بعدی شد. همه –به غیر از یکی- یعنی شرکت مانستر که به صورتی هوشمندانه، به جای قوطی‌های ۲۵۰ میلی‌لیتری، با قوطی‌های نوشیدنی نیم‌لیتری خود توانست سهم قابل توجهی از بازار را تسخیر کند. همین امروز هم  با وجود آن که حدود ۴۵٪‌ بازار این نوشیدنی‌ها در آمریکا در انحصار شرکت رد‌بول است، شرکت مانستر توانسته به عنوان دومین-بهترین شرکت بازار،  ۳۷٪ آن را در اختیار بگیرد.

بازاریابی باید قبل از طراحی و تولید محصول آغاز شود. قبل از اینکه یک شرکت در خصوص یک محصول یا نوع بسته‌بندی آن تصمیم بگیرد، باید با متخصصین بازاریابی‌ مشورت کند و استراتژی مورد نیاز محصول را طراحی کند.

هر‌چند که کارآمدترین استراتژی بازاریابی، نفر اول بودن در یک محصول جدید است، ولی گاهی نفر اول بودن در بازار نیست که تعیین‌کننده است، بلکه اولین بودن در ذهن مشتری است که فاکتور حیاتی برای کارایی استراتژی بازاریابی است. مثلأ با وجود این‌که مشتریان، شرکت چوبانی را به عنوان اولین تولید‌کننده ماست‌ چکیده در بازار آمریکا می‌شناسند، خوب است بدانید که این چوبانی نبود که ماست چکیده را برای اولین بار به بازار معرفی کرد، بلکه شرکت فایه – آن هم ۹ سال قبل از چوبانی- ماست چکیده خود وارد بازار کرد. ورودی که به تمامی ناموفق بود، تنها به این دلیل ساده که در بسته‌بندی محصول آن شرکت، به جای مانور دادن بر عنوان ماست چکیده، بر درصد چربی آن تأکید شده‌بود! همین اشتباه در طراحی بسته بندی، به چوبانی اجازه‌ داد که به راحتی به برند اول ماست چکیده تبدیل شود.

حال چاره برای شرکت‌هایی که فرصت نفر اول و دوم بودن بازار را از دست داده‌اند، چیست؟ خلق بازار جدید یا تولید متمرکز محصولی خاص.

خلق بازار جدید

چند نمونه برند پیشتاز، Earth’s Best به‌عنوان اولین تولید‌کننده‌ی غذای کودک ارگانیک؛Horizon، به عنوان اولین تولید‌کننده‌ی شیر ارگانیک و Silk به‌عنوان اولین تولید‌کننده شیر سویا بوده‌اند. هر‌چند که خلق بازار جدید بهترین انتخاب است، ولی همیشه ممکن نیست. در این صورت، باید دنبال راهکار دوم بود:

تمرکز بر تولید محصولی خاص

راه‌حل شرکت بی‌ام‌و برای خروج از بحران کاهش فروش محصول، تمرکز استراتژی کسب‌و‌کار خود حول محور خودرو‌های خودران و اتوماتیک و راهکار شرکت سوبارو برای جذب مشتری در بازار آمریکا، تمرکز بر تولید خودروهای ۲ دیفرانسیل سوبارو بوده‌است.

در پایان، یادآوری این نکته مهم است که فرآیند بازاریابی را باید با توجه به افکار مشتریان، شروع کرد و سپس تصمیمات بازاریابی را با توجه به جایگاه حال حاضر و هدف در اذهان مشتریان، گرفت. موفقیت کسب‌و‌کار، نه در بازار، بلکه در ذهن‌ مشتریان تعیین می‌شود.

منبع: وب سایت کارآفرین

 

عضویت در خبرنامه آکادمی

با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغ‌ترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.

envelope-o
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

دریافت رایگان کتاب ۷ مزیت میلرلایت
 بر سایر سیستم های ایمیل مارکتینگ

کتاب رایگان ۷ اصل اساسی برای برندسازی

کتاب ۷ اصل اساسی برای برندسازی

برندسازی تنها راه افزایش قطعی فروش و درآمد شماست. داشتن چهره‌ای متفاوت از سایر رقباست که باعث می‌شود نسبت به دیگران ترجیح داده شوید.

همین الان این کتاب را به رایگان در ایمیل خود دریافت کنید

x