۵ نکته برای ایجاد یک برند متمایز از دیدگاه متخصصین - بخش اول

%db%b5-%d9%86%da%a9%d8%aa%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%af-%d9%85%d8%aa%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b2
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

هرگاه کسب و کاری شروع به کار می‌کند باید بتواند به سرعت از هیچ و پوچ برندی قوی بسازد. دقیقه‌ها می‌گذرند و بیشتر کارآفرینان تازه‌کار نمی‌توانند شش ماه و هزاران دلار صرف «توسعه‌ی برند» کنند. کسب و کار باید مشتری داشته باشد….و سریع هم.
اینجا پنج نکته برای ساخت یک برند قوی و وفادار آورده‌ایم برای کسانی که روزِ اول شروع کسب و کارشان است…نکاتی از افرادی که این وضع را تجربه کرده‌اند.

۱. با یک رویا شروع کنید، نه با یک محصول.

مشتری ها تمایل دارند روی یک فرهنگ سرمایه‌گذاری کنند نه اینکه فقط یک محصول بخرند. مورئا سیل، خالق Moorea Seal، برندی برای سبک زندگی که طراحان دست‌ساز را از سراسر آمریکا گلچین می‌کند، چنین توصیه می‌کند: «تمرکزتون روی نگرشتون باشه نه روی محصولاتتون.» داستان منحصر به فردتان به سرعت کسب و کار شما را از سایرین تمیز می‌دهد. سیل نیز در ابتدا پولی نداشت. داستان و نگرشش تنها چیزی بود که برای متمایز بودن داشت، بنابراین او بینشش را به جای تبلیغات، از طریق شبکه‌ی اجتماعی به اشتراک گذاشت. «مردم باهوشند و به راحتی بازاریابی کلاسیکو تشخیص می‌دن.»
مالک Crossfit KURA ملیسا گوتران نیز در خصوص مکان‌های تربیت بدنی سان ماتئوی کالیفرنیایی خود چنین راهی را در پیش گرفت. KURA برخلاف دیگر باشگاه‌های بدنسازی منطقه بر روی ایجاد یک بینش برای مشتریان تمرکز داشت. «ما یه طرز فکریم، و این چیزیه که از همون روز اول طرفداران وفادار رو جذب کرد.»
کارا گولدین، مدیر عامل Hint Water، شرکت خود را آغاز کرد چرا که پیش از آن خودش برای یک خانواده‌ی معتاد به نوشابه‌های قنددار به دنبال نوشیدنی‌های سالم‌تری بود. وی می‌گوید: «ما یه مشکل قابل درک رو حل کردیم و از همون اول داستان رو با بقیه درمیون گذاشتیم. ما خواهان یه زندگی سالم و توانمندیم.» مشتریان ابتدایی با بینش او ارتباط برقرار کردند و تبدیل به هواداران دو آتیشه‌ی برند او شدند و بدین ترتیب آوازه‌ی او دهان به دهان چرخید.

۲. با مشتریان خود در تماس باشید. دائماً.

ارتباط دو طرفه با مشتریان، هرچقدر هم که زیاد باشند، کلید ساخت سریع یک برند است. مشتریان HINT دائماً از دلیلشان برای دوست داشتن محصول می‌گویند: دلایلی مانند کمک به مقابله با دیابت و سرطان که خود گولدین هم شاید هیچ‌گاه درباره‌شان نمی‌دانسته. گولدین می‌گوید: «مردم واقعاً می‌خوان درگیر بشن و گوش دادن به حرفشون ارزش بالایی داره. اونا بهتون می‌گن که از محصول چطور و کجا استفاده می‌کنند، چی براشون مهمه و چرا می‌خرنش. اگه می‌خواین بزرگ‌تر از یه دست‌فروش ساده باشین، برند پایدارتون نیاز به ارتباط واقعی با مشتری داره.» در واقع، HINT به تازگی اقدام به راه‌اندازی یک کانالِ مستقیمِ مصرف‌کننده کرده است، فقط برای نزدیک‌تر شدن به مشتریانش.
سیل نیز چنین حسی دارد. «سرمایه‌گذاری ما در بخش رسانه‌ی اجتماعی کلیدیه. مشتری هامون خواهان اینند که ازشون دعوت و استقبال بشه، بنابراین ما به طور مداوم داستان‌های شخصیمون رو به اشتراک می‌گذاریم و اجناسی که دوست دارند رو گلچین می‌کنیم. ما قادریم چیزی که می‌خوان رو بهشون بدیم.» Moorea Seal که در ابتدا به عنوان یک جواهرفروشی Etsy و وبلاگ تاسیس شده بود، با این رویکرد توانست تبدیل به شرکتی با یک میلیون هوادار در Pinterest شود که این امر منجر به ایجاد یک فروشگاه آنلاین و مکان خرده‌فروشی در سال ۲۰۱۴ شد.

۳. کبوتر با کبوتر، باز با باز

برای KURA، فرایند برندسازی یک سیر تکاملی بود. گوتران می‌گوید: «ما اساساً کار رو به صورت دست‌جمعی شروع کردیم. در ابتدا، جلساتمون رو تو یه جایی تو محل، تو گاراژ یکی از مشتری هامون برگزار می‌کردیم.» این طرزفکر دست‌جمعی که هرکس ایده‌ی خود را در میان می‌گذارد، قلب برند KURA است و تمام جنبه‌ها را – از کپی گرفته تا رنگ و برنامه‌ریزی – در بر می‌گیرد. «وقتی که رقابت شدید می‌شه، احتمال ندیدن شعار خودتون زیاد می‌شه. این سردرگمی باعث می‌شه کارای دیوونه‌واری ازتون سر بزنه! ولی ما صدای خودمون رو پیدا کردیم و مشتری های ایده‌آلمون رو شناسایی کردیم تا بتونیم تصمیمات هوشمندانه‌ای بگیریم که بودجه‌ اولیّمون رو بیشتر کرد.»
این به این معناست که نمی‌توانید محبوب دل همه باشید. گولدین می‌گوید: «بعضی‌ها هی بهمون می‌گفتن که یه محصول قنددار معرفی کنیم ولی ما جوابمون منفی بود.» این بدین معنا نیست که HINT نمی‌تواند برند خود را گسترش دهد یا محصولات کافئین دار – مانند محصول تازه‌ارائه‌شده‌ی HINT Kick – معرفی کند، بلکه شرکت به ارائه‌ی محصولات سالم‌تر پایبند می‌ماند. همین مشخصه است که شرکت را متمرکز نگه می‌دارد. او می‌گوید: «نمی‌تونید از همون اول محصولات مورد پسند همه نوع مشتری رو به بازار عرضه کنید. در این صورت گیج می‌شن. بفهمید مشتری هاتون واقعاً کی هستن و چی می‌خوان و به همین بچسبید به جای اینکه کل جا رو شلوغ کنید.»

عضویت در خبرنامه آکادمی

با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغ‌ترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.

envelope-o
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

دریافت رایگان کتاب ۷ مزیت میلرلایت
 بر سایر سیستم های ایمیل مارکتینگ

کتاب رایگان ۷ اصل اساسی برای برندسازی

کتاب ۷ اصل اساسی برای برندسازی

برندسازی تنها راه افزایش قطعی فروش و درآمد شماست. داشتن چهره‌ای متفاوت از سایر رقباست که باعث می‌شود نسبت به دیگران ترجیح داده شوید.

همین الان این کتاب را به رایگان در ایمیل خود دریافت کنید

x