۸ درسی که مک‌دونالد می‌تواند به شما بیاموزد - بخش اول

%db%b8-%da%86%db%8c%d8%b2%db%8c-%da%a9%d9%87-%d9%85%da%a9%e2%80%8c%d8%af%d9%88%d9%86%d8%a7%d9%84%d8%af-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d9%85%d8%a7-%d8%a8%db%8c
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

شک دارم هنگامی که ری کراک در سال ۱۹۵۵ نماینده‌ی فرنچایز ریچارد و موریس مک‌دونالد شد، کسی انتظارش را داشت که این شرکت تبدیل به یک غول همبرگر در دنیا شود و در ۱۱۹ کشور مختلف دارای بیش از ۳۵۰۰۰ شعبه باشد. می‌توان ادعا کرد که مک‌دونالد یکی از بزرگترین مدل‌های کسب و کار را به وجود آورده است.

این ۸ چیز منجر به سیطره‌ی جهانی شرکت مک دونالد شده و ارزش آن را دارند که مورد بررسی قرار گیرند:

۱- ثباتتان را حفظ کنید.

هرکجای دنیا هم که باشید می‌توانید خاطرجمع باشید که وقتی وارد شعبه‌ای از مک دونالد می‌شوید در خصوص منو، بسته‌بندی غذا و طراحی ساختمان با تجربه‌ای آشنا روبرو خواهید شد. (مقاله‌ی بازاریابی خدمات را ببینید) در سال ۱۹۶۱ ری کراک اقدام به تاسیس دانشگاه همبرگر به عنوان آموزشگاهی با هدف حفظ «ثبات فرایند‌ها، خدمات، کیفیت و نظافت عملیات‌های رستورانی» کرد. امروزه، فرنچایزها برای یادگیری و اجرای بینش ری کراک در این برنامه شرکت می‌کنند.

تحقیقات ثابت کرده‌اند که چنین برنامه‌هایی نه تنها به ثبات بیشتر می‌انجامند، بلکه باعث افزایش بازدهی نیز می‌شوند.

۲- حضور برند خود را پایه‌ریزی کنید.

مک دونالد در پایه‌ریزی یک حضور برندی کار ممتازی انجام داده است. ورای «قوس‌های طلایی» و شعار «عاشقشم»، مک‌دونالد یک تجربه‌ی احساسی خلق کرده است که ما را به دوران کودکی مان بازمی‌گرداند. بیش‌تر ما حتی با اینکه می‌دانیم که محصولات بهتری در بازار وجود دارند، ولی پیوندی با مک‌دونالد داریم که تقریباً ناگسستنی است. دقیقا به همین دلیل است که از بسیاری از افراد می‌شنویم که چقدر عاشق سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌های مک‌دونالد هستند. سیب‌زمینی‌های مک دونالد ظاهر و مزه‌ای دارند که در همه‌‌جای دنیا یکسان است.

ساختن یک برند قوی باعث اعتبار دائمی به کسب و کار شما می‌شود. برند خوب برای مشتری خاطراتی بسیار خوش را رقم می‌زند که او را به یک حامی ابدی و مشتری دائمی تبدیل می‌کند (مقاله‌ی «چه کنید تا مشتریان تان راجع به برند شما جار و جنجال راه بیندازند» را ببینید. هم‌چنین می‌توانید دو مقاله‌ی «بازاریابی برند – بخش اول» و «بازاریابی برند – بخش دوم» را نیز ببینید).

۳- ریسک کنید.

با اینکه مک دونالد ثبات را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده است ولی با این حال از خطر کردن و تغییر منوهایش هراسی ندارد. منوی ابتدایی مک‌دونالد تنها شامل همبرگر، چیزبرگر، سیب‌زمینی و انواع شیک‌ها و نوشیدنی‌ها می‌شد. در طول سال‌ها، مواردی چون آیتم‌های صبحانه، Happy Meal، McNuggets، McRibs به این زنجیره اضافه شده اند. (و بسیاری از چیزهای دیگر با پیشوند Mc در ابتدایشان…. آیا این شما را به یاد حرف i ای نمی‌اندازد که همه‌جا از اپل دیده ایم؟iMac,iPhone,iTunes,…)

با اینکه شکست‌هایی چون McLobster و McPizza وجود داشته‌اند، ولی بدون این خطرکردن‌ها، مک‌دونالد احتمالاً به غولی که امروزه می‌شناسیم تبدیل نمی‌شد.

۴- خود را با ذائقه‌ی متغیر مشتری وفق دهید.

دلیل این که مک‌دونالد حاضر به ریسک کردن است، این است که می‌داند وفق‌پذیری با نیاز ها و خواسته های مشتریان امری حیاتی است. برای مثال، این شرکت گزینه‌ی Super Size خود را حذف کرد و به ارائه‌ی گزینه‌های سالم‌تری پرداخت چرا که افراد بیشتری نسبت به سلامتی خود حساس شده‌اند. به علاوه، مک دونالد براساس علاقه‌ی افراد محلّی و بومی، دست به عرضه‌ی آیتم‌های منطقه‌ای زده است.
بزرگترین وفق‌پذیری شرکت در سال ۱۹۷۵ اتفاق افتاد. یک شعبه‌ی مک‌دونالد که نزدیک یک پایگاه نظامی در آریزونا بود، برای اولین بار شعبه‌ی پارکینگی خود را تاسیس کرد تا به سربازانی که اجازه نداشتند با لباس نظامی وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را ترک کنند، خدمت رسانی کند.

در مقاله‌ي بعدی راجع به ۴ نکته‌ی بعدی نیز صحبت خواهیم کرد.

عضویت در خبرنامه آکادمی

با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغ‌ترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.

envelope-o
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

دریافت رایگان کتاب ۷ مزیت میلرلایت
 بر سایر سیستم های ایمیل مارکتینگ

کتاب رایگان ۷ اصل اساسی برای برندسازی

کتاب ۷ اصل اساسی برای برندسازی

برندسازی تنها راه افزایش قطعی فروش و درآمد شماست. داشتن چهره‌ای متفاوت از سایر رقباست که باعث می‌شود نسبت به دیگران ترجیح داده شوید.

همین الان این کتاب را به رایگان در ایمیل خود دریافت کنید

x