خیلی از بازاریابان اینترنتی در زمان ارسال کمپین های ایمیلی زمان زیادی را برای انتخاب پیشنهاد صرف میکنند. همچنین زمان زیادی را روی نوشتن یک متن خوب میگذارند. اما خیلی از اوقات اصلا تلاشی نمیکنند که پیام خود را به شخص مناسب برسانند. خیلی نادر است که یک بازاریاب اینترنتی زمان خود را برای شخصی سازی ایمیل به گیرنده ها کند.
اجرای یک کمپین بازاریابی ایمیلی خوب فقط نوشتن عنوان و متن خوب نیست. یک ایمیل عالی یعنی ترکیب محتوای خوب و مخاطب مناسب (اگر با ایمیل مارکتینگ آشنایی ندارید پیشنهاد میکنیم قبل از خواندن ادامه مطلب، مقاله «ایمیل مارکتینگ چیست و چی نیست؟» را بخوانید).
در این مقاله ۵ روش را برای تقسیم بندی و شخصی سازی ایمیل که باعث عالی شدن ایمیل های شما میشود را معرفی میکنیم
ایمیل یک کانال محتوایی بسیار ارزشمند است. ایمیل به شما اجازه میدهد که یک پیام شخصی شده را برای مخاطب خود ارسال کنید.
در مورد تفاوت بین ارسال ایمیل و پست های شبکه های اجتماعی فکر کنید. زمانی که شما پستی را در شبکه اجتماعی یا روی وب سایت خود منتشر میکنید هر فردی ممکن است که آن را ببینید.
در حالی که در زمان ارسال ایمیل شما میتوانید انتخاب کنید که پیام خود را برای چه کسانی ارسال کنید. بنابراین میتوانید پیام خود را به شیوه ای هیجان انگیز با مخاطب خود تطبیق دهید.
مولفه های بسیاری از یک ایمیل وجود دارند که میتوانید آن ها را برای نشان دادن اینکه یک گفتگوی یک به یک با مخاطب دارید، به کار برید.
- ایمیل از طرف چه کسی ارسال شده است
- عنوان ایمیل و موضوع اصلی ایمیل
- محتوای ایمیل
- دعوت به اقدام
- طراحی محتوای ایمیل
تمامی این ۵ مورد میتوانند بنابر ویژگی های مخاطب شما شخصی سازی شوند. فقط به این دلیل که ایمیل شما به ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ نفر رسید، به این معنا نیست که شما باید آن را به صورت عمومی بنویسید.
روش های زیادی برای شخصی سازی ایمیل و دسته بندی مخاطبان شما وجود دارد که میتواند ایمیل های شما را بهبود بخشد. در این مقاله ۵ مورد را ذکر کرده ایم.
۱) دسته بندی و تقسیم بندی لیست ارسال ایمیل
مفهوم دسته بندی و طبقه بندی مشتریان یکی از مفاهیم اساسی بازاریابی و یک از پارامترهای اساسی مدل STP در بازاریابی است (برای آشنایی بیش تر مقاله «دسته بندی و تقسیم بندی مشتریان برای هدف گذاری هر گروه» را ببینید).
ایمیل های بخش بندی شده عملکرد بسیار بهتری نسبت به ایمیل های عمومی و دسته بندی نشده دارند. این ایمیل ها به طور متوسط ۱۴ درصد نرخ OpenRate بیش تر و ۶۳ درصد ClickRate بیش تری دارند. همچنین احتمال لغو عضویت در آنها ۸ درصد کمتر است (برای آشنایی با اصطلاحات OpenRate و ClickRate در ایمیل مارکتینگ همین الان کتاب زیر را دانلود کنید).
تقسیم بندی و دسته بندی ساده ترین، قدرتمند ترین و موثر ترین راه برای یک بازاریاب اینترنتی است که با آن میتواند ایمیل های خود را بهبود بخشد.
هرچه پیام شما متمرکزتر باشد، هدفمندتر خواهد بود. یکی از هنرهای بازاریاب اینترنتی ساخت لیست ایمیل و تکمیل اطلاعات لیست ایمیل است (برای آشنایی بیشتر آموزش «۱۶ استراتژی تضمینی ساخت لیست ایمیل» را بببنید). بر اساس واکنش هایی که لیست خبرنامه شما به ایمیل های پیشین شما داده است، شما اطلاعات راجع به آن ها کسب کرده اید.
هر چقدر اطلاعات بیش تری جمع آوری کنید، مشخص میشود که هر مخاطب دقیقا به دنبال چه چیزی است. بنابراین میتوانید شخصی سازی ایمیل خود را افزایش دهید (برای آشنایی عملی با چگونگی پیاده سازی طبقه بندی در ایمیل مارکتینگ، آموزش ایمیل مارکتینگ با میلرلایت را بینید). شکل زیر بخش های مختلف دسته بندی را در سیستم ایمیل مارکتینگ میلرلایت نمایش میدهد.
۲. شخصی سازی ایمیل با افزودن محتوای هوشمند به متن ایمیل
محتوای هوشمند بخشی از متن ایمیل است که برای مخاطبان مختلف به گونه ای متفاوت نمایش داده میشود.
برای مثال فرض کنید که شما میخواهید یک آپدیت برای یکی از محصولات و خدمات خود ارائه دهید. شما میخواهید این آپدیت را از طریق ایمیل به مخاطبان خود اعلام کنید. همچنین فرض کنیم که کسانی که این محصول را قبلا خریداری کرده اند میتوانند با تخفیف نیم بها آپدیت را تهیه کنند.
در این حالت شما نیاز به یک محتوای هوشمند دارید. فرض کنیم کل گروهی که قرار باشد ایمیل برای آنها ارسال شود «علاقه مندان به محصول ایکس» باشند. میخواهیم بخشی از محتوای ایمیل که مربوط به تخفیف نیم بهاست فقط برای کسانی ارسال شود که محصول را قبلا خریداری کرده اند.
در این حالت یک ایمیل برای کل گروه ارسال میشود ولی بسته به ویژگی های مخاطبان، هر مخاطب نسخهی متفاوتی از ایمیل را میبیند.
۳. شخصی سازی نام و ایمیل فرستنده
در زمان ارسال ایمیل، از نام و آدرس ایمیل شخصی سازی شده استفاده کنید. این که ایمیل از طرف چه کسی ارسال شده است حس یک به یک بودن و شخصی سازی ایمیل شما را بیش تر میکند.
این موضوع روی میزان باز شدن ایمیل شما نیز تاثیر میگذارد. به ایمیل هایی که هر روزه دریافت میکنید، فکر کنید. این که چه کسی ایمیل را ارسال کرده است یک عامل مهم در تصمیم گیری برای بازکردن یا باز نکردن ایمیل است. شناخت فرستنده ایمیل مشخص میکند که آیا شما باید ایمیل را باز کنید یا آن را نادیده بگیرید.
۴. شخصی سازی عنوان ایمیل
در کتاب آیین دوست یابی، دیل کارنگی نویسنده کتاب میگوید «به یاد داشته باشید که نام فرد برای آن شخص شیرین ترین و مهم ترین صدا در هر زبانی است» (کتاب صوتی آیین دوست یابی را میتوانید از سایت نوار بگیرید).
این موضوع را در ارسال ایمیل نیز به خاطر داشته باشید. جای تعجب نیست که «استفاده از نام افراد در عنوان ایمیل، باعث افزایش ۲۹ درصدی در نرخ باز شدن ایمیل میشود.
شخصی سازی عنوان ایمیل، می تواند فراتر از به کار بردن نام مخاطب شود، هر اطلاعاتی شامل شهر مخاطب، محصولاتی که خریداری کرده است، تعداد دفعات خرید او و … فرصتی برای افزودن محتوای شخصی به عنوان ایمیل است. افراد علاقه مند به دریافت خبرهایی هستند که مرتبط با آن هاست. بنابراین با شخصی سازی عنوان ایمیل میتوانید نرخ باز شدن خیلی بیش تری کسب کنید.
۵. شخصی سازی متن ایمیل
اگر تا به حال ایمیلی دریافت کرده باشید که عنوان ایمیل اسم شما باشد قطعا با شخصی سازی ایمیل آشنایی دارید. اما شخصی سازی عالی این نیست که فقط اسم مخاطب را در عنوان ایمیل ذکر کنیم. شخصی سازی ایمیل یعنی ارسال محتوای اختصاصی و خلق یک تجربه عالی برای کاربر.
اضافه کردن اسم مخاطب به عنوان ایمیل اولین قدم در شخصی سازی ایمیل است. هر چقدر که در محتوای ایمیل خود اطلاعات بیش تری را در مورد مخاطب بگنجانید و بر اساس علائق او صحبت کنید، شخصی سازی بیش تری خواهید داشت.
ایمیل های شخصی سازی شده به طور متوسط ۴۱ درصد نرخ کلیک بیش تری دارند. زمانی که در مورد علائق مخاطب به صورت مستقیم با او صحبت میکنید، واکنش بسیار بهتری را از او شاهد خواهید بود.
اگر روش های دیگری از شخصی سازی در ایمیل مارکتینگ بلد هستید، لطفا در بخش نظرات آنها را با ما در میان بگذارید.
عضویت در خبرنامه آکادمی
با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.