سئو یا بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

%d8%b3%d8%a6%d9%88-%db%8c%d8%a7-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d8%b3%d8%aa%d8%ac%d9%88-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f

سئو یا بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

سئو چیست ؟ هر زمان که واژه‌ای را در گوگل وارد می‌کنید و دکمه‌ی جستجو می‌زنید،  لیستی از وب ‌سایت‌های مرتبط با واژه‌ی وارد شده را می‌بینید.

اغلب کاربران تمایل دارند که سایت‌های نمایش داده شده در صدر جدول را مشاهده کنند و بازدید آن‌ها از نتایج فقط محدود به سایت های ابتدایی می‌شود. دلیل اصلی این موضوع این است که کاربران سایت‌های نمایش داده شده در ابتدای لیست را مرتبط تر با موضوعی که به دنبال آن هستند، می‌یابند.

اگر کنجکاو شده‌اید که چرا بعضی از این سایت ها رتبه‌ی بالاتری دارند این مقاله دقیقا برای شماست. در این مقاله به بیان این که سئو چیست می‌پردازیم.

سئو چیست ؟

کسب رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل سئو (SEO) نامیده می‌شود. اصطلاح SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (مثل گوگل) می‌باشد. به طور کلی سئو سایت یعنی اقداماتی که باعث می‌شود تا سایت در نتایج اول گوگل و سایر موتورهای جستجو نمایش داده شود.

برای آشنایی با روش های سئو و بازاریابی سئو باید ابتدا بدانید که موتورهای جستجو دقیقا چه کار می‌کنند.

روش کار گوگل و سایر موتورهای جستجو

اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین اصلی که برای یادگیری سئو و پاسخ به این سوال که سئو چیست ، می‌بایست بدانید این است که موتورهای جستجو انسان نیستند. گرچه این مطلب برای همگان واضح است، اما توانایی تشخیص تفاوت بین نحوه‌ی مشاهده‌ی سایت‌ها توسط انسان‌ها و موتور‌های جستجو چندان واضح نیست.

وظیفه گوگل و سایر موتورهای جستجو بازدید از وب سایت های موجود در فضای اینترنت می‌باشد. در این بازدید ها اطلاعات سایت ها و صفحات آن‌ها توسط گوگل ذخیره و طبقه بندی می‌شود. این اطلاعات در زمانی که کاربر موضوعی را جستجو می‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بهترین و مرتبط ترین نتیجه را به کاربر نمایش دهند.

بر خلاف انسان‌ها که درک بصری و تصویری دارند، گوگل و سایر موتور‌های جستجو بر اساس متن ها و نوشته‌ها، سایت ها را ادراک می‌کنند. اگرچه تکنولوژی روزبه روز در حال پیشرفت است، اما موتور‌های جستجو هنوز فاصله‌ی زیادی با انسان‌ها دارند (انسانی که می‌تواند زیبایی یک طراحی فوق‌العاده را احساس کند یا از صدا‌ها و حرکات در فیلم لذت ببرد).

در عوض موتور‌های جستجو‌ در سایت ها می‌گردند و موارد مشخصی از سایت ها را بررسی می‌کنند (غالبأ متون سایت). این بررسی برای آن است که بفهمند موضوع غالب یک سایت چیست.

در ابتدا گوگل سایت را بازرسی می‌کند تا محوریت کلی آن را درک کند. این کار توسط یک نرم‌افزاربه اسم Crawler یا Spider انجام می‌شود. نرم افزار Spider یا خزش گر، لینک‌ها را یکی پس از دیگری دنبال کرده و هر مطلبی که روی سایت شما پیدا شود را دسته بندی می‌کنند.

روشن است که برای یک Spider بازدید هر روزه از همه‌ی وب سایت های موجود در اینترنت غیر‌ممکن است. به همین دلیل هر خزش گر، در بازه های زمانی مشخصی از سایت بازدید می‌کند. در این بازدید برنامه خزش گر بررسی می‌کند که آیا صفحه جدیدی به سایت اضافه شده است یا خیر. آیا مطالب قبلی تغییر کرده اند؟ آیا تصویر جدیدی به سایت اضافه شده است یا خیر؟

در تصویر زیر نمونه ای از بازدید گوگل از یک صفحه از سایت ما (آموزش کار با mailerlite (میلرلایت) – ایمیل مارکتینگ با میلرلایت) را می‌بینید.

سئو چیست ؟ سئو یا SEO چیست؟

همان طور که در شکل بالا می‌بینید در خط اول نوشته شده است که گوگل این صفحه را در ۲ می ۲۰۱۸ ذخیره کرده است. بنابراین آخرین بازدید گوگل از این مقاله در این تاریخ بوده است. دفعه بعدی که گوگل به این لینک مراجعه کند بررسی می‌کند که آیا محتوای این صفحه تغییر داده شده است یا خیر.

برای این که ببینید سایت شما از دید یک خزش گر چگونه دیده می‌شود، می‌توانید از سایت sWebconf استفاده کنید. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، خزش گرها انسان نیستند که تصاویر، فایل های فلش، جاوا اسکریپت‌ها یا صفحات محافظت‌شده با رمز را ببینند. بنابراین اگر شما تعداد زیادی از این موارد را بر روی سایت‌تان قرار داده‌اید، بهتر است که با اجرای برنامه webconfs ، بررسی کنید که آیا این موضوعات توسط خزش گر گوگل قابل رویت هستند یا خیر. اگر بخش هایی که اضافه کرده اید توسط خزش گر قابل مشاهده نباشند انگار که در دنیای مجازی وجود ندارند.

در تصویر زیر نمایی از بررسی یک خزش گر از صفحه اصلی سایت ما را می‌بینید

 

 

سئو چیست ؟ درک کلیدواژه ای از سایت توسط خزش گر.png

سئو چیست ؟ درک کلیدواژه ای از سایت توسط خزش گر.png

سئو چیست ؟ درک تصاویر و لینک ها از سایت توسط خزش گر

سئو چیست ؟ درک تصاویر و لینک ها از سایت توسط خزش گر

ذخیره و طبقه بندی اطلاعات توسط گوگل

پس از بررسی محتوای سایت شما، نوبت به ذخیره اطلاعات آن و طبقه بندی آن می‌باشد. گوگل کلمات و اصطلاحاتی را از صفحات سایت شما استخراج می‌کند که به بهترین نحو آن صفحه خاص را توصیف می‌کنند. با این کار صفحات در حد چند کلمه کلیدی مشخص، خلاصه می‌شوند. خروجی این فعالیت در یک پایگاه داده گسترده ذخیره می‌شود تا در زمان های آینده در صورتی که کلیدواژه جستجویی کاربر نزدیک به کلیدواژه شاخص این صفحه بود، این صفحه به او پیشنهاد شود.

هر‌چند که برای انسان‌ها تحلیل این حجم از اطلاعات غیرممکن است، اما موتورهای جستجوگر به راحتی از پس آن بر می‌آیند. از آن‌جا که گاهی اوقات آن‌ها معنای صفحات را به درستی متوجه نمی‌شوند، می‌توان با بهینه‌سازی وب سایت، کار طبقه‌بندی را برای موتور‌های جستجو‌گر آسان کرد و در عوض، در رتبه‌ی بالاتری قرار گرفت. این کار همان سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

زمانی که کاربر عبارتی را در بخش جستجوی گوگل وارد می‌کند، گوگل با پردازش اطلاعات، به مقایسه آن عبارت با صفحات فهرست‌شده در پایگاه داده خود می‌پردازد. سپس برای معرفی بهترین گزینه، میزان تناسب هر یک از صفحات با عبارت وارد‌شده را بررسی می‌کند. صفحاتی که از نظر گوگل مناسب تر تشخیص داده شوند در نتایج ابتدایی ظاهر می‌شوند و سپس سایر نتایج قرار داده می‌شوند.

پس سئو جیست ؟ به صورت خلاصه سئو یعنی فهماندن محتوای صفحه سایت به گوگل به گونه ای که در یک کلیدواژه خاص بیش ترین تناسب با محتوای صفحه وجود داشته باشد تا گوگل در زمان جستجوی کاربر به ازای آن کلیدواژه، سایت ما را در نتایج نشان دهد.

الگوریتم‌های متفاوتی با وزن‌ دهی های متفاوتی توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل اگر عبارتی را در گوگل جستجو کنید ممکن است یک سری نتایج ببینید در حالی که در یاهو یا بینگ مایکروسافت مجموعه ای دیگری از نتایج به شما نمایش داده می‌شود.

نکته ای که در این جا مهم است این است که تمامی موتورهای جستجوی مهم مثل یاهو، گوگل، بینگ و … مرتب الگوریتم‌ خود را تغییر می‌دهند و به همین دلیل کسب و حفظ رتبه‌ای خوب، مستلزم سازگاری مداوم سایت شما با آخرین تغییرات است.

گام نهایی: هدایت کاربر به سایت شما

این بخش گام نهایی خواهد بود که البته بسیار ساده است. پس از بازدید گوگل از سایت شما، ذخیره اطلاعات و رتبه بندی آن در زمان جستجوی کاربر، کافی است این لیست مرتب شده به کاربر نمایش داده شود. گوگل لینک صفحات را نیز ذخیره کرده است و بنابراین زمانی که کاربری روی یک نتیجه کلیک می‌کند، گوگل آن کاربر را به سایت شما هدایت می‌کند.

تفاوت بین موتورهای جستجوگر مهم

گرچه اصول اولیه کاری تمامی موتورهای جستجو یکسان است، اما کمترین تفاوت بین آن‌ها منجر به تغییر بزرگی در نتایج آن‌ها می‌شود. بنابراین برای این سایت شما در همه موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کند، باید با تمامی معیارهای آن ها متناسب باشد.

مثال‌های زیادی از تفاوت موتورهای جستجو وجود دارد. مثلأ برای یاهو و بینگ، عامل کلمات کلیدی در درجه اول اهمیت قرار دارند و اصلأ‌ جدید یا قدیمی بودن سایت مهم نیست ولی برای گوگل، داشتن لینک در صفحه و قدیمی بودن، مهم‌ است. درنتیجه ارتقای رتبه در گوگل، نسبت به یاهو، نیازمند صرف وقت بیش‌تری است.

این که بخواهید سایت تان را برای تمامی موتورهای جستجو بهینه سازی کنید نیازمند زمان خیلی زیادی است. با توجه به این که گوگل سهم عظیم جستجو در اینترنت را دارد و در ایران نیز اکثر مردم از گوگل برای جستجو استفاده می‌کنند، کافی است که شما سایت تان را برای گوگل بهینه سازی کنید. با این کار سهم بسیاری زیادی از جستجوهای اینترنت را وارد سایت خود خواهید کرد.

گام های بعدی برای آشنایی با سئو

اگر علاقه مند به یادگیری بیش تر در حوزه سئو و بهینه سازی سایت برای گوگل هستید، می‌توانید کتاب ما را دانلود کنید. در این کتاب به صورت کامل در مورد سئو و راه های بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو صحبت کرده ایم.

PDF آموزش سئو و اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو

عضویت در خبرنامه آکادمی

با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغ‌ترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.

envelope-o
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید
close

دانلود رایگان کتاب
۷ مزیت میلرلایت بر سایر سیستم های ایمیل مارکتینگ

کتاب ۷ مزیت میلرلایت نسبت به سایر سیستم های ایمیل مارکتینگ