بازاریابی ویروسی چیست؟ (بخش اول - راه ها و کانال های ارتباطی آن)

بازاریابی ویروسی - بازاریابی ویروسی چیست و انواع بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی چیست؟ (بخش اول – راه ها و کانال های ارتباطی آن)

۲۴ بهمن ۱۳۹۴
|
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

یکی از کمپین های موفق بازاریابی ویروسی کمپین فیلم the blair witch project بود. تیم بازاریابی این فیلم، مجموعه ای از ویدئوهای کوتاه را که انگار مردم آن‌ها را ضبط کرده اند، در کنار یکدیگر قرار داد. این کلیپ را در زیر می‌توانید ببینید.

تیم بازاریابی بر واقعی جلوه دادن فیلم تمرکز کردند. آن‌ها کمپین تبلیغاتی ای ایجاد کردند و ادعا کردند که بخش های موجود در این فیلم واقعی است.

در کنار آن، سایت رسمی راه اندازی شد که هدف این سایت متقاعد سازی مردم بود که سناریوهای رمزگونه این فیلم، واقعا یک مورد حقیقی از شخصی گم شده است. همچنین تیم بازاریابی از بیلبورد ها و تبلیغات آنلاین و بازاریابی اینترنتی استفاده کرد تا شایعات در مورد راز فیلم را گسترش دهد.

این کمپین آن قدر موفق بود که هنوز هم بسیاری از مردم اعتقاد دارند که این فیلم رویدادهای واقعی را به تصویر کشیده است.

با بودجه ای کمتر از یک میلیون دلار، The Blair Witch Project  توانست نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. همهمه و شایعه‌ی ناشی از این خلاقیت که مبتنی بر یک کمپین بازاریابی اینترنتی بود باعث شد فیلمی که فقط یک فیلم ترسناک معمولی مثل بقیه‌ی فیلم‌ها بود، به یک پدیده­‌ی ملی تبدیل شود.

مفهوم بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یک استراتژی کسب و کار است که برای پخش کردن هرچه بیش تر یک موضوع استفاده می‌شود. در بازاریابی ویروسی شبکه های اجتماعی نقشی اساسی را در ترویج و گسترش پیام یا معرفی محصول دارند.

مشابه زمانی که یک ویروس از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود، اطلاعات مربوط به یک محصول توسط یک مشتری و با استفاده از شبکه های اجتماعی او به دیگر مشتریان منتقل می‌شود. این تمثیل، دلیل نام‌گذاری این نوع از بازاریابی به نام «بازاریابی ویروسی» است.

اساس بازاریابی ویروسی انتشار اطلاعات به وسیله­‌ی تبلیغات دهان به دهان بین مشتریان است اما تکنولوژی مدرن این امکان را به وجود آورده‌است که اثر ویروسی شامل بسیاری از محیط های اینترنتی نیز شود.

گسترش پیام در بازاریابی ویروسی توسط مشتری

بازاریابی ویروسی به طور معمول به مخاطبان خود یک ارزش را به صورت رایگان ارائه می‌دهد. این ارزش می‌تواند چیزی ساده مانند یک آهنگ و یا یک بازی باشد.

محتوای ویروسی هر چیزی که باشد، باید افراد را تشویق کند تا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند تا به این وسیله هرچه بیش‌تر از افراد، محتوای پیام را دریافت کنند.

راه­های و کانال‌های ارتباطی برای بازاریابی ویروسی

اثر ویروسی می­تواند به وسیله‌ی بسیاری از شبکه­ ها پخش شود، نظیر:

  • شفاهی
  • پست الکترونیکی

  • شبکه های اجتماعی (فیس بوک، توییتر، لینکدین و …)
  • سایت های اشتراک گذاری ویدئو (یوتیوب، ویمئو و …)

  • فروم های اینترنتی
  • گروه های تلگرامی
  • و ….

چه مجموعه هایی از بازاریابی ویروسی استفاده می‌کند؟

بازاریابی ویروسی هم می‌تواند به تنهایی به عنوان یک ابزار بازاریابی مستقل مورد استفاده قرار گیرد و هم به عنوان بخشی از یک کمپین بزرگتر که از شیوه های مختلف بازاریابی استفاده می‌کند.

این نوع بازاریابی می‌تواند به ویژه برای بنگاه ها و شرکت های کوچک جذاب باشد زیرا که بازاریابی ویروسی جایگزین ارزان­ تر برای شیوه‌­های سنتی بازاریابی می‌باشد (مقاله‌ی بازاریابی غیر سنتی و ۸ نمونه موفق از آن را نیز مشاهده بفرمایید).

بازاریابی ویروسی اغلب به همراه دیگر روش‌­های بازاریابی به کار می‌­رود. از جمله در مواردی نظیر The Blair Witch Project. جنبه­‌های ویروسی این کمپین صحبت‌ها و همهمه‌های زیادی را در مورد داستان این فیلم در زمان قبل از انتشار آگهی­ های بازرگانی، تریلر، پوستر و … در بین مردم به وجود ­آورد. این امر باعث شد که افراد قبل از اکران عمومی فیلم، مدام در مورد آن صحبت کنند.

برای ویروسی شدن، نیازی نیست که حتما محتوا تغییر داده شود تا تبدیل به یک محتوای بازاریابی ویروسی شود. کمپین های سیاسی اغلب کلیپ‌هایی از یک نامزد مخالف را می‌­سازند که در حال به زبان آوردن سخنی است که امکان دارد برای مردم توهین آمیز باشد. سیاستمداران امیدوارند که با اشاره و تمرکز بر روی این سخنان، ویدئوی مذکور به صورت ویروسی پخش شود و موجب پرورش یک نگرش منفی در بین افراد جامعه نسبت به نامزد مخالف شود.

پیاده سازی کمپین های بازاریابی ویروسی

یک تصور غلط و رایج وجود دارد که فکر می‌کند بازاریابی ویروسی وابسته به خلق یک چیز بسیار شگفت انگیز و محبوب است و تنها کسانی که توانایی خلق چنین چیزی را دارند، می‌توانند از این نوع بازاریابی استفاده کنند. اما در حقیقت تولید یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق بیش‌تر بر درک این مفهوم است که چگونه می‌­توان با ارائه­‌ی محتوای ارزشمند، با گروه خاصی از مردم ارتباط برقرار کرد (مقاله‌ی «گروه بندی و تقسیم بندی مشتریان»‌را ببینید).

بازاریابی ویروسی یک رویکرد مشتری محور است. بنابراین گام اول در این رویکرد، شناسایی جامعه‌ی هدف برای محصول مورد نظر و ارزشی در محصول است که مشتریان به آن بیش‌ترین اهمیت را می‌دهند. این امر مستلزم تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌­های جمعیتی مشتریان توسط بازاریابان می‌باشد.

پیاده سازی کمپین بازاریابی ویروسی

کمپین تبلیغاتی فیلم «The Blair Witch» بر روی نوجوان و جوانان تمرکز کرده بود. در طول این کمپین، فیلم ساز و عوامل اصلی بازاریابی به فهمیدن این موضوع پرداختند که چه چیزی در فیلم­‌های ترسناک برای نوجوانان و جوانان، جذاب و جالب توجه بوده است.

همچنین اعضای تیم در زمینه‌ی نحوه­‌ی اشتراک گذاری اطلاعات توسط این جامعه‌ی هدف، به مطالعه و تحقیق پرداختند. آن‌ها از این اطلاعات برای تمرکز بر روی بخش رازگونه و رمزآمیز فیلم خود استفاده کردند و تلاش‌­های اولیه‌­ی خود را بر روی اینترنت متمرکز کردند (جایی که می‌­دانستند بهترین شانس را برای رسیدن به مخاطبان جوان دارند).

محتوای مناسب برای کمپین بازاریابی ویروسی

هنگاهی که یک شرکت می‌­داند جامعه هدف اش چه چیزی می‌­خواهد و افراد این جامعه چگونه با هم در ارتباط اند، شروع به تولید محتوایی می‌­کند که افراد مایل به اشتراک گذاشتن آن هستند.

تیم The Blair Witch نسبت به ایجاد وب سایت ها، تابلوهای تبلیغاتی و اخبار جعلی ای که باعث افزایش وحشت و راز و رمز داستان فیلم می‌شد، اقدام کردند. این محتوا مردم را تشویق به یافتن اطلاعات بیش‌تر در مورد داستان فیلم می‌کرد. حتی این تلاش‌ها جنبه‌ی گروهی نیز پیدا کرد و افرادی بودند که با دوستان خود سعی در یافتن اطلاعاتی بیش‌تر در مورد فیلم بودند.

بازاریابی ویروسی یک فرآیند پیوسته و تعاملی است. شرکتی که یک کمپین بازاریابی ویروسی را راه اندازی می­‌کند، بدون بررسی و رسیدگی نباید اجازه جریان یافتن را به آن بدهد. تعامل با تماشاگران واقعی و به روز رسانی منظم وب سایت ها با اطلاعاتی که مبتنی بر مباحثه و گفتگوی تماشاگران بود، کمپین تبلیغاتی این فیلم را فعال باقی نگه داشت. این کمپین همانند بسیاری از کمپین های بازاریابی ویروسی به موفقیت دست یافت چرا که با ایجاد علاقه مندی و وابسته کردن مخاطبان به محصول تولید شده، رشد کرد.

انتقال پیام بازاریابی ویروسی در تلفن های همراه

هرچه یک پیام بازاریابی سریعتر پخش شود، بیشتر احتمال دارد که به محتوای ویروسی تبدیل شود. امروزه به اشتراک گذاری اطلاعات به واسطه‌ی تلفن‌های همراه به مراتب سریع تر از دیگر روش‌های انتقال اطلاعات است.

بنابراین پیام طراحی شده توسط شما برای کمپین بازاریابی ویروسی باید قابلیت انتقال سریع توسط تلفن های همراه را داشته باشد.

تخصص های مورد نیاز در بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تیمی آگاه نسبت به رسانه های نوین و امروزی است. در نتیجه تخصص های زیادی برای راه اندازی یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق مورد نیاز است. در ادامه به این تخصص ها و وظایف هر یک می‌پردازیم.

۱) طراح وب

اکثر کمپین های بازاریابی ویروسی بر روی بسترهای اینترنتی پیاده‌سازی می‌شوند. هر شرکتی که خواهان موفقیت در زمینه بازاریابی ویروسی است، نیازمند یک طراح ماهر وب به منظور ایجاد وب سایت و داشتن دانش بازاریابی اینترنتی می‌باشد. طراحی وب یک رشته‌ی فنی است و فرد باید توانایی کار با چندین زبان برنامه نویسی و درک بالایی از زیبایی و زیبایی شناسی را داشته باشد.

تحصیلات و تجارب

یک طراح وب باید دارای حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌ی کامپیوتر و یا طراحی و گرافیک باشد. علاوه بر رزومه کاری مرتبط با کامپیوتر، طراحان وب اغلب باید نمونه کارهایی داشته باشند که نشان دهنده‌ی توانایی آنها در طراحی سایت باشد.

۲) متخصص محتوا

موفقیت یک کمپین بازاریابی ویروسی وابسته است به انتشار محتوایی که مردم نسبت به اشتراک گذاری آن اقدام نمایند.

متخصصان محتوا با ساخت ویدئوها، بازی‌ها، پست های وبلاگ ها و چیزهایی دیگر محتوایی مناسب را تولید می‌کنند و از مخاطبان می‌خواهند تا پیام تولید شده را با دیگران به اشتراک بگذارند. این امر نیازمند طیف وسیعی از مهارت ها در زمینه‌ی رسانه ها و شبکه های اجتماعی نوین می‌باشد.

به علاوه این افراد باید خلاقیت بالایی داشته باشند و محتوای منحصر به فردی را تولید نمایند.

تحصیلات و تجارب

متخصصان محتوا باید دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته های بازاریابی، ارتباطات و یا روابط عمومی باشند. همچنین تجربه های پیشین آن‌ها در مشاغلی که متمرکز بر رسانه های گروهی بوده است، بسیار مفید است.

۳) پژوهشگر و محقق بازار

بیشتر روش ها و متدهای بازاریابی و به خصوص استراتژی های بازاریابی ویروسی از اطلاعات به دست آمده از تحقیقات در حوزه‌ی تمایلات، عادت ها و گرایش های مصرف کنندگان استفاده می‌کنند. یک پژوهشگر بازار اطلاعات موجود از مشتری ها را مطالعه کرده و تمرکز اصلی خود را برای تعیین آنچه که مشتری ها می‌خواهند و نیز نحوه‌ی رسیدن به آن‌ها، قرار می‌دهد. این وظایف نیازمند توجه زیاد به جزئیات، دانش کامپیوتری و مهارت‌های ارتباطی قوی است.

تحصیلات و تجارب

پژوهشگران بازار باید دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های بازاریابی، کسب و کار، روانشناسی، جامعه شناسی و یا تجزیه و تحلیل داده ها باشند. همچنین داشتن سوابق در زمینه‌ی مدیریت پایگاه داده و یا تجزیه و تحلیل های آماری بسیار مفید است.

عضویت در خبرنامه آکادمی

با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغ‌ترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.

envelope-o
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید
close

دانلود رایگان کتاب
 ۱۰ اصطلاح مهم ایمیل مارکتینگ که باید بدانید

۱۰ اصطلاح مهم ایمیل مارکتینگ که باید بدانید