انواع بازاریابی اینترنتی

انواع بازاریابی اینترنتی و آموزش بازاریابی اینترنتی
۲۹ بهمن ۱۳۹۶
|
0 نظرات
|
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

بازاریابی اینترنتی یکی از روش های نوین بازاریابی می‌باشد که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بازاریابی اینترنتی روش ها و متدهای گوناگونی دارد و در این مقاله انواع بازاریابی اینترنتی را به شما معرفی می‌کنیم.

هر یک از این انواع بازاریابی اینترنتی، دانش و مهارت های خاص مربوط به خود را نیاز دارد که در این مقاله به آن‌ها نیز اشاره می‌کنیم.

انواع بازاریابی اینترنتی

در این بخش می‌خواهیم ۱۴ نوع از انواع بازاریابی اینترنتی را به شما معرفی کنیم. اگر با مفهوم بازاریابی اینترنتی آشنایی ندارید، ابتدا «بازاریابی اینترنتی» را ببینید.

۱) سئو یا بهینه سازی موتور جستجو

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو، مجموعه روش ها و تکنیک هایی است که باعث بهبود رتبه سایت (یا یک صفحه خاص سایت) در نتایج جستجوی طبیعی گوگل می‌شود.

هدف سئو کسب رتبه های بالا در نتایج جستجوی گوگل می‌باشد تا به این ترتیب باعث دیده شدن بیش تر شرکت و مجموعه شود. هر چقدر رتبه سایت بهتر شود، میزان دیده شدن آن افزایش میابد و در نتیجه ترافیک آن افزایش میابد.

رویکرد عمومی در سئو این است که برای هر صفحه یک کلیدواژه خاص در نظر گرفته می‌شود. سپس تلاش می‌شود که از سایر وب سایت های مرتبط لینک هایی به آن مقاله ایجاد شود.

روش گوگل برای رتبه بندی و بهبود رتبه سایت ثابت نیست و در طول زمان بارها و بارها تغییر پیدا کرده است. با هر آپدیت و هر تغییر، برخی وب سایت ها پایین تر رفته و بعضی ها بالا می‌روند.

با گسترش شبکه های اجتماعی و استفاده عمومی از آن‌ها، گوگل فاکتورهای مربوط به شبکه های اجتماعی را نیز در الگوریتم خود وارد کرده است. بنابراین میزان درگیری مخاطبان شبکه های اجتماعی نیز بر روی رتبه سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با سئو می‌توانید «کتاب آموزش سئو و اصول بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو» را ببینید.

PDF آموزش سئو و اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو

۲) تبلیغات کلیکی گوگل

تبلیغاتی کلیکی گوگل (یا CPC که مخفف Cost Per Click است) یکی از سریع ترین انواع بازاریابی اینترنتی است که می‌تواند ترافیک هدفمندی را وارد سایت شما کند. در این نوع از بازاریابی اینترنتی شما به گوگل هزینه پرداخت می‌کنید و گوگل نام سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان می‌‌دهد.

هزینه ای که بابت این کار به گوگل پرداخت می‌کنید تابعی از تعداد کلیک هایی است که مخاطبان روی لینک شما می‌کنند. به این مفهوم که هر چقدر کلیک های بیش تری روی سایت شما انجام شود، شما باید هزینه بیش تری پرداخت کنید.

این روش یک روش عالی است چرا که شما می‌توانید هزینه بازاریابی خود را تنظیم کنید. بر خلاف بعضی از روش ها که دارای یک حداقل هزینه می‌باشند و شما نمی‌توانید از آن روش ها به ازای هر مبلغی استفاده کنید.

۳) ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یکی از پربازده ترین و پر ثمرترین روش های بازاریابی اینترنتی است. اگر بتوانید از ایمیل مارکتینگ به درستی استفاده کنید می‌توانید انتظار نرخ بازگشت سرمایه ۱ به ۴۰ را داشته باشید (یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ تومان ۴۰ هزار تومان درآمد کسب کنید).

در ایمیل مارکتینگ شما به مخاطبان لیست ایمیل خود، ایمیل هایی هدفمند ارسال می‌کنید تا قدم به قدم آن‌ها را تا خرید محصولات تان هدایت کنید. برای این کار ابتدا نیاز است که لیست ایمیل داشته باشید. برای اطلاع از چگونگی جمع آوری لیست ایمیل، آموزش «۱۶ استراتژی تضمینی برای ساخت لیست ایمیل» را ببینید.

ایمیل مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی اینترنتی است که به صورت خصوصی و مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. خیلی از بازاریابان اینترنتی حرفه ای، این موضوع را به خوبی درک می‌کنند و از این کانال خصوصی برای ارزش گذاشتن به مخاطبان خود استفاده می‌کنند.

برای مثال یک سری محتواها و آموزش های خاص را فقط برای اعضای خبرنامه خود ارسال می‌کنند. نمونه ای از این ایمیل ها را که ما خودمان از آن‌ها استفاده کرده‌ایم را در شکل زیر می‌بینید:

عنوان ایمیل شخصی سازی شده برای محصول افزایش سرعت سایت

ایمیل بالا فقط برای اعضایی خاص از لیست خبرنامه ما ارسال شده است و ما این کد تخفیف را فقط به آن‌ها دادیم.

به علاوه ایمیل مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی اینترنتی است که شما می‌توانید هزینه های خود را دقیقا با خریدهای مشتریان متناظر کنید. به محض این که کمپین ایمیلی شما ارسال شد و فروش حاصل شد، شما دقیقا می‌فهمید که چه افرادی به چه میزان خرید کرده اند.

برای آشنایی با ایمیل مارکتینگ و استفاده از قدرت آن، همین امروز «آموزش ایمیل مارکتینگ» را ببینید.

آموزش میلرلایت - آموزش ایمیل مارکتینگ با میلرلایت

۴) بازاریابی ویدئویی

همان طور که در بخش بازاریابی محتوایی در صفحه بازاریابی اینترنتی توضیح داده ایم، ویدئو یکی از محبوب ترین انواع محتواست. همه می‌دانند که گوگل پربازدید ترین موتور جستجوی دنیاست. ولی آیا می‌دانید که یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ دنیاست؟ همچنین آیا می‌دانید که آپارات پربازدیدترین سایت ایرانی است؟

ویدئو می‌تواند پیام شما را به صورت مناسب به مخاطبان مناسب برساند. در یک ویدئوی کوتاه شما می‌توانید پیامی فوق العاده زیاد را به مخاطب منتقل کنید. همچنین می‌توانید از حس شوخی و طنز استفاده کنید و اثربخشی ویدئوی خود را افزایش دهید.

شما می‌توانید از انواع مختلف ویدئو استفاده کنید. ویدئوهای آموزشی، ویدئوهای سرگرم کننده، ویدئوهای معرفی محصول و …. برای مثال دو ویدئوی زیر را ببینید که ما در کانال آپارات لرن مارکتینگ منتشر کرده ایم.

ویدئوی اول یک ویدئوی آموزشی است که نحوه خرید دامنه و ثبت دامنه برای راه اندازی سایت را آموزش می‌دهد.

ویدئوی دوم یک ویدئوی سرگرم کننده است و مربوط به تبلیغ شرکت هواپیمایی south west است.

ویدئو مارکتینگ یکی از جدیدترین انواع بازاریابی اینترنتی است و در آینده‌ی نزدیک رشد چندین برابری خواهد داشت.

۵) بلاگینگ

داشتن یک وبلاگ در سایت شما و در کنار فروشگاه شما می‌تواند بسیار اثربخش و مفید باشد. شما در وبلاگ خود می‌توانید مقالات، تصاویر، پادکست ها و ویدئو داشته باشید.

مدیریت وبلاگ یک وظیفه مهم هر بازاریاب اینترنتی است. شما باید در وبلاگ تان از تمامی انواع محتوا استفاده کنید تا تعامل مخاطبان با مجموعه تان را افزایش دهید. شما باید مخاطبان را درگیر کنید و کاری کنید که آن‌ها باز هم به سایت شما بازگردند.

در وبلاگ شما آموزش می‌دهید. محصولات و خدمات جدید خود را معرفی می‌کنید. مزایای محصولات تان را نسبت به رقبایتان بیان می‌کنید و هزاران کار دیگر. بنابراین باید از تمامی توان وبلاگ تان برای افزایش فروش و کسب درآمد استفاده کنید.

۶) بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یکی از انواع بازاریابی اینترنتی است که خیلی در مورد آن صحبت می‌شود ولی در خیلی اوقات تصور درستی از آن وجود ندارد. هدف بازاریابی محتوایی و هدف تولید محتوا جذب مخاطب به منظور تبدیل او به علاقه مند و خریدار است. در خیلی از اوقات افراد و شرکت ها محتوایی را تولید و منتشر می‌کنند که برای آن محصول یا خدمتی ندارند. بنابراین عجیب نیست که این محتوا کمکی به افزایش فروش و درآمد آن‌ها نمی‌کند.

با توجه به اهداف بازاریابی اینترنتی شما، هر محتوا می‌تواند یکی از ۴ هدف زیر را داشته باشد. اگر محتوای شما در یکی از این ۴ حوزه نمی‌گنجد، بهتر است که در مورد آماده کردن آن مجددا فکر کنید. هر محتوا باید برای بازاریابی اینترنتی شما یک نقش خاص را بازی کند. دیده شدن هر چه بیش‌تر، ایجاد بحث، تولید مشتری سر نخ و یا وقوع یک فروش.

در ادامه هر یک از این ۴ نوع محتوا را توضیح می‌دهیم.

الف) محتوایی برای به اشتراک گذاشته شدن

این محتوا باید تا جای ممکن توسط کاربران مختلف به اشتراک گذاشته شود. باید مخاطبان را تشویق کند تا آن را هر چه بیش‌تر با دوستان خود به اشتراک بگذارند. هدف از این نوع محتوا، دیده شدن هر چه بیش تر شرکت است و بنابراین هر چقدر این محتوا بیش تر به اشتراک گذاشته شود، هدف خود را در استراتژی بازاریابی محتوایی بهتر انجام داده است.

برای دعوت مخاطب درباره به اشتراک گذاری محتوا، می‌توانید از احساسات مختلف مثل خشم، ناراحتی، خنده، شوخی یا … استفاده کنید. بهترین نوع محتوا، محتوایی است که با درگیر کردن احساس مخاطب به صورت ویروسی منتشر شود (مقاله بازاریابی ویروسی چیست را ببینید).

۲) مخاطب را به بحث و تبادل وادار کند.

یکی دیگر از انواع محتوا، محتوایی است که مخاطب را وارد گفتگو و بحث می‌کند. این نوع محتوا می‌تواند بیان کردن یک خبر، پرداختن به یک مشکل، افشا کردن یک راز یا هر چیزه دیگری باشد.

یک راه خیلی خوب برای تولید محتوای بحث شونده، آموزش دادن است. با آموزش ۰ تا ۱۰۰ یک موضوع می‌توانید مخاطبان آن حوزه خاص را جذب کنید. از طرفی هر زمان که مخاطب در حین آموزش دچار سوال شد، می‌تواند در همان صفحه سوال خود را مطرح کند.

به عنوان یک نمونه، ما در مقاله آموزش کار با میلرلایت، چگونگی راه اندازی میلرلایت و نصب آن را به صورت کامل بیان کرده‌ایم. سوالات و مشکلات مخاطبان در بخش‌های مختلف این محتوا، باعث شده است که این محتوا تبدیل به یک محتوای بحث شونده شود.

۳) مشتری سر نخ تولید کند

یکی دیگر از انواع محتوا در بازاریابی محتوایی، محتوای تولید سر نخ است. اصطلاح سر نخ (lead) به افرادی گفته می‌شود که نسبت به محصول یا خدمت شما علاقه مند هستند ولی هنوز از شما خریدی انجام نداده اند. با داشتن اطلاعات تماس از آن‌ها (نظیر ایمیل یا شماره تماس)، می‌توانید پیگیری های بعدی فروش را انجام دهید تا در نهایت آن‌ها را تبدیل به مشتری خود کنید.

برای تولید این نوع محتوا، شما می‌توانید یک مشکل خاص را بیان کنید و پس از آن راه حل خود را برای حل آن ارائه دهید. افرادی که با این مشکل مواجه هستند، محتوای شما را می‌خوانند و احتمال دارد که بخواهند راه حل پیشنهادی شما را آزمایش کنند. این افراد همان مشتریان سر نخ شما خواهند بود.

۴)‌ فروش ایجاد کند

این نوع محتوا به صورت مستقیم افراد را دعوت به خرید می‌کند. نمونه ای از این نوع محتوا، مقایسه محصول با یک محصول مشابه است که در آن مزیت‌های محصول نسبت به رقیب آن شمرده می‌شود.

تفاوتی که این نوع محتوا با محتوای نوع ۳ دارد، این است که در محتوای نوع ۳ فرآیند خرید طولانی تر است و شما فقط به دنبال ایجاد سر نخ هستید. در آینده سر نخ ها را باید پیگیری کنید تا تبدیل به مشتری شوند. اما در نوع ۴ شما به صورت مستقیم فروش را هدف گرفته اید.

این نوع محتوا برای محصولات ارزان قیمت مناسب است. چرا که ریسک خرید در آن‌ها به مراتب کمتر است.

از طرف دیگر این نوع محتوا، گروه هایی را هدف قرار می‌دهد که در مراحل نهایی فرآیند تصمیم گیری خرید هستند. معمولا افرادی که تصمیم خود را به خرید گرفته اند و دارند نظرات دیگر کاربران یا مقایسه محصولات را می‌خوانند. در محتوای نوع ۳ شما مشکلی را مطرح می‌کنید و سپس راه حلی ارائه می‌دهید تا فرد مشتاق شود که راه حل شما را تست کند. در حالی که در محتوای نوع ۴، مخاطب مشکل را درک کرده و روش حل آن را نیز انتخاب کرده است و حالا دنبال بهترین گزینه است.

اگر محتوای شما در این ۴ حوزه نمی‌گنجد احتمالا به درستی از بازاریابی محتوایی استفاده نمی کنید. تولید کردن محتوایی که هدف مشخصی ندارد باعث گیج شدن مخاطب تان و خستگی تیم تولید محتوای شما خواهد شد.

در آینده باز هم مقاله را آپدیت خواهیم کرد و انواع دیگر بازاریابی اینترنتی را به شما معرفی خواهیم کرد.

عضویت در خبرنامه آکادمی

با عضویت در خبرنامه هر شنبه به صورت صد در صد رایگان آخرین و داغ‌ترین مباحث روز بازاریابی را در ایمیل خود دریافت کنید.

envelope-o
این مقاله را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

دریافت رایگان کتاب ۷ مزیت میلرلایت
 بر سایر سیستم های ایمیل مارکتینگ

کتاب رایگان ۷ اصل اساسی برای برندسازی

کتاب ۷ اصل اساسی برای برندسازی

برندسازی تنها راه افزایش قطعی فروش و درآمد شماست. داشتن چهره‌ای متفاوت از سایر رقباست که باعث می‌شود نسبت به دیگران ترجیح داده شوید.

همین الان این کتاب را به رایگان در ایمیل خود دریافت کنید

x