UX در مقابل UI: تفاوت چیست؟


UX و UI دو اصطلاحی هستند که اغلب در یک جمله ذکر می شوند، اما این بدان معنا نیست که آنها قابل تعویض هستند. UX و UI اغلب با هم ترکیب می شوند که ممکن است با یک آگهی شغلی برای یک طراح UX مواجه شوید که در آن شرح شغل به اشتباه مسئولیت های یک طراح UI را مشخص می کند و بالعکس.

 

اگرچه UX و UI شیوه های متمایز هستند، اما همپوشانی دارند و یکدیگر را تکمیل می کنند. به همین دلیل، درک اینکه چه چیزی آنها را متفاوت می کند و چگونه با هم برای ایجاد یک محصول عالی کار می کنند، می تواند گیج کننده باشد.

کیت رایگان تحقیق و آزمایش UX ما را دانلود کنید

UX و UI دو رشته ای هستند که دست به دست هم می دهند تا محصول، خدمات یا وب سایتی ایجاد کنند که برای مشتریان لذت بخش و شهودی باشد. رابط کاربری (UI) به ویژگی‌های زیبایی‌شناختی یک محصول دیجیتال، از جمله ظاهر، احساس و طراحی تمام عناصری که کاربر می‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند، مربوط می‌شود. در همین حال، تجربه کاربری (UX) بیشتر تصویری بزرگ و مفهومی است. UX سفر کاربر در تعامل با محصول شما، نحوه حل مشکل آنها و احساسی که در آنها ایجاد می کند را در نظر می گیرد. UX بدون رابط کاربری مانند موتوری است که ماشین اطراف آن نباشد. برای رسیدن به جایی که می خواهید به هر دو نیاز دارید.

 

برای درک بیشتر تفاوت بین UX و UI، اجازه دهید با یک مثال شروع کنیم: YouTube.

مثال UX و UI با استفاده از صفحه اصلی یوتیوب

به صفحه اصلی یوتیوب نگاهی بیندازید. تمام عناصر بصری موجود در صفحه کار یک طراح رابط کاربری است. این شامل نوار جستجو در بالا، انتخاب فونت‌ها و رنگ‌ها، فاصله بین ویدیوها، نام تجاری، نوار «اشتراک‌ها» در سمت چپ، و هر چیز دیگری که می‌توانید در صفحه ببینید یا با آن تعامل داشته باشید، می‌شود. انتخاب‌های زیبایی‌شناختی که ظاهر و احساس صفحه و نحوه ارائه اطلاعات را تشکیل می‌دهند توسط UI در بر می‌گیرند. با این حال، وقتی در نظر می گیریم که در وهله اول چه اطلاعاتی را نمایش دهیم و محصول چگونه در هنگام تعامل با UI کار می کند، وارد حوزه UX می شویم.

 

تصور کنید هر ویدیوی یوتیوبی که روی آن کلیک می کنید به کندی بارگیری می شود. تصور کنید «گربه‌ها» را جستجو می‌کنید و چیزی پیدا نمی‌شود. تصور کنید نمی توانید با نام کاربری جستجو کنید، بنابراین برای شما سخت است که آن دختری را پیدا کنید که اجرای آکوستیک آهنگ مورد علاقه شما Lizzo را خوانده است.

نتایج فوق منجر به تجربه کاربری ضعیف (UX) می شود. اگر محصول راه حل مورد انتظار شما را ارائه نمی دهد، پس یک طراح UX در جایی وجود دارد که کارش را برای او بریده است.

 

دانشمند شناختی دان نورمن، که برای اولین بار اصطلاح UX را در دهه 1990 ابداع کرد، و یاکوب نیلسن، یکی از بنیانگذاران گروه نیلسن نورمن، تفاوت بین UX و UI را اینگونه توضیح می دهند:

 

وب سایتی با نقد فیلم در نظر بگیرید. حتی اگر UI برای یافتن یک فیلم عالی باشد، UX برای کاربری ضعیف خواهد بود که اطلاعاتی در مورد یک نسخه مستقل کوچک می‌خواهد اگر پایگاه داده زیربنایی فقط حاوی فیلم‌هایی از استودیوهای بزرگ باشد.

 

در این مثال (و در همه محصولات خوب)، UX و UI گرد هم می آیند تا یک تجربه لذت بخش را ایجاد کنند. اگر محصول آنطور که کاربر می‌خواهد عمل نکند، حتی زیباترین رابط کاربری قابل تصور را نیز نمی‌توان قدردانی کرد.

اجازه دهید UX و UI را با جزئیات بیشتری تعریف کنیم تا تفاوت بین این دو را بیشتر روشن کنیم.

 

 

در حالی که UI بصری است، UX مفهومی است و بر توسعه و بهبود سفر کاربر برای حل یک مشکل متمرکز است.

یک طراح UX مسئول تمام جنبه های تعامل کاربر است – این بدان معناست که یک طراح UX به تنهایی مسئول فناوری پشت یک محصول نیست. آنها مسئول نحوه تعامل یک کاربر با یک شرکت در داخل و خارج از اینترنت هستند، از جمله خدمات مشتری و سایر جنبه ها.

 

اساساً، یک طراح UX باید به این سؤال پاسخ دهد: “چگونه محصول شرکت من می تواند نیازهای کاربر ما را به بهترین شکل برآورده کند؟”

 

حال، چه کاری برای یک طراح رابط کاربری باقی مانده است؟

 

 

آیا تا به حال از یک وب سایت بازدید کرده اید و فکر کرده اید، “وای، این شرکت باحال است و محصول فوق العاده ای دارد، اما چیزی که به من فروخت، چیدمان بصری و شیک وب سایت آنها بود؟”
این تا حد زیادی به دلیل طراح رابط کاربری آنها است.

 

اکنون که UX و UI را به طور جداگانه بررسی کردیم، بیایید ببینیم که چگونه به طور مشترک کار می کنند.

چگونه UX و UI با هم کار می کنند؟

فرض کنید شرکت شما می خواهد یک برنامه در حال اجرا توسعه دهد، بنابراین مدیر عامل شما یک طراح UX را استخدام می کند. طراح UX ابتدا قصد دارد در مورد برنامه های رقبا و نقاط دردناک کاربر شما تحقیق کند.

 

با این اطلاعات، او درباره ویژگی‌های اصلی برنامه («ضربان قلب و مسافت پیموده شده باید نظارت داشته باشد») تصمیم می‌گیرد و شخصیت‌های کاربر را عمیقاً برای ایجاد نقشه سایت و نمونه اولیه بررسی می‌کند.

 

از آنجا، یک طراح UX فریم های سیمی را ایجاد می کند، که آنها را آزمایش، اصلاح و به ماکت تبدیل می کند. سپس، طراح UX تحقیقات انجام می دهد و محصول را برای بازار اصلاح می کند. در تمام مراحل، طراح UX بر ساختار و ارزش محصول و اینکه چگونه آن محصول نیازهای کاربر را برآورده می کند یا نمی کند، متمرکز است.

 

پس از پایان توسعه، یک طراح رابط کاربری کنترل ظاهر برنامه، از جمله فرم‌های روی صفحه، تصاویر، دکمه‌ها، پیوندها و نمادها را در دست می‌گیرد.

تفاوت اصلی بین UX و UI در اهداف آنهاست: یک طراح UX روی کل سفر کاربران در استفاده از یک محصول برای حل مشکل یا رفع نیازهای آنها متمرکز است. این شامل هر چیزی است که ممکن است آنها را برانگیزد یا ناامید کند، چرا آنها از محصول لذت ببرند یا نخواهند، و آنچه محصول برای ایجاد یک تجربه خوشایند باید شامل شود.

 

به یک طراح رابط کاربری این محدودیت ها داده می شود – به او گفته می شود که برنامه باید شامل چه مواردی باشد و چه مواردی را حذف کند و چگونه کار می کند. با استفاده از این محدودیت‌ها به عنوان یک راهنما، او رابطی طراحی می‌کند که برای استفاده بصری است و تمام نیازهای کاربران را روی صفحه برآورده می‌کند.

 

شما نمی توانید یک محصول استثنایی بدون UX و UI ایجاد کنید. بدون یک طراح UX، یوتیوب زیبا و جذاب به نظر می رسد اما کاملا غیر قابل استفاده است. و بدون طراح رابط کاربری، یوتیوب از نظر تئوری ایده خوبی خواهد بود، اما پیمایش روی صفحه دشوار و گیج کننده خواهد بود.

 

یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در ژوئن 2018 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.
قالب های ux

{{slideInCta(‘4bf6af99-b34d-4c32-bac3-5950cf96059d’)}





منبع